Tuorein sisältö

Nyt riitti! Molyneux ei puhu enää lehdistölle

13.02.2015 klo 20.20 | Luettu: 28166 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Ennenkin suurten puheittensa vuoksi tulilinjalle joutunut pelisuunnittelijalegende Peter Molyneux on ollut viimeiset pari päivää melkoisessa ryöpytyksessä, kertoo The Guardian.

Ensimmäinen syy kuohuntaan on miehen viimeisin jumalpeli Godus, joka menestyi Kickstarterissa, mutta jonka lupauksista on täytetty vain pieni osa. Kännykkäpeli saatiin, mutta PC-versio on jo puolitoista vuotta myöhässä, ja pelistudion väki on siirtymässä jo seuraavaan projektiin. Lisäki Molyneux julkisti, että monet pelin tukijat eivät tule saamaan heille luvattuja palkintoja, eikä joihinkin Kickstarter-pledge-tavoitteisiin tulla pääsemään.

"Iso virhe oli arvioida pelin tekemisen kesto", selittää Molyneux. "Olin typerä ja naivi ja sataprosenttisesti väärässä". Miehen toive on, että 6-9 kuukauden päästä kasassa olisi peli, jota tukijoille luvattiin. Tästä on seurannut palaute- ja Twitter-myrsky.

Toinen syy on Curiosity-projekti, jonka viimeisen palikan klikkaajalle luvattiin elämän muuttava palkinto. Sen voittaja Bryan Henderson kuitenkin kertoi tällä viikolla Eurogamerille, että hän ei ole saanut luvattua palkintoa, eikä Molyneuxin tiimi ole ollut enää yhteydessä.

"Meillä oli työntekijä, joka huolehti Bryanista. Hän lähti, eikä kukaan ottanut asiaa hoitaakseen. Se oli törkeää ja ymmärrän että hänestä tuntuu loukatulta. Meidän... minun olisi pitänyt varmistaa, että hän pysyy mukana", toteaa Molyneux.

Tietäen miehen menneisyydessäkin tekemät lupaukset, tästä kaikesta on siis tietenkin syntynyt kuhinaa, kohua, haukkumista ja muuta. Molyneux on saanut kyllikseen.

"Rakastan pelien tekemistä, se on koko elämäni. On kunnia olla osa peliteollisuutta. Mutta ymmärrän, että ihmiset kyllästyvät puheisiini ja lupauksiini. Joten lopetan haastattelujen antamisen ja peleistä puhumisen kokonaan. Tämän haastattelun annan vain vastauksena viimeisen kolmen päivän kauhealle, tunteikkaalle ajalle. Ainoa ratkaisu on lopettaa lehdistölle puhuminen. Ihmiset turhautuvat minuun niin, että he uhkailevat minua, uhkailevat perhettäni ja se ei voi jatkua, ei vain voi...", kertoi Molyneux The Guardianille.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Just Cause 3:sta näh... Perjantai 13. päivä,... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (13 viestiä)

tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

13.02.2015 klo 20.40 32 tykkää tästä

Molyneuxin kannattaisi vaihtaa alaa. Luulen että hän menestyisi lehtimyyjänä tai autokauppiaana.
lainaa
derp

13.02.2015 klo 20.50 22 tykkää tästä

Käy vähän kaveria sääliksi, kumminkin vaikuttaa ihan sydämellään tekevän työtään, aina ei mene putkeen.
lainaa
lunkwill

Rekisteröitynyt 06.01.2011

13.02.2015 klo 21.05 8 tykkää tästä

"Olin typerä ja naivi ja sataprosenttisesti väärässä"
Mölyneuksilla on puheissa aina tulta ja tulikiveä, mutta onneksi se osaa näköjään ottaa joskus takaisinkin päin.

Tosin kurjaa, jos pledget jää vajaaksi. Moni varmaan ajatteli, että kun on pitkän kaavan tekijä, niin noista edes pidettäisiin kiinni...

Ja se mitä @derp sanoi, nimenomaan sydämellä, ei järjellä! Eli Peter tarttis yhtä vahvan vastakappaleen pitämään projekteilla jalat maassa!
lainaa
Molydeux

13.02.2015 klo 21.08 15 tykkää tästä

derp kirjoitti:
Käy vähän kaveria sääliksi, kumminkin vaikuttaa ihan sydämellään tekevän työtään, aina ei mene putkeen.


Näinpä. Molyneux vaikuttaa tosi sympaattiselta ja intohimoiselta tyypiltä. Kaverin ura on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, miten käy jos annetaan "idea guyn" vetää projekteja.

