EA nostaa pelien hintoja
Vaikka sekä Sony että Microsoft ovat kertoneet tulevan sukupolven konsolien pelien pysyvän suunnilleen nykytasolla, eivät samat rajoitukset koske muita pelijulkaisijoita - budjetit kasvavat ja niin edelleen. Techradar kertoo, että EA lätkäisee PS4:n ja X1:n peleille nykyistä isomman hintalapun. Sikäläisessä valuutassa lisäys on viisi puntaa, eli kuutisen euroa. Oletettavissa on, että Suomessa se merkitsee kympin lisäystä useimpien nykyisten EA-pelien hintatasoon.
Paljon on toki sitten vielä kiinni pelikauppojen omasta hinnoittelusta. Nähtäväksi jää myös, mitä muut pelijulkaisijat tekevät.
Keskustelut (48 viestiä)
15.07.2013 klo 20.02 32
Rekisteröitynyt 17.08.2008
15.07.2013 klo 20.05 17
15.07.2013 klo 20.11 11
15.07.2013 klo 20.14 50
Vuoden lause.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
15.07.2013 klo 20.17 24
Rekisteröitynyt 07.10.2009
15.07.2013 klo 20.28
Rekisteröitynyt 11.04.2007
15.07.2013 klo 20.44 3
15.07.2013 klo 20.46 2
15.07.2013 klo 21.17 7
Maksimaalinen suorituskyky saadaan ajallisesti irti seuraavalla tavalla:
PS1 3kk
PS2 6kk
PS3 12kk
PS4 3kk
Eli tämä perusteella PS4 on suunniteltu pelikehittämisen helpoutta ja nopeutta ajatellen. Kysehän on vain graafisesta kyvykkyydestä ja säästynyt aika voidaan käyttää sitten next gen kokemuksen luomiseen. Tai voidaan ja voidaan, en pidättelisi hengitystä EA:n ollessa kyseessä.
Kaiken kaikkiaan EA saa kyllä yrittää parhaansa osoittakseen olevansa korkeampien hankintahintojen ja mikromaksujen arvoisia jotta saavat tämän taaplaajan mukaansa.
Rekisteröitynyt 13.10.2009
15.07.2013 klo 21.20 1
Kyllä monia ihmisiä ottaa päähän kun tajuavat maksavansa 4 tunnin pelistä ihan jumalattomasti. tarkoitan sitä että niitä nyt kuitenkin tulee ja eihän se hinta mihinkään oo tippumassa
Ei kukaan osta Call of Dutya yksinpelin takia.
Rekisteröitynyt 17.01.2012
15.07.2013 klo 21.45 11
15.07.2013 klo 21.56 26
Kyllä monia ihmisiä ottaa päähän kun tajuavat maksavansa 4 tunnin pelistä ihan jumalattomasti. tarkoitan sitä että niitä nyt kuitenkin tulee ja eihän se hinta mihinkään oo tippumassa
Ei kukaan osta Call of Dutya yksinpelin takia.
No ei kyllä moninpelinkään takia
Rekisteröitynyt 09.08.2009
15.07.2013 klo 22.06 4
Ahneella on paskanen loppu.
15.07.2013 klo 22.09 11
15.07.2013 klo 22.25
Rekisteröitynyt 03.01.2008
15.07.2013 klo 22.29 1
Rekisteröitynyt 13.08.2007
15.07.2013 klo 23.06 4
Rekisteröitynyt 17.01.2012
15.07.2013 klo 23.10 3
Niin, siis uutisessa pitäisi lukea, että Activision myy Call of Duty pelejä jo muita kalliimmalla hinnalla eikä se ollut pelien myynnin hidaste, joten EA ottaa mallia Acitivisionilta ja alkaa kauppaamaan omia pelejään myös kalliimmalla.
Itseltäni jäänyt tämä kokonaan huomaamatta, johtuen siitä ettei Activisionilla ole yhtäkään kiinnostavaa nimikettä luukullaan. EA:lla sentään on käsissään Starwars-pelien tulevaisuus, Biowaren rippeet sekä Dice. Se että seuraava Battlefield maksaa sen 200 euroa lisäreineen ei oikein houkuta maksamaan siitä kymppiä ylimääräistä.
15.07.2013 klo 23.27 3
Rekisteröitynyt 07.07.2011
15.07.2013 klo 23.45 15
Ainut julkaisija joka voisi miettiä tuota hinnankorotusta on Rockstar Games. ne on ansainnut ylimääräistä rahaa.
16.07.2013 klo 00.06 2
16.07.2013 klo 01.01
Jaa, Mark Cerny puhuu, että PS4:lle pelit olisivat yhtä helppoja kehittää kuin PS1:lle.
Maksimaalinen suorituskyky saadaan ajallisesti irti seuraavalla tavalla:
PS1 3kk
PS2 6kk
PS3 12kk
PS4 3kk
Eli tämä perusteella PS4 on suunniteltu pelikehittämisen helpoutta ja nopeutta ajatellen. Kysehän on vain graafisesta kyvykkyydestä ja säästynyt aika voidaan käyttää sitten next gen kokemuksen luomiseen. Tai voidaan ja voidaan, en pidättelisi hengitystä EA:n ollessa kyseessä.
Kaiken kaikkiaan EA saa kyllä yrittää parhaansa osoittakseen olevansa korkeampien hankintahintojen ja mikromaksujen arvoisia jotta saavat tämän taaplaajan mukaansa.
Et hirveen tarkasti lukenut asioita. Toi aika ei todellakaan ollut maksimaalinen suorituskyky vaan "time to pixel". Eli tuossa ajassa saadaan ensimmäinen toimiva "peli raakile". Joka tapauksessa oikean suunnan otti Sony PS4:n kanssa.
16.07.2013 klo 01.59 2
ja taas yksi syy miksi EA on Am3rican huonoin firma...
Ainut julkaisija joka voisi miettiä tuota hinnankorotusta on Rockstar Games. ne on ansainnut ylimääräistä rahaa.
Ei ole ansainnut mitään.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
16.07.2013 klo 03.21 10
Tästä se alkoi. Pelialan tuho on käynnistynyt. Viimeistään nyt uskon että mobiilipelit ovat tulevaisuus. Ei se kyllä hirveesti haittaa ku niittenki grafiikat paranee kokoajan. Kyllä mieluummin PS3/X360 tasoisia pelejä tulevaisuudessa, ku että yhden 80e hintasen pelin varassa on kokonainen pelitalo.
En ymmärrä miten mobiilipelit yhtään sen parempaa tulevaisuutta osoittaisivat.
Aikoinaan oli sellainen ihan kiva peli kuin "Plants vs Zombies". Erittäin laadukas ja laajalti suosittu peli, josta tuli hitti, mutta EA osti ko. pelin ja pilasi sen täydellisesti ainakin 2. osa suhteen.
PvZ2:ssa kasvit ja muut täytyy ostaa EA:n kaupasta 4.19 USD/kpl hintaan ja muiden kuin aivottomien massakuluttajien kommenttien perusteella ko. pelissä lähes pakotetaan tekemään 6-7 dollarin investointi jo muutaman levelin välein jos haluaa jatkaa ilman loputonta/kohtuutonta samojen levelien grindausta.
Graafista tai teknistä puolta ei ole milläänlailla paranneltu. Pelistä on otettu vain sama runko, ripaus uutta kontenttia ja DLC-järjestelmä
Sitten on niitä idiootteja, jotka huutelevat "älkää valittako ku se o ilmainen!". Ihan yhtä ilmainen kuin joku venäläisen mafian pyörittämä strippiklubi jonka ovella vakuutellaan ilmaisuudesta, mutta sisälle päästyään Igor, Vasilli, Alexei tulevat ruuvimeisselien ja vasaroiden kanssa perimään 2000e sisäänpääsymaksua. EA on jo tällä tekosyyllä tuhonnut PvZ2. Kuinka monta muuta pelisarjaa pilataan?
Ei ihme jos peliteollisuus menee päin helvettiä kun tällainen rahaa imevä syöpä iskee kätensä kaikkeen mikä on vähänkään hyvää, muuttaen ne kehittymättömiksi DLC-rahaimureiksi.
Ainoa keino miten tämä tilanne voitaisiin ehkä pelastaa olisi saada joku maailmanlaajuinen laki DLC:n ja kaikenlaisen "additional fee"-paskan perusteellisesta kieltämisestä pelien suhteen, mutta siitä ei valitettavasti taida olla pelkoa.
16.07.2013 klo 03.57
Syy niihin on meidän pankkijärjestelmässä ja suosittelen jokaista teistä nostamaan rahat tililtänne, jolloin koko järjestelmä kaatuu.
Tässä vielä dokumentti siitä miten pankkijärjestelmämme toimii:
http://www.youtube.com/watch?v=Hax_UwfExks
16.07.2013 klo 08.24 2
Voisiko joku taloustieteilijä kertoa, miten mikään ala voi ajaa itsensä niin kuseen, ettei mitkään myynnit riitä?
Hommahan menee nykipäivänä vähän niin että jos osakeomistajat eivät saa joka vuosi enemmän rahaa niin firma tekee tappiota. Monikaan Firma josta puhutaan tehneen tappiota ei todellisuudessa ole tehnyt euroakaan tappiota.
Jos firmalla on esim voittotavoite ens vuonna 5 miljoona ja päästäänkin vain 4 miljoonaan niin tällöin tämä miljoonan vaje katsotaan tappioksi. Firma julkistaa tämän jälkeen tehneensä miljoonan verran tappiota ja aletaan tekemään leikkauksia.
Nykypäivänä ei tajuta ettei mikään puu kasva pilviin asti.
16.07.2013 klo 09.45
jokaista teistä
Hahhahahaaahaahaahahha! Luulet ilmeisesti että V2lla on miljardi käyttäjää.
16.07.2013 klo 11.16 2
Tästä se alkoi. Pelialan tuho on käynnistynyt. Viimeistään nyt uskon että mobiilipelit ovat tulevaisuus. Ei se kyllä hirveesti haittaa ku niittenki grafiikat paranee kokoajan. Kyllä mieluummin PS3/X360 tasoisia pelejä tulevaisuudessa, ku että yhden 80e hintasen pelin varassa on kokonainen pelitalo.
En ymmärrä miten mobiilipelit yhtään sen parempaa tulevaisuutta osoittaisivat.
Aikoinaan oli sellainen ihan kiva peli kuin "Plants vs Zombies". Erittäin laadukas ja laajalti suosittu peli, josta tuli hitti, mutta EA osti ko. pelin ja pilasi sen täydellisesti ainakin 2. osa suhteen.
PvZ2:ssa kasvit ja muut täytyy ostaa EA:n kaupasta 4.19 USD/kpl hintaan ja muiden kuin aivottomien massakuluttajien kommenttien perusteella ko. pelissä lähes pakotetaan tekemään 6-7 dollarin investointi jo muutaman levelin välein jos haluaa jatkaa ilman loputonta/kohtuutonta samojen levelien grindausta.
Graafista tai teknistä puolta ei ole milläänlailla paranneltu. Pelistä on otettu vain sama runko, ripaus uutta kontenttia ja DLC-järjestelmä
Sitten on niitä idiootteja, jotka huutelevat "älkää valittako ku se o ilmainen!". Ihan yhtä ilmainen kuin joku venäläisen mafian pyörittämä strippiklubi jonka ovella vakuutellaan ilmaisuudesta, mutta sisälle päästyään Igor, Vasilli, Alexei tulevat ruuvimeisselien ja vasaroiden kanssa perimään 2000e sisäänpääsymaksua. EA on jo tällä tekosyyllä tuhonnut PvZ2. Kuinka monta muuta pelisarjaa pilataan?
Ei ihme jos peliteollisuus menee päin helvettiä kun tällainen rahaa imevä syöpä iskee kätensä kaikkeen mikä on vähänkään hyvää, muuttaen ne kehittymättömiksi DLC-rahaimureiksi.
Ainoa keino miten tämä tilanne voitaisiin ehkä pelastaa olisi saada joku maailmanlaajuinen laki DLC:n ja kaikenlaisen "additional fee"-paskan perusteellisesta kieltämisestä pelien suhteen, mutta siitä ei valitettavasti taida olla pelkoa.
Anteeksi että yritin olla positiivinen. Anteeksi niin maan perkeleesti.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.07.2013 klo 11.26 1
Aivan käsittämätöntä vaatia, et pelejä pitäs myydä A) halvalla ja B) pienelle yleisölle, mut silti sen pitäs näyttää ja tuntua AAA luokan tavaralta. Se miks pelejä yhä enemmän tähätään suurelle yleisölle ja casualisoidaan on just tämä, että hinnat ei oo muuttunu mihinkää, joten kappalemääriä on pitäny myydä huomattavasti enemmän voittojen takaamiseksi. Inflaatio kuitenki laukkaa jatkuvasti, Suomessakin.
Vuoden 2000 300 markkaa olis ostovoimaltaan nykyään reilu 60 euroa, vain Suomessa tosin. Muiden maiden inflaatiokehityksestä ei voi tehä samoja päätelmiä. Jenkkien talous on kuitenki ihan kuralla samalla ku IT miehet nostaa järkyttävän korkeita palkkoja siellä.
Kaikkea ei voi saada, paitsi tietenki "minätännehetirahantekijätonpaskaamikseineotavaltioltarahaa" pelaajan mielestä.
Edit: mitähän tämä nyt jumittaa
16.07.2013 klo 11.40 1
Se miks pelejä yhä enemmän tähätään suurelle yleisölle ja casualisoidaan
Esimerkki?
Ja millä tavalla jenkkien talous on kuralla ja miksi?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.07.2013 klo 12.11
Se miks pelejä yhä enemmän tähätään suurelle yleisölle ja casualisoidaan
Esimerkki?
Ja millä tavalla jenkkien talous on kuralla ja miksi?
Kauppatase
https://www.bea.gov/newsreleases/international/transaction
https://www.bea.gov/newsreleases/international/trade/trade
Sijoitukset
https://www.bea.gov/newsreleases/international/intinv/iipq
Vaikka BKT kasvaa edelleen, niin se perustuu pitkälti ulkomaiseen lainanottoon, ei omaan tuotannonkasvuun. Pahintahan tässä on, että se globaalin talouskasvun veturi Kiina, on alkanut siirtämään omaa talouskasvua valtiolta kuluttajille, mikä on jarruttanut aika tehokkaasti myös Kiinan talouskasvua. Kiina ei siis toimi enää jatkossa niin voimakkaana talouskasvun veturina, ja koska missään muualla ei ole niin voimakasta valtiota kuin Kiinassa, on epätodennäköistä että vastaavaa veturia ihan heti on tulossa.
16.07.2013 klo 12.25 2
Onhan tämä ollut odotettavissa. En tajua miten pelien hinnat on pysyneet näin staattisena siitä huolimatta että pelien valmistuskustannukset on noussut ihan helkatisti. Ainoastaan elektroniikka on halventunu, mut palkka yms. kustannukset on noussu huomattavasti. Millään muulla voittoa tavoittelevalla alallahan ei nostettais hintoja siinä vaiheessa, kun myynnin kasvukaan ei ole mahdollista. Pelaajat vissiin odottaa jonkinsortin hyväntekeväisyyttä, onhan ne osoittanu kiitollisuuttaan niin pitkään ja hartaasti esim. pidättäytymällä piratisoinnista.
Aivan käsittämätöntä vaatia, et pelejä pitäs myydä A) halvalla ja B) pienelle yleisölle, mut silti sen pitäs näyttää ja tuntua AAA luokan tavaralta. Se miks pelejä yhä enemmän tähätään suurelle yleisölle ja casualisoidaan on just tämä, että hinnat ei oo muuttunu mihinkää, joten kappalemääriä on pitäny myydä huomattavasti enemmän voittojen takaamiseksi. Inflaatio kuitenki laukkaa jatkuvasti, Suomessakin.
Vuoden 2000 300 markkaa olis ostovoimaltaan nykyään reilu 60 euroa, vain Suomessa tosin. Muiden maiden inflaatiokehityksestä ei voi tehä samoja päätelmiä. Jenkkien talous on kuitenki ihan kuralla samalla ku IT miehet nostaa järkyttävän korkeita palkkoja siellä.
Kaikkea ei voi saada, paitsi tietenki "minätännehetirahantekijätonpaskaamikseineotavaltioltarahaa" pelaajan mielestä.
Edit: mitähän tämä nyt jumittaa
Kerro joku peli joka on kasualisoitu?
Rekisteröitynyt 07.08.2007
16.07.2013 klo 12.28 10
Onhan tämä ollut odotettavissa. En tajua miten pelien hinnat on pysyneet näin staattisena siitä huolimatta että pelien valmistuskustannukset on noussut ihan helkatisti. Ainoastaan elektroniikka on halventunu, mut palkka yms. kustannukset on noussu huomattavasti. Millään muulla voittoa tavoittelevalla alallahan ei nostettais hintoja siinä vaiheessa, kun myynnin kasvukaan ei ole mahdollista.
Ehkä kannattaisi sitten alkaa miettimään mikä vittu on mennyt pieleen?
Jos omistan yrityksen joka valmistaa normaaleja matkamankkoja aka FM-radioita*** ja yksittäisen radion valmistuskustannukset ovat 10 000e niin ei siinäkään tilanteessa voi alkaa kuluttajille huutelemaan: "haistakaapa vittu ja ostakaa 12 000e. Ai niin...antenni, taajuudenvaihtonuppi ja patterikotelo myydään erikseen kaikki 5000e per kpl."
Radio on varmasti oikein mukava ja kelpo kapistus eteenkin musiikin kuunteluun, mutta en oikein usko, että sen antama ilo ja hyöty vastaa 27 000e hintaa. Tämä on tietenkin kärjistys, mutta periaate on sama. Pelien hinnat ovat olleet aina ja edelleenkin ovat aivan kohtuuttomia ellei lasketa esim. G2playn hintoja tiettyjen pelien kohdalla tai esim. Steamin alennuksia.
Miksi ne kustannukset sitten ovat nousseet? Joo on varmasti palkat kasvaneet jonkin verran, mutta ehkäpä silläkin on jotain tekemistä asian kanssa että komponenttivalmistajat ja pelifirmat ovat yhdessä jatkaneet tätä loputonta grafiikkahuoraamista aivan äärimmäisyyksiin, jotta pelaajat joutuvat jakuvasti päivittämään kokoonpanojaan ja pelin valmistuskustannukset kasvavat aivan hävyttömyyksiin samalla kun fokus pelien juoneen ja muuhun vähenee entisestään.
Sitten on taas näitä keissejä joissain esim. Activision hommaa 50 centtejä ja mitä lie Hollywood näyttelijöitä huutelemaan "mother fuckeria" Modern Warfareihin ja yhtiön rahavuorien alle hukkuva toimitusjohtaja (*köh*Kottick*köh*) huutaa viimeisinä sanoinaan, että pelit ovat liian halpoja ja niiden hintoja pitää nostaa. Samalla taas kun pelien laatu puolittuu ja testaus vähenee niin markkinointibudjetti 100-kertaistuu jotta saataisiin myytyä vaikka mitä paskaa.
Muutenkin pelien kehitys ei enää nykyään ole mitään tähtitiedettä vaan työkaluja, opintomateriaalia etc. löytyy tonneittain ja digitaalinen jakelu on vähentänyt kustannuksia. Tämä vaan ei ole koskaan näkynyt kuluttajalle asti.
*** http://vibrantpublicity.com/admin/upload/AM-FM-2-Band-Rad
Pelaajat vissiin odottaa jonkinsortin hyväntekeväisyyttä, onhan ne osoittanu kiitollisuuttaan niin pitkään ja hartaasti esim. pidättäytymällä piratisoinnista.
Onkohan se sitten syy vai seuraus? Siitä on monia tutkimuksia/mielipiteitä mitkä ovat piratismin todelliset vahingot tuotteidenkehittäjille ja pääosin ne viittaavat huomattavasti pienempiin lukemiin mitä on arvioitu. Joskus on jopa tultu siihen tulokseen, että piratismi jopa hyödyntäisi teollisuutta. Nekin jotka oikeasti sitten loppupeleissä koituvat vahingollisiksi eivät välttämättä olisi päätyneet piratismiin jos 10-30e arvoisesta pelistä ei pyydeltäisi täysin törkeitä ja skandaalinomaisia hintoja.
