Pelikauppa lähetti vahingossa ilmaisia konsoleita, uhkaa lakituvalla
DarkZero-niminen sivusto kertoo brittiläisen verkkokaupan Zavvin sekoilleen ostoslähetyksissään. Sen sijaan, että Tearaway-pelin ostajille olisi lähetetty pelkkä peli, heille lähetettiinkin Tearaway/PS Vita -bundle, jonka arvo on yli 150 euroa enemmän.
Zavvi huomasi virheensä ja lähetti asiakkaille postin, jossa pyydettiin olemaan avaamatta pakettia ja järjestämään niin, että Zavvi voi lähettää kuriisipalvelun noutamaan PS Vitan takaisin. Kaikki ilmaisen konsolin saaneet eivät tästä ideasta innostuneet ja monet asiakkaat ilmoittivatkin, että säännösten mukaan heillä on oikeus pitää laitteet.
Seuraava vaihe onkin sitten se, että näille asiakkaille on lähetetty uusia kirjeitä. Niissä kerrotaan, että ellei Vitan takaisinlähetystä ole järjestetty tämän päivän iltaan mennessä, ottaa firma lakimiehet käyttöönsä.
Keskustelut (25 viestiä)
10.12.2013 klo 11.58 16
Rekisteröitynyt 14.12.2011
10.12.2013 klo 12.37 11
Jäisi itseltä viimeiseksi ostokseksi ko. kaupasta...
10.12.2013 klo 12.52 8
Kaupan virhehän tuo on, miksi asiakkaan pitäisi olla vastuussa? Komppaan aika vahvasti Skittlesiä.
Jäisi itseltä viimeiseksi ostokseksi ko. kaupasta...
Hukkuvat varmaan kyyneliin, ettet osta sieltä 10e pelejä. Ja mikä tässä saa vihan pintaan?
En tunne Britannian lakia, mutta ainakin Suomessa tuo tuote olisi palautettava/vaihdettava. Toki tästä ei asiakkaalle saa koitua kustannuksia. Eli tilanne olisi sama mikäli kämmi olisi käynyt täällä Suomessa.
Rekisteröitynyt 14.12.2011
10.12.2013 klo 13.02 9
Hukkuvat varmaan kyyneliin, ettet osta sieltä 10e pelejä. Ja mikä tässä saa vihan pintaan?
En tunne Britannian lakia, mutta ainakin Suomessa tuo tuote olisi palautettava/vaihdettava. Toki tästä ei asiakkaalle saa koitua kustannuksia. Eli tilanne olisi sama mikäli kämmi olisi käynyt täällä Suomessa.
Lue tekstini uudestaan ajatuksella läpi, en ole koskaan ostanutkaan paikasta mitään :facepalm: toisen uutissivuston mukaan britannian laki on asiakkaiden puolella, eikä heillä ole mitään velvollisuutta palauttaa pakettia.
Rekisteröitynyt 21.06.2008
10.12.2013 klo 13.04 4
10.12.2013 klo 13.07 5
toisen uutissivuston mukaan britannian laki on asiakkaiden puolella, eikä heillä ole mitään velvollisuutta palauttaa pakettia.
Siinä tapauksessa Britannian laki on epäoikeudenmukainen. Mikäli on tapahtunut selvä virhe (kuten tässä on), niin kyllä se kauppa pitää pystyä purkamaan.
10.12.2013 klo 14.03 3
10.12.2013 klo 14.36 9
Postimyynnissä on koko EU-alueella eri säännöt. Postimyynnissä laki suojaa aika vahvasti asiakkaan oikeuksia myyjän Virheen täytyy olla aika iso. jos yritys uhkaa asiakkaitaan lakimiehillä sen sijaan, että kääntäisi tämän "sissimarkkinoinniksi". Pelkästään "haetaan kuriirin avulla kotoasi" ja siihen liittyvä logistiikka kaikki kulut auki laskettuna maksaa helposti 100-120€ per palautus.
