Tuorein sisältö

Mikä menikään pieleen Final Fantasy XIV -julkaisussa? Ainakin kukkaruukut

22.03.2014 klo 18.00 | Luettu: 6590 kertaa | Teksti: Toimitus


Kotaku uutisoi Final Fantasy XIV:n kehittäjien Game Developers Conferencessa pitämästä esitelmästä, jossa käytiin läpi pelisarjan toisen nettiroolipelin pahimpia kompastuskiviä.

Vuonna 2010 julkaisu FFXIV oli lähes pelikelvoton tekele, joka joutui välittömästi kriitikkojen ja pelaajien hampaisiin. Kehittäjien mukaan ongelmien syynä olivat tiimin omat asenteet, joiden vuoksi he eivät suostuneet ottamaan huomioon nettiroolipeleissä vallalla olevia trendejä vaan keskittyivät lähinnä parantamaan pelin graafista puolta. Tämä johti tilanteeseen, jossa pelkästään yhteen alueiden koristamiseen käytettyyn kukkaruukkuun saattoi upota saman verran polygoneja kuin pelin hahmomalleihin.

FFXIV:n alkuperäisen julkaisun saatua yleisöltä täystyrmäyksen, kehittäjät joutuivat ottamaan takapakkia ja tarkastelemaan työtään uudelleen. Lopulta pelin ydinkehitys siirrettiin ulkoasusta takaisin pelimekaniikkaan ja pelattavuuteen, ja kolme vuotta myöhemmin julkaistu A Realm Reborn saikin pelaajilta huomattavasti paremman vastaanoton.

Squre-Enix on tunnetusti kaukana nöyrästä, joten se, että yksi sen tiimeistä pystyy puhumaan virheistään näin avoimesti, on erittäin positiivista vaihtelua. Toivottavasti trendi myös jatkuu, ja virheistä opitaan sen sijaan että niitä yritettäisiin puolustella.

Kuva: Famitsu
Teksti: Mats Kyyrö

V2.fi | Toimitus
< Hideo Kojima velmuil... Lauantai-illan Kevyi... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (7 viestiä)

fdskoasdfpij

22.03.2014 klo 18.13 5 tykkää tästä

Miten tämä eroaa yhdestäkään pelifirmasta? COD Ghostin kohdalla mölistiin miten kasvoissa on neljä triljoonaa lisäpolygonia ja koiralla 15 ziljoonaa. Halo nelosen kohdalla ulistiin aseiden satakertaisesta tekstuuriparannuksesta. GTAVssä autoissa oli 4912392130124391421394194321941243 miljoonaa lisäpolygonia. MGSVGZssa kivissä on seitsemäntoistakertainen parannus.

Jälleen SE saa huutia samalla kun joitain studioita ylistetään
lainaa
Kahvi

22.03.2014 klo 19.23 1 tykkää tästä

Tää on kieltämättä hyvä peli, voi suositella niille jotka eivät jaksa WoWia enää pelata
lainaa
Mmorppailija

23.03.2014 klo 11.54

Kyllähän sitä mielellään tuotakin menisi pelaamaan jos peli tarjoaisi FF11:n kaltoin ilmaisen trialin, oli se sitten se sama 2 viikkoa tai sitten putoaisi vaikka viikkoon. Ei hirveästi houkuta kuiteskaan sitä 20-30e maksaa mmorpgista etukäteen kun ei tiedä kuinka paljon sitä jaksaa pelata. Useimmatkin ilmaismmorpit on kuitenkin jo viikossa testattu ja todettu tylsiksi.
lainaa
Kahvi

23.03.2014 klo 12.56

Pelihän siis maksaa 15e johon kuuluu se ilmainen kuukausi ^
lainaa
Joni

23.03.2014 klo 14.35

Jaa että Squre-Enix vai.
lainaa
aksermi

23.03.2014 klo 19.28

Kahvi kirjoitti:
Tää on kieltämättä hyvä peli, voi suositella niille jotka eivät jaksa WoWia enää pelata


pelasin ffxiv:tä 2kk, lopetin ja wowin eteen taas jämähdin :)
lainaa
Qukko

Rekisteröitynyt 21.01.2014

26.03.2014 klo 12.05

Ja miksi kehittäjät keskittyvät grafiikkaan pelattavuuden sijaan? Koska grafiikka myy!

Mutta haloo. Kertoo jotain kehittäjätiimin tai mallintajien ammattitaidosta - ei tosiaan ole mikään meriitti, että johonkin kukkaruukkuun on saatu tuhlattua aivan helkkaristi laskenta-aikaa reaaliaikasessa grafiikassa.

Tai ehkä tehtävänanto on ollut puutteellinen. Liukuhihnamallintajat jossain vinku-kiinassa luulivat tekevänsä modeleja seuraavaan FF-elokuvaan?
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova