Playstation-ohjaimen napit muuttuvat taas digitaalisiksi
Gameinformer kertoo, että Playstation 4:n ohjaimesta Dualshock 4:stä on poistettu yksi ominaisuus, joka DualShock 3:ssa oli. Uudessa ohjaimessa X-, neliö-, kolmio- ja ympyrä-painikkeet eivät ole enää analogisia. Syy toiminnallisuuden poistoon oli kyllä ihan järkevä.
"DualShock 3:n napeista saimme analogista dataa, mutta pelit eivät sitä juurikaan käyttäneet. DualShock 4:stä poistimme tämän ja nyt ohjain on täysin digitaalinen", kertoi Toshimasa Aoki.
Keskustelut (21 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.10.2013 klo 18.08 1
24.10.2013 klo 18.10 6
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
24.10.2013 klo 18.16 12
Haluaako joku tekniikkajeppe selittää tän uutisen ja erityisesti tän kohdan "- -analogista dataa, mutta pelit eivät sitä juurikaan käyttäneet."
Eli eri dataa sen mukaan, kuinka lujaa painiketta painettiin. Uusi versio napista on 0 tai 1, päällä tai pois.
24.10.2013 klo 18.18 5
Haluaako joku tekniikkajeppe selittää tän uutisen ja erityisesti tän kohdan "- -analogista dataa, mutta pelit eivät sitä juurikaan käyttäneet."
Mm. PS2:n Gran Turismoissa kaasuvaste toimi X-napilla sillä tavalla, että kovempaa painettaessa pääsi kovempaa. Nykyisinhän tuo sama tehdään niillä liipaisimilla. Metal Gear Solideissa kevyesti painamalla ase nostetaan jyvälle, mutta vasta pohjaan painamalla ase laukesi.
Enpä muista näistä uusista peleistä yhtäkään, joka olisi näitä analogisia ominaisuuksia käyttänyt.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
24.10.2013 klo 18.21 2
24.10.2013 klo 18.21 5
V näyttää jo valmiiksi kasuaalipaskalta niin eipä se ainutkaan peli varmaan tuota olisi enää tuota käyttänyt.
Rekisteröitynyt 21.12.2010
24.10.2013 klo 18.21 2
24.10.2013 klo 18.22 4
24.10.2013 klo 18.29
Rekisteröitynyt 18.01.2010
24.10.2013 klo 18.30 6
Onneksi poistettiin. Vihasin MGS:ä sitä kun yritti ottaa sormea pois liipaisimelta, niin ase aina laukesi :D
24.10.2013 klo 19.00 2
24.10.2013 klo 19.04
:)
24.10.2013 klo 19.19 4
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.10.2013 klo 19.47
Haluaako joku tekniikkajeppe selittää tän uutisen ja erityisesti tän kohdan "- -analogista dataa, mutta pelit eivät sitä juurikaan käyttäneet."
Eli eri dataa sen mukaan, kuinka lujaa painiketta painettiin. Uusi versio napista on 0 tai 1, päällä tai pois.
24.10.2013 klo 20.06
Joo, ainoastaan "triggerit" tarttee olla analogisia, mut tos jutussa sanotaan koko ohjain on digitaalinen..? vai en ymmärrä..? :)
Tämä hämmentää nyt kyllä, eikös tattien ja liipasinten pitäisi yhä olla analogisia, vai häh?
24.10.2013 klo 20.09
Tosiaan ominaisuus oli jo PS2:n Dualshock kakkosessakin, ja koski ihan kaikkia nappeja (paitsi start ja select) sekä ristiohjainta. Kun pitkän liikeradan triggereitä ei vielä tuossa versiossa ollut, niin niitä paineentunnistavia nappeja käytettiin kyllä just esim. autopeleissä. GTA:ssakin kaasun määrää pystyi säädellä sillä miten kovaa äksää painoi.
24.10.2013 klo 20.21 1
Joo, ainoastaan "triggerit" tarttee olla analogisia, mut tos jutussa sanotaan koko ohjain on digitaalinen..? vai en ymmärrä..? :)
Tämä hämmentää nyt kyllä, eikös tattien ja liipasinten pitäisi yhä olla analogisia, vai häh?
Ei kai tuossa uutisessa ole mitään hämmentävää. Selvästi sanottu, että nuo peukalonapit ovat jatkossa digitaalisia. Se luetun ymmärtäminen.......
24.10.2013 klo 22.05
"ja nyt ohjain on täysin digitaalinen", kertoi Toshimasa Aoki.
Mitenhän se nyt sitten on? Ehkä Aokin lausunto on sittenkin vain käännöskukkanen ja ylempi lause pitää paikkansa...
24.10.2013 klo 22.19
"Uudessa ohjaimessa X-, neliö-, kolmio- ja ympyrä-painikkeet eivät ole enää analogisia."
"ja nyt ohjain on täysin digitaalinen", kertoi Toshimasa Aoki.
Mitenhän se nyt sitten on? Ehkä Aokin lausunto on sittenkin vain käännöskukkanen ja ylempi lause pitää paikkansa...
Nyt kun jakso käydä lukee lähteen, niin käy järkeen. On se kumma, kun englanninkielinen lause kuulostaa järkevämmältä.
"With the DualShock 3, we were able to get analog data, which games didn’t really use. For DualShock 4, we deleted that, and now it’s all digital."
25.10.2013 klo 10.20 2
Kyllä sitä muistaa GT pelissä painaneensa x ohjaimesta läpi, jotta pääsee kovempaa.
Aikoinaan risti ohjaimelta, tatille siirtyminen tuotti vaikeuksia.
26.10.2013 klo 20.30
Onneksi poistettiin. Vihasin MGS:ä sitä kun yritti ottaa sormea pois liipaisimelta, niin ase aina laukesi :D
Ja samassa ajopelissä nopeutta oli helppo kontrolloida painamalla nappia juuri sen verran kuin on tarve. Nyt täytyy taas opetella siihen töksyttelyyn "kaasu päälle, kaasu pois, kaasu päälle, päälle, päälle, pois". Jossain GTAssa nopeusrajoituksen noudattaminen on täysi mahdottomuus tuolla systeemillä
todistaa vaan taas sen että kasuaalimpaan mennään. "pelaajien" puolesta jos koneessa olisi vain yksi nappi, nimittäin virtanappi jota painamalla peli pelaa itsensä läpi