Jokainen Xbox One on pelinkehityskone, indiet saavat julkaista
Yllä oleva otsikko typistää asian, josta on viimeisen vuorokauden aikana puhistu paljon niin pelisivustoilla kuin Twitterissäkin. Tässä kerättynä asioiden kulku.
Ensimmäiseksi Gameinformer huhuili, että Microsoft peruu E3-julkistuksiaan myös indiepelien osalta: indiekehittäjät saavat julkaista pelejään ilman julkaisijakumppania Xbox Onelle. Toinen hyvä uutinen on se, että pelien tarkistusprosessi pyritään lyhentämään pariin viikkoon: sen sijaan, että pelikoodi käytäisiin rivi riviltä läpi, keskitytään sopimusrikkomusten ja pahojen bugien löytymiseen.
Gameinformer on jo päivittänyt uutistaan sillä tiedolla, että Microsoft on vahvistanut uutisen todeksi. Lisäksi kerrotaan, että jokaisen XBox One -konsolin voi tarvittaessa muuttaa devkit/debug-konsoliksi (Microsoft voi antaa tietylle konsoli-ID:lle oikeudet), jolla pelejä pystyy kehittämään ja ennakkoversioita testaamaan. Tämä ei kuitenkaan tapahdu vielä konsolin julkaisun yhteydessä.
Patrick Klepek kertoo Twitterissään, että kyseisten asioiden piti olla Microsoftin 'iso Gamescom-julkistus'. Jossain vaiheessa yötä myös GameInformerin Andy McNamara twiittaili, että Microsoft oli 'suuttunut' heille tiedon julkistuksesta.
Engadget , Joystiq ja Eurogamer kertovat, mitä mieltä indiekehittäjät ovat Microsoftin julkistuksista. Kaikki eivät ole vielä vakuuttuneita, mutta lisää kuullaan kuukauden päästä Gamescom-tapahtumassa.
Kotakun mukaan Microsoft myös lupaa, etteivät indiepelit huku käyttöliittymään ja muiden pelien taakse, niinkuin nykykonsolilla on välillä käynyt.
"Visiomme on, että jokainen voi luoda. Että jokaista Xbox Onea voidaan käyttää pelien kehittämiseen. Että jokainen peli ja kokemus voi hyödyntää Xbox Onen ja Xbox Liven kaikkia ominaisuuksia. Tämä tarkoittaa itsenäistä pelijulkaisua. Tämä tarkoittaa Kinectiä, pilvipalveluita, achievementeja. Se tarkoittaa asioiden löytymistä helposti Xbox Livestä."
Keskustelut (19 viestiä)
25.07.2013 klo 13.06 45
Pyörii, pyörii kuin tuuliviiri
25.07.2013 klo 13.30 18
25.07.2013 klo 13.43 5
25.07.2013 klo 13.59 8
Microsoft ei enää tiedä mitä se haluaa. Hyvä, että Sony on näyttämässä näille ressukoille suuntaa.
Pyörii, pyörii kuin tuuliviiri
Alkoiko itkettämään Playstation-miestä, kun Microsoftikin julkaisi kerrankin jonkun hyvän tiedon :)
25.07.2013 klo 14.06 19
Itsehän pelaan vain PC:llä.
25.07.2013 klo 15.08 6
Ja nyt odotellaan niitä xboxfanipoikia jotka Playstationin kohdalla haukkuivat indiet ja olivat tyytyväisiä kun tämä roska jäi pois xboxilta.
Olet kaikesta päätellen ymmärtänyt jotakin pahasti väärin. Vaikka indiet-pelit ovatkin 99-prosenttisesti järkyttävää kuraa, siitä ei varmasti ole kenellekään haittaakaan, vaikka peli- ja sovelluskehitys olisi mahdollista kenelle hyvänsä. Ei kukaan ole ollut sen erityisemmin tyytyväinen siihen etteivät indie-kehittäjät voineet alunperin julkaista itse pelejään Xbox Onelle, vaan se oli ainoastaan yhdentekevää ja on sitä myös edelleen.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
25.07.2013 klo 15.26 33
Joka tapauksessa on kuitenkin hyvä, että indiepuolta tuetaan, sillä siellä on vielä sitä porukkaa joka voi ihan aidosti miettiä millaisen pelin he haluavat tehdä ja lähtä omalla tahdillaan kehittämään sitä ehkä kickstarter rahoituksella, ehkä omalla rahoituksella tai ehkä jollain muulla, sen sijaan että jokin EA:n setelikasojen alle hukkuva salkkumies karjuu kuinka pelin pääfokus on oltava fotorealistinen grafiikka, kuinka peliin pitää palkata joitain amerikkalaisia hiphop-apinoita miljoonapalkalla ääninäyttelemään, kuinka pelit pitää jättää puolitiehen jotta loput voidaan myydä DLC-paketteina, kuinka pelistä pitää tehdä äärimmäisen yksinkertainen ja kädestä pitelevä jotta vammaisimmatkin casual-pelaajat osaavat pelata sitä, kuinka peli pitää julkaista keskeneräisenä bugikasana, jotta kerkeää varmasti joulumarkkinoille vaikka ei toimisikaan, kuinka peliin pitää laittaa 10 eri DRM ohjelmaa ja laucheria jotta maksavia asiakkaita alkaisi vituttamaan jne.
Rekisteröitynyt 22.03.2012
25.07.2013 klo 16.04 7
hyvä juttu pelaajille.
vieläkö kun alentaisivat hinnan & lisäisivät tehot ps4:n tasolle, sekä veivaisivat kinectin hevonvittuun, niin tuotahan vois jopa harkitakin joskus sitte halvalla.
25.07.2013 klo 16.07 11
Microsoft ei enää tiedä mitä se haluaa. Hyvä, että Sony on näyttämässä näille ressukoille suuntaa.
Pyörii, pyörii kuin tuuliviiri
Alkoiko itkettämään Playstation-miestä, kun Microsoftikin julkaisi kerrankin jonkun hyvän tiedon :)
Tuskimpa tämä "playstation-miestä" paljoa itkettää, kun ominaisuus on sama minkä Sony ilmoitti jo ajat sitten omassa pressitilaisuudessaan. Lähinnä naurattaa tämä jatkuva takin kääntely.
Rekisteröitynyt 09.12.2007
25.07.2013 klo 16.39 3
25.07.2013 klo 16.46
25.07.2013 klo 17.19 5
Aion kuitenkin tulevaisuudessa hankkia PS4:n. Xbox One ei ole vakuuttanut minua tarpeeksi.
25.07.2013 klo 17.29 15
Joka tapauksessa on kuitenkin hyvä, että indiepuolta tuetaan, sillä siellä on vielä sitä porukkaa joka voi ihan aidosti miettiä millaisen pelin he haluavat tehdä ja lähtä omalla tahdillaan kehittämään sitä ehkä kickstarter rahoituksella, ehkä omalla rahoituksella tai ehkä jollain muulla, sen sijaan että jokin EA:n setelikasojen alle hukkuva salkkumies karjuu kuinka pelin pääfokus on oltava fotorealistinen grafiikka, kuinka peliin pitää palkata joitain amerikkalaisia hiphop-apinoita miljoonapalkalla ääninäyttelemään, kuinka pelit pitää jättää puolitiehen jotta loput voidaan myydä DLC-paketteina, kuinka pelistä pitää tehdä äärimmäisen yksinkertainen ja kädestä pitelevä jotta vammaisimmatkin casual-pelaajat osaavat pelata sitä, kuinka peli pitää julkaista keskeneräisenä bugikasana, jotta kerkeää varmasti joulumarkkinoille vaikka ei toimisikaan, kuinka peliin pitää laittaa 10 eri DRM ohjelmaa ja laucheria jotta maksavia asiakkaita alkaisi vituttamaan jne.
Olet täysin pihalla, kuten aina.
25.07.2013 klo 20.58 9
26.07.2013 klo 00.02 3
26.07.2013 klo 03.21 10
Blade, sä et edes huomaisi jos DRM:stä ei ilmotettaisiin mitää.
Niin, koska hänelle ja muillekin on täysin normaalia joutua asentamaan GTA IV:n yhteydessä Steamin päälle Rockstar Social Club ja sen jälkeen GFWL. Koska on normaalia lento/bussi/juna/ulkomaanmatkan aikana huomata kuinka Sim Citysi alkaa valittamaan että et voi pelata ilman nettiyhteyttä.
Koska on jälleen kerran normaalia kaikissa Ubisoftin peleissä vaatia täysin turhan Uplayn asennusta imemään resursseja. Koska on normaalia, että pelin voi asentaa vain tietyn määrän kertoja. Koska on normaalia, että peli on sekaisin jo julkaisussa kiitos DRM:n. Koska on normaalia, että tietokoneen tehtävänhallinnassa DRM-trojalaiset imevät resursseja.
Tuolla lisää:
http://www.listal.com/list/games-worst-drm-issues
Kuinka vitun tyhmä voit olla? Jätkä ei taida huomata, että sinut ryöstetään vaikka ysimillinen olisi otsassa kiinni ellei ryöstäjä hitaasti selitä sinulle. "tämä....on....ryöstö.....vien.....sinun....rahasi"
26.07.2013 klo 17.32 2
Blade, sä et edes huomaisi jos DRM:stä ei ilmotettaisiin mitää.
Niin, koska hänelle ja muillekin on täysin normaalia joutua asentamaan GTA IV:n yhteydessä Steamin päälle Rockstar Social Club ja sen jälkeen GFWL. Koska on normaalia lento/bussi/juna/ulkomaanmatkan aikana huomata kuinka Sim Citysi alkaa valittamaan että et voi pelata ilman nettiyhteyttä.
Koska on jälleen kerran normaalia kaikissa Ubisoftin peleissä vaatia täysin turhan Uplayn asennusta imemään resursseja. Koska on normaalia, että pelin voi asentaa vain tietyn määrän kertoja. Koska on normaalia, että peli on sekaisin jo julkaisussa kiitos DRM:n. Koska on normaalia, että tietokoneen tehtävänhallinnassa DRM-trojalaiset imevät resursseja.
Tuolla lisää:
http://www.listal.com/list/games-worst-drm-issues
Kuinka vitun tyhmä voit olla? Jätkä ei taida huomata, että sinut ryöstetään vaikka ysimillinen olisi otsassa kiinni ellei ryöstäjä hitaasti selitä sinulle. "tämä....on....ryöstö.....vien.....sinun....rahasi"
Valivali. Älä warepoika itke, vaan hyväksy että juuri kaltaisesi varkaiden ja roistojen ansiosta pelipuljujen on turvattava omaisuutensa drm:llä.
27.07.2013 klo 16.50
Microsoft ei enää tiedä mitä se haluaa. Hyvä, että Sony on näyttämässä näille ressukoille suuntaa.
Pyörii, pyörii kuin tuuliviiri
30.07.2013 klo 01.53
Blade, sä et edes huomaisi jos DRM:stä ei ilmotettaisiin mitää.
Niin, koska hänelle ja muillekin on täysin normaalia joutua asentamaan GTA IV:n yhteydessä Steamin päälle Rockstar Social Club ja sen jälkeen GFWL. Koska on normaalia lento/bussi/juna/ulkomaanmatkan aikana huomata kuinka Sim Citysi alkaa valittamaan että et voi pelata ilman nettiyhteyttä.
Koska on jälleen kerran normaalia kaikissa Ubisoftin peleissä vaatia täysin turhan Uplayn asennusta imemään resursseja. Koska on normaalia, että pelin voi asentaa vain tietyn määrän kertoja. Koska on normaalia, että peli on sekaisin jo julkaisussa kiitos DRM:n. Koska on normaalia, että tietokoneen tehtävänhallinnassa DRM-trojalaiset imevät resursseja.
Tuolla lisää:
http://www.listal.com/list/games-worst-drm-issues
Kuinka vitun tyhmä voit olla? Jätkä ei taida huomata, että sinut ryöstetään vaikka ysimillinen olisi otsassa kiinni ellei ryöstäjä hitaasti selitä sinulle. "tämä....on....ryöstö.....vien.....sinun....rahasi"
Bladekill, äläpä nyt heitä höpöläppää.