Ouya-pelit käyvät huonosti kaupaksi
Vaikka Ouya-konsoli oli hurja menestys Kickstarter-kampanjassaaan ja se on pysytellyt näkyvissä sen jälkeenkin, eivät konsolin omistajat ole rynnäänneet sankoin joukoin pelejä ostamaan.
Ars Technica listaa joidenkin pelien myyntituloksia.
- Wind-Up Knightin tekijät ovat tienanneet noin 700 dollaria, pelin ladanneista 1% on maksanut siitä
- Knightmare Towerilla on tienattu noin 6000 dollaria, 4% lataajista on ottanut maksullisen version
- kehuttu Towerfall on ostettu 2000 kertaa (15 dollaria kappale), mihin tekijä on tyytyväinen
- Hidden in Plain Sight -peli on käynyt kaupaksi 1900 kertaa, kun sama peli Xbox Live Indie Games -kaupassa myi nopeasti 4000 kappaletta
Ouyan säännöt vaativat, että peleistä on oltava myös ilmaisversiot. Maksullisia versioita peleistä ostavat 3-5% niitä ladanneista, monia pelejä ei niinkään paljon - BombBallin tekijä on puhunut 0,6 prosentista. Useimmat pelintekijät eivät ostoryntäystä kuitenkaan odottaneetkaan.
Tiedossa ei ole täsmälleen, montako Ouya-konsolia on mennyt kaupaksi, mutta firman toimitusjohtajan mukaan kysyntää on niin paljon, että toimituksissa ollaan jäljessä.
Keskustelut (12 viestiä)
Rekisteröitynyt 26.10.2010
23.07.2013 klo 14.22 12
23.07.2013 klo 14.39
Tämä lienee oikeastaan hyvä uutinen, sillä tällaisten uutisten jälkeen ei isommilla puljuilla liene kummoista kiinnostusta alustaan.
Rekisteröitynyt 30.01.2012
23.07.2013 klo 15.06 2
23.07.2013 klo 16.04
23.07.2013 klo 16.14 1
Mutta miksi olisi pienemilläkään jos työstä ei saa rahaa?
Kyllähän siitä rahaa saa jos työnsä osaa ja tekee hyviä pelejä. Towerfall demonstroi tätä mainiosti. Mutta nyt alusta näyttää kannattamattomalta vähänkin isommille puljuille, kun taas pienille indie porukoille se on oikeassa sarjassa.
Kokeilu/ostoprosentit ovat yleensä suhteessa pelin koko pelin hintaan/ilmaisosuuden laatuun. Joten pienistä prosenteista voidaan tehdä karkeita pätelmiä. Wind-Up Knight ja BombBall nyt kuitenkin ovat aikamoista kuraa. Jos haluat rahaa, niin älä tee paskaa peliä
Eikö kaikkien Ouya-pelien pitänyt olla ilmaisia?
23.07.2013 klo 16.51 10
Eikö kaikkien Ouya-pelien pitänyt olla ilmaisia?
"We'll have a full store of games, all free to play"
(lainaus Ouyan alkuperäiseltä kickstarter -nuoleskeluvideolta, ajassa n. 2:10)
Kuinkahan tuo sitten pitäisi ymmärtää?
23.07.2013 klo 17.09 5
23.07.2013 klo 17.15
"We'll have a full store of games, all free to play"
(lainaus Ouyan alkuperäiseltä kickstarter -nuoleskeluvideolta, ajassa n. 2:10)
Kuinkahan tuo sitten pitäisi ymmärtää?
[/quote]
Kieltämättä tuo kuulostaa aikamoiselta, mutta tämähän on perus PRrää. Kaikissa peleissä on "ilmaista sisältöä", eli demo-osuutta tms. joten siitähän tuo on selkeästi väännetty. Aika harhaanjohtava lausahdus kyllä..
23.07.2013 klo 18.51 1
Eikö siitä pidä maksaa että voi pelata?
23.07.2013 klo 20.24
24.07.2013 klo 06.11
24.07.2013 klo 20.59