Ei silti saa ampua taivaanrannan maalaria! Pelinkehitys on menossa enemmän ja enemmän siihen suuntaan että pelejä tehdään dollarinkuvat silmissä, ja päättämässä on pukumiehet jotka eivät edes ole kiinnostuneita koko alasta. Molyneuxin kaltaisiakin kehittäjiä tarvitaan.
lainaa
MegalomaniaA500

13.02.2015 klo 21.22 1 tykkää tästä

Molyneux uhuu narsismia. Puhetta riitttää, tekoja vähemmän. Nyt kun homma taas leviää käsille visioistaan ja on tilinteon aika, mies pakenee. Kohta taas vanha meininki jatkuu ja uudet uhot päällä. Tämä nähty jo wuosia hänen toiminnassaan. Ei ole miehestä enää Populouksen, Syndicaten tai dungeon keeperin kaltaisten klassikoiden tekijäksi. Aika meni osittain miehen ohi, ja mies osittain ajan edelle. Visiot ja sähläys eivät riitä enää nykypäivän systemaattisesti suunnitellussa pelibisneksessä, jossa kova suunnitelmallisuus ja työ tuovat hedelmää dollarin muodossa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

13.02.2015 klo 21.55 3 tykkää tästä

Molydeux kirjoitti:

Ei silti saa ampua taivaanrannan maalaria! Pelinkehitys on menossa enemmän ja enemmän siihen suuntaan että pelejä tehdään dollarinkuvat silmissä, ja päättämässä on pukumiehet jotka eivät edes ole kiinnostuneita koko alasta. Molyneuxin kaltaisiakin kehittäjiä tarvitaan.

Mihin tarvitaan heppua joka lupaa kuun taivaalta, muttei saa mitään aikaiseksi. Molyneux teki aikoinaan muutaman klassikon, mutta sen jälkeen on ollut pelkkää tunarointia tunaroinnin perään.
lainaa
sperde

13.02.2015 klo 22.08

Suosittelen lukemaan Rock, Paper, Shotgunin "haastattelun", melko tylytystä heti ensimmäisestä kysymyksestä alkaen.

Itselle meni usko miehen tekimisiin jo Black&Whiten aikoina jossa ylihypetettyyn peliin ei tainnut tulla puoliakaan luvatuista ominaisuuksista.
lainaa
onsefiksu

13.02.2015 klo 22.37

Näin vältät ylilyönnin; puhu vain siitä mitä olet tehyt, älä siitä mitä olet tekemässä.

lainaa
Nahkiss

14.02.2015 klo 07.35 3 tykkää tästä

Molyneux on valehteleva nahkafaggot, sanoo olleensa väärässä, mutta ei ollut ensimmäinen kerta. Ainahan se on. Lupauksia, lupauksia mutta valheitahan nuo ovat. Ukko varmaan tietää itsekin ettei tule antamaan mitä lupaa.

Vaan kyllähän ukko taas jatkaa höpinöitään viimeistään ensi vuoden puolella. Suu valehtelee vaikka itse mies sitä yrittäisikään estää
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

14.02.2015 klo 17.48 1 tykkää tästä

Tuo Curiosity -huijaus oli kyllä aika törkeä. Peli johon tarjottiin maksullista sisältöä josta kallein DLC oli 77.000 dollaria ja johon luvatiin elämän mullistava pääpalkinto. No voitosta on kulunut jo pari vuotta ja voittaja ei ole saanut paskaakaan eikä todennäköisesti tule koskaan saamaankaan.
lainaa
jpoifdfdji

14.02.2015 klo 18.18 1 tykkää tästä

tagman kirjoitti:
Tuo Curiosity -huijaus oli kyllä aika törkeä. Peli johon tarjottiin maksullista sisältöä josta kallein DLC oli 77.000 dollaria ja johon luvatiin elämän mullistava pääpalkinto. No voitosta on kulunut jo pari vuotta ja voittaja ei ole saanut paskaakaan eikä todennäköisesti tule koskaan saamaankaan.


Onhan se itseinho ja elämänkokemus varmaan melkoisen mullistava pääpalkinto. Maailmassa on nyt toivottavasti yksi idiootti vähemmän heittämässä rahaansa kaikenmaailman lupauksiin. Enkä usko että jätkä jolla on noin paljon varaa heittää rahaa keräyksiin nälkäkuolemariskissäkään on

Mutta sulla on kyllä monta kommenttia samassa uutisessa. Ilmeisesti jotain on hampaankolossa
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

14.02.2015 klo 21.17

jpoifdfdji kirjoitti:

Onhan se itseinho ja elämänkokemus varmaan melkoisen mullistava pääpalkinto. Maailmassa on nyt toivottavasti yksi idiootti vähemmän heittämässä rahaansa kaikenmaailman lupauksiin. Enkä usko että jätkä jolla on noin paljon varaa heittää rahaa keräyksiin nälkäkuolemariskissäkään on

En tiedä käyttikö voittaja senttiäkään Curiosityyn. Curiosityssä sen palikan naputteluhan oli täysin ilmaista, mutta rahalla sai ostaa tehokkaampia työkaluja. Voitonhan ratkaisi tietääkseni puhtaasti tuuri ja ajoitus, ei naputtelujen määrä.
lainaa
damnright

18.02.2015 klo 11.42

peter MOLOneux
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova