Miyamoto: Nintendo keskittyy pelaajien kovaan ytimeen
Computer and Video Games kertoilee, että Nintendo-jumala Shigeru Miyamoto on esitellyt näkemyksiään yhtiön tulevaisuudesta Edge-lehdelle. Laaja haastattelu julkaistaan tänään ilmestyvässä numerossa.
Miyamoton mukaan Nintendo suuntaa pelinsä jatkossa pelaajille, jotka ovat valmiit haastamaan itsensä vaikeammilla peleillä. Toisin kuin jättimenestyksiksi nousseiden DS:n ja Wiin aikaan, Nintendon ei enää tarvitse levittää pelaamisen ilosanomaa uusille asiakkaille. Casual-pelaajat löytävät viihdettä kännyköistä ja muista kevytpeleistä ja voivat sitten "kypsyä" Nintendon tuotteisiin.
Hänen mukaansa Nintendo aikoo myös jatkaa laitevalmistusta, vaikka WiiU ei olekaan käynyt kaupaksi likimainkaan edeltäjänsä kaltaisesti.
Keskustelut (25 viestiä)
28.08.2014 klo 09.53 20
Ehkä sitten seuraavalla kerralla, Nintendo, ehkä sitten seuraavalla kerralla...
Rekisteröitynyt 04.11.2007
28.08.2014 klo 11.00 39
28.08.2014 klo 11.49 6
Rekisteröitynyt 07.08.2007
28.08.2014 klo 12.03 33
Rekisteröitynyt 26.09.2007
28.08.2014 klo 12.11 4
Mutta ydinpelaajat tai oikeat pelaajat...mitä tällä sitten tarkoitetaan? Mikä on oikea pelaaja? Onko olemassa vääriä pelaajia? Onko oikea pelaaja se joka hakkaa kaikki uusimmat codit ja haukkuu kaikki muut pelit lyttyyn? Pelaako oikea pelaaja vain hittipelejä?
Nintendo oli muuten pitkän aikaa aina tehokkain konsoli tehoiltaan. SNES oli tehokkaampi kuin Mega Drive, N64 oli tehokkaampi mitä PS1, GameCube oli..no jos ei yhtä tehokas kuin Xbox 1 niin tehokkaampi ainakin mitä PS2.
Rekisteröitynyt 12.02.2013
28.08.2014 klo 12.14 8
Just just... tämä Wii U:n kosketusohjain, GamePad, on kyllä oikein "ydinpelaajille" suunnattu värkki. Wii U käväisi omassakin taloudessa, kun halusin pelata muutamaa Wiin-aikaisia peliä ja paria uutta Wii U peliä. Nopeasti huomasi, että sillä GamePadillä ei mielellään pelannut yhtään mitään. Kaunis ajatushan se on, mutta itse en mielelläni nostele kokojana oikeaa kättäni pois ohjaimelta, että saan paineltua kosketusnäyttöä. Myös oikean tatin alla olevat napit oli asemoitu ihan päin persettä. Niitä oli liian vaikea painaa muuttamatta jatkuvasti käden asentoa.
Itsehän olen pärjännyt vallan mainiosti tuon Gamepadin kanssa, vaikka omistankin Classic Controller Pro:n myös.
Pelit, joissa kosketusnäyttöä oikeasti tarvii (otetaan nyt vaikka Rayman Legendsin tietyt kentät), ei ole mitään tarvetta pitää ohjainta kahdella kädelle kiinni vaan toisella kiinni ja toisessa stylus. Tai vaikka kokonaan pöydällä. Tekkenissä padissä näkyi liikesarjoja, mutta ne olivat toteutettavissa myös nappiyhdistelmillä.
Mario Kart 8 tarvitsee näyttöä painella vain, jos haluaa sen näkymää muuttaa.
Oikein puolen napeista kyllä voin sanoa, että ovat kyllä hyvässä paikassa (pidän symmetrisesti laitetuista tateista), mutta peleissä välillä epäloogiset komennot noille napeille (DKCTF). Ja itse ainakin pystyn niitä painelemaan ilman, että tarvitsee käden asentoa muuttaa.
Mut me ollaan varmaan pelattu eri pelejä.
Mutta itse lausuntoon, on kyllä jännää tekstiä :D
28.08.2014 klo 14.14
28.08.2014 klo 14.38 57
No ehkä sitten kun Wii U on ollut markkinoilla vielä muutaman vuoden. Eikai sen jälkeen kannata enää yrittää uutta laitettakaan lähteä tekemään
28.08.2014 klo 15.00 3
Joka tapauksessa lausunto saa kyyneleet silmäkulmaa naurusta kun ajattelee nintendon näitä pelaajia houkuttelemassa.
28.08.2014 klo 15.09 4
Vaikka omistankin lähemmäs 400 peliä eri alustoille niin itse pidän Nintendossa erityisesti siitä, että he ovat mielestäni eniten innostuneita peleistä ja pelaamisesta he keksivät ja ovat keksineet uusi tapoja pelata jo vuosikymmeniä, joita Microsoft ja Sony kopioivat Kinecting ja PS moven osilta myös yllättäen Sony keksi että PS Vitan näytöllä voisi pelata PS4 pelejä samallalailla kuin Wiiun ohjaimella Wiiun pelejä. Toki ainahan ideoita on "lainattu" asiassa kuin asiassa. Nintendo myöskin ainakin tällähetkellä ei syyllisty ennakkotilaus ja DLC lypsämisiin, ainakaan itselleni ei ole ok se, että pelejä pilkotaan osiian ja myydään sitten paloittain taikka pitäisi ostaa sika säkissä.
Riku Rantalaa lainatakseni "Antaa kaikkien kukkien kukkia jos ei tykkää ei tartte osallistua"
28.08.2014 klo 15.11 1
Tai sitten vain myönnätte että vituiksi meni, vedätte romunne markkinoilta ja rupeatte tekemään 3rd party pelejä oikeille konsoleille, missä se pelaajien kova ydin sijaitsee?
No mutta kun ongelma on siinä että Nintendo ei OSAA tehdä pelejä pelaajien kovalle ytimelle. Se osaa vain keksiä sitä omaa pyöräänsä uudestaan ja uudestaan ja se ei enää vetoa siihen pelaajien kovaan ytimeen.
Minkä uuden IP:n Nintendo on markkinoille tuonut vaikka nyt kymmenen vuoden sisällä? Tai edes kahdenkymmenen? Project H.A.M.M.E.R. ja Disaster: Day of Crisis olivat viimeisimmät yritykset ja kuka niitä enää edes muistaa?
28.08.2014 klo 15.37 11
Jos ihan aidosti pääkoppa ei meinaa suoriutua tästä maailmaa mullistavasta tehtävästä niin tässä hyvin yksinkertainen johdatus aiheeseen:
Henkilö A: (casual)
Pelaa silloin tällöin candy crushia iPhonellaan bussissa istuessaan. Aikoinaan pelasi Wii Fitä muutaman kerran ja satunnaisesti pelaa facebookissa pikkupelejä, mutta yleisesti ottaen ei pelaa paljoa eikä pidä sitä harrastuksenaan.
Henkilö B: (pelaaja)
On pelannu viimeiset 10v aktiivisesti erilaisia pelejä niin PC:llä, konsoleilla kuin mobiilialustoilla. Pelaa strategiapelejä, räiskintää, autopelejä, änäriä, roolipelejä etc. säännöllisesti ja määrittelee pelaamisen harrastuksekseen.
Harva löytää näistä henkilöistä suoraa vertausta itselleen, mutta jokainen voi miettiä kumpaa lähempänä itse on ja sen perusteella päätellä mihin kuuluu.
Kysymys on sama kuin pohtisi mikä on todellinen ammunnanharrastaja?
Mitä eroa on sillä joka käy kerran 10v ampumaradalla kokeilemassa .22 pistoolia ja sillä joka on ampumaklubin aktiivijäsen, ammuskelee viikottain radalla ja hallitsee aseiden käytön laidasta laitaan.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
28.08.2014 klo 16.57 2
Nintendo myöskin ainakin tällähetkellä ei syyllisty ennakkotilaus ja DLC lypsämisiin, ainakaan itselleni ei ole ok se, että pelejä pilkotaan osiian ja myydään sitten paloittain taikka pitäisi ostaa sika säkissä.
Kannattaa tutustua mm. Fire Emblem: Awakeniin, jossa kaikkien DLC-kenttien osto kustantaa noin 50 dollaria. Ja kyllähän Nipa tarjoaa ennakkotilausbonuksiakin uusien peliensä kylkiäisenä.
28.08.2014 klo 17.05 3
Aivan uskomatonta paskaa, että pitää vuodesta toiseen kuunnella tätä hilariushiirinörttineitsyiden nillitystä siitä "miten määrittelet casual-pelaajan ja oikean/hc/whatever pelaajan" vaikka on aivan selvää, että jokainen sen tietää kuitenkin.
Jos ihan aidosti pääkoppa ei meinaa suoriutua tästä maailmaa mullistavasta tehtävästä niin tässä hyvin yksinkertainen johdatus aiheeseen:
Henkilö A: (casual)
Pelaa silloin tällöin candy crushia iPhonellaan bussissa istuessaan. Aikoinaan pelasi Wii Fitä muutaman kerran ja satunnaisesti pelaa facebookissa pikkupelejä, mutta yleisesti ottaen ei pelaa paljoa eikä pidä sitä harrastuksenaan.
Henkilö B: (pelaaja)
On pelannu viimeiset 10v aktiivisesti erilaisia pelejä niin PC:llä, konsoleilla kuin mobiilialustoilla. Pelaa strategiapelejä, räiskintää, autopelejä, änäriä, roolipelejä etc. säännöllisesti ja määrittelee pelaamisen harrastuksekseen.
Harva löytää näistä henkilöistä suoraa vertausta itselleen, mutta jokainen voi miettiä kumpaa lähempänä itse on ja sen perusteella päätellä mihin kuuluu.
Kysymys on sama kuin pohtisi mikä on todellinen ammunnanharrastaja?
Mitä eroa on sillä joka käy kerran 10v ampumaradalla kokeilemassa .22 pistoolia ja sillä joka on ampumaklubin aktiivijäsen, ammuskelee viikottain radalla ja hallitsee aseiden käytön laidasta laitaan.
AHAHAHAHHAHA!!
Ehkä paskin kommentti IKINÄ. Pelaan itse säännöllisesti (viikoittain) ja pelaan monen tyyppisiä pelejä, mutta tunnen ihmisiä jotka pelaavat päivittäin ja pelaavat pääsääntöisesti diablo, dark souls, star craft jne... En pidä itseäni HC pelaajana enkä myöskään casual pelaajan eli kuulun johonkin siihen välimaastoon joten logiikkasi ei päde missään määrin. Sillä minulle on aivan turha alkaa tyrkyttämään mitään dark soulsia oli se sitten miten hyvä peli tahansa heidän mielestään jotka sellaisista pitävät. "Tosipelaajat" jotka pitävät haastavista peleistä varmasti nauttivat darksoulsin tuomasta haasteesta.
Mitä tulee uutiseen niin näen, että Wii oli casual konsoli ja wiiu tulee olemaan nichekonsoli jonka ostavat vain todelliset nintsikkafanit ja muille on ipad, ps, xbox. Sokea kana löysi hyvän wiin kanssa toistamiseen se tuskin osuu.
28.08.2014 klo 17.16 4
AHAHAHAHHAHA!!
Ehkä paskin kommentti IKINÄ. Pelaan itse säännöllisesti (viikoittain) ja pelaan monen tyyppisiä pelejä, mutta tunnen ihmisiä jotka pelaavat päivittäin ja pelaavat pääsääntöisesti diablo, dark souls, star craft jne... En pidä itseäni HC pelaajana enkä myöskään casual pelaajan eli kuulun johonkin siihen välimaastoon joten logiikkasi ei päde missään määrin. Sillä minulle on aivan turha alkaa tyrkyttämään mitään dark soulsia oli se sitten miten hyvä peli tahansa heidän mielestään jotka sellaisista pitävät. "Tosipelaajat" jotka pitävät haastavista peleistä varmasti nauttivat darksoulsin tuomasta haasteesta.
Mitä et ymmärtänyt kohdasta "harva löytää näistä henkilöistä suoraa vertausta itselleen, mutta jokainen voi miettiä kumpaa lähempänä itse on ja sen perusteella päätellä mihin kuuluu."?
28.08.2014 klo 17.40 3
Mitä et ymmärtänyt kohdasta "harva löytää näistä henkilöistä suoraa vertausta itselleen, mutta jokainen voi miettiä kumpaa lähempänä itse on ja sen perusteella päätellä mihin kuuluu."?
Sitä, että tuolla logiikalla ei voi alkaa pelejä tekemään sitten millään. Sillä mikäli segmentti olisi noin idioottimaisen karkea, niin pelejä ei pystyisi kohdistamaan sitten millään. Suurimmalle osalle (ellei peräti kaikille) peleille on ajateltu ryhmä kenelle ne on suunnattu ja esimerkiksi markkinointi suunnitellaan sen pohjalta.
Tuo sinun esittämäsi malli on syvyydeltään sama, kun luokittelisi autot citymaastureihin ja urheiluautoihin ja sitten aina katsoisi kunkin auton kohdalla kumpaa lähempänä se on.
