Tuorein sisältö

Oculuksella tapahtuu: Riftin laitteistovaatimukset tippuvat, some viedään virtuaalitodellisuuteen ja hintavia lisälaitteita julkaistaan joulumarkkinoille

07.10.2016 klo 22.15 | Luettu: 9390 kertaa | Teksti: Erkki Mervaala

Oculus on tänään julkistanut suuren määrän uusia seikkoja virtuaalitodellisuuspäähineeseensä liittyen. Ensinnäkin Oculus Riftin laitteistovaatimuksia on madallettu. Nyt Oculuksen vr-laitteesta pääsee nauttimaan jo sangen vaatimattomalla PC:llä, sillä minimivaatimukset ovat nyt Nvidia 960 näytönohjaimella ja Intelin i3-6100 prosessorilla tai AMD FX4350:lla (tai parempi).

Oculuksen Brendan Iriben mukaan madallus mahdollistettiin hämmentävästi nimetyllä "asynkronisella tilapoimutus -teknologialla", joka antaa pelin pyöriä 45 kuvaa sekunnissa tuoden silti päähineen käyttäjille sulavat 90 ruutua sekunnissa. Tämä teknologia rakentuu Oculuksen "asynkroniselle aikapoimutukselle", joka Ars Technican mukaan "eliminoi lähes kaikki 11 prosenttia niistä ruuduista, jotka muuten pudotettaisiin virtuaalitodellisuudessa".

Riftin uudet Oculus Touch -liikeohjaimet tulevat myyntiin joulukuussa, ja ne tulevat maksamaan noin 199 dollaria eli todennäköisesti noin 200 euroa. Suolaista hintaa hyvittämään pakettiin on sisällytetty kaksi eri peliä: VR Sports Challenge ja The Unspoken.

Lisälaite tulee tukemaan huoneen mittakaavan virtuaalitodellisuutta, jota hyödyntääkseen on ostettava vielä erilliset 79 dollaria maksavat sensorit. Ne tulevat saataville samaan aikaan kuin Touch eli 6. joulukuuta. Oculus Touchin ennakkomyynti alkaa 10. lokakuuta.

Oculus aikoo myös julkaista uudet 49 dollarin kuulokkeet ja tuoda markkinoille useita "Oculus-valmis"-leimalla varustettuja kannettavia tietokoneita.

Oculuksen omistajan Facebookin pomo Mark Zuckerberg puolestaan esitteli virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia sosiaalisen median suhteen. Esittelyssä olivat Riftiin pian saapuvat vr-tilat Avatars, Parties ja Rooms. Avatarsissa käyttäjä luo itsestään kolmiulotteisen version, jonka muut Roomsin (huoneiden) käyttäjät voivat nähdä. Parties tuo puolestaan mahdollisuuden luoda käyttäjäryhmiä, jotka voivat siirtyä huoneista peleihin ja takaisin huoneisiin. Lisäksi virtuaalinen verkkoselain CarmelVR tuo tukensa virtuaalitodellisuutta hyödyntäville verkkosivuille.

Kaiken kukkuraksi Oculus väläytti myöhemmin julkaistavaa, langatonta versiota Riftistä, joka ei vaadi mitään ulkoisia sensoreita käyttäjän sijainnin määrittämiseen. Sen sijaan prototyyppi luo käyttäjän ympäristöstä tietokonemallinnuksen, ja laskee sijainnin sen mukaan.

Mitä tästä sitten pitäisi päätellä? Kaikkine lisälaitteineen Oculus Rift näyttäisi olevan sekä kalliimpi että teknologisesti heikompi kuin HTC Vive, jota puolestaan pidetään yleisesti "luksustuotteena". Oculus on kulkenut aika pitkän kaaren siitä ajasta, jolloin yhtiö toivoi "tulevaisuudessa jakavansa vr-laseja ilmaiseksi". Kaikki vuoden 2013 ennustukset eivät toki ole käyneet toteen, olihan Riftin hinnankin uumoiltu tuolloin asettuvan 300 dollarin tienoille.


V2.fi | Erkki Mervaala
< Virtuaalifarmarit sa... Urbaanilegenda ja le... >

Keskustelut (8 viestiä)

Rifteri

07.10.2016 klo 22.30

Hyvin usein Riftiä ja Vivea verrataan vain hinnalla, vaikka Touch on kutakuinkin kaikkien testaajien mukaan huomattavasti parempi kuin Viven kapulat. Jo tuotekuvia vertaamalla tämä on aika selvää.
Jos hinta hirvittää, niin parempi tyytyä GearVR:ään!
lainaa
Schnail

Rekisteröitynyt 11.11.2011

07.10.2016 klo 22.35 2 tykkää tästä

Rifteri kirjoitti:
Jo tuotekuvia vertaamalla tämä on aika selvää.

Tarkat on sulla silmät, jos laitteen muovikuoria katsomalla näet miten laadukkaat komponentit sisällä on ja miten hyvin laite toimii käytännössä.
lainaa
eqpfhedvph

07.10.2016 klo 22.44

Kahdessasadassa ei ole mitään suolaista jos tosiaan haluaa. Jos ei halua niin sitten on turha maksaa viittäkymppiäkään rihkamasta
lainaa
Tonius

08.10.2016 klo 10.55 1 tykkää tästä

Jestas, tuossa on mainosmiehet ihan oikeesti joutuneet töitä palkkansa eteen!!

"Asynchronous Spacewarp" aka "Asynkronisella tilapoimutus -teknologialla", joka antaa pelin pyöriä 45 kuvaa sekunnissa tuoden silti päähineen käyttäjille sulavat 90 ruutua sekunnissa. Tämä teknologia rakentuu Oculuksen "asynkroniselle aikapoimutukselle", joka Ars Technican mukaan "eliminoi lähes kaikki 11 prosenttia niistä ruuduista, jotka muuten pudotettaisiin virtuaalitodellisuudessa"

Jestas mitä sontaa!!! Toi on niin mainosmiesten keksimä juttu!! *REPEE!!!*
lainaa
skeidaa

08.10.2016 klo 13.30 1 tykkää tästä

Nuohan pallerot ovat aivan täyttä paskaa verrattuna Viven ohjaimiin. Hintakin 200e joten hinnatkin ovat samalla viivalla.

Loppupeleissä voi miettiä haluaako tukea Valven OpenVR/Open Source platformia jonka on tarkoitus saada VR yhteinäiseksi ja kaikkien käyttöön vai Oculus:n DRM-Facebook proprietary riistoratkaisua.
lainaa
vpdihgsphi

08.10.2016 klo 15.14

skeidaa kirjoitti:
Nuohan pallerot ovat aivan täyttä paskaa verrattuna Viven ohjaimiin. Hintakin 200e joten hinnatkin ovat samalla viivalla.

Loppupeleissä voi miettiä haluaako tukea Valven OpenVR/Open Source platformia jonka on tarkoitus saada VR yhteinäiseksi ja kaikkien käyttöön vai Oculus:n DRM-Facebook proprietary riistoratkaisua.


Sitähän sanotaan että toiset ovat rehellisiä huijareita ja toisilla on sitten sellainen master scheme että alta pois. Ainakin Oculuksen motivaatio on selvä, Gaben suhteen taas vaan odotellaan sitä Order 66:n täytäntöönpanoa
lainaa
Slobber

Rekisteröitynyt 13.09.2007

08.10.2016 klo 16.18 3 tykkää tästä

Näen pikseleistä, että noi on paljon paremmat ku viven dildot. Olen vr-ammattilainen.
lainaa
Yazu

08.10.2016 klo 17.05 3 tykkää tästä

Milloin saamme v2 molemmat laitteet rinnakkais testiin? Saatais jotain selvyyttä tähän väittelyyn ja voidaan sit kritisoida mikon mielipiteitä :)
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova