Tuorein sisältö

Jokainen Xbox One on pelinkehityskone, indiet saavat julkaista

25.07.2013 klo 13.00 | Luettu: 13307 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Yllä oleva otsikko typistää asian, josta on viimeisen vuorokauden aikana puhistu paljon niin pelisivustoilla kuin Twitterissäkin. Tässä kerättynä asioiden kulku.

Ensimmäiseksi Gameinformer huhuili, että Microsoft peruu E3-julkistuksiaan myös indiepelien osalta: indiekehittäjät saavat julkaista pelejään ilman julkaisijakumppania Xbox Onelle. Toinen hyvä uutinen on se, että pelien tarkistusprosessi pyritään lyhentämään pariin viikkoon: sen sijaan, että pelikoodi käytäisiin rivi riviltä läpi, keskitytään sopimusrikkomusten ja pahojen bugien löytymiseen.

Gameinformer on jo päivittänyt uutistaan sillä tiedolla, että Microsoft on vahvistanut uutisen todeksi. Lisäksi kerrotaan, että jokaisen XBox One -konsolin voi tarvittaessa muuttaa devkit/debug-konsoliksi (Microsoft voi antaa tietylle konsoli-ID:lle oikeudet), jolla pelejä pystyy kehittämään ja ennakkoversioita testaamaan. Tämä ei kuitenkaan tapahdu vielä konsolin julkaisun yhteydessä.

Patrick Klepek kertoo Twitterissään, että kyseisten asioiden piti olla Microsoftin 'iso Gamescom-julkistus'. Jossain vaiheessa yötä myös GameInformerin Andy McNamara twiittaili, että Microsoft oli 'suuttunut' heille tiedon julkistuksesta.

Engadget , Joystiq ja Eurogamer kertovat, mitä mieltä indiekehittäjät ovat Microsoftin julkistuksista. Kaikki eivät ole vielä vakuuttuneita, mutta lisää kuullaan kuukauden päästä Gamescom-tapahtumassa.

Kotakun mukaan Microsoft myös lupaa, etteivät indiepelit huku käyttöliittymään ja muiden pelien taakse, niinkuin nykykonsolilla on välillä käynyt.

"Visiomme on, että jokainen voi luoda. Että jokaista Xbox Onea voidaan käyttää pelien kehittämiseen. Että jokainen peli ja kokemus voi hyödyntää Xbox Onen ja Xbox Liven kaikkia ominaisuuksia. Tämä tarkoittaa itsenäistä pelijulkaisua. Tämä tarkoittaa Kinectiä, pilvipalveluita, achievementeja. Se tarkoittaa asioiden löytymistä helposti Xbox Livestä."


V2.fi | Manu Pärssinen
< Black Ops 2:n tekijä... Ensi viikolla pelata... >

Keskustelut (19 viestiä)

cubisti

25.07.2013 klo 13.06 45 tykkää tästä

Microsoft ei enää tiedä mitä se haluaa. Hyvä, että Sony on näyttämässä näille ressukoille suuntaa.

Pyörii, pyörii kuin tuuliviiri
lainaa
xbotitkunniaan

25.07.2013 klo 13.30 18 tykkää tästä

Ja nyt odotellaan niitä xboxfanipoikia jotka Playstationin kohdalla haukkuivat indiet ja olivat tyytyväisiä kun tämä roska jäi pois xboxilta.
lainaa
nuff_said

25.07.2013 klo 13.43 5 tykkää tästä

Hienoa!
lainaa
hadffafr

25.07.2013 klo 13.59 8 tykkää tästä

cubisti kirjoitti:
Microsoft ei enää tiedä mitä se haluaa. Hyvä, että Sony on näyttämässä näille ressukoille suuntaa.

Pyörii, pyörii kuin tuuliviiri


Alkoiko itkettämään Playstation-miestä, kun Microsoftikin julkaisi kerrankin jonkun hyvän tiedon :)
lainaa
totta_se_on

25.07.2013 klo 14.06 19 tykkää tästä

V2.fi on täynnä PS fanipoikia.

