Deep Silver lupaa: Metro-sarja jatkuu
Eurogamer kertoo Deep Silverin vakuutelleen, että Metro-pelisarja saa yhä jatkoa. Firma osti pelisarjan oikeudet THQ:lta tammikuussa.
"Olen iloinen, että ostimme pelisarjan. Vaikka Last Light julkaistiin pelien kannalta vähän kuivana ajanjaksona, se sai silti paljon huomiota. Aikomuksenamme on ehdottomasti jatkaa pelisarjaa", kertoi Deep Silverin toimitusjohtaja Klemens Kundratitz.
Mies totesi myös, että ehkä jatkossa pelistä koetetaan tehdä vähän suuremmalle yleisölle sopiva, mikä ei välttämättä kuulosta hyvältä pelin fanien korvissa.
Toki yksi mutka matkassa on vielä se, että Deep Silverin täytyy saada kirjojen oikeudet Dmitry Glukhovskylta, mutta kirjailija on ollut edellisistäkin peleistä innoissaan, joten se ei tuottane ongelmia.
Keskustelut (21 viestiä)
26.08.2013 klo 17.31 7
26.08.2013 klo 17.39 21
Ei helvetti. Mitä tämä pelleily oikein on? Metro 2033 ja Last Light ovat täydellisiä tunnelmaltaan ja toiminnaltaan. Ei siitä tarvitset tehdä super helpotettua räiskintää, jossa kaikki örkit kaatuu kuin heinä parista luodista... Näissä peleissä se jännä orava kurkkii, kun yritetään päästä huomaamatta ohi örkeistä, jotka tappaa nopeasti. Nyt sitten mennään kosiskelemaan jokaista Jani-Petteriä ja sehän tarkoittaa sarjan kuolemaa...
No ainakin kaksi hyvää peliä.
26.08.2013 klo 18.27
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.08.2013 klo 18.47 3
"koetetaan tehdä vähän suuremmalle yleisölle sopiva"
Ei helvetti. Mitä tämä pelleily oikein on? Metro 2033 ja Last Light ovat täydellisiä tunnelmaltaan ja toiminnaltaan. Ei siitä tarvitset tehdä super helpotettua räiskintää, jossa kaikki örkit kaatuu kuin heinä parista luodista... Näissä peleissä se jännä orava kurkkii, kun yritetään päästä huomaamatta ohi örkeistä, jotka tappaa nopeasti. Nyt sitten mennään kosiskelemaan jokaista Jani-Petteriä ja sehän tarkoittaa sarjan kuolemaa...
No ainakin kaksi hyvää peliä.
Todennäköisesti kyse on jostain muusta ku vaikeustasosta, tod. näk. jotain joka on nähty kymmenessä muussaki pelissä. Eli surkeaa cooppia vihuaaltoja vastaan, moninpeliä rankeilla, chest-high walls, clusterfuck hudi jne.
26.08.2013 klo 19.10 10
No ottaen huomioon et ekas metrossaki tais olla neljä eri vaikeustasoa, nii en näe ongelmaa miksei vois tuoda yhtä vaikeustasoa lisää tyyliin "Koe tarina". En tajua mikä into joillaki ihmisillä on estää toisia kokemasta joitaki pelejä vaatimalla, et kaikkien pitää pelata ne samalla tavalla ku hän.
Siis mitä? Eihän tuota peliä pelata kuin yhdellä tavalla. Siis hiivitään ja sitten välillä ammutaan. Tämä sinun "koe tarina" varmaan voisi olla hyvä, mutta jos jokin on varmaa, niin tämä helpommin lähestyttävä tarkoittaa vain ja ainoastaan räiskintää ja paljon. Jos haluaa räiskiä, niin Metro ei ole se peli. Ei kaikkea tarvitse vääntää rautalangasta siksi, että sitä jokainen pääsi pelaamaan ilman turhautumista, jos välillä meinaa henki mennä.
