Nytkö se on ohi? Flappy Bird poistuu myynnistä
Mobiilipelisensaatio Flappy Birdin kehittäjä Dong Nguyen ilmoitti eilen Twitterissä poistavansa pelin lopullisesti myynnistä. Nguyenin mukaan poistamisen takana eivät ole tekijänoikeusongelmat.
Flappy Bird julkaistiin mobiilimarkkinoille ensimmäisen kerran jo toukokuussa 2013, mutta se räjähti suuren yleisön suosioon vasta alkuvuodesta 2014. Vain muutamassa viikossa peli ehti ottaa haltuunsa sekä Kiinan, Amerikan että brittien top 10 -listat. Useat tahot ehtivät jo maalailla pelistä uutta Angry Birdsin tapaista menestystarinaa.
Lyhyen menestyksensä aikana peli on kerännyt myös paljon kritiikkiä. Monien mielestä Flappy Bird on malliesimerkki mobiilipelejä piinaavasta ideoiden kopioimisesta. Pelin grafiikka ja äänet kun muistuttavat erehdyttävästi Nintendon Mario-pelejä, ja yksinkertainen pelimekaniikkakin on nähty kymmenissä peleissä sitten iänikuisen Helicopter Gamen. Nguyenia on myös syytetty bottien käyttämisestä tekeleensä suosion nostattamiseen.
Nguyenin tweetit antavat ymmärtää, että ehkä myös kehittäjä itse potee huonoa omatuntoa kyseenalaisen äkkimenestyksensä päältä. Flappy Birdin suosio on nimittäin tuonut äänekkään kritiikin lisäksi nuorelle vietnamilaismiehelle 50 000 dollarin päivätulot.
It is not anything related to legal issues. I just cannot keep it anymore.
— Dong Nguyen (@dongatory) 8. helmikuuta 2014
I also don't sell 'Flappy Bird', please don't ask.
— Dong Nguyen (@dongatory) 8. helmikuuta 2014
And I still make games.
— Dong Nguyen (@dongatory) 8. helmikuuta 2014
Teksti: Mats Kyyrö
Keskustelut (15 viestiä)
09.02.2014 klo 16.15 13
Kaikki puhuu koko ajan tästä pelistä, mut ite kuulin tästä ekan kerran vasta pari päivää sitten. Olin kyllä viikon reissussa, että liekö sinä aikana tapahtunut tämä suosion räjähtäminen...
09.02.2014 klo 16.37 4
09.02.2014 klo 16.56
Rekisteröitynyt 13.02.2011
09.02.2014 klo 17.05 1
Rekisteröitynyt 04.09.2011
09.02.2014 klo 17.42 4
Rekisteröitynyt 07.08.2007
09.02.2014 klo 18.35 12
99,999% peleistä kopioi aina jotain. 8-bittisiä grafiikoita on nähty miljoonissa peleissä ja tuo "helicopter game":kin idea on nähty jo tuhansia kertoa, mutta sitten kun joku menestyy kerrankin niin itku ja pillitys alkaa.
Se olisikin hieno maailma jossa kaikki genret, tekniikat ja ohjaustavat olisi 100% rajoitettuja vain ja ainoastaan siihen peliin ja yritykseen jotka ensimmäisenä niitä kokeilivat.
09.02.2014 klo 18.38 4
09.02.2014 klo 18.56
09.02.2014 klo 21.46
09.02.2014 klo 23.59
Rekisteröitynyt 23.04.2007
10.02.2014 klo 09.55 2
Mikä "se"?
Rekisteröitynyt 19.11.2013
10.02.2014 klo 10.03 1
mutta sitten kun joku menestyy kerrankin niin itku ja pillitys alkaa.
https://twitter.com/kek_zanorg/status/430647482377203713/p
10.02.2014 klo 13.05 2
Aivan helvetin naurettavaa itkemistä.
99,999% peleistä kopioi aina jotain. 8-bittisiä grafiikoita on nähty miljoonissa peleissä ja tuo "helicopter game":kin idea on nähty jo tuhansia kertoa, mutta sitten kun joku menestyy kerrankin niin itku ja pillitys alkaa.
Se olisikin hieno maailma jossa kaikki genret, tekniikat ja ohjaustavat olisi 100% rajoitettuja vain ja ainoastaan siihen peliin ja yritykseen jotka ensimmäisenä niitä kokeilivat.
Vaikutteiden ja tiettyjen aspektien ottaminen on hieman eri asia kuin suora rip-off.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
10.02.2014 klo 13.20 1
Miksi tällaista tusinapaskaa viraalimarkkinoidaan sanomalehdissä asti?
11.02.2014 klo 15.30