DirectX 12 tulee, parantaa myös Xbox Onen suorituskykyä
Game Developers Conferencessa julkistettu DirectX 12 -rajapinta on suunnattu PC:lle ja mobiililaitteille, mutta julkistustilaisuudessa painopiste oli luonnollisesti Xbox Onessa. Microsoftin mukaan erityisesti Xbox One -pelien suorituskyky tulee paranemaan uuden rajapinnan julkaisun myötä. Toiveissa on, että päivitykset toisivat kohennusta uusien pelien resoluutioon ja ruudunpäivitykseen, joissa One on laahannut hieman PS4:n jäljessä.
Suurimpina parannuksina edelliseen DirectX-versioon nähden ovat tehokkaampi suoritinkäyttö, joka mahdollistaa suoritintaakan tasaisemman jakamisen eri ytimille, sekä parannettu matalan tason kontrolli, jolla kehittäjät pääsevät suoraan käsiksi näytönohjaimen rautaan samaan tapaan kuin jo aiemmin konsoleilla.
Iloisena yllätyksenä uusi rajapinta tulee aiemmista DirectX-päivityksistä poiketen tukemaan myös nykyisiä näytönohjaimia, eikä vaadi siis välttämättä PC-käyttäjiltä vaihtamista uuteen rautaan. Liikaa ei kannata kuitenkaan innostua, sillä uutta DirectX-versiota hyödyntäviä pelejä tullaan Microsoftin arvion mukaan näkemään vasta vuoden 2015 joulumarkkinoilla.
Asiasta uutisoi Gamesindustry International.
Teksti: Mats Kyyrö
Keskustelut (15 viestiä)
22.03.2014 klo 13.38 18
22.03.2014 klo 13.46 32
22.03.2014 klo 14.26 12
22.03.2014 klo 14.39
22.03.2014 klo 14.49 5
Ja samaan aikaan pleikalle on tulossa lisä buustia kun OpenGL julkaisee uuden ja paremman version. Heh heh...
Oikeasti? Kuinka paljon buustia? Millon se tulee?
22.03.2014 klo 15.16 11
22.03.2014 klo 17.15 3
"laahannut hieman PS4:n jäljessä." Hieman?
Know sarcasm? :)
Rekisteröitynyt 13.02.2011
22.03.2014 klo 17.19 6
"laahannut hieman PS4:n jäljessä." Hieman?
Side-by-side -videoista huomaa, että hieman laahaa jäljessä. Laitetaan pelikuva erillisille näytöille niin sinäkään tuskin juuri huomaat eroa.
22.03.2014 klo 21.11 3
Ja samaan aikaan pleikalle on tulossa lisä buustia kun OpenGL julkaisee uuden ja paremman version. Heh heh...
PS4 ei käytä OpenGL:ää
22.03.2014 klo 22.09 1
Tähän menessä koko juttu on jo unohtunut ja Microsoft käärinyt pari dollaria lisää kun lampaat luulee xboxin pääsevän 1080p-resoluutioon.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
23.03.2014 klo 12.43 2
Ja samaan aikaan pleikalle on tulossa lisä buustia kun OpenGL julkaisee uuden ja paremman version. Heh heh...
PS4 ei käytä OpenGL:ää
Tämä on totta. PS4:ssa on muistaakseni käytössä Sonyn omat API:t ja joku kuvauskieli.
23.03.2014 klo 17.14
Ja samaan aikaan pleikalle on tulossa lisä buustia kun OpenGL julkaisee uuden ja paremman version. Heh heh...
PS4 ei käytä OpenGL:ää
Tämä on totta. PS4:ssa on muistaakseni käytössä Sonyn omat API:t ja joku kuvauskieli.
No tuon olisi osannut kertoa wikipediakin.
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_4_system_softwar
Lisää tietoa wikipedian lähteissä.
Jos vähän tarkemmin grafiikkaominaisuudett kiinnostaa niin:
http://develop.scee.net/files/presentations/gceurope2013/
Arvailuja voi sitten toki heittää, että kuinka paljon tuo pohjautuu opengl:ään. Oma veikkaukseni on ps3:n grafiikka-api historian perusteella, että melko paljon.
24.03.2014 klo 01.34 2
"laahannut hieman PS4:n jäljessä." Hieman?
Tosin PS4 on PCMaster racea jälessä reilut valovuoden.
24.03.2014 klo 21.19
Rekisteröitynyt 04.09.2011
25.03.2014 klo 14.40
"laahannut hieman PS4:n jäljessä." Hieman?
Identtisiltähän ne näyttää, mutta jollain mittarilla joku on saanut jotain eroa aikaan. Ihmissälmähän ei eroa huomaa. Sonyfanit kyllä, mutta se ero on vaan heidän korvien välissä.