Itsehän pelaan vain PC:llä.
lainaa
enpelaaindieroskaa

25.07.2013 klo 15.08 6 tykkää tästä

xbotitkunniaan kirjoitti:
Ja nyt odotellaan niitä xboxfanipoikia jotka Playstationin kohdalla haukkuivat indiet ja olivat tyytyväisiä kun tämä roska jäi pois xboxilta.


Olet kaikesta päätellen ymmärtänyt jotakin pahasti väärin. Vaikka indiet-pelit ovatkin 99-prosenttisesti järkyttävää kuraa, siitä ei varmasti ole kenellekään haittaakaan, vaikka peli- ja sovelluskehitys olisi mahdollista kenelle hyvänsä. Ei kukaan ole ollut sen erityisemmin tyytyväinen siihen etteivät indie-kehittäjät voineet alunperin julkaista itse pelejään Xbox Onelle, vaan se oli ainoastaan yhdentekevää ja on sitä myös edelleen.
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

25.07.2013 klo 15.26 33 tykkää tästä

Monet indiepelit ovat kieltämättä aikamoista kuraa, mutta siellä on myös runsaasti hyviä ja jopa useita huippupelejä. Toki jos 2D graafikan nähtyään reaktio on välittömästi "paskaa lol, meen pelaan MW3" niin sitten ongelma saattaa olla ennemminkin asenteessa.

Joka tapauksessa on kuitenkin hyvä, että indiepuolta tuetaan, sillä siellä on vielä sitä porukkaa joka voi ihan aidosti miettiä millaisen pelin he haluavat tehdä ja lähtä omalla tahdillaan kehittämään sitä ehkä kickstarter rahoituksella, ehkä omalla rahoituksella tai ehkä jollain muulla, sen sijaan että jokin EA:n setelikasojen alle hukkuva salkkumies karjuu kuinka pelin pääfokus on oltava fotorealistinen grafiikka, kuinka peliin pitää palkata joitain amerikkalaisia hiphop-apinoita miljoonapalkalla ääninäyttelemään, kuinka pelit pitää jättää puolitiehen jotta loput voidaan myydä DLC-paketteina, kuinka pelistä pitää tehdä äärimmäisen yksinkertainen ja kädestä pitelevä jotta vammaisimmatkin casual-pelaajat osaavat pelata sitä, kuinka peli pitää julkaista keskeneräisenä bugikasana, jotta kerkeää varmasti joulumarkkinoille vaikka ei toimisikaan, kuinka peliin pitää laittaa 10 eri DRM ohjelmaa ja laucheria jotta maksavia asiakkaita alkaisi vituttamaan jne.
lainaa
min5sevaan

Rekisteröitynyt 22.03.2012

25.07.2013 klo 16.04 7 tykkää tästä

no, kylläpäs ne on takin kääntänyt.
hyvä juttu pelaajille.
vieläkö kun alentaisivat hinnan & lisäisivät tehot ps4:n tasolle, sekä veivaisivat kinectin hevonvittuun, niin tuotahan vois jopa harkitakin joskus sitte halvalla.
lainaa
huuhuh

25.07.2013 klo 16.07 11 tykkää tästä

hadffafr kirjoitti:
cubisti kirjoitti:
Microsoft ei enää tiedä mitä se haluaa. Hyvä, että Sony on näyttämässä näille ressukoille suuntaa.

Pyörii, pyörii kuin tuuliviiri


Alkoiko itkettämään Playstation-miestä, kun Microsoftikin julkaisi kerrankin jonkun hyvän tiedon :)

Tuskimpa tämä "playstation-miestä" paljoa itkettää, kun ominaisuus on sama minkä Sony ilmoitti jo ajat sitten omassa pressitilaisuudessaan. Lähinnä naurattaa tämä jatkuva takin kääntely.
lainaa
Ana_

Rekisteröitynyt 09.12.2007

25.07.2013 klo 16.39 3 tykkää tästä

Hieno uutinen. Tosin lupailua paremmasta käyttöliittymästä en usko. Ei se nykyinenkään olisi 90% täynnä mainosta, jos kerta halua olisi hyvä käyttöliittymä tehdä.
lainaa
james

25.07.2013 klo 16.46

vielä kun saisi xbox one konsolin paketista kinect 2 pakotus pois. ja voisi ostaa sen erikseen. :-)
lainaa
Hyvä-päätös

25.07.2013 klo 17.19 5 tykkää tästä

Tämä uutinen sai minut näkemään Xbox Onen normaalia paremmassa valossa. Ehkä kyseessä ei olekaan niin kamala konsoli kuin aikaisemmat tiedot ovat antaneet ymmärtää.

Aion kuitenkin tulevaisuudessa hankkia PS4:n. Xbox One ei ole vakuuttanut minua tarpeeksi.
lainaa
laiturinnokka

25.07.2013 klo 17.29 15 tykkää tästä

Bladekill kirjoitti:

Joka tapauksessa on kuitenkin hyvä, että indiepuolta tuetaan, sillä siellä on vielä sitä porukkaa joka voi ihan aidosti miettiä millaisen pelin he haluavat tehdä ja lähtä omalla tahdillaan kehittämään sitä ehkä kickstarter rahoituksella, ehkä omalla rahoituksella tai ehkä jollain muulla, sen sijaan että jokin EA:n setelikasojen alle hukkuva salkkumies karjuu kuinka pelin pääfokus on oltava fotorealistinen grafiikka, kuinka peliin pitää palkata joitain amerikkalaisia hiphop-apinoita miljoonapalkalla ääninäyttelemään, kuinka pelit pitää jättää puolitiehen jotta loput voidaan myydä DLC-paketteina, kuinka pelistä pitää tehdä äärimmäisen yksinkertainen ja kädestä pitelevä jotta vammaisimmatkin casual-pelaajat osaavat pelata sitä, kuinka peli pitää julkaista keskeneräisenä bugikasana, jotta kerkeää varmasti joulumarkkinoille vaikka ei toimisikaan, kuinka peliin pitää laittaa 10 eri DRM ohjelmaa ja laucheria jotta maksavia asiakkaita alkaisi vituttamaan jne.


Olet täysin pihalla, kuten aina.
lainaa
Bleidkill

25.07.2013 klo 20.58 9 tykkää tästä

Blade, sä et edes huomaisi jos DRM:stä ei ilmotettaisiin mitää. Varsinkaan pelikonsolissa, käsikonsolissa tai kännykässä. Toi ulina on niin säälittävää :D Läskin nörtin puhetta, ei normaali ihmisen. #TrueStoryBro
lainaa
ponttoonilaituri

26.07.2013 klo 00.02 3 tykkää tästä

Voivathan indie-kehittäjät koodata pelejä myös mökkilaiturilla, ilman mitään intternettejä?
lainaa
xbotitonretardeja

26.07.2013 klo 03.21 10 tykkää tästä

Bleidkill kirjoitti:
Blade, sä et edes huomaisi jos DRM:stä ei ilmotettaisiin mitää.

Niin, koska hänelle ja muillekin on täysin normaalia joutua asentamaan GTA IV:n yhteydessä Steamin päälle Rockstar Social Club ja sen jälkeen GFWL. Koska on normaalia lento/bussi/juna/ulkomaanmatkan aikana huomata kuinka Sim Citysi alkaa valittamaan että et voi pelata ilman nettiyhteyttä.
Koska on jälleen kerran normaalia kaikissa Ubisoftin peleissä vaatia täysin turhan Uplayn asennusta imemään resursseja. Koska on normaalia, että pelin voi asentaa vain tietyn määrän kertoja. Koska on normaalia, että peli on sekaisin jo julkaisussa kiitos DRM:n. Koska on normaalia, että tietokoneen tehtävänhallinnassa DRM-trojalaiset imevät resursseja.
Tuolla lisää:
http://www.listal.com/list/games-worst-drm-issues