Käytännössä asiakkaille ei saa aiheutua "kohtuutonta vaivaa" tai mitään kustannusta viallisen tuotteen palauttamisesta. Jos esimerkiksi kuriiria joutuu odottamaan kotonaan työtuntien kustannuksella, myyjä on velvollinen korvaamaan aiheutuneen kustannuksen.
Tuo palautuskustannus muodostuu esimerkiksi:
- kuriiripalvelu: 20-60£
- logistinen hässäkkää: 1-50£
- asiakkaiden vaatima korvaus aiheutuneista kustannuksista: 0-100€
Eli kokonaiskustannus on noin 21€-210€ asiakasta kohden. Jo tuo 21€ syö käytännössä katteen, ja aiheuttaa ISON loven tulevaan myyntiin!
Onkohan kellään tallessa kuvakaappausta alkuperäisestä "shopista", jossa ko. "tarjous tehtiin".
Kristallipalloni sanoo:
- Spetznaz -markkinointia. väijytä ja uhkaa "tappaa"
- Voi olla myös traditionaalisen sissimarkkinoinnin "hei meillä on teille yllätys" -kampanja, jossa Joulun kunnaiksi perutaan vaatimukset ja annetaan (mahdollisten asiakkaiden) pitää "releensä"
- Astroturffaus -markkinointia (tämä vielä pelottavampaa kuin edelliset yhteensä)
- AITO inhimillinen erehdys, jolloin yrityksen kannattasi toimia eettisesti, johon EI kuulu asiakkaan uhkaaminen lakimiesarmeijalla.
Jonkun verran tehnyt konsultoinnin lisäksi ihan oikeaakin työtä tällä alueella, ja utelias ole näkemään lopputuloksen....
"Tammikuussa 2014, Johtoryhmän palaverin pöytäkirjaote (luottamuksellinen, katsottu krisatllipallosta):
VP of Marketoiding, SEO. Web. Internet and "all interesting marketroid stuff (JIM)" and CEO mostly speaking.
Jim:considering the boldness of our action and the budget we have the results are good.
CEO: Could you please give us the numbers, Jim.
Jim: Sir, our netsite visibilyt and hits increased 1000% or 2000% if we measure it with all ke metrics.
CEO: How about the customer response?
Jim: We got 100's of new customer considering that we lost only few of our existing customers.That was due the pre-planned "how to get best of SOME" stratgy we had in 2013 budget.
CEO: Ok Jim,your personal goals will be higher in 2014. Your budget has 10% rise FOR NEXT YEAR though.
Jim: Sir, mau I adress one challenge?
CEO:Yes of course dear Jim, just tell me?
Jim: The cost of this campaign exceeded this year's budget, thus only 10% increase .....
CEO (interrupting): No problems dear Jim, we just slash and cut Your 2014 BUDGET accordingly based on excess cost of this year, and of course, I will add a bonus multipliers: Your 2013 will be paid at the end of 2014 IF you manage to create even more interesting ampaignfor next year.... IF you're still working for us.
Jim: Yes Sir, I hear You ...
CEO to the rest of the team: But now, ater these exellent marketing initiatives, please join me to the X-mas... eh "happy holidays" meal ... Sorry IF weod X-mas hurt Your feelings.
CEO to Jim almost whispering: Jim, I assume that all the connected people are not ou worry anymore?
Jim: Sir, that was 1the 1st step I took with HR, no worries, the "outplacements" are in good hands
CEO Good!!! I knew that I might be able to trust you. Let's enjoy he dinner!
The executive team leaves for a dinner at Astor.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
10.12.2013 klo 14.46 7
10.12.2013 klo 16.17 1
Rekisteröitynyt 07.08.2007
10.12.2013 klo 16.51 7
Kaupan virhehän tuo on, miksi asiakkaan pitäisi olla vastuussa?
Millaisessakohan helvetissä tässä oltaisiin jos maailma toimisi tuollaisella logiikalla? Koskeeko inhimillisyys ainoastaan yksiöitä ja kuluttajia, mutta yrityksiä saa polkea ihan miten vaan?
Mikäköhän olisi kansan reaktio jos joku vahingossa esim. maksaa 64e sähkölaskun 640e ja sitten vain todettaisiin "sori, mut pidetään sun rahat. Miksi yrityksen tulisi olla vastuussa asiakkaan virheestä?"
10.12.2013 klo 17.18 5
Nyt järkeä taas vähän.
Rekisteröitynyt 25.11.2013
10.12.2013 klo 17.27 2
10.12.2013 klo 17.45 1
Toisaalta, kauppahan voisi lähettää perässä myös laskun itse Vitasta, jos ei sitä suostuta palauttamaan.
10.12.2013 klo 19.14 1
Kaupan virhehän tuo on, miksi asiakkaan pitäisi olla vastuussa? Komppaan aika vahvasti Skittlesiä.
Jäisi itseltä viimeiseksi ostokseksi ko. kaupasta...
Hukkuvat varmaan kyyneliin, ettet osta sieltä 10e pelejä. Ja mikä tässä saa vihan pintaan?
En tunne Britannian lakia, mutta ainakin Suomessa tuo tuote olisi palautettava/vaihdettava. Toki tästä ei asiakkaalle saa koitua kustannuksia. Eli tilanne olisi sama mikäli kämmi olisi käynyt täällä Suomessa.
taisi toi jarzan (ei jantsa) sanoa vähän samaa, eli pitää palauttaa vaadittaessa. vaan epäilen että tämä on joko tosi iso moka firmalta, jolloin on paha uhkailla "palauta heti" tai sitten joulukaleterisissikampanja niin kun joku sano.
vaikeahan tuollasta on vaan palauttaa alkuperäisessä asussaan kun paketin repii auki heti kun sen postista saa vaikka kuin monta kuriiria lähettäisi sitä noutamaan ja vaikka joka kuriirin mukana olisi lakimies niin ei se nyt ihan ainakaan nopeuta tai tee halvemmaksi prosessia.
kyseessä on kai sitten kyseisen verkkokaupan "kuolonkorina" pahan virheen takia tai sitten ovela markkinointikikka.
kumpi tahansa, niin varoisin kysiestä firmaa jatkossa
tosin koko juttuhan voi olla täysin hype? tunteeko kukaan ketään, jolle tämä olisi tapahtunut oikeasti vai onko tämä vaan kiihkoa?
10.12.2013 klo 19.29 2
Kaupan virhehän tuo on, miksi asiakkaan pitäisi olla vastuussa?
Millaisessakohan helvetissä tässä oltaisiin jos maailma toimisi tuollaisella logiikalla? Koskeeko inhimillisyys ainoastaan yksiöitä ja kuluttajia, mutta yrityksiä saa polkea ihan miten vaan?
Mikäköhän olisi kansan reaktio jos joku vahingossa esim. maksaa 64e sähkölaskun 640e ja sitten vain todettaisiin "sori, mut pidetään sun rahat. Miksi yrityksen tulisi olla vastuussa asiakkaan virheestä?"
hei lamekill,
ymmärrän sanasi, mutta en ole samaa mieltä mielikuvasta jonka luot!
useilla meistä on 1-2 hengen yritys, jota perheeksi kutsutaan, joka maksaa veronsa mukisematta jne. aina tulee varmasti palautetta jos joku perheenjäsen tai sukulainen korisee keuhkokuumeessa ja yksi lasku on rästissä, se on lain mukaan heti 5€ per muistutus jne.
olen itse ihan rehellinen kapitalisti, mutta en silti hyväksy, että kasvoton yritys ja ihminen yksilönä laitetaan on-the-par tasavertaiseen asemaan. tuollaisten kommenttien jälkeen ryhtyisin varmaan pro-bono lakimieheksi, jos olisin lakimies.
ja noita:
"oho toimitin väärin sähköä, maksetaan sulle pikkasen takaisin"
on enemän kun uskot, usko vaan! jos kuluttajana esimerkiksi et osaa lukea etäluettavan sähkömittarin tilastointia, jota kaikki yhtiöt ei anna asiakkalle suoraan, et voi tietää, että lukeeko ja ohjataanko mittariasi oikein. tästä on esimerkkejä... esim sähköntoimittaja kieltää virheen, asiakas vaatii korjausta, sähköntoimittaja uhkaa kustannuksilla jos tarkastuksessa ei löydy mitään, asiakas vaatii sitä silti... ja OHO, ulkopuolinen tarkastaja toteaa mittarin asennusvirheen HETI ja 10min aikana ja kertoo ja tekee tiimeinen korjaavat toimenpiteet. miksi tästä ei kirjoiteta lehdissä? näitä esimerkkejä minulla on enemmän kuin 100 ljässä työni takia. miksi vain yrityksillä on oikeuksia? no, postimyynnissä on omat lakinsa juuri kaikenmaailman bambusukka- , kalsari- , parttakone- , jne- firmojen ja muiden takia.
nyt vaan Bladekill, juttusi oli oikeasti Lamedead, paitsi jos edustat ko yritystä Suomessa.
rauhaa ja hyviä pyhiä (kun jouluakaan ei voi toivottaa ilman että loukkaa jotain postimyyjää)
10.12.2013 klo 19.40 2
Minun moraalini sanoisi, että palautahan se laite. Toisaalta olisivat voineet repäistä tästä iloisen mainoskampanjan, sen sijaan että kaikki maailman pelilehdistöt uutisoivat töppäilevästä pelikaupasta.
ihmisellä pitää olla moraali, ja noudattaa sitä. itse palauttaisin, vaan en ehkä helpottaisi tilannetta liikaa, ei minulla ainakaan kiire olisi. olisi itseasiassa aika kiva saada jokin lakimieskirje kehystettäväksi seinälle tuon jälkeen. antaisin toki mahdollisia noiutoaikoja, mahdollisimman myöhään illalla (teen oikeasti pitkää päivää). varmaan lähettäisivät sitten kotiin palautuspaketin, jonka voisi laittaa postiin, silloin voi pyytää kilometrikorvauksen postiin ajamisesta jne
koska kyse on oikeasti vain 150-hankintahinta, se on varmaan oikeana kustannuksena yritykselle nuo uotteet tuntien varmaan alle 90 kustannus lähetetystä paketista. jos takaisin noutaminen ja uudelleen paketointi, menetetyt asiakkaat maksavat enemmän, niin eihän tossa ole järkeä?
kuinka moni teistä edes tiesi että joksu zavvi on edes olemassa? itse en ainakaan tiennyt. markkinointiosasto pyytää varmaan kohta 3:lta asiakkaalta anteeksi sitä että uhkailtiin vahingossa ja antaa pitää releet ja tarjoaa 100000 (sentin) lahjakortin loukatuille tahoille
10.12.2013 klo 20.16 1
tämä on taas yksi "bamboobycourlux" kuvio, ehkä versio 2 siitä.
tämän takia meillä on postimyynnissä asiakasta suojaavat lait!
täytyykin katsoa, että onko hutuilla suomessa rekisteröityjä edustajia
olisitte heti sanoneet että kysessä on thehutgroup, niin olisi voinut vastata suoremmin heti alussa.
Jabba jabba!
Rekisteröitynyt 19.11.2013
10.12.2013 klo 22.13 1
kuinka moni teistä edes tiesi että joksu zavvi on edes olemassa?
Luultavasti aika monet jotka eivät halua maksaa peleistään markettihintoja.
10.12.2013 klo 23.07
useilla meistä on 1-2 hengen yritys, jota perheeksi kutsutaan
En tajua näitä uutisten/foorumeiden kitisijöitä "joillakin on perhe elätettävänä". Miksi perustatte perheen?? Sitten kirotaan, kun elämä on helvettiä, mutta.. ihmiset on tyhmiä.
Itse olen mieluusti vapaa ja nautin elämästä ilman turhia kuluja.
Rekisteröitynyt 14.12.2011
11.12.2013 klo 09.54 1
Millaisessakohan helvetissä tässä oltaisiin jos maailma toimisi tuollaisella logiikalla? Koskeeko inhimillisyys ainoastaan yksiöitä ja kuluttajia, mutta yrityksiä saa polkea ihan miten vaan?