Uskon, että näille "tosipelaajilla" on yrityksellä jonkin moinen segmentti (käytetyt pelitunnit, käytetyt eurot, tms) jonka mukaan siihen luokitellaan, eikä se ole noin idioottimaisen ammattikoululogiikalla kyhätty kuin tämä sinun säälittävä esityksesi, jonka heittämällä pidät itseäsi kovinkin nokkelana ja fiksuna. Toki on hyvästä, että pitää itseään etevänä, mutta toisinaan se kannattaa jättää sinne oman päänsä sisään ettei tule nolatuksi. Toisaalta toki anonyymina netissä vinkuminen on sinällään helppoa, ettei kukaan tunnista sinua.
28.08.2014 klo 21.54
N64 oli tehokkaampi mitä PS1
Tuo on kyllä pelkkä myytti. Ootko ikinä verrannut jotain peliä mikä on tullut molemmille koneille? Tai pelien laatua yleensäkin?
Itse uutisesta: blaablaablaa
Rekisteröitynyt 04.11.2007
28.08.2014 klo 22.09
N64 oli tehokkaampi mitä PS1
Tuo on kyllä pelkkä myytti. Ootko ikinä verrannut jotain peliä mikä on tullut molemmille koneille? Tai pelien laatua yleensäkin?
Itse uutisesta: blaablaablaa
N64 oli spekseiltään PS1:stä tehokkaampi. Tosin osa N64 peleistä kärsi sumeudesta.
28.08.2014 klo 22.46
"Their attitude is, 'okay, I am the customer. You are supposed to entertain me.' It's kind of a passive attitude they're taking, and to me it's kind of a pathetic thing. They do not know how interesting it is if you move one step further and try to challenge yourself [with more advanced games]."
Ohoh, kovia sanoja Hra Miyamotolta. Kumma ettei tällä revitelty otsikoissa. "Miyamoto calls casuals pathetic!" Tai no, kai kotaku sen tekee.
29.08.2014 klo 00.58
Jos jotain niin Zeldat ja Mariot ovat ulkoisesti sitä aivan samaa mitä ne olivat 90-luvulla.
Mutta ei sillä, ainahan nämä yritysten teknologiahörhöt ovat olleet tälläisiä, asiakkaiden vika kun asiat menee huonosti. Neva forget Mattrick & Elop & Jobs ja nyt herra Zuccerberg näyttää murenemisen merkkejä
29.08.2014 klo 01.22 1
:)
Pystyn kuvittelemaan Miyamoton pelaamassa Counter Strikea 100 euron hiiren ja 170 euron mekaanisen ps/2 näppiksen kanssa. Edessä on tietysti suuri resoluutioinen 120 herzin crt näyttö, ja pelatessaan Miyamoto mutisee jotain lcd-näyttöjen viiveestä. Samassa huoneessa Hra Iwata on kavereidensa kanssa pelaamassa Mario Karttia Wii:llä. Miyamoto kihisee hampaiden välistä: "Senkin likaiset kasuaalit".
Rekisteröitynyt 12.04.2007
29.08.2014 klo 10.01
Rekisteröitynyt 26.09.2007
29.08.2014 klo 10.52
Rupeisivat vaan uudestaan valmistamaan 8-bit Nintendoa ja siihen pelit päälle, niin johan alkaisi kauppa käymään!
'
Itse haaveilen edelleen uudesta kasettipohjaisesta konsolista. Olisi sitten vaikka NES 2.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
29.08.2014 klo 11.20
Tai sitten vain myönnätte että vituiksi meni, vedätte romunne markkinoilta ja rupeatte tekemään 3rd party pelejä oikeille konsoleille, missä se pelaajien kova ydin sijaitsee?
No mutta kun ongelma on siinä että Nintendo ei OSAA tehdä pelejä pelaajien kovalle ytimelle. Se osaa vain keksiä sitä omaa pyöräänsä uudestaan ja uudestaan ja se ei enää vetoa siihen pelaajien kovaan ytimeen.
Minkä uuden IP:n Nintendo on markkinoille tuonut vaikka nyt kymmenen vuoden sisällä? Tai edes kahdenkymmenen? Project H.A.M.M.E.R. ja Disaster: Day of Crisis olivat viimeisimmät yritykset ja kuka niitä enää edes muistaa?
29.08.2014 klo 17.48
Rupeisivat vaan uudestaan valmistamaan 8-bit Nintendoa ja siihen pelit päälle, niin johan alkaisi kauppa käymään!
'
Itse haaveilen edelleen uudesta kasettipohjaisesta konsolista. Olisi sitten vaikka NES 2.
Elä unoha Project Carsia