Sony paljasti Playstationin virtuaalitodellisuuden - tässä uusimmat tiedot, hinta 400 euroa
GDC-tapahtuma on käynnissä ja Sony järjesti siellä oman virtuaalitodellisuuteen keskittyvän tilaisuutensa. Sen keskiössä oli tietenkin Playstation VR ja nyt tiedetään muun muassa seuraavaa:
Julkaisu: Lokakuu 2016
Hinta: 399 euroa
Ohjaimet: Playstation Move + Dualshock 4
Näyttö: 5,7 "
Resoluutio: 1920 x 1080 (960x1080 per silmä)
Sensoreita: 360 asteen tracking, 9 LEDiä, joita kamera seuraa
Näkymä: noin 100 astetta
Latenssi: alle 18 ms
- Cinematic-tilassa voi pelata tavallisia pelejä tai katsoa elokuvia
- The Playroom VR:ssä taas pelataan sosiaalisia pelejä
- Star Wars Battlefront VR tulee yksinoikeudella PS VR:lle
- kaiken kaikkiaan tämän vuoden aikana luvataan 50 peliä
Päivitellään tätä uutista, jos lisää vielä kuuluu.
Päivitys: Video!
Päivitys: The Verge on ottanut reilusti kuvia lopullisesta setistä.
Päivitys: PlayStation Camera ei kuulu 399 euron hintaan - ja se vaaditaan (hinta 60 euroa).
Päivitys: Sonyn suomenkieliset PSVR-sivut löytyvät täältä
Keskustelut (13 viestiä)
15.03.2016 klo 23.57 6
16.03.2016 klo 00.17 1
Rekisteröitynyt 18.01.2010
16.03.2016 klo 00.19 1
16.03.2016 klo 00.25 2
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
16.03.2016 klo 00.41
Saa nähdä millä kikoilla pelit saadaan pyörimään siellä VR:n vaatimalla 90+ kuvan sekuntitahdilla.
Lasien mukanahan tulee erillinen "prosessointiyksikkö".
16.03.2016 klo 01.12
16.03.2016 klo 01.31 4
Ihan kiva. Mutta entä jos ei oo pleikkalia.. Miksi ei samantien semmotta mikä "toimisi sulavinmin säädöiddä pleikkarin kanssa" muilla alustoilla sitten jotenkuten.. Jäänee tekniikaltaan nopeasti vanhaksi kalliiksi ja vain yhtä laitetta tukevaksi
Jos tuote on Sonyn kehitysyksikön tuotos, niin miksi ihmeessä sen pitäisi toimia kilpailijoiden laitteilla? Tällähän yritetään nimenomaan kannustaa ostamaan niitä pleikkareita. PS4 maksaa 325 euroa. Sulla on lokakuuhun asti aikaa säästää. Ja mitä tulee tuohon vanhenemiseen, niin vanhenee aivan yhtä nopeasti kuin 95% muistakin tämän konsolisukupolven lisälaitteista, eli muutamassa vuodessa.
16.03.2016 klo 07.32
Ihan kiva. Mutta entä jos ei oo pleikkalia.. Miksi ei samantien semmotta mikä "toimisi sulavinmin säädöiddä pleikkarin kanssa" muilla alustoilla sitten jotenkuten.. Jäänee tekniikaltaan nopeasti vanhaksi kalliiksi ja vain yhtä laitetta tukevaksi
Mikäs vr ei tarvitse pctä, kännyä tai konsolia?
Rekisteröitynyt 04.11.2007
16.03.2016 klo 07.59 3
PSVR:llä on potentiaalia menestyä, jos laite toimii hyvin ja VR alkaa tosissaan kiinnostamaan ihmisiä. Todennäköisesti juuri PSVR iskee parhaiten perukuluttajiin hintansa ja helppoutensa takia.
16.03.2016 klo 11.25 2
https://twitter.com/playstationuk/status/70985613302498099
Taidan odotella hetkisen, ei ole hirveästi odotuksia noista "50 ensimmäisestä pelistä," suurinosa luultavasti jotain demokuraa.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
16.03.2016 klo 12.15 7
Pelit-lehdessä uumoiltiin PSVR:n maksavan tuplasti Oculusta enemmän ja hinta onkin melkein puolet halvempi. Tosin näin useat huhut ennustikivatkin.
PSVR:llä on potentiaalia menestyä, jos laite toimii hyvin ja VR alkaa tosissaan kiinnostamaan ihmisiä. Todennäköisesti juuri PSVR iskee parhaiten perukuluttajiin hintansa ja helppoutensa takia.
Vaikka kieltämättä hinta oli erittäin positiivinen yllätys, epäilen vahvasti että tästä PSVR:stä tulee juuri mitään. Kyseessä on kuitenkin loppupeleissä Sonyn proprietary tuote jolla kuluttaja ajetaan pysyvään vendor-lock:n. Ei ole mitään takeita siitä kauanko Sony tulee antamaan tukea tälle ja etteikö esim. pelien hinnat tulisi nousemaan tämän myötä puhumattakaan siitä tuleeko niitä pelejä ylipäätään.*
On toki selvää, että Oculus:n tai Viven valitessaan kuluttaja joutuu laittamaan enemmän pätäkkää pöytään ainakin alustavasti, mutta toisaalta taas jo esim. OpenVR:n ja Oculus SDK:n ansiosta nuo tulevat saamaan pitkäaikaista ja vähintään scene-tasoista tukea.
*Viittaus oikeisiin AAA-peleihin eikä triviaalieihin "oh it's so cool"-demoihin.
17.03.2016 klo 09.56 4
17.03.2016 klo 19.16 1