Tuorein sisältö

Avaruus vaatii verkkoyhteyden - Elite: Dangerous hukkasi offline-tilansa

17.11.2014 klo 15.00 | Luettu: 21611 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Polygon uutisoi, että monien odottama avaruuslentelyiden isoisän paluu Elite: Dangerous vaatii toimiakseen verkkoyhteyden. Aiemmin peliin oli luvattu myös offline-tila, mutta nyt, kuukausi ennen julkaisua, siitä on luovuttu.

"Täysin offline-kokemus olisi ollut aivan liian rajoittunut ja staattinen verrattuna dynaamiseen, alati uutta tarjoavaan kokemukseen, jonka tuomme pelaajille", selvitti Frontier Developmentsin toimitusjohtaja, pelilegenda David Braben.

Jotkut pelin Kickstarteria tukeneet ovat tästä toki närkästyneet, joten pelin foorumeilla on tarjottu myös lisäselvitystä. Päätuottaja Michael Brookes kertoi, että pelin 'galaksimekaniikat' ovat sen palvelimilla. "Kaikki data ja sen prosessit ovat valtavia ja ne eivät toimisi offlinena aiheuttamatta valtavaa vision kompromissia."

Yksinpelinä peliä siis voi toki pelata, mutta internet-yhteys vaaditaan.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Driveclubbaajat saav... Tältä näyttävät tutu... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (17 viestiä)

Penaqua

Rekisteröitynyt 22.11.2009

17.11.2014 klo 15.23 4 tykkää tästä

Voisi kuvitella että helpottaa myös patchaamista aika lailla.
lainaa
asdfqwer

17.11.2014 klo 15.43 1 tykkää tästä

En tiedä yhtään miten nettipakko tähän peliin vaikuttaa, mutta... Mieleen palasi ne uuden Simcityn aiheuttamat traumaattiset hetket, kun tajusi mitä peli käytännössä on yksin pelaavalle. Ahdistavan pieni pläntti maata, jossa sitten olisi pitänyt osata pitää hauskaa.
lainaa
JulioBungholio

17.11.2014 klo 17.25 6 tykkää tästä

Miksi ihmiset näkevät nykyään pelien jatkuvan verkkoyhteyden vaatimisen mörkönä?

Kuitenkin meillä on koneet lähestulkoon kaikilla verkossa ja etenkin ne viihdekäyttöön tarkoitetut koneet ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä verkossa koneen käytön aikana kokoajan.

Saahan mielipiteitä esittää ja niin sen kuuluukin olla, mutta ei kait nykyään enää kannattaisi tuommoisesta vaivaa nähdä jos peli nyt sattumalta vaatii verkkoyhteyden kokoajan. Jos ei kelpaa voi pelata muuta tai olla sitten pelaamatta.

Omasta mielestäni kehittäjät pystyvät luomaan huomattavasti monipuolisempia pelejä sisältöineen kun peli hakee osan datastaan muualta kuin paikallisen koneen kiintolevyltä. Tai puhumattakaan valtavien datamäärien laskennasta jonkin tietyn osa-alueen näyttämiseksi pelaajan ruudulla. Paikallisella koneella pystytään laskemaan muuta sillä aikaa kun palvelimen päässä lasketaan jotain muuta.
lainaa
teppo

17.11.2014 klo 17.31 8 tykkää tästä

Laiturin nokka ja sillee.
lainaa
Ebinaatti

17.11.2014 klo 19.02 6 tykkää tästä

Tuli mieleen yks poikien ilta v2sen poikien kanssa kun miina ja manu lataili teran eestä lapoa ja viimesellä megatavulla ulkoinen kovo kaatu kyljelleen :D
lainaa
aasi

17.11.2014 klo 22.06 2 tykkää tästä

Tässä oli nyt kyse siitä, että ihmisille, jotka syytivät rahaa tähän, sanottiin että toimii offlines. Mutta nyt ilmotetaan että kyllä sun pitää yhistää välillä nettiin että toimii. Kusetusta.
lainaa
jfpisjif