Loppupeleissä kuitenkin teollisuus on olemassa kuluttajia varten eikä kuluttajat teollisuutta, joten jos tosiaan on AIVAN mahdoton tehtävä tuottaa kohtuullista viihdettä ilman tähtitieteellisiä hintoja niin ehkä kannattaa oikeasti laittaa ne pillit pussiin ja perustaa vaikka vaateliike tai jäätelöketju.
Kummasti kuitenkin vaikeuksista huolimatta monet pelitalot vetelivät oikein hyvää tulosta ja hommat menivät aivan kelvollisesti muutamia vuosia sitten eikä yrityksiä juuri poistunut alalta jo ennen tätä nykyistä DLC-riistämisen ja casual-huoraamisen mallia. Kyse on puhtaasti siitä, että loputon rahanhimo ja ahneus vaatii vain lisää ja lisää eikä loppua näy. Eipä siinä mitään, sillä varmasti itsekin haluan enemmän ja enemmän rahaa, mutta näiden yritysten rahat tulevat pelien ostajilta ja ei tarvitse ihmetellä jos loputtoman riiston jälkeen kaikki eivät omaakaan virheetöntä pepsodent-hymyä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.07.2013 klo 13.03 1
Ehkä kannattaisi sitten alkaa miettimään mikä vittu on mennyt pieleen?
Jos omistan yrityksen joka valmistaa normaaleja matkamankkoja aka FM-radioita*** ja yksittäisen radion valmistuskustannukset ovat 10 000e niin ei siinäkään tilanteessa voi alkaa kuluttajille huutelemaan: "haistakaapa vittu ja ostakaa 12 000e. Ai niin...antenni, taajuudenvaihtonuppi ja patterikotelo myydään erikseen kaikki 5000e per kpl."
Radio on varmasti oikein mukava ja kelpo kapistus eteenkin musiikin kuunteluun, mutta en oikein usko, että sen antama ilo ja hyöty vastaa 27 000e hintaa. Tämä on tietenkin kärjistys, mutta periaate on sama. Pelien hinnat ovat olleet aina ja edelleenkin ovat aivan kohtuuttomia ellei lasketa esim. G2playn hintoja tiettyjen pelien kohdalla tai esim. Steamin alennuksia.
Miksi ne kustannukset sitten ovat nousseet? Joo on varmasti palkat kasvaneet jonkin verran, mutta ehkäpä silläkin on jotain tekemistä asian kanssa että komponenttivalmistajat ja pelifirmat ovat yhdessä jatkaneet tätä loputonta grafiikkahuoraamista aivan äärimmäisyyksiin, jotta pelaajat joutuvat jakuvasti päivittämään kokoonpanojaan ja pelin valmistuskustannukset kasvavat aivan hävyttömyyksiin samalla kun fokus pelien juoneen ja muuhun vähenee entisestään.
Sitten on taas näitä keissejä joissain esim. Activision hommaa 50 centtejä ja mitä lie Hollywood näyttelijöitä huutelemaan "mother fuckeria" Modern Warfareihin
ja yhtiön rahavuorien alle hukkuva toimitusjohtaja (*köh*Kottick*köh*) huutaa viimeisinä sanoinaan, että pelit ovat liian halpoja ja niiden hintoja pitää nostaa.
Samalla taas kun pelien laatu puolittuu ja testaus vähenee niin markkinointibudjetti 100-kertaistuu jotta saataisiin myytyä vaikka mitä paskaa.
Muutenkin pelien kehitys ei enää nykyään ole mitään tähtitiedettä vaan työkaluja, opintomateriaalia etc. löytyy tonneittain ja digitaalinen jakelu on vähentänyt kustannuksia. Tämä vaan ei ole koskaan näkynyt kuluttajalle asti.
10-30e arvoisesta pelistä ei pyydeltäisi täysin törkeitä ja skandaalinomaisia hintoja.
Loppupeleissä kuitenkin teollisuus on olemassa kuluttajia varten eikä kuluttajat teollisuutta, joten jos tosiaan on AIVAN mahdoton tehtävä tuottaa kohtuullista viihdettä ilman tähtitieteellisiä hintoja niin ehkä kannattaa oikeasti laittaa ne pillit pussiin ja perustaa vaikka vaateliike tai jäätelöketju.
Kummasti kuitenkin vaikeuksista huolimatta monet pelitalot vetelivät oikein hyvää tulosta ja hommat menivät aivan kelvollisesti muutamia vuosia sitten eikä yrityksiä juuri poistunut alalta jo ennen tätä nykyistä DLC-riistämisen ja casual-huoraamisen mallia.
Henkilökohtaisesti en ole joutunut minkään DLC-riiston kohteeksi. En ole kohdannut peliä, josta oleellista sisältöä olisi leikattu pois ja myyty jälkeenpäin. Ehkä se johtuu siitä etten osta tällaisia pelejä. Ehkä sinunkin pitäisi lakata ostamasta niitä ylihinnoiteltuja pelejä.
Pohjimmillaan kaikki tämä kritiikkisi näyttää pohjautuvan siihen, että sinun mielestä yhden pelin tuottaminen maksaa kympin, ja siitä peritään 50e. Tai itseasiassa et väitä tätä, vaan sanot että sen arvo on 10e. Sen arvo on itseasiassa se mitä siitä pyydetään ja siitä ollaan valmiita maksamaan, eli ilmeisesti tämän uutisen mukaan kympin enemmän.
Köyhäthän tässä kärsii, mutta niin se bisnes toimii. Ei pidä olettaa olevansa oikeutettu kaikkeen, eikä todellakaan kannata ostaa 50e tavaraa jonka arvoksi näkee kympin.
16.07.2013 klo 13.03 1
Loppupeleissä kuitenkin teollisuus on olemassa kuluttajia varten eikä kuluttajat teollisuutta, joten jos tosiaan on AIVAN mahdoton tehtävä tuottaa kohtuullista viihdettä ilman tähtitieteellisiä hintoja niin ehkä kannattaa oikeasti laittaa ne pillit pussiin ja perustaa vaikka vaateliike tai jäätelöketju.
Kummasti kuitenkin vaikeuksista huolimatta monet pelitalot vetelivät oikein hyvää tulosta ja hommat menivät aivan kelvollisesti muutamia vuosia sitten eikä yrityksiä juuri poistunut alalta jo ennen tätä nykyistä DLC-riistämisen ja casual-huoraamisen mallia. Kyse on puhtaasti siitä, että loputon rahanhimo ja ahneus vaatii vain lisää ja lisää eikä loppua näy. Eipä siinä mitään, sillä varmasti itsekin haluan enemmän ja enemmän rahaa, mutta näiden yritysten rahat tulevat pelien ostajilta ja ei tarvitse ihmetellä jos loputtoman riiston jälkeen kaikki eivät omaakaan virheetöntä pepsodent-hymyä.
Kerro esimerkki casual huoraamisesta.
Editperato: vähän lyhensin quotea
Rekisteröitynyt 29.10.2007
16.07.2013 klo 13.35 3
Ellei sitten pelaa ainoastaan PC:llä ja odota Steamin alennuksia. Kiitos, Gabe!
Ja in all fairness täytyy todeta, että omasta puolestani graafisia herkkuja yms. voisi kyllä vähentää ihan reippaasti. Omalaatuinen tyyli ja koukuttava pelimekaniikka ovat ne, joilla oikeasti pidetään pelaajat kiinnostuneina pitkään.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
16.07.2013 klo 14.05 3
Onhan tämä ollut odotettavissa. En tajua miten pelien hinnat on pysyneet näin staattisena siitä huolimatta että pelien valmistuskustannukset on noussut ihan helkatisti. Ainoastaan elektroniikka on halventunu, mut palkka yms. kustannukset on noussu huomattavasti. Millään muulla voittoa tavoittelevalla alallahan ei nostettais hintoja siinä vaiheessa, kun myynnin kasvukaan ei ole mahdollista. Pelaajat vissiin odottaa jonkinsortin hyväntekeväisyyttä, onhan ne osoittanu kiitollisuuttaan niin pitkään ja hartaasti esim. pidättäytymällä piratisoinnista.
Aivan käsittämätöntä vaatia, et pelejä pitäs myydä A) halvalla ja B) pienelle yleisölle, mut silti sen pitäs näyttää ja tuntua AAA luokan tavaralta. Se miks pelejä yhä enemmän tähätään suurelle yleisölle ja casualisoidaan on just tämä, että hinnat ei oo muuttunu mihinkää, joten kappalemääriä on pitäny myydä huomattavasti enemmän voittojen takaamiseksi. Inflaatio kuitenki laukkaa jatkuvasti, Suomessakin.
Pelitalojen pitäisi pihistellä turhista rahanmenoista ja viimeiseksi nostaa hintoja. Nämä jättipelitalot järjestää kaikenmailman huippukalliita megajulkasubileitä AAA-peleilleen sisäpiiriläisille ja panostaa pelillisten seikkojen sijaan välipätkiin ja leffamaisuuteen, joka on hiton kallista kun mukana on ammattilaisia ja nimekkäitä näyttelijöitä. Minä ainakin haluan kunnon pelejä, enkä interaktiivisia elokuvia.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.07.2013 klo 14.17 1
Noh, siinähän nostavat hintoja. Jos kuitenkin olettavat tuottojen nousevan roimasti, niin epäilen heidän pettyvän. Hinnat nousevat, mutta tuskin perus pelaajan kukkaro yhtäkkiä saa lisää seteleitä vuodessa. Tulevaisuudessa ostetaan siis vähemmän pelejä kalliimmalla.
Ellei sitten pelaa ainoastaan PC:llä ja odota Steamin alennuksia. Kiitos, Gabe!
Ihan hatusta vetämällä väitän, että jos kohderyhmä taas on vanhempien rahoilla pelaavat, niin sitten tosiaan suunta on alaspäin, äitien yleensä ollessa yksinhuoltajia ja myös sen "viikko/kuukausirahan" antajia. Heidän tulotaso siis näkyis suoraa näiden pelien kulutuksessa. Taitaa vaan olla nuo työikäiset miehet tällä hetkellä se suurin asiakasryhmä.
Mutta tosiaan, nämä Steam-alennukset on ainakin itellä mahollistanu sen, että niitä AAA pelejä pääsen pelaamaan muutaman euron panostuksella, ja siinä vaiheessa pelikoneenikaan ei tarvi olla uudenkarhea pyörittääkseen niitä pelejä täysillä. Edelleen pelaan jo "kuuluisalla" nuhapumpullani vuodelta 2009. Toki en uusimpia pelejä enää ole vähään aikaan pelannut, mutta neljän vuoden aikana on ilmestyny nii paljon pelejä, joita ko. koneella voi pelata, ettei uuden koneen hankkimiseen ole mitään hoppua. Myös uusien pelien joukossa on vähemmän vaativia pelejä.
Pelitalojen pitäisi pihistellä turhista rahanmenoista ja viimeiseksi nostaa hintoja. Nämä jättipelitalot järjestää kaikenmailman huippukalliita megajulkasubileitä AAA-peleilleen sisäpiiriläisille ja panostaa pelillisten seikkojen sijaan välipätkiin ja leffamaisuuteen, joka on hiton kallista kun mukana on ammattilaisia ja nimekkäitä näyttelijöitä. Minä ainakin haluan kunnon pelejä, enkä interaktiivisia elokuvia.
16.07.2013 klo 15.19
16.07.2013 klo 15.37 2
Rekisteröitynyt 17.01.2012
16.07.2013 klo 15.44 4
Kerro esimerkki casual huoraamisesta.
Dead Space 3.
16.07.2013 klo 15.58 2
Voisiko joku taloustieteilijä kertoa, miten mikään ala voi ajaa itsensä niin kuseen, ettei mitkään myynnit riitä?
Hallitsematon kasvu, myynnin 5-10% kasvu joka vuosi parinkymmenen vuoden ajan, Bleeding Edge -tekniikka, huonot bisnesmallit joissa julkaisija saa verrattaen pienet rojaltit, lisä, kovempaa, parempaaa - asenne kaikkeen, tiimikokojen räjähdys viime vuosina etc etc.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
16.07.2013 klo 15.58 2
16.07.2013 klo 17.41
Niinno, palkkakehityshän on ollut tähän mennessä ylöspäin suuntautuvaa(joskin tilastoa tälle en tähän hätään löydä, joku voinee asian kiistää ihan yhtälailla
Kröhöm. Nousevalla tarkoitat että vuosikorotus on pari senttiä? Mikäli yhtään talousasioita seuraat olet varmaankin huomannut että palkat pyritään pitämään duunaritasolla mahdollisimman alhaalla. Monet "isot pomot" ovat julkisesti jo todennutkin että palkkojen nostaminen olisi talouden tuho. Ja mitä tekevät pankit? Oletko sattunut katsomaan suomen pankkien korkoprosenttia tilillesi. Se on melkein joka pankissa tasan 0. Käyttötili siis.
Yksinkertaisesti kulutusta pitäisi saada ylös nostamatta palkkoja.
Ruoka, sähkö, jne jne nousee järkyttävällä prosentilla vuosittain. Vertaappa vaikka 3 vuoden ruoan hinnan nousua suhteessa palkkaasi...
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.07.2013 klo 17.49
Niinno, palkkakehityshän on ollut tähän mennessä ylöspäin suuntautuvaa(joskin tilastoa tälle en tähän hätään löydä, joku voinee asian kiistää ihan yhtälailla
Kröhöm. Nousevalla tarkoitat että vuosikorotus on pari senttiä? Mikäli yhtään talousasioita seuraat olet varmaankin huomannut että palkat pyritään pitämään duunaritasolla mahdollisimman alhaalla. Monet "isot pomot" ovat julkisesti jo todennutkin että palkkojen nostaminen olisi talouden tuho. Ja mitä tekevät pankit? Oletko sattunut katsomaan suomen pankkien korkoprosenttia tilillesi. Se on melkein joka pankissa tasan 0. Käyttötili siis.
Yksinkertaisesti kulutusta pitäisi saada ylös nostamatta palkkoja.
Ruoka, sähkö, jne jne nousee järkyttävällä prosentilla vuosittain. Vertaappa vaikka 3 vuoden ruoan hinnan nousua suhteessa palkkaasi...
http://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html tästä nyt ainakin näyttäis, että reaalipalkka on noussut viimiset 19v toissavuotta lukuunottamatta. Epätasaisestihan se jakautuu kyllä, mutta eipä voi käyttää muutakaan, ennenku pelejä ostavista tehdään kattavat selvitykset mihin palkkatuloluokkaan he kuuluvat.
Rekisteröitynyt 06.02.2012
17.07.2013 klo 09.37
Perato, tottakai nimellishinnat ovat nousseet. Kuluttajahintaindeksi on hyvä kuvaamaan juuri tarkoittamaasi hintojen nousua.
http://www.tilastokeskus.fi/til/khi/2013/06/khi_2013_06_2
Tuon perusteella voidaan helposti todeta, että jos perusvuosi on 2000 niin hinnat ovat tähän päivään nousseet 26%. Pelien hinnat olivat muistaakseni n.300mk uuttena, eli n. 50€. Tähän keskimäärin 26% päälle saadaan 63€ hinta, joka pikaisen hintaseuranta katsauksen perusteella pitää aika hyvin kutinsa.
Ongelmanahan tässä on nimenomaan se, että vaikka hinnat nousevat, ostovoima on laskenut vuodesta 2010 lähtien, ja laskee edelleen. Tähän kun vielä huomioi sen, että Suomessa on suhteellisen matalien palkkojen, heikon kilpailun, pitkien matkojen ja korkean verotuksen vuoksi jo valmiiksi, euroopan tasolla, todella heikko ostovoima, ei oikeastaan mitään hintojen nousua voi pitää hyvänä asiana. https://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedott
Tuo hintojen nousu, ei kyllä kerro mitään siitä millä tavalla pelien kehityskustannukset ovat nousseet, mutta olettaisin, että pelimyynnin volyymin lisäyksellä on pystytty kattamaan kohonneita kehityskustannuksia varsin hyvin. Suuremmat ostajamäärät ovat mielestäni myös pääsyy helpompiin ja putkimaisempiin (casualisoituihin???) peleihin. Toisaalta veikkaan, että esim. nykyiselle konsolisukupolvelle pelien kehittäminen on nyt halvempaa, ainakin työkalujen osalta, kuin mitä se oli kun teknologia oli uudempaa. Se mihin palkkaluokkaan pelejä ostavat kuuluvat, riippuu aika pitkälti itse pelistä.
EDIT: Tuossa on aika hyvää settiä, pelien kehityskustannuksista:
http://vgsales.wikia.com/wiki/Video_game_costs
Mitä itse uutiseen tulee, niin haisee siltä, että EA:n myyntikate ei ole kehittynyt yhtä hyvin kuin edellisinä vuosina, ja tästähän eivät sijoittajat tykkää, koska aina pitää tehdä enemmän voittoa kuin edellisenä vuonna, tai yrityksen arvo tippuu... (järjetöntä?) Tai sitten vain kokeilevat kepillä jäätä, paljonko voidaan hintoja nostaa, ennen kuin myynnit tippuvat.
Itse olen siirtynyt, sellaiseen malliin, että ostan lähtökohtaisesti pelien complete/goty/mitälie editioneita, kun niiden hinnat ovat tippuneet tarpeeksi. Tämä johtuu suurelta osin tästä aivan perseelleen vedetystä DLC-huorauksesta. Käyttäen esimerkkinä, tuota Doomia, tuntuu, että jos se ilmestyisi tänäpäivänä, olisi tarjolla ainakin 3 eri vaihtoehtoa: Perus(65€), Collectors(85€) ja Ultimate(105€). Joista peruspelissä olisi kolme episodia, muttei bonus(sala)kenttiä, aseina pistooli, nyrkit, yksipiippuinen haulikko ja sinko. Loput, oikeasti peliin kuuluvat kentät, aseet jne... löytyvät eri tavoin ripoteltuina eri versioista, jotka toimitetaan ties minkä rihkaman mukana, ettei kuluttaja tuntisi itseään riistetyksi. Kaikki tämä on tietysti ostettavissa myös DLC:nä! Kyllähän ennen lisälevy, oli oikeasti lisälevy, siinä oli esim. uusi episodi, tai eri näkökulmasta kerrottu tarina liittyen peruspeliin. Nykyään lisälevy/DLC/additional content pack jne... tuntuu olevan, miltei poikkeuksetta, peruspelistä pois jätetty juttu.
Rekisteröitynyt 05.07.2012
17.07.2013 klo 11.51 1
Esimerkiksi Nintendon mukaan satoja ihmisiä on palkattu tekemään uutta Zelda peliä, ja se tulee olemaan kaikkien aikojen kalllein peli. Mutta laitekanta on ainakin toistaiseksi todella suppea, niin oletettavasti peliä joudutaan myymään normaalia korkeammalla hinnalla, ja silti takkiin tulee oletettavasti ihan kunnolla.
Eikä se välttämättä auta vaikka peli olisi usean alustan julkaisu ja potentiaalisia ostajia kymmeniä miljoonia, epäonnistumisen riski on silti suuri. Vaikka pelibisnes kasvaa, niin suurin kasvu tulee tapahtumaan mobiili ja casuaali puolella.
17.07.2013 klo 14.06
Olis ihan tervettä että tekijät yrittäisivät iskeä halvempiin tarpeisiin. Liki nollabudjetilla tehdyt indiet ovat jo sitten toinen ääripää, samoin kuin mobiiliräpellykset. Tekniikka on joka tapauksessa kehittynyt joten luulisi että sellainen perus 20-30 ihmisen puljukin voisi tehdä viihdyttäviä ja näyttäviäkin pelejä ilman että tarvitsee maksaa Unreal Enginestä, Hans Zimmeristä ja tuhansista tv-webbimainoksista, niin ja tietty puvuista.
Jos tekisivät vaikka jotain Crash Bandicootmaista niin todellakin ostaisin kotikonsolille. Miksi ajatellaan että konsolit = miljardibudjetin pelit, mobiili = pikkupelit.