Metron ongelmaksi ei ole vaikeasti lähestyttävä, vaan yksinkertaisesti mainostuksen puute. Pelit on suht helposti sisäistettävissä ja ihan kuka vain oppii pelin pelaamisen. Jos kolmannelle osalle jotain pitää tehdä, niin tuoda se suuremmin esille sille suurelle yleisölle, eikä rampauttaa koko peliä heittämällä huohotus paraneminen, hud ja parista laakista vainaa viholliset ja tietenkin jättää kaikki hankaluus ja epätoivo pois, ettei joku vain turhautuisi, kun ei pääse parillakaan yrittämällä kohtaa läpi.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
26.08.2013 klo 19.11 8
No ottaen huomioon et ekas metrossaki tais olla neljä eri vaikeustasoa, nii en näe ongelmaa miksei vois tuoda yhtä vaikeustasoa lisää tyyliin "Koe tarina".
En kyllä tajua miksi ostetaan peli, eikä siitä sitten kiinnosta kuin lähinä se tarina ja kaiken muun pitäisi käydä nappia painamalla. Tällöin kannattaisi ostaa leffa, koska ne on huomattavasti halvempia. Pelien kuuluu olla "pelejä" eikä leffoja interaktiivisilla osuuksilla.
Rekisteröitynyt 14.12.2011
26.08.2013 klo 19.17 1
"koetetaan tehdä vähän suuremmalle yleisölle sopiva"
Ei helvetti. Mitä tämä pelleily oikein on? Metro 2033 ja Last Light ovat täydellisiä tunnelmaltaan ja toiminnaltaan. Ei siitä tarvitset tehdä super helpotettua räiskintää, jossa kaikki örkit kaatuu kuin heinä parista luodista... Näissä peleissä se jännä orava kurkkii, kun yritetään päästä huomaamatta ohi örkeistä, jotka tappaa nopeasti. Nyt sitten mennään kosiskelemaan jokaista Jani-Petteriä ja sehän tarkoittaa sarjan kuolemaa...
No ainakin kaksi hyvää peliä.
Itse olen arvostanut Metrojen vihollisia juuri siksi, että ne kuolevat helposti. Siis jos osaat ampua. Kyllähän nuo kestävät kohtuu reippaasti rankaisua, mutta osuma aivoihin tappaa melkein mutantin kuin mutantin laakista. Tämä on mielestäni mukavan "realistista" eikä luo teennäistä vaikeutta antamalla vähän kuulaa ja hiton vaikeasti kuolevia vihollisia
26.08.2013 klo 19.29 3
Itse olen arvostanut Metrojen vihollisia juuri siksi, että ne kuolevat helposti. Siis jos osaat ampua. Kyllähän nuo kestävät kohtuu reippaasti rankaisua, mutta osuma aivoihin tappaa melkein mutantin kuin mutantin laakista. Tämä on mielestäni mukavan "realistista" eikä luo teennäistä vaikeutta antamalla vähän kuulaa ja hiton vaikeasti kuolevia vihollisia
No ei kyllä ihan kerta laakista, mutta kyllä toi päähän osuminen on juurikin sitä mieleistäni realismia tässä pelissä. Ongelmana tosin on jos se tulee kovasti päälle tai niitä on enemmän mukana. Siinä ei paljoa tähtäillä...
Mutta tämä helpottaminen tarkoittaisi perus räiskinnän mukaista menoa, eli osuit sitten vaikka jalkaan, niin henki pois. Muutenkaan miten sarjan muuttaminen helpommin lähestyttäväksi on hyvä asia mitenkään? Se ei ole kertaakaan tässä bisneksessä tuonut edeltäjiään parempia pelejä, vaan selkeä tyhmennys ja helpotus pilaa koko tunnelman. Ja Metrossahan tämä epätoinen tunnelma on se juttu ja se tässä tulee todennäköisesti muuttumaan...