17.11.2014 klo 22.14 1 tykkää tästä

Kickstarteri menee pohjaan ja lujaa
lainaa
BittiArkku

17.11.2014 klo 22.32 1 tykkää tästä

Ja parin vuoden päästä serveri kiinni niin loppuu pelailut.
lainaa
Reisk

18.11.2014 klo 00.08 1 tykkää tästä

Vahva kusetus ja todella rankkaa osta osta beta vielä kun ehdit-meininkiä Fd:n uutiskirjeissä vieläkin vaikka luvattuun julkaisuun on enää kuukausi aikaa. Haisee pahasti tällainen touhu. Braben oli viimeinen pelimies alalla jonka omaan intoon ja rehellisyyteen oli luottoa, eipä ole enää.

Lähellä oli etten muutama viikko sitten haksahtanut beta-maksuaasiksi, onneksi en ja ainoatakaan sellaista peliä en osta joka kuolee kokonaan kun servut sammuvat joku päivä väistämättä.

Jälleen kerran mainio esimerkki siitä miksi potkustarteista kannattaa pysyä erossa ja odotella rauhassa millainen pelistä tulee jos ylipäätään edes tulee. Sitäpaitsi, itse peli on vielä nykytilassaan todella kliininen ja selvästi pahasti kesken, kiva seurata miten moninpeliservut huutaa joulukuussa leipää ja kaatuu polvilleen a la Simcity, etc.
lainaa
Reisk

18.11.2014 klo 00.17 3 tykkää tästä

aasi kirjoitti:
Tässä oli nyt kyse siitä, että ihmisille, jotka syytivät rahaa tähän, sanottiin että toimii offlines. Mutta nyt ilmotetaan että kyllä sun pitää yhistää välillä nettiin että toimii. Kusetusta.


Juuri näin eikä pelkästään alussa todettu selvin sanoin monen kehittäjän toimesta moneen kertaan että "offline-yksinpeli TULEE olemaan mukana" vaan tätä tietoa ylläpidettiin vuosia ja nyt kuukausi ennen julkaisua käänettiin se kelkka 180 astetta, vieläpä tiedotteella joka muuten pursui komeita lupauksia mahtavista päivityksistä myöhemmin ja pieni maininta tästä fiaskosta. Tällä hetkellä (18.11.( lukuisat kaupat ennakkomyyvät tätä vieläkin lupauksella että offline-peli on mukana.

Petosta ja vedätystä jos mikä sillä ei varmasti tullut tekijöille tieto siitä vasta nyt etteipä olekaan offlinea mukana vaan eipä se estänyt epätoivoista ja todella pitkäkestoista erilaisten maksullisten alpha- ja beta-testien tyrkyttämistä keväästä 2014 asti.

Todella törkeä tapaus. Uskomatonta miten nopeasti projekti voi vaihtua selkeästi odotetuimmasta selkeästi etovimpaan.
lainaa
ElliTheDangerous

18.11.2014 klo 00.51 2 tykkää tästä

Tässähän on vielä aikaa ennen julkaisua, koko jutun ehtii muuttaa facebook-peliksi tai jotain free-to-pay-to-click-to-lets-funny. Linnunradan naamakirja shopliftareille.
lainaa
oligr

18.11.2014 klo 01.51 1 tykkää tästä

Kehittäjät ryhtyvät kasaamaan massiivista peliä ja kertovat visiostaan saadakseen rahoitusta, mutta ainakaan tämän skaalan pelejä ei rakenneta niin että kaikki mahdolliset esteet ja rajoitukset on edes mahdollista ottaa huomioon kehityksen esiasteilla. Totta kai peli rakentuu sen mukaan mikä toimii käytännössä ja mikä ei, ja uudet ideat muovaavat pelistä kokonaista samalla lailla kuin vanhat.

