Microsoft ei ota pelifirmoilta enää maksua pelien päivityksistä
Aikoinaan Fez-pelin tekijä Phil Fish suuttui Microsoftille ja ylisti Steamia, koska Microsoft veloittaa suurehkoja maksuja XBLA-peleihin tehtävistä päivityksistä. Siitä syystä Fez ei saanut korjausta bugiin, joka vaivasi joidenkin pelaajien pelitallennuksia.
Myös Double Finen Tim Schafer on valittanut haastattelussa kymmenien tuhansien dollarien päivitysmaksuista.
Nyt Eurogamer uutisoi, ettei Microsoft enää peri kyseistä maksua. Tieto on tullut sivustolle useilta pelinkehittäjiltä.
Ilmeisesti maksu kuitenkin kerätään, mikäli jotain peliä aletaan ylen määrin päivittää, mutta pelintekijöiden mielestä tämä on varmasti askel oikeaan suuntaan.
Keskustelut (32 viestiä)
27.06.2013 klo 13.32 50
Microsoftilla ei oo enää hajuakaan mitä helvettiä se tekee.
Rekisteröitynyt 30.03.2007
27.06.2013 klo 13.35 10
http://www.destructoid.com/silent-hill-hd-collection-patc
27.06.2013 klo 14.02 33
Nyt se on virallista:
Microsoftilla ei oo enää hajuakaan mitä helvettiä se tekee.
Näköjään ihan sama mitä MS tekee. V2:n jonnet vinkuvat kuitenkin.
Rekisteröitynyt 13.08.2007
27.06.2013 klo 14.03 7
Rekisteröitynyt 13.02.2011
27.06.2013 klo 14.18 2
27.06.2013 klo 14.19 6
27.06.2013 klo 14.26 7
Nyt se on virallista:
Microsoftilla ei oo enää hajuakaan mitä helvettiä se tekee.
Näköjään ihan sama mitä MS tekee. V2:n jonnet vinkuvat kuitenkin.
Enemmänkin olen huvittunut siitä, kun näitä kommentteja lukee, että kuinka paljo paskaa kuluttajat on valmiita microsoftilta ottamaan. Itsellä ainakin mielipide vaihtui boxista pleikkariin heti E3 jälkeen. Tällä hetkellä omistan molemmat.
27.06.2013 klo 14.34 9
Nyt se on virallista:
Microsoftilla ei oo enää hajuakaan mitä helvettiä se tekee.
Näköjään ihan sama mitä MS tekee. V2:n jonnet vinkuvat kuitenkin.
Enemmänkin olen huvittunut siitä, kun näitä kommentteja lukee, että kuinka paljo paskaa kuluttajat on valmiita microsoftilta ottamaan. Itsellä ainakin mielipide vaihtui boxista pleikkariin heti E3 jälkeen. Tällä hetkellä omistan molemmat.
Tarkoitin lähinnä sitä, että ensin valitetaan ihan aiheellisesti firman huonoista toimintatavoista ja sitten kun niitä muutetaan, valitetaan silti.
Rekisteröitynyt 09.12.2007
27.06.2013 klo 15.05 8
Hyvä muutos tämä. Tuo maksu pelien päivittämisestä oli törkeää riistoa jo alusta pitäen ja sopisi entistä huonommin nykyisiin jatkuvasti kehittyviin peleihin. Yli päätään pelien bugien korjaaminen pitäisi olla mahdollisimman helppoa kehittäjille.
Rekisteröitynyt 30.11.2010
27.06.2013 klo 15.14 17
Nyt se on virallista:
Microsoftilla ei oo enää hajuakaan mitä helvettiä se tekee.
Näköjään ihan sama mitä MS tekee. V2:n jonnet vinkuvat kuitenkin.
Enemmänkin olen huvittunut siitä, kun näitä kommentteja lukee, että kuinka paljo paskaa kuluttajat on valmiita microsoftilta ottamaan. Itsellä ainakin mielipide vaihtui boxista pleikkariin heti E3 jälkeen. Tällä hetkellä omistan molemmat.
Tarkoitin lähinnä sitä, että ensin valitetaan ihan aiheellisesti firman huonoista toimintatavoista ja sitten kun niitä muutetaan, valitetaan silti.
Eli jos paskannan naamallesi ja sitten pyyhin pois, niin olet kuin mitään ei olisi tapahtunut?
27.06.2013 klo 15.34 10
V2 elää klikeistään sen näkee otsikoistakin. Sehän tuli aikoinaan jo ilmi, että toimituksen väki myös flamettaa anonyymi nikeillä kommentti osioita. Mitä enemmän klikkejä sitä enemmän rahaa. Vai miksi luulette että kommentointiin ei ole rekiteröintipakkoa...
27.06.2013 klo 15.46 1
Rekisteröitynyt 15.09.2008
27.06.2013 klo 16.30 4
Olihan tuossa maksussa se hyvää, että se laittaa kehittäjät panostamaan laaduntarkastukseen. Toisaalta 40k on jo aika pirusti. Hyvä että poistivat, mutta toivottavasti pelien bugisuus ei lähde nousuun.
Ongelma tuleeki isoks siinä kohtaa, ku kyseessä on Indie-peli. Ei oo välttämättä varaa panostaa parin tuhannen pelaajan betaan...
27.06.2013 klo 17.00 4
27.06.2013 klo 17.05
Liittyykös tämä mitenkään siihen, että esim. Valve julkaisi lisäkampanjoita Left 4 Deadiin ilmaiseksi PC-puolella, mutta Xboxilla ne olivat maksullisia?
Ei varsinaisesti. Se taas on eri käytäntö ettei XBoxille saa julkaista ilmaista lisäsisältöä ja Valve taas ei halunnut veloittaa jostakin mitä se antaa PC:llä ilmaiseksi.
27.06.2013 klo 17.15 2
Uutisen kirjoittajat ja lukijat, valoja vähän päälle.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
27.06.2013 klo 17.58 12
Nyt se on virallista:
Microsoftilla ei oo enää hajuakaan mitä helvettiä se tekee.
> Veloita pätcheistä
> Dudet valittaa asiasta
> Älä veloita pätcheistä
> Dudet valittaa asiasta
27.06.2013 klo 18.02 4
Nyt se on virallista:
Microsoftilla ei oo enää hajuakaan mitä helvettiä se tekee.
Näköjään ihan sama mitä MS tekee. V2:n jonnet vinkuvat kuitenkin.
Mitäs muutakaan. Täällähän väitetään täysin vakavissaan, että konsolit päihittävät PC:n tehojen suhteen. Ei paljoa naurata.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
27.06.2013 klo 18.46 6
Ei ota maksua _Xbox 360 -peleistä_, Xbox Onesta ei ole uutisessa puhettakaan. Onella voi ihan yhtä hyvin olla vielä maksulliset patchit.
Uutisen kirjoittajat ja lukijat, valoja vähän päälle.
Nimeomaan. Näin Xbox 360:n eliniän loppuvaiheilla ko. muutoksen merkitys on nolla-tasoa.
Täytyy vain ihmetellä mitä Microsoft yrittää saavuttaa käymällä kahden rintaman sotaa sekä kuluttajia/pelaajia, että sisällöntuottajia/kehittäjiä vastaan.
Joku 40 000 USD:n maksu per päivitys on aivan perverssi kun 100 dollarinkin maksu olisi täysin skandaalinomainen jostain sellaisesta minkä kuuluu olla täysin ilmaista.
27.06.2013 klo 20.22 4
Ei ota maksua _Xbox 360 -peleistä_, Xbox Onesta ei ole uutisessa puhettakaan. Onella voi ihan yhtä hyvin olla vielä maksulliset patchit.
Uutisen kirjoittajat ja lukijat, valoja vähän päälle.
Nimeomaan. Näin Xbox 360:n eliniän loppuvaiheilla ko. muutoksen merkitys on nolla-tasoa.
