Tuorein sisältö

Playstation-ohjaimen napit muuttuvat taas digitaalisiksi

24.10.2013 klo 17.50 | Luettu: 15763 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Gameinformer kertoo, että Playstation 4:n ohjaimesta Dualshock 4:stä on poistettu yksi ominaisuus, joka DualShock 3:ssa oli. Uudessa ohjaimessa X-, neliö-, kolmio- ja ympyrä-painikkeet eivät ole enää analogisia. Syy toiminnallisuuden poistoon oli kyllä ihan järkevä.

"DualShock 3:n napeista saimme analogista dataa, mutta pelit eivät sitä juurikaan käyttäneet. DualShock 4:stä poistimme tämän ja nyt ohjain on täysin digitaalinen", kertoi Toshimasa Aoki.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Ruotsin Mäkkäristä s... Etelä-Korea varoitta... >

Keskustelut (21 viestiä)

perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.10.2013 klo 18.08 1 tykkää tästä

Haluaako joku tekniikkajeppe selittää tän uutisen ja erityisesti tän kohdan "- -analogista dataa, mutta pelit eivät sitä juurikaan käyttäneet."
lainaa
Bulkamania

24.10.2013 klo 18.10 6 tykkää tästä

Jaa, enpä edes tiennyt noiden olleen analogisia, joten aivan yksi ja sama. Aivan omituinen idea alunperinkään laittaa ne analogisiksi, aivan kuin noita ko. nappeja nyt voisi painaa jotenkin tarkasti esim. vain yhden kolmasosan, kyllä se on pohjaan tai ei ollenkaan.
lainaa
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

24.10.2013 klo 18.16 12 tykkää tästä

perato kirjoitti:
Haluaako joku tekniikkajeppe selittää tän uutisen ja erityisesti tän kohdan "- -analogista dataa, mutta pelit eivät sitä juurikaan käyttäneet."


Eli eri dataa sen mukaan, kuinka lujaa painiketta painettiin. Uusi versio napista on 0 tai 1, päällä tai pois.
lainaa
Samsomsmsm

24.10.2013 klo 18.18 5 tykkää tästä

perato kirjoitti:
Haluaako joku tekniikkajeppe selittää tän uutisen ja erityisesti tän kohdan "- -analogista dataa, mutta pelit eivät sitä juurikaan käyttäneet."


Mm. PS2:n Gran Turismoissa kaasuvaste toimi X-napilla sillä tavalla, että kovempaa painettaessa pääsi kovempaa. Nykyisinhän tuo sama tehdään niillä liipaisimilla. Metal Gear Solideissa kevyesti painamalla ase nostetaan jyvälle, mutta vasta pohjaan painamalla ase laukesi.

Enpä muista näistä uusista peleistä yhtäkään, joka olisi näitä analogisia ominaisuuksia käyttänyt.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

24.10.2013 klo 18.21 2 tykkää tästä

Onneksi poistettiin. Vihasin MGS:ä sitä kun yritti ottaa sormea pois liipaisimelta, niin ase aina laukesi :D
lainaa
Bob

24.10.2013 klo 18.21 5 tykkää tästä

MGS taitaa olla ainut mikä tulee äkkiseltään mieleen.
V näyttää jo valmiiksi kasuaalipaskalta niin eipä se ainutkaan peli varmaan tuota olisi enää tuota käyttänyt.
lainaa
apex

Rekisteröitynyt 21.12.2010

24.10.2013 klo 18.21 2 tykkää tästä

Ei tuota analogisuutta käytössä juuri huomannut PS3:lla. Vaatisi ehkä pidemmän liikkeen nappulalta, jotta ominaisuutta olisi helpompi käyttää. Esimerkiksi fps- tai 3-persoonan peleissä olisi ollut hauskaa jos X-napilla hahmon hypyn korkeus riippuisi painalluksen voimasta. Sitä olisi voinut soveltaa edes yksinoikeuspeleissä.
Muokannut: apex 24.10.2013 klo 18.22 lainaa
Suoli

24.10.2013 klo 18.22 4 tykkää tästä

Nappien kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia. Ainoastaan analogit ovat menneet paskaksi siten, että jumittuvat paikoilleen.
lainaa
Keijokas

24.10.2013 klo 18.29

Joo, ainoastaan "triggerit" tarttee olla analogisia, mut tos jutussa sanotaan koko ohjain on digitaalinen..? vai en ymmärrä..? :)
lainaa
Tahvo

Rekisteröitynyt 18.01.2010

24.10.2013 klo 18.30 6 tykkää tästä

Sir_Rymylys kirjoitti:
Onneksi poistettiin. Vihasin MGS:ä sitä kun yritti ottaa sormea pois liipaisimelta, niin ase aina laukesi :D
Tai jossain ajo pelissä missä piti painaa näppäintä apinan raivolla pohjassa että autokulki lujempaa
lainaa
sgh

24.10.2013 klo 19.00 2 tykkää tästä

Sinänsä huono, jos ajopeleissä noi napit toimivat nyt on/off periaatteella. Kuitenkin todella suosittua monissa ajopeleissä, että x toimii kaasuna, o käsijarruna jne. Jos tilanne on nyt se, että kun x:ää painaa kevyesti, niin auto reagoi, kuin kaasun olis pohjassa, niin ei tosiaankaan hyvä.
lainaa
lilly-

24.10.2013 klo 19.04

Missä on Dekonega? Pööpöileväapina? Miksi he eivät kommentoi heille tärkeää asiaa?
:)
lainaa
anal-og

24.10.2013 klo 19.19 4 tykkää tästä

Minulla on ainakin kaksi ps3-peliä, joissa ohjaimen pikkunappien analogisuudella on merkitystä. En muista, mitä pelejä ne ovat, joten asialla oli minulle todella iso merkitys.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.10.2013 klo 19.47

manu kirjoitti:
perato kirjoitti:
Haluaako joku tekniikkajeppe selittää tän uutisen ja erityisesti tän kohdan "- -analogista dataa, mutta pelit eivät sitä juurikaan käyttäneet."


Eli eri dataa sen mukaan, kuinka lujaa painiketta painettiin. Uusi versio napista on 0 tai 1, päällä tai pois.
Okei, näin arvelin vaan en tiennyt. Kiitos. Vaan ihmettelempä silti miten noin pienen liikeradan näppäintä on tällä tavalla voinut käytännössä sit käyttää. Kaippa siihe o vähä tatsia saanu olla.
lainaa
skede

24.10.2013 klo 20.06

Keijokas kirjoitti:
Joo, ainoastaan "triggerit" tarttee olla analogisia, mut tos jutussa sanotaan koko ohjain on digitaalinen..? vai en ymmärrä..? :)


Tämä hämmentää nyt kyllä, eikös tattien ja liipasinten pitäisi yhä olla analogisia, vai häh?
lainaa
Qukko

24.10.2013 klo 20.09

Näiden näppäimien kohdalla voidaan puhua esim. paineen tai voiman tunnistavista napeista. Se kuvaa käytäntöä paremmin kuin "analogisuus". Mitä kovempaa painat, sikä "kovempana" napinpainalluksena se rekisteröidään. Eri asia sitten on, että käytetäänkö sitä tietoa mihinkään.

Tosiaan ominaisuus oli jo PS2:n Dualshock kakkosessakin, ja koski ihan kaikkia nappeja (paitsi start ja select) sekä ristiohjainta. Kun pitkän liikeradan triggereitä ei vielä tuossa versiossa ollut, niin niitä paineentunnistavia nappeja käytettiin kyllä just esim. autopeleissä. GTA:ssakin kaasun määrää pystyi säädellä sillä miten kovaa äksää painoi.
lainaa
Elmeri

24.10.2013 klo 20.21 1 tykkää tästä

skede kirjoitti:
Keijokas kirjoitti:
Joo, ainoastaan "triggerit" tarttee olla analogisia, mut tos jutussa sanotaan koko ohjain on digitaalinen..? vai en ymmärrä..? :)


Tämä hämmentää nyt kyllä, eikös tattien ja liipasinten pitäisi yhä olla analogisia, vai häh?

Ei kai tuossa uutisessa ole mitään hämmentävää. Selvästi sanottu, että nuo peukalonapit ovat jatkossa digitaalisia. Se luetun ymmärtäminen.......
lainaa
Panthour

24.10.2013 klo 22.05

"Uudessa ohjaimessa X-, neliö-, kolmio- ja ympyrä-painikkeet eivät ole enää analogisia."

"ja nyt ohjain on täysin digitaalinen", kertoi Toshimasa Aoki.

Mitenhän se nyt sitten on? Ehkä Aokin lausunto on sittenkin vain käännöskukkanen ja ylempi lause pitää paikkansa...
lainaa
Keijokas

24.10.2013 klo 22.19

Panthour kirjoitti:
"Uudessa ohjaimessa X-, neliö-, kolmio- ja ympyrä-painikkeet eivät ole enää analogisia."

"ja nyt ohjain on täysin digitaalinen", kertoi Toshimasa Aoki.

Mitenhän se nyt sitten on? Ehkä Aokin lausunto on sittenkin vain käännöskukkanen ja ylempi lause pitää paikkansa...


Nyt kun jakso käydä lukee lähteen, niin käy järkeen. On se kumma, kun englanninkielinen lause kuulostaa järkevämmältä.

"With the DualShock 3, we were able to get analog data, which games didn’t really use. For DualShock 4, we deleted that, and now it’s all digital."
lainaa
Tupe

25.10.2013 klo 10.20 2 tykkää tästä

Aikoinaan selkärankaan painuneet x kaasu ja neliö jarru. jostain syystä liipasimilla en ole saanut samaa tuntumaa.
Kyllä sitä muistaa GT pelissä painaneensa x ohjaimesta läpi, jotta pääsee kovempaa.
Aikoinaan risti ohjaimelta, tatille siirtyminen tuotti vaikeuksia.
lainaa
fpkodadfj

26.10.2013 klo 20.30

Tahvo kirjoitti:
Sir_Rymylys kirjoitti:
Onneksi poistettiin. Vihasin MGS:ä sitä kun yritti ottaa sormea pois liipaisimelta, niin ase aina laukesi :D
Tai jossain ajo pelissä missä piti painaa näppäintä apinan raivolla pohjassa että autokulki lujempaa


Ja samassa ajopelissä nopeutta oli helppo kontrolloida painamalla nappia juuri sen verran kuin on tarve. Nyt täytyy taas opetella siihen töksyttelyyn "kaasu päälle, kaasu pois, kaasu päälle, päälle, päälle, pois". Jossain GTAssa nopeusrajoituksen noudattaminen on täysi mahdottomuus tuolla systeemillä

todistaa vaan taas sen että kasuaalimpaan mennään. "pelaajien" puolesta jos koneessa olisi vain yksi nappi, nimittäin virtanappi jota painamalla peli pelaa itsensä läpi
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova