Angry Birds 2 -ensikosketus - V2.fi pelasi megahitin jatko-osaa
Eilen Rovio julkisti oikean jatko-osan Angry Birdsille monien spinoff-sarjojen jälkeen ja V2.fi pääsi sitä tuoreeltaan harvojen ja valittujen kanssa katsomaan sekä kokeilemaan. Haastattelimme myös toista pelin luojista Patrick Liuta - siitä lisää ensi viikolla.
Angry Birds 2:a kehittää Rovion Ruotsin studio ja suuri kysymys onkin, mitä pelissä sitten tehdään? Monien prototyyppivaiheiden (mm. 3D-kuvakulma) päädyttiin säätämään pelin peruskonseptia ja pysymään kuitenkin tutussa sivunäkymässä. Paljon uutta kuitenkin on, osa muista Angry Birds -peleistä sovellettua, osa aivan uutta ideaa.
Yksi isoimmista asioista on se, että peli ei ole enää 'yritä tuhat kertaa uudelleen, kunnes keksit ratkaisun' -pulmanratkontaa, vaan enemmän toimintapuzzle, jossa samassa tasossa voi olla monta ruutua. Taso vain rullaa yhden possukasan selvittämisen jälkeen eteenpäin, eikä pelaaja tiedä, mitä seuraavaksi on tulossa. Tämä tuo peliin myös uutta strategiaa, sillä yhdessä tasossa käytettävissä on rajattu määrä lintuja, jotka voi käyttää haluamassaan järjestyksessä. Linnut näkyvät ruudun vasemmassa alakulmassa pelikortteina.
Pelillisesti uutta on myös kannustaminen mahdollisimman ison tuhon tekemiseen - kun tuhomittari täyttyy, pelaaja saa uuden kortin, joka voi olla lintu tai loitsu. Paikalla olleille esiteltiin mm. kyky, jolla taivaalta sai satamaan ankkoja, sekä toinen, joka muutti rakennelmat helposti hajoavaksi jääksi. Myös pomotaisteluita on luvassa, sekä uusi Silver-lintu, jolla on vähän syvempi taustatarina. Tarkoituksena on toki edelleen kukistaa possut.
Kentistä ansaitaan jalokiviä ja moni voikin arvata, mitä se tarkoittaa: peli on free-to-play. Jalokivillä voi ostaa mm. uusia lintukortteja, mikäli ne pääsevät loppumaan sekä uusia elämiä, jos ne loppuvat. Henkilökohtaisesti ehdin testaamaan noin 15 kenttää, joista suurin osa oli tutoriaalia. Elämien loputtua laskuri alkoi laskea 20 minuutista alaspäin monista muista nykymobiilipeleistä tuttuun tapaan. Vanha mekaniikka "äh, lintu ei mennyt sinne, minne piti, yritänpä uudestaan, kunnes onnistun", ei siis sellaisenaan enää toimi.
Koska Angry Birds 2:sta on tämän pienen testin perusteella vielä vaikea muodostaa kokonaisvaltaista mielipidettä, jäi päällimmäiseksi positiiviseksi seikaksi viimeisen päälle hiottu pelin ulkoasu: Angry Birds Toons -animaatioihin nojautuen kaikki pelissä on huomattavasti yksityiskohtaisempaa; erityisesti hahmoanimaatiot. Possut reagoivat monilla tavoilla, kun niitä tähdätään tai niiden lähellä räjähtelee, ja saattavat myös lentää ruudulta 'pelaajaa kohti'. Tähän panostaminen oli selkeästi nähtävissä.
Patrick Liun sanoin: "Angry Birds 2 on se peli,
joka Angry Birds olisi ollut,
jos se tehtäisiin nykypäivänä".
joka Angry Birds olisi ollut,
jos se tehtäisiin nykypäivänä".
Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että pelisarja on saamassa melkoisen piristysruiskeen, mikäli koukuttavuus ja mikromaksujen tarve saadaan pidettyä hyvässä tasapainossa.
Angry Birds 2 julkaistaan Androidille ja iOS:lle 30.7.
Bahamalla possujen asuttamalla saarella kuvatusta trailerista on julkaistu pieni teaseri.
Keskustelut (2 viestiä)
17.07.2015 klo 15.34 7
18.07.2015 klo 23.40 1
Tunnelman tappaja minulle. Eiköhän tämä silti tule testattua mutta tuskinpa jää pidemmäksi ajalle tabletille, paitsi jos muuten rokkaa maailmani.