Mutta en lyö viimeistä naulaa arkkuun, sillä ainahan sieltä voi tulla se Metro peli mitä Metro pelit ovat olleet, mutta ei tuo isojen yleisöjen kosiskelu kyllä tuo mitään positiivista mieleen.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
26.08.2013 klo 19.49 3
Rekisteröitynyt 16.04.2012
26.08.2013 klo 19.58 3
Kiinnostava tiedonmurunen, josta kirjoja lukemattomat eivät välttämättä ole tietoisia:
Metro Last Light ei muuten perustu alkuperäisen Metro 2033-kirjan jatko-osaan. Itse asiassa Metro 2034 kertoo erään Metroa kiertävän vanhuksen (en nyt muista nimeä, luin kirjan jo jokin aika sitten) tarinan, eikä Artyomia muistaakseni edes tavata kirjassa (mainitaan tosin).
Nyt sarjan tekijä kuitenkin suunnittelee kirjoittavansa *kolmannen* Metro-sarjan kirjan, Metro 2035:n, joka itse asiassa perustuu Last Light -peliin!
Jokseenkin kiintoisia riippuvuussuhde sarjojen inkarnaatioilla, siis.
26.08.2013 klo 20.56 1
Seuraavan Metron pitäisi olla muuten liki identtinen, mutta Duke Nukemin henkeen lisätään joku "Pussy"-vaikeustaso jossa pelaaja on liki kuolematon, ammuksia on satoja ja liikkumisnopeuttakin voidaan ehkä vähän lisätä jottei jonnet kyllästy.
Tai ehkä kyseessä on vain se että jengi haluaa moninpelin ja kaikki toivo on heitettävä.
Rekisteröitynyt 04.09.2011
26.08.2013 klo 21.20 4
No ottaen huomioon et ekas metrossaki tais olla neljä eri vaikeustasoa, nii en näe ongelmaa miksei vois tuoda yhtä vaikeustasoa lisää tyyliin "Koe tarina".
En kyllä tajua miksi ostetaan peli, eikä siitä sitten kiinnosta kuin lähinä se tarina ja kaiken muun pitäisi käydä nappia painamalla. Tällöin kannattaisi ostaa leffa, koska ne on huomattavasti halvempia. Pelien kuuluu olla "pelejä" eikä leffoja interaktiivisilla osuuksilla.
Ja sinä määrität millaisia pelien kuuluu olla tai miten niitä kulutetaan? Interaktiivisuus on kuitenkin se juttu, joka sen erottaa leffoista, kirjoista jne. The Walking Dead oli käytännössä interaktiivinen tv-sarja ja aivan perhanan hyvä sellainen. Jonkun mielestä se ei ollut peli ollenkaan, mutta onko sillä mitään merkitystä? Hyvä viihde on hyvää viihdettä.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
26.08.2013 klo 21.41 4
No ottaen huomioon et ekas metrossaki tais olla neljä eri vaikeustasoa, nii en näe ongelmaa miksei vois tuoda yhtä vaikeustasoa lisää tyyliin "Koe tarina".
En kyllä tajua miksi ostetaan peli, eikä siitä sitten kiinnosta kuin lähinä se tarina ja kaiken muun pitäisi käydä nappia painamalla. Tällöin kannattaisi ostaa leffa, koska ne on huomattavasti halvempia. Pelien kuuluu olla "pelejä" eikä leffoja interaktiivisilla osuuksilla.
Ja sinä määrität millaisia pelien kuuluu olla tai miten niitä kulutetaan? Interaktiivisuus on kuitenkin se juttu, joka sen erottaa leffoista, kirjoista jne. The Walking Dead oli käytännössä interaktiivinen tv-sarja ja aivan perhanan hyvä sellainen. Jonkun mielestä se ei ollut peli ollenkaan, mutta onko sillä mitään merkitystä? Hyvä viihde on hyvää viihdettä.
On ok, että on tarkoituksella "interaktiiviseksi tarinaksi" kehiteltyjä pelejä kuten mainitsemasi The Walking Dead tai Heavy Rain ja sun muut vastaavat. Jos peli on genreltään räiskintää, roolipeliä tai toimintaa, niin minusta mennään metsään jos pelaaminen on haasteetonta, äärimmäisen yksinkertaista ja ohjattua tarinankerrontaa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.08.2013 klo 22.04 3
No ottaen huomioon et ekas metrossaki tais olla neljä eri vaikeustasoa, nii en näe ongelmaa miksei vois tuoda yhtä vaikeustasoa lisää tyyliin "Koe tarina".
En kyllä tajua miksi ostetaan peli, eikä siitä sitten kiinnosta kuin lähinä se tarina ja kaiken muun pitäisi käydä nappia painamalla. Tällöin kannattaisi ostaa leffa, koska ne on huomattavasti halvempia. Pelien kuuluu olla "pelejä" eikä leffoja interaktiivisilla osuuksilla.
Ja sinä määrität millaisia pelien kuuluu olla tai miten niitä kulutetaan? Interaktiivisuus on kuitenkin se juttu, joka sen erottaa leffoista, kirjoista jne. The Walking Dead oli käytännössä interaktiivinen tv-sarja ja aivan perhanan hyvä sellainen. Jonkun mielestä se ei ollut peli ollenkaan, mutta onko sillä mitään merkitystä? Hyvä viihde on hyvää viihdettä.
On ok, että on tarkoituksella "interaktiiviseksi tarinaksi" kehiteltyjä pelejä kuten mainitsemasi The Walking Dead tai Heavy Rain ja sun muut vastaavat. Jos peli on genreltään räiskintää, roolipeliä tai toimintaa, niin minusta mennään metsään jos pelaaminen on haasteetonta, äärimmäisen yksinkertaista ja ohjattua tarinankerrontaa.
Niin kauan ku tekoäly on luokkaa palikka ja vaikeustaso tuodaan antamalla tekoälylle loputtomat tai runsaammat resurssit(ammot, hitpointit, rahaa, resursseja jne), on sen voittaminen tylsää, koska ainoa keino voittaa vastustaja on yksinkertaisesti "ylittää" kaikki mitä se tekee ja toistaa tuhat kertaa. Millekkään oivallukselle ei jää varaa vaan aina ylivoimalla musertamisesta. Enää en jaksa hinkata näitä pelejä sillä tavalla, että joka tappelun jälkeen jäisi täydet hitpointit kun muuten seuraava taistelu on entistä tuskallisempi hinkattava.
Iän myötä on tullu valittua yleensä vaikeusasteista se normaali(tai suositeltu jos peli itse suosittelee jotain). Joskus teinivuosina kaikki piti alottaa aina vaikeimmalla.
Tekisi mieleni lainata Wittgensteinia, mutta jätetää moiset tästä ja katotaa kirjotanko tässä olleesta aiheesta lisää.
26.08.2013 klo 22.17 1
Rekisteröitynyt 04.11.2007
26.08.2013 klo 22.58 3
Niin kauan ku tekoäly on luokkaa palikka ja vaikeustaso tuodaan antamalla tekoälylle loputtomat tai runsaammat resurssit(ammot, hitpointit, rahaa, resursseja jne), on sen voittaminen tylsää, koska ainoa keino voittaa vastustaja on yksinkertaisesti "ylittää" kaikki mitä se tekee ja toistaa tuhat kertaa. Millekkään oivallukselle ei jää varaa vaan aina ylivoimalla musertamisesta. Enää en jaksa hinkata näitä pelejä sillä tavalla, että joka tappelun jälkeen jäisi täydet hitpointit kun muuten seuraava taistelu on entistä tuskallisempi hinkattava.
Tässä on se ongelma. Peleiltä ei vaadita oikeanlaista haastetta, vaan sen sijaan toivotaan helpotuksia nykyiseen sontaan, koska se on niin perseestä.
Iän myötä on tullu valittua yleensä vaikeusasteista se normaali(tai suositeltu jos peli itse suosittelee jotain). Joskus teinivuosina kaikki piti alottaa aina vaikeimmalla.
Käytän itse myös normaali vaikeustasoa, koska yleensä vaikeammat vaikeustasot tarjoaa vain keinotekoista haastetta.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.08.2013 klo 00.03
Niin kauan ku tekoäly on luokkaa palikka ja vaikeustaso tuodaan antamalla tekoälylle loputtomat tai runsaammat resurssit(ammot, hitpointit, rahaa, resursseja jne), on sen voittaminen tylsää, koska ainoa keino voittaa vastustaja on yksinkertaisesti "ylittää" kaikki mitä se tekee ja toistaa tuhat kertaa. Millekkään oivallukselle ei jää varaa vaan aina ylivoimalla musertamisesta. Enää en jaksa hinkata näitä pelejä sillä tavalla, että joka tappelun jälkeen jäisi täydet hitpointit kun muuten seuraava taistelu on entistä tuskallisempi hinkattava.
Tässä on se ongelma. Peleiltä ei vaadita oikeanlaista haastetta, vaan sen sijaan toivotaan helpotuksia nykyiseen sontaan, koska se on niin perseestä.
Iän myötä on tullu valittua yleensä vaikeusasteista se normaali(tai suositeltu jos peli itse suosittelee jotain). Joskus teinivuosina kaikki piti alottaa aina vaikeimmalla.
Käytän itse myös normaali vaikeustasoa, koska yleensä vaikeammat vaikeustasot tarjoaa vain keinotekoista haastetta.
Ongelma = ratkaistava este tarinan tai pelin etenemisen tiellä.
27.08.2013 klo 01.08 3
noita Halon SLASO-runeja ja vaikka Cold Fearin Extreme-vaikeustaso ovat jääneet kummittelemaan tonne "en pääse nyt, mutta joskus vielä hinkkaan vaikka väkisin läpi"-listaan.
en kyllä ymmärrä kun juuri jostain Splinter Cell Blacklistin arvostelusta luin että "pelissä on enemmän toimintaa, mutta nykyään pelien pakko tehdä niin" tjsp. mistä lähtien asiakkaiden on pitänyt alistua? voi olla että toiminnalla saadaan enemmän asiakkaita kuin menetetään mutta arvostelijalta on kyllä aika vastuutonta sanoa että suu kiinni ja ottakaa aukkoon
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.08.2013 klo 11.57
miksi pelin pitäisi olla reilu? joo on kiva että on joku vaikeustaso jossa vastustajan solttu = oma solttu, mutta lopulta on aina kiva testata kuinka paljon handicappia kestän ennen kuin peli menee mahdottomaksi. vasta siinä vaiheessa pitää alkaa oikeasti luovaksi ja keksiä kaikkea outoa
noita Halon SLASO-runeja ja vaikka Cold Fearin Extreme-vaikeustaso ovat jääneet kummittelemaan tonne "en pääse nyt, mutta joskus vielä hinkkaan vaikka väkisin läpi"-listaan.
[/mielipide] Harva peli kuitenkaan mahdollistaa sen luovuuden. Muutenhan se on ihan mielipide, että miten paljon tosta hinkkamisesta ja epäreiluudesta tykkää.
Rekisteröitynyt 14.12.2011
27.08.2013 klo 15.04
No ei kyllä ihan kerta laakista, mutta kyllä toi päähän osuminen on juurikin sitä mieleistäni realismia tässä pelissä. Ongelmana tosin on jos se tulee kovasti päälle tai niitä on enemmän mukana. Siinä ei paljoa tähtäillä...
sehän siinä onkin se hienous :)
27.08.2013 klo 17.58
miksi pelin pitäisi olla reilu? joo on kiva että on joku vaikeustaso jossa vastustajan solttu = oma solttu, mutta lopulta on aina kiva testata kuinka paljon handicappia kestän ennen kuin peli menee mahdottomaksi. vasta siinä vaiheessa pitää alkaa oikeasti luovaksi ja keksiä kaikkea outoa
noita Halon SLASO-runeja ja vaikka Cold Fearin Extreme-vaikeustaso ovat jääneet kummittelemaan tonne "en pääse nyt, mutta joskus vielä hinkkaan vaikka väkisin läpi"-listaan.
[/mielipide] Harva peli kuitenkaan mahdollistaa sen luovuuden. Muutenhan se on ihan mielipide, että miten paljon tosta hinkkamisesta ja epäreiluudesta tykkää.
Ja sun mielipide ei ollut mielipide?