Sunnuntaikolumni: Hyytyikö Suomen peli-ihme?
Sunnuntaikolumnissa pohditaan tänään, tarkoittavatko Rovion irtisanomiset sitä, että Suomen pelit on nyt pelattu. Vai voiko peleistä yhä tulla uusi Nokia? Haluammeko edes sitä?
Käy lukemassa!
Käy lukemassa!
Keskustelut (11 viestiä)
07.12.2014 klo 22.03 7
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.12.2014 klo 22.29 2
Suomen peli-ihmeet ovat edelleen olleet esim. Remedy, bugbear, Almost Human ja frozenbyte, mobiilipelit ovat kokonsa oma alalajinsa.
Tästä on puhetta kolumnissa kyllä. Mutta silti esim. Remedyn (joka on itsenäisistä konsolistudioista isoin) liikevaihto viime vuonna 10 miljoonaa, Rovio 150 miljoonaa, Supercell 520 miljoonaa. Iso raha tulee mobiilista.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
07.12.2014 klo 22.34 2
Suomen peli-ihmeet ovat edelleen olleet esim. Remedy, bugbear, Almost Human ja frozenbyte, mobiilipelit ovat kokonsa oma alalajinsa.
Tästä on puhetta kolumnissa kyllä. Mutta silti esim. Remedyn (joka on itsenäisistä konsolistudioista isoin) liikevaihto viime vuonna 10 miljoonaa, Rovio 150 miljoonaa, Supercell 520 miljoonaa. Iso raha tulee mobiilista.
Mobiilipuolella on helppo tienata, tosin Remedykin varmasti tahkoisi rahaa ihan eritavalla, jos sillä olisi kunnon multiplatform-peleihin keskittynyt kumppani suurella markkinointibudjetilla.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.12.2014 klo 22.41 8
Mobiilipuolella on helppo tienata, tosin Remedykin varmasti tahkoisi rahaa ihan eritavalla, jos sillä olisi kunnon multiplatform-peleihin keskittynyt kumppani suurella markkinointibudjetilla.
Täytyy kyllä sanoa, että ei mobiilipuolella ole "helppo tienata", muutenhan tässä olisivat kaikki miljonäärejä jo. Suomalaiset nyt vain osaavat mobiilidevauksen ja sattuivat markkinoille oikeaan aikaan. Kyllä tällekin voi antaa arvon, joka sille kuuluu.
Onhan täällä pelejä tehty vuodesta 1979 alkaen, mutta kyllä vasta mobiilipelit ovat heittäneet bisneksen tuonne miljardiluokkaan. Isoimmista konsolijulkaisuista vastaa toki Remedy, mutta ei sekään ole minään vuonna tehnyt likimainkaan sellaista tuottoa kuin Rovio ja Supercell. RedLynx on myös iso ja multiplatform-julkaisija, muttei ainakaan 2013 yltänyt edes Remedyn liikevaihtoihin.
08.12.2014 klo 02.06 1
Täytyy kyllä sanoa, että ei mobiilipuolella ole "helppo tienata"
Tässä lyhyt lista omia ajatelmia millainen on menestyvä mobiilipeli ja asioita mitä siihen tarvitaan:
Soveltuu kaikenikäisille(pelattavuus/graafinen tyyli), helppo avata ja sulkea, helppo päästä sisälle, ei liian täynnä mainoksia tai mikromaksuja, käännetty jokaiselle isolle kielelle, nettisivusto, mahd. twitter ja facebook integraatio, yhteistyö median kanssa. Suomalaisilla studioilla on tämä kaikki hyvin hallussa, ja siksi ne menestyvät. 99%:lla kehittäjistä ei ole. En usko että mobiilipeleillä on mitenkään vaikeaa tehdä kahisevaa jos tietää mitä tekee.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
08.12.2014 klo 07.48
Mobiilipuolella on helppo tienata, tosin Remedykin varmasti tahkoisi rahaa ihan eritavalla, jos sillä olisi kunnon multiplatform-peleihin keskittynyt kumppani suurella markkinointibudjetilla.
Täytyy kyllä sanoa, että ei mobiilipuolella ole "helppo tienata", muutenhan tässä olisivat kaikki miljonäärejä jo. Suomalaiset nyt vain osaavat mobiilidevauksen ja sattuivat markkinoille oikeaan aikaan. Kyllä tällekin voi antaa arvon, joka sille kuuluu.
Onhan täällä pelejä tehty vuodesta 1979 alkaen, mutta kyllä vasta mobiilipelit ovat heittäneet bisneksen tuonne miljardiluokkaan. Isoimmista konsolijulkaisuista vastaa toki Remedy, mutta ei sekään ole minään vuonna tehnyt likimainkaan sellaista tuottoa kuin Rovio ja Supercell. RedLynx on myös iso ja multiplatform-julkaisija, muttei ainakaan 2013 yltänyt edes Remedyn liikevaihtoihin.
Tarkoitin, että mobiilipuolella on helpompi tienata kuin konsoli/PC-puolella.
Rekisteröitynyt 26.04.2013
08.12.2014 klo 08.46 1
Mobiilipuolen ongelmana näen kuitenkin rahastuksen vaikeuden. Mainoksilla ja pay-to-win -mekaniikka ovat tietysti yleisesti käytössä, mutta heikentävät käyttökokemusta. Vastaavasti kuinka moni on ostanut puhelimeensa/tabletille pelejä?
08.12.2014 klo 09.53
Kyllä mobiilipuolella tienaaminen on varmasti tällä hetkellä helpompaa. Mutta ei se silti helppoa ole. Konsolipuoleen verrattuna laitekantahan on ihan omaa luokkaansa. Älypuhelimia alkaa olemaan melkein joka toisella ja lapsilla ja nuorilla tämä määrä on vieläkin suurempi.
Ei todellakaan ole. Mobiilipuolen uutisointi on vain NIIN polarisoitunutta (hypetetään menestyjiä), että monille tulee tuo mielikuva. Palttiarallaa 90% devaajista App Storessa, joita on ihan helvatasti, ei tule edes toimeen appsinsa tuotoilla. Kilpailu on niin kovaa ja siellä on niin sairas määrä appseja.
Kannattaa myös muistaa, että Rovio sekä Supercell molemmat osuivat tosi hyvään saumaan, oikeastaan juuri ennenkuin toi homma räjähti ihan totaalisesti käsistä (osittain näiden menestyksen takia). Molempien firmojen takana myös monen monta vuotta yrittämistä (Rovio teki n. 50 peliä ennen Angry Birdsiä, Supercell on käytännössä Sumean ja Digital Chocolaten vuosikymmenen kokemuksen jatko).
Totta varmasti on, että JOS osuu kultasuoneen, on se suoni rikkaampi kuin vaikka PC- ja konsolipuolella. Mutta uskallan usean vuoden alan kokemuksella väittää, että PC- ja konsolipuolella on helpompi tulla toimeen ja jatkaa toimintaa, etenkin, jos tekee pienempiä pelejä.
Rekisteröitynyt 26.04.2013
08.12.2014 klo 11.27
Mutta komppaan kyllä fafaafa kommenttiasi.
08.12.2014 klo 21.08
11.12.2014 klo 18.18 1
Vastaavasti kuinka moni on ostanut puhelimeensa/tabletille pelejä?
Yli 50 peliä olen ostanut Lumialleni 2.5 vuoden aikana. Osa tosin on euron pelejä mutta mukaan mahtuu joitain yli 10€ pelejä myös. Joihinkin peleihin on tullut ostettua myös jotain.