Koji Igarashi kommentoi Metroidvania-termiä: Zeldavania?
Internetissä ihmiset rakastavat kinastella pienistä asioista. Yksi tällainen nahistelun kohde on Metroidvania-termi, joka on syntynyt kuvastamaan 2D-pelejä, joissa painopiste on yhtä paljon suuren maailman tutkimisessa kuin tasohyppelyssä ja toiminnassa. Se on yhdistelmä sanoista Metroid ja Castlevania, jotka molemmat pelisarjat ovat mallikappaleita edellä mainitusta pelimekaniikasta. Genreä edustavat myös esimerkiksi indie-hitit La-Mulana ja Shadow Complex.
Mikä sitten mättää? Joidenkin mielestä termi on epätarkka ja sen alle lasketaan nykyään liian paljon pelejä. Toisia taas kismittää se, että termiin on pitänyt mennä yhdistämään Castlevania, vaikka pelkkä sana Metroid-kloonikin riittäisi. Nyt soppaan on saatu yksi lusikka lisää, kun Konamilta omaa studiotansa perustamaan lähtenyt Koji "IGA" Igarashi kommentoi Game Developers Conferencessa osaltaan termiä. Hän on ollut mukana kehittämässä Castlevania-pelisarjan tunnetuimpia osia, mukaan lukien Metroidvania-termin synnyttänyttä klassikkoa Castlevania: Symphony of the Night vuodelta 1997.
Igarashin mukaan Symphony of the Nightin inspiraatio ei edes ollut Metroid, vaan Nintendon Legend of Zelda -pelisarja:
"Me halusimme pidentää pelimme kestoa, ja yksi nimi joka tuli koko ajan mieleemme oli Legend of Zelda, joka oli seikkailu-toimintapeli. Koko tiimi, minä mukaan lukien, olivat valtavia Zelda-faneja, joten halusimme tehdä jotain samanlaista. Joten nyt tiedätte, että alkuperäinen inspiraatio ei ollutkaan itse asiassa Metroid."
Samaan hengenvetoon hän kuitenkin totesi, että arvostaa termiä ja ymmärtää, miksi pelaajat haluavat käyttää sitä.
Asiasta uutisoi Joystiq.
Teksti: Mats Kyyrö
Keskustelut (11 viestiä)
25.03.2014 klo 23.38 1
Hyvä, että saimme asian sovittua.
25.03.2014 klo 23.41 2
26.03.2014 klo 02.29 14
26.03.2014 klo 09.11 7
Rekisteröitynyt 26.09.2007
26.03.2014 klo 10.25 1
26.03.2014 klo 12.20 1
26.03.2014 klo 15.48
26.03.2014 klo 16.21 1
2d-seikkailu? no?
26.03.2014 klo 16.35
eikö peligenrejä pitäis muutenkin kutsua selkeillä termeillä. JOS GTA kuvaa kaupunkihiekkalaatikkoja ja Metroidvania näitä niin eikö samalla järjellä räiskeitä kuulu kutsua Doomeiksi, kauhuja Aloneintedarkeiksi ja kaahailua Poletioniksi
Olen kanssasi samaa mieltä, mutta eikös GTA-klooni ole aika tavanomainen sana kuvaamaan, no... GTA-klooneja. True Crime, Scarface, Sleeping Dogs. Avoimen maailman rikossimulaattoreita?
Doom-kloonia käytettiin pitkälti halki 90-luvun kuvaamaan FPS-pelejä, tosin Doomin jäädessä yhä kaukaisemmaksi se hiljalleen hävisi. Nykyään kai puhutaan CoD-klooneista? Niin ja kauhut oli Resident Evil -klooneja. Ihmiset on yksinkertaisia elukoita. Helppo aina vaan verrata johonkin aiempaan sen sijaan että määriteltäisiin sen tarkemmin.
26.03.2014 klo 16.37
2d-seikkailu? no?
Ongelma tuossa on että 2D-seikkailusta tulee mieleen point-n-click seikkailut (monkey island etc.)
Jotkut on ehdotellut "2D exploration-plaftormer" termiä mutta ymmärtää varmaan miksi "metroidvania" soljuu keskivertopelaajan kieleltä paljon helpommin.
27.03.2014 klo 09.43
symphony of the nightista täysin uusittu HD versio kiitos.
Nyt voi olla vaikeeta saada sellaista, kun Koji Igarashi jätti konamin.