Minecraftin menestys hakee vertaistaan: jälleen yksi merkkipaalu säpäleiksi
Vajaa pari vuotta sitten Microsoftin omistukseen päätynyt Mojang on ylittänyt kunnioitettavan rajapyykin Minecraft-menestystarinansa parissa, kertoo The Verge. Teosta on nimittäin myyty yli 100 miljoonaa kappaletta.
Mojangin julkaisemat tilastot kertovat, että muun muassa kuluvan vuoden aikana Minecraftia on ostettu keskimäärin 53 tuhatta kappaletta per päivänä. Palikkapeli on kelvannut maapallon jokaiseen maahan ja maanosaan, sillä jopa Antarktiksen pelaajakanta kattaa neljä pelaajaa.
Tilastointitapaus on tehty myyntimäärän ollessa hitusen vajaat 107 miljoonaa, joten Minecraft-populaatiosta saisi maailman 12. suurimman valtion. Seuraavaksi ohituslistalla ovat Japani ja Meksiko, joissa on alle 130 miljoonaa asukasta valtiota kohden.
Niin sanottuna yhden miehen kellariprojektina käynnistynyt menestystarina olkoon hyvä muistutus siitä, että omaa peli-ideaa ei kannata jättää pöytälaatikkoon homehtumaan.
Mojangin julkaisemat tilastot kertovat, että muun muassa kuluvan vuoden aikana Minecraftia on ostettu keskimäärin 53 tuhatta kappaletta per päivänä. Palikkapeli on kelvannut maapallon jokaiseen maahan ja maanosaan, sillä jopa Antarktiksen pelaajakanta kattaa neljä pelaajaa.
Tilastointitapaus on tehty myyntimäärän ollessa hitusen vajaat 107 miljoonaa, joten Minecraft-populaatiosta saisi maailman 12. suurimman valtion. Seuraavaksi ohituslistalla ovat Japani ja Meksiko, joissa on alle 130 miljoonaa asukasta valtiota kohden.
Niin sanottuna yhden miehen kellariprojektina käynnistynyt menestystarina olkoon hyvä muistutus siitä, että omaa peli-ideaa ei kannata jättää pöytälaatikkoon homehtumaan.
Keskustelut (3 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 08.08.2008
04.06.2016 klo 19.25 3
05.06.2016 klo 10.12
Ideoita piisaa. Ei vain osaa koodaamista :)
Jaa Minecraftiin? Luulenpa että melkein kaikilta löytyy liikeidoita mutta ei ole rahaa, osaamista ja yleensä ei vain ole jaksamista ja sitoutumiskykyä. Koodaamisenkin voi oppia jos jaksaa harjoitella. Ja toisekseen harva tuon tason (esim Minecraftiin vaadittava) toimii yksin. Koodaaminenkin on helvetin laaja kenttä, vähän kuin vertais että terassirakentaja tekee sähkökytkentöjä ja toinen mielipide aina nopeuttaa työtä ja tarkastaa toisen työtä virheistä. Plus sitten hiukankin isommassa firmassa/puljussa pelin konseptin, taiteen ja sen käytännön ohjelmoinnin ja sovituksen tekevät ihan eri tyypit. Ei siis välttämättä tarvitse ymmärtää muuta kuin ihan perustasolla mikä on ohjelmoinnissa mahdollista koodarille ettei ihan mahdottomia pyydä
Toki Minecraftin Persson kuuluu tähän osastoon joka aloitti kaulapartakoodarina mutta ekan menestyksen myötä voisi ulkoistaa kaikki manuaaliset työt muille. Ei ole kyl ainoa tapa onnistua
Myönnän, olen itsekin laiska p. Ideoita olisi mutta palkkatyö ja valtion tuet pitävät huolen että mitään todellista motivaatiota ei ole eikä tule.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
05.06.2016 klo 16.28
Ideoita piisaa. Ei vain osaa koodaamista :)
Myös ilman ohjelmointitaitoa voi päästä alkuun. GameMaker taitaa mahdollistaa pelien tekemisen täysin ilman ohjelmointia, jos en väärin muista. Sillä on tehty myös kaupallisia pelejä: Stealth Bastard Deluxe, Hotline Miami, Spelunky, Downwell, Undertale... Samoin RPG Maker voi myös tulla kysymykseen joissain tapauksissa, ja käsittääkseni sekään ei vaadi ohjelmointia. Unreal Enginessä voi ohjelmoinnin korvata Blueprinteillä, jotka siis käytännössä mahdollistavat ohjelmointia vastaavat jutut mutta visuaalisesti ja helpommin ymmärrettävästi. Pelien tekeminen on siis mahdollista ilman ohjelmointitaitoakin, jos vain haluaa! Toki ohjelmointitaito saattaa mahdollistaa hienompien pelien tekemisen, mutta jos olet yksin tekemässä, sinulla ei muutenkaan ole _luultavasti_ resursseja mihinkään erityisen hienoon.