Ongelma on toki ihmiset jotka laskivat sen varaan että offlinepelaaminen on mahdollista, ja näille ihmisille on tietysti tarjottava mahdollisuus saada rahansa takaisin. Näin käsittääkseni Eliten kehityspoppoo myös teki.

Tämä on tietysti "ongelma" joukkorahoituksissa, jokaiselle kompromissille löytyy pettyneitä ihmisiä. Nämä ovat kuitenkin luonnollinen osa pelinkehitystä.

Jos jotain oikeasti marmatettavaa tässä jupakassa, niin kumma juttu ettei tästä muutoksesta ilmoitettu aikaisemmin. Moni offlinepeliä odottanut sai pettyä kuukautta ennen H-hetkeä, vaikka tämän skaalan muutos on taatusti tehty jo monta kuukautta takaperin.
lainaa
Työmies

18.11.2014 klo 13.34 2 tykkää tästä

Voi voi PC-pelaaja -raukkoja. Kostoksi voisitte vaikka warettaa pelin.
lainaa
Eräs_Isä

18.11.2014 klo 13.56 1 tykkää tästä

Ai, en tiennytkään että siinä piti olla myös yksinpeluuvaihde! Yhdentekevää; kun on kerran alkanut pelata MMO-pelejä, tuntuu yksinpeli... tylsältä. Sellaisen poisjättäminen ei ole merkityksellistä.

Joillekin vain on niin niin tärkeää saada kiukutella milloin mistäkin aiheesta.
lainaa
Liimaletti

18.11.2014 klo 14.36

Eräs_Isä kirjoitti:
Ai, en tiennytkään että siinä piti olla myös yksinpeluuvaihde! Yhdentekevää; kun on kerran alkanut pelata MMO-pelejä, tuntuu yksinpeli... tylsältä. Sellaisen poisjättäminen ei ole merkityksellistä.

Joillekin vain on niin niin tärkeää saada kiukutella milloin mistäkin aiheesta.
Pelissä on edelleekin yksinpelimoodi. Sitä ei ole poistettu mihinkään. Voit siis pelata yksin omassa universumissasi ja olla kohtaamatta toisia pelaajia, mutta muiden pelaajien toimet (omissa universumeissaan tai moninpelissä) vaikuttavat myös sinun universumiisi. Tähän tarvitaan satunnaista nettiyhteyttä kun pävitykset ladataan sinun universumiisi.

Itku tulee nyt siitä, että puhdasta offline-elämystä ei ole enää ollenkaan. Itse ymmärrän nämä syyt miksi se ei ole hyvä idea tälläisessä pelissä. Pelissä kun ei ole ns. yksinpelikampanjaa hahmoineen ja juonenkäänteineen. Peli tulisi olemaan TODELLA staattinen, jos vain yksi pelaaja vaikuttaa yhteen universumiin. Ymmärtääkseni Elite kun (ymmärtääkseni) ei ole ns. elävän universumin simulaatio missä AI tekee omia temppujaan (valtaa aurinkokuntia, käy sotaa, tutkii avaruutta), vaan kaikki muutokset tapahtuu pelaajien toimilla (korjatkaa jos olen väärässä).

Ymmärrän silti myös niitä jotka halusivat offline-tilan saavan ja vasta näin myöhään ilmoitetaan, että ette saakaan. En tiedä mitä haittaa siitä olisi vaikka tämä tarjottaisiinkin niille, jotka sitä oikeasti haluavat. Luulisi, että ei nyt kovin vaikea olisi toteuttaa. Vai pelkääkö kehittäjät, että se antaa pelistä väärän kuvan? Itse odotan peliä edelleen ihan innolla, mutta vähän alkaa säröääniä silti mukaan tulemaan. Pelimaailma kun vaikuttaa betan perusteella pelottavan staattiselta ja tekeminen loppuu liian nopeasti. Sisältöä tarvitaan runsaasti lisää, mutta saadaanko sitä, jos peli kyykkää eikä ole menestys?
lainaa
Reisk

19.11.2014 klo 01.26 1 tykkää tästä

Eräs_Isä kirjoitti:
Ai, en tiennytkään että siinä piti olla myös yksinpeluuvaihde! Yhdentekevää; kun on kerran alkanut pelata MMO-pelejä, tuntuu yksinpeli... tylsältä. Sellaisen poisjättäminen ei ole merkityksellistä.

Joillekin vain on niin niin tärkeää saada kiukutella milloin mistäkin aiheesta.


Ja yllättävän monet ovat niin pökkelöitä etteivät tajua asiaa tai eivät edes halua tajuta. Varmaankin paras todella pettyneen ennakkotilaajan lause on että hän ennakkotilasi pelin eikä peli-clienttia.

Katsos "isi" se on niin että jos nettisi ei jostain syystä toimi tai pätkii, et pelaa tätä peliä. Jos Fd:n servut kyykkäävät, kukaan ei pelaa tätä peliä. Kun servuista lopulta vedetään piuhat seinästä, kukaan ei koskaan enää pelaa tätä peliä.

Ihmiset eivät ole läheskään niin typeriä kun minkälaisen kuvan itsestäsi annat moisilla lausunnoilla. He haluavat ostaa pelin itselleen ja kyetä pelaamaan sitä niin kauan kun omistavat sen, mikä onkin täysin kohtuullista. Mainio esimerkki ovat vanhemmat Elitet, jopa alkuperäistä 30 vuotta vanhaa peliä ja sen lukuisia versioita pelataan edelleen.

Käy vielä pian niin että tämä 30 vuotias pelivanhus elää paljon pidempään kun tämä uusin vedätysversio.
lainaa
Reisk

19.11.2014 klo 01.40 1 tykkää tästä

Liimaletti kirjoitti:
En tiedä mitä haittaa siitä olisi vaikka tämä tarjottaisiinkin niille, jotka sitä oikeasti haluavat. Luulisi, että ei nyt kovin vaikea olisi toteuttaa. Vai pelkääkö kehittäjät, että se antaa pelistä väärän kuvan? Itse odotan peliä edelleen ihan innolla, mutta vähän alkaa säröääniä silti mukaan tulemaan. Pelimaailma kun vaikuttaa betan perusteella pelottavan staattiselta ja tekeminen loppuu liian nopeasti. Sisältöä tarvitaan runsaasti lisää, mutta saadaanko sitä, jos peli kyykkää eikä ole menestys?


Se ei tunnu sopivan herrojen "visioon" jatkuvasti drm-vahvennettuun servukytkentäversiosta joka tulee korulauseiden mukaan olemaan jotain ihan hirmuisen mahtavaa. Paha vain että moni pettynyt on todennut että jopa täysin staattinen offline-peli riittäisi heille tämän pettymyksen jälkeen, tätä faktaa ei Fd halua edes tiedostaa eikä ole uskaltanut kommentoida sitä mitenkään.

Tässä kaikki näyttää ja kuulostaa kyllä upealta mutta avaruus todella on kliininen ja hengetön. Mistään merkittävämmistä satunnaisuuksista, erikoistehtävistä ym. sellaisista saati eri 'valtioiden' eroista ja sisällöstä ei ole mitään konkreettista olemassa.

Kaipa sitä tämän ylitsepursuavan upean vision myötä sitten tulee mutta enpä luota tämän(kään) softakiskan yhteenkään lupaukseen tai hypetykseen enää. Julkaisu on pian ja peli on nykytilassaan epätoivoisen keskeneräinen. Kovasti tekisi mieli uskoa sen parhauteen ja onnistumiseen sekä hankkia se mutta sen olen itselleni luvannut että yhtä ainoata peliä en osta joka kuolee kokonaan sillä hetkellä kun servuista irroitetaan piuhat.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova