Ken Levine avautuu Bioshockin käsikirjoituksesta, hahmoista ja taustoista
Bioshock-pelisarjan ohjaajana tunnettu Ken Levine on antanut Game Informerille erittäin mielenkiintoisen haastattelun peleissään vaikuttavista hahmoista ja heidän motivaatioistaan.
Alkuperäisen Bioshock-pelin keskeisenä tapahtumapaikkana olleen Rapturen suunnittelussa on Levinen mukaan paljon teemoja hänen omasta juutalaisesta taustastaan: myös monet hahmoista ponnistavat samasta kulttuurista ja uskonnosta, sekä siihen liittyvistä kokemuksista.
"[Luodessani hahmoja] yritän olla ajattelematta heitä ihonvärin, rodun, seksuaalisuuden, sukupuolen tai vakaumuksen mukaan. Mielestäni se ei ole autenttinen tapa luoda hahmoja, koska nuo asiat eivät määritä millainen ihminen olet. Mikä määrittää ihmisiä on heidän kokemuksensa."
Geenimassaa keräilevät Little Sister -pikkutytöt luonut tohtori Tenenbaum sai oppinsa ollessaan vankina Auschwitzissa. Rapturen isä Andrew Ryan, taitelija Sander Cohen ja plastiikkakirurgi Steinman olivat kaikki kokeneet uskonnon tuoman taakan.
Ryan pakeni juutalaisvainoja Venäjältä Lokakuun vallankumouksen aikaan, Cohenin vanhemmat vastustivat taidetta uskonnollisista syistä ja Steinmania rajoittivat yhteiskunnan asenteet. Kaikkia hahmoja yhdistää kokemus pakenemisesta ja uuden elämän aloittamisesta uudessa paikassa: diaspora.
Levine kommentoi myös pelialalla käytävää keskustelua monipuolisemmista päähenkilöistä, sekä vaatimuksia vähemmistöjen paremmaksi edustamiseksi videopelien tarinoissa. Levinen mukaan tuntuisi oudolta luoda vähemmistöön kuuluva hahmo vain sen vuoksi, että sellaista vaaditaan.
Ihmiset kysyvät minulta "Miksi et kirjoita positiivista homoseksuaalia hahmoa?". Se on todella outo pyyntö. Ei sillä etteikö maailmassa olisi positiivisia homoseksuaaleja henkilöitä, vaan siksi, että kukaan ei ole oikeasti täysin positiivinen tai negatiivinen. Positiivisuus ja vahvuus eivät yksin tee ihmisestä kiinnostavaa. Ne voivat olla osa sitä, mutta tällöin hahmo on yksiulotteinen. Ainoa ominaispiirre on heidän positiivisuutensa tai vahvuutensa, tai se että hän on musta tai juutalainen. Kirjoittajana sellainen ei vaikuta minusta hyvältä tavalta luoda hahmoja."
Levine on aiemmin joutunut arvostelun kohteeksi kommenttiensa vuoksi, ja tälläkin kertaa haastattelu nousi Twitterin keskustelluimpien peliaiheiden joukkoon. Kriitikoiden mukaan Levine on itse suosinut peleissään yksiulotteisia ja lähinnä valtaväestöön kuuluvia hahmoja. Myös Levinen viittaus tohtori Tenenbaumin autismiin osasyynä hänen osallistumiseensa Little Sisterien luomiseen on nostattanut vastalauseita.
so i dunno what ken levine's up to because who really cares but can i say on the record that the man is a pile of garbage
— witch upon the stars (@auntiepixelante) February 20, 2015
If you feel your ideas aren't important or interesting enough for you to express them, I promise you:they're more valuable than Ken Levine's
— Aevee Bee (@MammonMachine) February 18, 2015
If Ken Levine is against harassment, he could start by not appeasing the harassers. @IGLevine
— Nittacci (@nittacci) February 19, 2015
Koko kolmisivuisen haastattelun voi lukea Game Informerin sivuilta. Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen katsaus pelien käsikirjoitusproseessiin, joka valottaa taustoja maailmanmaineeseen nousseen Bioshockin takana.
Keskustelut (6 viestiä)
11.04.2015 klo 16.36 8
11.04.2015 klo 17.24 1
11.04.2015 klo 19.21 2
Haistakaa vittu kaikki erilaiset otukset.
11.04.2015 klo 20.21 10
no loukkaantujat loukkaantuu. mäkin loukkaannun tästä jatkuvasta loukkaantumisesta
11.04.2015 klo 23.37 5
Oppikirjamalli kuinka saada itsensä näyttämään täydelliseltä idiootilta heti kättelyssä. Noh, feminatzit...
Rekisteröitynyt 25.09.2011
12.04.2015 klo 13.12 2