Mikäköhän olisi kansan reaktio jos joku vahingossa esim. maksaa 64e sähkölaskun 640e ja sitten vain todettaisiin "sori, mut pidetään sun rahat. Miksi yrityksen tulisi olla vastuussa asiakkaan virheestä?"
Aika nihkeetä on saada rahat takaisin jos ostatkin väärän tuotteen ja huomaat tämän vasta otettuasi vehkeen käyttöön
11.12.2013 klo 11.54 2
useilla meistä on 1-2 hengen yritys, jota perheeksi kutsutaan
En tajua näitä uutisten/foorumeiden kitisijöitä "joillakin on perhe elätettävänä". Miksi perustatte perheen?? Sitten kirotaan, kun elämä on helvettiä, mutta.. ihmiset on tyhmiä.
Itse olen mieluusti vapaa ja nautin elämästä ilman turhia kuluja.
Toisin sanoen kukaan ei huoli sua.
11.12.2013 klo 14.56 1
useilla meistä on 1-2 hengen yritys, jota perheeksi kutsutaan
En tajua näitä uutisten/foorumeiden kitisijöitä "joillakin on perhe elätettävänä". Miksi perustatte perheen?? Sitten kirotaan, kun elämä on helvettiä, mutta.. ihmiset on tyhmiä.
Itse olen mieluusti vapaa ja nautin elämästä ilman turhia kuluja.
Toisin sanoen kukaan ei huoli sua.
Juuh, lamekill antoi julki sitten toisen nikkinsä jota käyttää ;)
Ja se "kitinä" taitaa olla ko. henkilön omien korvien välissä, koska kun puhutaan kuluttajan suojasta, niin POSTIMYYNNISSÄ myyjän vastuu on korkea.
Tänään oli muuten aiheesta pari artikkelia Suomestakin. Eli "nettimyynnissä" tehdystä virheestä vastaa ensisijaisesti myyjä, eikä asiakas. Sama muuten koskee naapurin "Siwaa", eli jos mainos sanoo, että banaanit maksaa 0.1€/kg, niitä pitää sillä hinnalla myydä. Jos tuote loppuu kesken, asiakkalla on oikeus pyytää "lappu", jolla myöhemmin saa samaa tuotetta samaan hintaan.
nim. "Kauheeta kitinää"
11.12.2013 klo 15.04 1
useilla meistä on 1-2 hengen yritys, jota perheeksi kutsutaan
En tajua näitä uutisten/foorumeiden kitisijöitä "joillakin on perhe elätettävänä". Miksi perustatte perheen?? Sitten kirotaan, kun elämä on helvettiä, mutta.. ihmiset on tyhmiä.
Itse olen mieluusti vapaa ja nautin elämästä ilman turhia kuluja.
Ihan vaan pakko sanoa: Älä koskaan perusta perhettä, äläkä vaan edes vahingossa tee jälikasvua. Siihen pohjautuu evoluutio. Ole vapaa ja onnelinen elämäsi loppuun, niin ihmiskunta kiittää!
Kiitos ja kumarrus.
12.12.2013 klo 12.51
Tänään oli muuten aiheesta pari artikkelia Suomestakin. Eli "nettimyynnissä" tehdystä virheestä vastaa ensisijaisesti myyjä, eikä asiakas.
Se että nettimyynnissä tapahtuneesta virheestä vastaa myyjä, ei tarkoita sitä, että virhettä ei saisi oikaista tapauksessa jossa virhe on tapahtunut asiakkaan eduksi.
Virheen oikaisemista tässä tapauksessa olisi hankkia konsolit takaisin niin, että siitä ei aiheudu asiakkaille kustannuksia, tai jos aiheutuu, ne korvataan. Ja tämä taisi kaupan ajatuksena ollakin.
Virhe oli, että asiakkaat saivat tavaraa, jota eivät olleet tilanneet, ja josta eivät olleet maksaneet. Heille ei virheen seurauksena tule minkäänlaista sopimuksellista omistusoikeutta saamaansa tavaraan.