Kuinka vitun tyhmä voit olla? Jätkä ei taida huomata, että sinut ryöstetään vaikka ysimillinen olisi otsassa kiinni ellei ryöstäjä hitaasti selitä sinulle. "tämä....on....ryöstö.....vien.....sinun....rahasi"
lainaa
itqparq

26.07.2013 klo 17.32 2 tykkää tästä

xbotitonretardeja kirjoitti:
Bleidkill kirjoitti:
Blade, sä et edes huomaisi jos DRM:stä ei ilmotettaisiin mitää.

Niin, koska hänelle ja muillekin on täysin normaalia joutua asentamaan GTA IV:n yhteydessä Steamin päälle Rockstar Social Club ja sen jälkeen GFWL. Koska on normaalia lento/bussi/juna/ulkomaanmatkan aikana huomata kuinka Sim Citysi alkaa valittamaan että et voi pelata ilman nettiyhteyttä.
Koska on jälleen kerran normaalia kaikissa Ubisoftin peleissä vaatia täysin turhan Uplayn asennusta imemään resursseja. Koska on normaalia, että pelin voi asentaa vain tietyn määrän kertoja. Koska on normaalia, että peli on sekaisin jo julkaisussa kiitos DRM:n. Koska on normaalia, että tietokoneen tehtävänhallinnassa DRM-trojalaiset imevät resursseja.
Tuolla lisää:
http://www.listal.com/list/games-worst-drm-issues

Kuinka vitun tyhmä voit olla? Jätkä ei taida huomata, että sinut ryöstetään vaikka ysimillinen olisi otsassa kiinni ellei ryöstäjä hitaasti selitä sinulle. "tämä....on....ryöstö.....vien.....sinun....rahasi"


Valivali. Älä warepoika itke, vaan hyväksy että juuri kaltaisesi varkaiden ja roistojen ansiosta pelipuljujen on turvattava omaisuutensa drm:llä.
lainaa
kapitalistisika

27.07.2013 klo 16.50

cubisti kirjoitti:
Microsoft ei enää tiedä mitä se haluaa. Hyvä, että Sony on näyttämässä näille ressukoille suuntaa.

Pyörii, pyörii kuin tuuliviiri
Tietääpäs! Ne haluaa rahaa!!!
lainaa
Bladekillisfullofsch

30.07.2013 klo 01.53

xbotitonretardeja kirjoitti:
Bleidkill kirjoitti:
Blade, sä et edes huomaisi jos DRM:stä ei ilmotettaisiin mitää.

Niin, koska hänelle ja muillekin on täysin normaalia joutua asentamaan GTA IV:n yhteydessä Steamin päälle Rockstar Social Club ja sen jälkeen GFWL. Koska on normaalia lento/bussi/juna/ulkomaanmatkan aikana huomata kuinka Sim Citysi alkaa valittamaan että et voi pelata ilman nettiyhteyttä.
Koska on jälleen kerran normaalia kaikissa Ubisoftin peleissä vaatia täysin turhan Uplayn asennusta imemään resursseja. Koska on normaalia, että pelin voi asentaa vain tietyn määrän kertoja. Koska on normaalia, että peli on sekaisin jo julkaisussa kiitos DRM:n. Koska on normaalia, että tietokoneen tehtävänhallinnassa DRM-trojalaiset imevät resursseja.
Tuolla lisää:
http://www.listal.com/list/games-worst-drm-issues

Kuinka vitun tyhmä voit olla? Jätkä ei taida huomata, että sinut ryöstetään vaikka ysimillinen olisi otsassa kiinni ellei ryöstäjä hitaasti selitä sinulle. "tämä....on....ryöstö.....vien.....sinun....rahasi"


Bladekill, äläpä nyt heitä höpöläppää.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova