Tuorein sisältö

Sunnuntaikolumni: Hyytyikö Suomen peli-ihme?

07.12.2014 klo 21.00 | Luettu: 14258 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Sunnuntaikolumnissa pohditaan tänään, tarkoittavatko Rovion irtisanomiset sitä, että Suomen pelit on nyt pelattu. Vai voiko peleistä yhä tulla uusi Nokia? Haluammeko edes sitä?

Käy lukemassa!

V2.fi | Mikko Heinonen
< EA:lta maanantaihin ... Videopelien isä Ralp... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (11 viestiä)

pelit

07.12.2014 klo 22.03 7 tykkää tästä

Suomen peli-ihmeet ovat edelleen olleet esim. Remedy, bugbear, Almost Human ja frozenbyte, mobiilipelit ovat kokonsa oma alalajinsa.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.12.2014 klo 22.29 2 tykkää tästä

pelit kirjoitti:
Suomen peli-ihmeet ovat edelleen olleet esim. Remedy, bugbear, Almost Human ja frozenbyte, mobiilipelit ovat kokonsa oma alalajinsa.


Tästä on puhetta kolumnissa kyllä. Mutta silti esim. Remedyn (joka on itsenäisistä konsolistudioista isoin) liikevaihto viime vuonna 10 miljoonaa, Rovio 150 miljoonaa, Supercell 520 miljoonaa. Iso raha tulee mobiilista.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

07.12.2014 klo 22.34 2 tykkää tästä

Mikko kirjoitti:
pelit kirjoitti:
Suomen peli-ihmeet ovat edelleen olleet esim. Remedy, bugbear, Almost Human ja frozenbyte, mobiilipelit ovat kokonsa oma alalajinsa.


Tästä on puhetta kolumnissa kyllä. Mutta silti esim. Remedyn (joka on itsenäisistä konsolistudioista isoin) liikevaihto viime vuonna 10 miljoonaa, Rovio 150 miljoonaa, Supercell 520 miljoonaa. Iso raha tulee mobiilista.

Mobiilipuolella on helppo tienata, tosin Remedykin varmasti tahkoisi rahaa ihan eritavalla, jos sillä olisi kunnon multiplatform-peleihin keskittynyt kumppani suurella markkinointibudjetilla.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.12.2014 klo 22.41 8 tykkää tästä

tagman kirjoitti:

Mobiilipuolella on helppo tienata, tosin Remedykin varmasti tahkoisi rahaa ihan eritavalla, jos sillä olisi kunnon multiplatform-peleihin keskittynyt kumppani suurella markkinointibudjetilla.


Täytyy kyllä sanoa, että ei mobiilipuolella ole "helppo tienata", muutenhan tässä olisivat kaikki miljonäärejä jo. Suomalaiset nyt vain osaavat mobiilidevauksen ja sattuivat markkinoille oikeaan aikaan. Kyllä tällekin voi antaa arvon, joka sille kuuluu.

Onhan täällä pelejä tehty vuodesta 1979 alkaen, mutta kyllä vasta mobiilipelit ovat heittäneet bisneksen tuonne miljardiluokkaan. Isoimmista konsolijulkaisuista vastaa toki Remedy, mutta ei sekään ole minään vuonna tehnyt likimainkaan sellaista tuottoa kuin Rovio ja Supercell. RedLynx on myös iso ja multiplatform-julkaisija, muttei ainakaan 2013 yltänyt edes Remedyn liikevaihtoihin.
lainaa
agm

08.12.2014 klo 02.06 1 tykkää tästä

Mikko kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että ei mobiilipuolella ole "helppo tienata"

Tässä lyhyt lista omia ajatelmia millainen on menestyvä mobiilipeli ja asioita mitä siihen tarvitaan:
Soveltuu kaikenikäisille(pelattavuus/graafinen tyyli), helppo avata ja sulkea, helppo päästä sisälle, ei liian täynnä mainoksia tai mikromaksuja, käännetty jokaiselle isolle kielelle, nettisivusto, mahd. twitter ja facebook integraatio, yhteistyö median kanssa. Suomalaisilla studioilla on tämä kaikki hyvin hallussa, ja siksi ne menestyvät. 99%:lla kehittäjistä ei ole. En usko että mobiilipeleillä on mitenkään vaikeaa tehdä kahisevaa jos tietää mitä tekee.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.12.2014 klo 07.48

Mikko kirjoitti:
tagman kirjoitti:

Mobiilipuolella on helppo tienata, tosin Remedykin varmasti tahkoisi rahaa ihan eritavalla, jos sillä olisi kunnon multiplatform-peleihin keskittynyt kumppani suurella markkinointibudjetilla.


Täytyy kyllä sanoa, että ei mobiilipuolella ole "helppo tienata", muutenhan tässä olisivat kaikki miljonäärejä jo. Suomalaiset nyt vain osaavat mobiilidevauksen ja sattuivat markkinoille oikeaan aikaan. Kyllä tällekin voi antaa arvon, joka sille kuuluu.

Onhan täällä pelejä tehty vuodesta 1979 alkaen, mutta kyllä vasta mobiilipelit ovat heittäneet bisneksen tuonne miljardiluokkaan. Isoimmista konsolijulkaisuista vastaa toki Remedy, mutta ei sekään ole minään vuonna tehnyt likimainkaan sellaista tuottoa kuin Rovio ja Supercell. RedLynx on myös iso ja multiplatform-julkaisija, muttei ainakaan 2013 yltänyt edes Remedyn liikevaihtoihin.

Tarkoitin, että mobiilipuolella on helpompi tienata kuin konsoli/PC-puolella.
lainaa
Moksou

Rekisteröitynyt 26.04.2013

08.12.2014 klo 08.46 1 tykkää tästä

Kyllä mobiilipuolella tienaaminen on varmasti tällä hetkellä helpompaa. Mutta ei se silti helppoa ole. Konsolipuoleen verrattuna laitekantahan on ihan omaa luokkaansa. Älypuhelimia alkaa olemaan melkein joka toisella ja lapsilla ja nuorilla tämä määrä on vieläkin suurempi.

Mobiilipuolen ongelmana näen kuitenkin rahastuksen vaikeuden. Mainoksilla ja pay-to-win -mekaniikka ovat tietysti yleisesti käytössä, mutta heikentävät käyttökokemusta. Vastaavasti kuinka moni on ostanut puhelimeensa/tabletille pelejä?
lainaa
fafaafa

08.12.2014 klo 09.53

Moksou kirjoitti:
Kyllä mobiilipuolella tienaaminen on varmasti tällä hetkellä helpompaa. Mutta ei se silti helppoa ole. Konsolipuoleen verrattuna laitekantahan on ihan omaa luokkaansa. Älypuhelimia alkaa olemaan melkein joka toisella ja lapsilla ja nuorilla tämä määrä on vieläkin suurempi.



Ei todellakaan ole. Mobiilipuolen uutisointi on vain NIIN polarisoitunutta (hypetetään menestyjiä), että monille tulee tuo mielikuva. Palttiarallaa 90% devaajista App Storessa, joita on ihan helvatasti, ei tule edes toimeen appsinsa tuotoilla. Kilpailu on niin kovaa ja siellä on niin sairas määrä appseja.

Kannattaa myös muistaa, että Rovio sekä Supercell molemmat osuivat tosi hyvään saumaan, oikeastaan juuri ennenkuin toi homma räjähti ihan totaalisesti käsistä (osittain näiden menestyksen takia). Molempien firmojen takana myös monen monta vuotta yrittämistä (Rovio teki n. 50 peliä ennen Angry Birdsiä, Supercell on käytännössä Sumean ja Digital Chocolaten vuosikymmenen kokemuksen jatko).

Totta varmasti on, että JOS osuu kultasuoneen, on se suoni rikkaampi kuin vaikka PC- ja konsolipuolella. Mutta uskallan usean vuoden alan kokemuksella väittää, että PC- ja konsolipuolella on helpompi tulla toimeen ja jatkaa toimintaa, etenkin, jos tekee pienempiä pelejä.
lainaa
Moksou

Rekisteröitynyt 26.04.2013

08.12.2014 klo 11.27

Siis varmasti perus-pertin on aivan stnan vaikea elättää itsensä tekemällä pelejä. Olivat sitten kyseessä mobiili-, konsoli- tai PC-pelit. Uskoakseni kysyntä on mobiilipuolella suurempi kuin muualla. Tämän lisäksi yksittäisen mobiilipelin tekeminen ei vaadi vuosien kehitystä ja yksittäisetkin tekijät onnistuvat välillä.

Mutta komppaan kyllä fafaafa kommenttiasi.
lainaa
jonnet

08.12.2014 klo 21.08

Tagman ja kumppanit taas selittävät siihen malliin kuin olisivat itse tehneet montakin rahaa tahkoavaa peliä mobiilialustoille.
lainaa
Asko78

11.12.2014 klo 18.18 1 tykkää tästä

Moksou kirjoitti:
Vastaavasti kuinka moni on ostanut puhelimeensa/tabletille pelejä?


Yli 50 peliä olen ostanut Lumialleni 2.5 vuoden aikana. Osa tosin on euron pelejä mutta mukaan mahtuu joitain yli 10€ pelejä myös. Joihinkin peleihin on tullut ostettua myös jotain.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova