Tuorein sisältö

Nintendo 2DS:ssä on itse asiassa yksi iso näyttö

29.08.2013 klo 13.00 | Luettu: 11801 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Nintendo julkisti eilen 2DS-käsikonsolin, joka on siis halvempi versio 3DS:stä ilman 3D-näyttöä ja mahdollisuutta taittaa konsoli pienemmäksi. Eurogamer kertoo, että laitteen hintaa on saatu alas muun muassa sillä, että muovikuorten sisuksissa ei olekaan kahta näyttöä, vaan yksi, jonka kuori sitten jakaa näennäisesti kahdeksi.

Näytön yläosakin on näin ollen osa kosketusnäyttöä, mutta sen käyttäminen on estetty ylimääräisellä muovisuojalla - eikä mikään pelikään sen ominaisuuksia tietenkään tukisi.


V2.fi | Manu Pärssinen
< The Last of Usiin uu... Beatbuddy-kisan voit... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (15 viestiä)

Karma

Rekisteröitynyt 16.04.2012

29.08.2013 klo 13.29 12 tykkää tästä

En kyllä ymmärrä miksi tästä tehtiin näin iso haloo. Esimerkiksi itseäni 3D-efekti ei voisi vähempää kiinnostaa ekan kymmenen minuutin jälkeen, enkä ole tämän vuoksi oikein saanut itselleni perusteltua 3DS:n ostamista, mutta sille on kuitenkin jo useampia kiinnostavia pelejä, joten aivan varmasti menee 2DS ostoon jos hinta on järkevä.

Sitä tosin en tajua, miksi tuo "alempi" kosketusnäyttö on jätetty erikokoiseksi, jos ne kerran ovat yhtä paneelia. Tai sitä, onko tosiaan halvempi laittaa laitteeseen yksi iso kosketusnäyttö kuin pieni kosketusnäyttö ja pieni tavallinen näyttö. Jos joku tietää tästä enemmän, olisin kiinnostunut kuulemaan, en olisi ennakkoon millään uskonut että tämä olisi halvempi vaihtoehto.

(Ja nimi on vähän huvittava; DS = DualScreen)
Muokannut: Karma 29.08.2013 klo 14.10 lainaa
asdfdfd

29.08.2013 klo 13.43 15 tykkää tästä

Karma kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi tästä tehtiin näin iso haloo
Helvetin ruma, ei mahdu taskuun, ei taitu eli näytöt naarmuuntuvat enemmän, vieläkin puuttuu toinen tatti.
lainaa
Sparrow

Rekisteröitynyt 10.04.2007

29.08.2013 klo 13.57 7 tykkää tästä

Karma: Ne ruudut on samassa suhteessa kuin 3DS:ssä. Kuvasuhteen muuttaminen alanäytölle ei kannata, koska pelit eivät sitä tukisi. Sama koskee ylänäytön kosketuspinnan peittämistä ja osittain uuden analogiohjaimen puuttumista. 2DS ei ole tarkoitettukaan meille 3DS:n jo omistaville, joten turha siihen on laittaa mitään sellaista, joka meiltä muilta puuttuisi. Fragmentaation välttäminenkin puhuu tämän ratkaisun puolesta.
lainaa
Xplain

29.08.2013 klo 14.06 2 tykkää tästä

Näytöt ovat erikokoiset, koska pikselitiheys on yhdestä paneelista johtuen sama molemmissa ruuduissa mutta alkuperäisestä designista johtuen ruutujen resoluutio kuitenkin eri. Toki alempi näyttö olisi voitu tehdä samankokoiseksi ja upscalaa kuva siihen, mutta siinäkin on ongelmansa:

- Laitteen koko pystysuunnassa kasvaisi entisestään
- Upscalattu kuva näyttäisi pehmeältä ja epätarkemmalta kuin alkuperäinen kuvakoko
- Ja ehkä suurimpana syynä, monet pelit käyttävät molempia ruutuja animaatioihin ja sisältävät pelimekaniikkaa, jossa molemmilla ruuduilla tapahtuu. Jos toisen koko kasvaisi, ruutujen keskinäinen feng shui esim. objektien koon jne. suhteen rikkoutuisi.

Ja 3DS:stä/2DS:stä puuttuu toinen tatti yhtä paljon kuin Vitasta puuttuu 3D-ominaisuus tai PS3:sta tablet-ohjain, tai Xbox Onesta lentokyky. Ko. ominaisuuksia ei kyseisiin laitteisiin ikinä ole alunperin suunniteltukaan, joten ihme valitusta taas.
lainaa
Karma

Rekisteröitynyt 16.04.2012

29.08.2013 klo 14.09

Sparrow kirjoitti:
Karma: Ne ruudut on samassa suhteessa kuin 3DS:ssä. Kuvasuhteen muuttaminen alanäytölle ei kannata, koska pelit eivät sitä tukisi. Sama koskee ylänäytön kosketuspinnan peittämistä ja osittain uuden analogiohjaimen puuttumista. 2DS ei ole tarkoitettukaan meille 3DS:n jo omistaville, joten turha siihen on laittaa mitään sellaista, joka meiltä muilta puuttuisi. Fragmentaation välttäminenkin puhuu tämän ratkaisun puolesta.


Ty. En ollut tajunnutkaan että 3DS:n resoluutiot ovat noin erikoiset, luulin että alempi ruutu oli yksinkertaisesti pienempi. Kosketuspinnan peittäminenhän nyt on melkein itsestäänselvyys. Tuo fragmentaation välttäminen on kyllä hyvä pointti.
Muokannut: Karma 29.08.2013 klo 14.10 lainaa
pelittukevatyhtätikk

29.08.2013 klo 14.22 7 tykkää tästä

asdfdfd kirjoitti:
Karma kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi tästä tehtiin näin iso haloo
Helvetin ruma, ei mahdu taskuun, ei taitu eli näytöt naarmuuntuvat enemmän, vieläkin puuttuu toinen tatti.
Mihin tarvitset toista tattia, kun sitä tukee vain muutama peli? Parempi näin, pysyy hinta halvempana ja yksi hajoava osa vähemmän.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

29.08.2013 klo 14.33 4 tykkää tästä

Ketkä Nintendolla oikein hoitaa nykyään rautasuunnittelua?
lainaa
Haha

29.08.2013 klo 15.51 2 tykkää tästä

Kommenttien perusteella varma menestys.
lainaa
Qukko

29.08.2013 klo 17.10

V2 via Eurogamer kirjoitti:
Näytön yläosakin on näin ollen osa kosketusnäyttöä, mutta sen käyttäminen on estetty ylimääräisellä muovisuojalla - eikä mikään pelikään sen ominaisuuksia tietenkään tukisi.

Tätä en purematta niele. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö myös 3DS:n ja tämän hässäkän kosketusnäyttö ole mallia resistiivinen (kuten DS:ssä), eli perustuu kalvoon, joka on näytön päällä? Ei mitään logiikkaa vetää sitä kalvoa myös ylemmän näytön päälle kun kerran sitä ei siellä tarvita. Resistiivisen kosketuspinnan pystyy ihan tasan varmasti lisäämään tällaisellä kehyksellä osaan tavallista "tyhmää" näyttöä.

Syön hatullisen parsaa jos koko yhteäinen näyttöpinta-ala on kosketusnäyttöä.
lainaa
MiiQ

Rekisteröitynyt 28.11.2008

29.08.2013 klo 17.35 3 tykkää tästä

Karma kirjoitti:

(Ja nimi on vähän huvittava; DS = DualScreen)

Niin siis tuo "DS" ei alunperin tarkoittanut DualScreeniä, vaan Developer-System. Nintendo DS oli aluksi prototyyppi nimi joka ei tarkoittanut dualscreeniä. Nimi kuitenkin pidettiin mutta lyhennyksen merkityksen keksivät kuluttajat itse alunperin.
lainaa
Ahaa

29.08.2013 klo 19.19 1 tykkää tästä

Haha kirjoitti:
Kommenttien perusteella varma menestys.


Joo, koko maailman väkilukuhan koostuu pelkästään v2:seen kommentoijista
lainaa
Wiijuu

Rekisteröitynyt 12.02.2013

29.08.2013 klo 20.23 5 tykkää tästä

asdfdfd kirjoitti:
Karma kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi tästä tehtiin näin iso haloo
Helvetin ruma, ei mahdu taskuun, ei taitu eli näytöt naarmuuntuvat enemmän, vieläkin puuttuu toinen tatti.


Oletko kuullut näyttösuojista? Tiiäkkö, sellaisista kalvoista, joita voi laittaa siihen näytön päälle, ettei naarmuunnu? Semmosia on myös älypuhelimiin yms. kosketusnäytöllisiin laitteisiin...

Juu ei varmaan 3dsn omistaja tää houkuttele, mutta varmaan halvempana mallina tavoittaa uusia asiakkaita. Eikä ole edes helposti hajoavia saranoita. Tosin vie sitten enempi tilaa...
lainaa
Sparrow

Rekisteröitynyt 10.04.2007

29.08.2013 klo 20.47 2 tykkää tästä

Onko toi näyttöjen naarmuuntuminen PSP:ssä ongelma? Siinähän ei mitään kantta ole koskaan ollutkaan.
lainaa
niinonkin

31.08.2013 klo 16.11

Ahaa kirjoitti:
Haha kirjoitti:
Kommenttien perusteella varma menestys.


Joo, koko maailman väkilukuhan koostuu pelkästään v2:seen kommentoijista


Jos kaikki eri nickit lasketaan eri ihmisiksi niin varmasti ollaan lähellä miljardia. Ja kun otetaan huomioon että yli kasikymppiset, alle 2-vuotiaat, superköyhät ja monet muut ihmisryhmät eivät tee laitteella mitään niin aika lailla kyllä koostuu.
lainaa
PaskanJauhaja

02.09.2013 klo 16.45 1 tykkää tästä

Haha kirjoitti:
Kommenttien perusteella varma menestys.


V2-kommenttien perusteella en tekis mitään päätöksiä. Talmuset, Bladekillit ja munakikkelit täällä vaan rageemassa kun eivät muualla elämässä pääse loistamaan. Jos näitten mielipide vastaa kaikkia maailman ihmisiä niin mieluummin asun vaikka marsissa.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova