No Man's Skyn julkaisua varjostaa mahdollinen patenttikiista pelin käyttämästä "superkaavasta"
Alankomaalainen tutkimusyhtiö Genicap on tällä viikolla ilmaissut halunsa keskustella Hello Gamesin kanssa No Man's Skyn käyttämästä kaavasta. Genicapin pelin käyttämä kaava on tosiasiassa yhtiön perustajan, belgialaisen kasvigeneetikon Johan Gielisin vuonna 2003 julkaisema superkaavaksi nimetty yhtälö, joka kuvailee valtaista määrää luonnossa esiintyviä muotoja hämähäkinverkoista lumihiutaleisiin.
Alta löytyvällä videolla kuvaillaan superkaavan toimintaa:
Yhtiön mukaan patentoitu kaava olisi siis lisensoitava, jotta sitä voitaisiin käyttää kaupallisessa tuotteessa. Genicap ei halua kuitenkaan estää pelin julkaisua, mutta mikäli kaavaa on käytetty, yhtiö haluaa oman osansa pelin tuotoista.
Väitteet kaavan alkuperästä eivät ole tyhjästä temmattuja. Hello Gamesin johtaja Sean Murray kertoi The New Yorkerille
vuoden 2015 toukokuussa löytäneensä kaavan ja kuvailleensa sen toimintaa hyvin samankaltaiseksi kuin professori John Gielisin superkaava.
Kaava on patentoitu "tietokonegrafiikkajärjestelmien ja -metodien" alle, joten käyttö videopelissä vaatisi lisensointia tai lupaa patentin omistajalta.
Toistaiseksi Hello Games ei ole kommentoinut kaavapatenttia eikä pelin julkaisu 9. elokuuta näyttäisi siirtyvän minnekään. Genicapin lausuntojen mukaan Gielisin voi tulkita olevan jopa ylpeä kaavansa käytöstä. Myöskään Hello Gamesin oikeuteen vieminen ei näytä todennäköiseltä tällä hetkellä.
Silti pelin Reddit-keskustelusivulla on viime päivinä kasvanut huoli siitä, miten No Man's Skyn julkaisun käy mahdollisen patenttikiistan kasvaessa.
Keskustelut (4 viestiä)
Rekisteröitynyt 18.01.2015
21.07.2016 klo 20.54 9
Rekisteröitynyt 03.09.2007
22.07.2016 klo 03.40 6
22.07.2016 klo 12.11
22.07.2016 klo 20.13 1
mutta joo jos tieteilijöiltä yms vietäisiin nämä tienaamismahdollisuudet niin sitten meillä ei olis kuin mainosmiehiä ja pörssihaita ja elämä menis ihan vituiks