Half-Life sai uuden maailmanennätyksen: klassikko läpi 20 minuutissa
PC Gamer uutisoi, että joukko speedrunnereita on rikkonut Half-Lifen läpipeluun entisen ennätysajan yhdeksällä minuutilla. Uusi ennätysaika on 20 minuuttia ja 41 sekuntia, mikä tuntuu äkkiseltään lähes käsittämättömältä. Gordon Freemanin täydellisen harkittu liito Black Mesa -tutkimuslaitoksen käytävien läpi onkin lähes hypnoottista katsottavaa.
Juoksun toteuttanut seitsemänhenkinen poppoo suunnitteli läpipeluutaan peräti neljän vuoden ajan, pilkkoen Half-Lifen pelialueen satoihin muutaman sekunnin mittaisiin segmentteihin, jotka sitten hioivat täydellisyyteen asti. Lopullisessa toteutuksessa hyödynnettiin useita GoldSrc-pelimoottorin oikkuja, sekä makroja, jotka mahdollistivat näppäinkomentojen täydellisen ajoittamisen.
Keskustelut (37 viestiä)
14.04.2014 klo 19.08 11
Siis omistautumisesta asialle.
14.04.2014 klo 19.14 2
Yhdellä segmentillä on maailman ennätys 34:51, jonka pelasi Kukkye-niminen. Oletan siinä olleen käytössä Steam versio.
14.04.2014 klo 19.15 58
14.04.2014 klo 19.16
14.04.2014 klo 19.17 1
Lisätään vielä: "For comparison, the best single-segment run is 36:58, by Max 'coolkid' Lundberg, who was also part of the segmented team." Tämä on juostu WON ID versiolla kans.
14.04.2014 klo 19.18 1
14.04.2014 klo 19.22 5
Aika noobeja kun pelitaitojen sijaan nojaudutaan makroihin. Tässä ehkä näkee eron asiaan täydellisesti perehtyvien professorien ja oikeasti itse tekevien tyyppien eron.
14.04.2014 klo 19.28 24
Mother of god... It's coming...
14.04.2014 klo 19.37
Coolkid siis juoksi vaikeimmalla vaikeusasteella sitten, joka on Speeddemosarchiveen tallennettu tuo 36:58.
14.04.2014 klo 19.47 12
14.04.2014 klo 19.51
Melkein pakko asentaa ja kokeilla jotain näistä.
14.04.2014 klo 20.04
Rekisteröitynyt 28.12.2007
14.04.2014 klo 20.41
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
14.04.2014 klo 21.39
14.04.2014 klo 22.08
Rekisteröitynyt 04.11.2007
14.04.2014 klo 22.08 2
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
14.04.2014 klo 22.16 12
Neljä vuotta? Tällä poppoolla on selvästi ollut tekemisen puutetta.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
14.04.2014 klo 22.30
Jos manipulaatio on sallittua niin eikö voisi vain käyttää jotain koodeja tai modata lopputekstit alkamaan heti pelin alussa?
Aika noobeja kun pelitaitojen sijaan nojaudutaan makroihin. Tässä ehkä näkee eron asiaan täydellisesti perehtyvien professorien ja oikeasti itse tekevien tyyppien eron.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
14.04.2014 klo 22.40 1
Ah. "World Record for Half-Life (Any%) is 34:51 by Kukkye."
Coolkid siis juoksi vaikeimmalla vaikeusasteella sitten, joka on Speeddemosarchiveen tallennettu tuo 36:58.
Mut mitäpä näistä single-segmenteistä puhumaan ku uutinen on multi-segmentistä joka on viel vähintäänkin tulkinnanvaraisesti TAS.
14.04.2014 klo 22.42
14.04.2014 klo 22.59 6
Joku Morrowindin läpäisy 10 minuutissa osoittaa mielestäni kyllä kekseliäisyyttä mutta tässä ei selvästikään pelattu sitä alkuperäistä HLifee
14.04.2014 klo 23.02 3
14.04.2014 klo 23.08 3
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
14.04.2014 klo 23.41
Täh mitä järkeä on speedrunissa jos sitä ei tehdä juuri niillä perusasetuksilla joilla 99% ihmisistä pelaa pelinsä. tuohan on kuin jos pikajuoksussa olisi joku moottorikenkien käyttäjien sarja. "hei juoksin sata metriä aikaan 4 sekuntia, käytin kyllä apuvälineitä mutta who cares?"
Joku Morrowindin läpäisy 10 minuutissa osoittaa mielestäni kyllä kekseliäisyyttä mutta tässä ei selvästikään pelattu sitä alkuperäistä HLifee
Nämä kilpailee siis ihan eri sarjassa ku ne jotka vetelee yhdellä kertaa pelejä, mutta antaa lähinnä osviittaa siitä, että tämän ajan alle ei mennä ilman huijauksia.
Rekisteröitynyt 18.01.2010
15.04.2014 klo 00.48 1
15.04.2014 klo 08.40
15.04.2014 klo 10.11 2
15.04.2014 klo 13.12 1
15.04.2014 klo 13.17 2
15.04.2014 klo 13.27 11
Half life 3 = yliarvostettu ja hypetetty putkijuoksu
Tiedät, että half life 3 on putkijuoksu?
HL3 Confirmed!
15.04.2014 klo 15.07
Täh mitä järkeä on speedrunissa jos sitä ei tehdä juuri niillä perusasetuksilla joilla 99% ihmisistä pelaa pelinsä. tuohan on kuin jos pikajuoksussa olisi joku moottorikenkien käyttäjien sarja. "hei juoksin sata metriä aikaan 4 sekuntia, käytin kyllä apuvälineitä mutta who cares?"
Joku Morrowindin läpäisy 10 minuutissa osoittaa mielestäni kyllä kekseliäisyyttä mutta tässä ei selvästikään pelattu sitä alkuperäistä HLifee
Nämä kilpailee siis ihan eri sarjassa ku ne jotka vetelee yhdellä kertaa pelejä, mutta antaa lähinnä osviittaa siitä, että tämän ajan alle ei mennä ilman huijauksia.
En edes katsonut kokonaan mutta kyllä tuo tyyppi käytti paljon aikaa tiedemiesten tappamiseen ja muuhun turhaan mikä söi sekunteja siellä täällä.
Mutta joo onhan Boltin innoittamana tiedemiehet ilmoittaneet että ihmisen maksimiaika satasella on jotain 9,4s
15.04.2014 klo 16.10 4
Mitään mitä tuossa tehdään ei periaattessa ole mahdotonta tehdä pelissä, vaatisi vaan tuhottomasti yrittämistä mikä ei välttämättä ole mielekästä ellei ole aasialainen.
Naurahdin :D That's racist, mutta totta puhut.
15.04.2014 klo 16.11 2
Half life 3 = yliarvostettu ja hypetetty putkijuoksu
Aina parempi kuitenkin kuin Kidstation 4 Infamous SS 30fps diashow.
Rekisteröitynyt 24.02.2011
15.04.2014 klo 16.15
En edes katsonut kokonaan mutta kyllä tuo tyyppi käytti paljon aikaa tiedemiesten tappamiseen ja muuhun turhaan mikä söi sekunteja siellä täällä.
Mutta joo onhan Boltin innoittamana tiedemiehet ilmoittaneet että ihmisen maksimiaika satasella on jotain 9,4s
Muuten hyvä, mutta ne tiedemiesten tappamiset tms. tehtiin tuossa nimenomaan ajan säästämiseksi. Tekoäly toimii nimittäin tässä pelissä aika mielenkiintoisesti. "Paniikkimoodissa" ne osaavat yllättäen avata vaikka lukittuja ovia...
15.04.2014 klo 17.31
Ja siis HL1 on 16 vuotta vanha peli ja nämä kaverit suunnittelivat runia 4 vuotta. Sektioidussa maailmanennätysrunissa ei todellakaan hukata sekuntia eikä kymmenesosaakaan aikaa mihinkään. Voi olla varma että kaikki mitä tuossa näkee on täysin tarpeellista tai vähintäänkin loppuajan kannalta yhdentekevää (esim alussa ladder bugin esittelyä, wallclimbingiä yms kun pitää odottaa pelin skriptattua eventtiä).
15.04.2014 klo 18.35
Jos jollekin oli vielä epäselvää niin tässä ei siis ole käytetty mitään huijauksia kuten muutettu juoksunopeutta tai painovoimaa. Pelin voi oikeesti pelata noin läpi jos on ajotus kohdallaan. Bunnyttäminen ei vaadi edes kovin paljon harjoitusta ja oli pelin julkaisun aikaan ihan FPS-pelaajien perustaitoja. Muuten sitten nopeutta on saatu object boostaamalla ja räjähdyksillä. Aika isoja sektioita pelistä skipataan myös noilla tempuilla jossa mennään esim skyboxista läpi.
Ja siis HL1 on 16 vuotta vanha peli ja nämä kaverit suunnittelivat runia 4 vuotta. Sektioidussa maailmanennätysrunissa ei todellakaan hukata sekuntia eikä kymmenesosaakaan aikaa mihinkään. Voi olla varma että kaikki mitä tuossa näkee on täysin tarpeellista tai vähintäänkin loppuajan kannalta yhdentekevää (esim alussa ladder bugin esittelyä, wallclimbingiä yms kun pitää odottaa pelin skriptattua eventtiä).
Kaikki ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää speedrunien tarkoitusta. Itseki pelaan oikeastaan kaikki pelit speedrun tyylillä läpi myöhemmin, ja kyllä silloin jokainen sekuntti säästetään jos mahdollista.
Itselleni vain tämä video oli sekasortoa, ei ole pelattu kyseistä peliä ikinä :( Mutta vauhtia kyllä riitti ja bugeja :P
15.04.2014 klo 22.04