Täytyy vain ihmetellä mitä Microsoft yrittää saavuttaa käymällä kahden rintaman sotaa sekä kuluttajia/pelaajia, että sisällöntuottajia/kehittäjiä vastaan.
Joku 40 000 USD:n maksu per päivitys on aivan perverssi kun 100 dollarinkin maksu olisi täysin skandaalinomainen jostain sellaisesta minkä kuuluu olla täysin ilmaista.
Itse tulkitsen niin että tuon korkean hinnan on tarkoitus kannustaa pelintekijöitään julkaisemaan pelinsä kokonaisena ilman tarvetta päivityksille. EHDOTTOMAN KANNATETTAVA.
Mutta kuten tuo maksukin näyttää, ketään ei kiinnosta. Firmat puskevat pelinsä ulos bugisina ja riippuen tahtotilasta jättävät bugit olemaan tai heittävät rahaa kuin roskaa.
27.06.2013 klo 20.33 2
Ei ota maksua _Xbox 360 -peleistä_, Xbox Onesta ei ole uutisessa puhettakaan. Onella voi ihan yhtä hyvin olla vielä maksulliset patchit.
Uutisen kirjoittajat ja lukijat, valoja vähän päälle.
Nimeomaan. Näin Xbox 360:n eliniän loppuvaiheilla ko. muutoksen merkitys on nolla-tasoa.
Täytyy vain ihmetellä mitä Microsoft yrittää saavuttaa käymällä kahden rintaman sotaa sekä kuluttajia/pelaajia, että sisällöntuottajia/kehittäjiä vastaan.
Joku 40 000 USD:n maksu per päivitys on aivan perverssi kun 100 dollarinkin maksu olisi täysin skandaalinomainen jostain sellaisesta minkä kuuluu olla täysin ilmaista.
Itse tulkitsen niin että tuon korkean hinnan on tarkoitus kannustaa pelintekijöitään julkaisemaan pelinsä kokonaisena ilman tarvetta päivityksille. EHDOTTOMAN KANNATETTAVA.
Mutta kuten tuo maksukin näyttää, ketään ei kiinnosta. Firmat puskevat pelinsä ulos bugisina ja riippuen tahtotilasta jättävät bugit olemaan tai heittävät rahaa kuin roskaa.
Nykypelit on jokatapauksessa bugisia, maksoi päivitys tai ei. Isot pelitalot kiirehtii pelit markkinoille massatyövoimalla, eikä testaukseen anneta tarpeeksi aikaa ja resursseja. Jos päivitys on ilmaista, niin bugien korjaukseen satsataan todennäköisesti vähän enemmän.
27.06.2013 klo 21.02 2
27.06.2013 klo 21.54
Rekisteröitynyt 07.08.2007
27.06.2013 klo 22.05 2
Itse tulkitsen niin että tuon korkean hinnan on tarkoitus kannustaa pelintekijöitään julkaisemaan pelinsä kokonaisena ilman tarvetta päivityksille. EHDOTTOMAN KANNATETTAVA.
Varmaan koodin laatu riippuu ihan kehittäjästä ja julkaisijasta, mutta on naurettavaa kuvitella että joku pystyisi tuottamaan 100% varmaa koodia ja antaa lupauksen ettei sitä tarvitse koskaan korjata.
Puhumattakaan päivityksistä jotka lisäävät ominaisuuksia/modifoivat vanhoja.
Mutta kuten tuo maksukin näyttää, ketään ei kiinnosta. Firmat puskevat pelinsä ulos bugisina ja riippuen tahtotilasta jättävät bugit olemaan tai heittävät rahaa kuin roskaa.
Niin. Jos Microsoft ei riistäisi näin törkeästi niin bugi olisi voitu korjata ja kaikki olisivat tyytyväisiä, mutta ilmeisesti tällainen "estetään ambulanssien pääsy onnettomuuspaikalle elleivät maksa 40 000 dollaria"-maantierosvous on se oikea tapa hoitaa asia.
Rekisteröitynyt 20.12.2010
27.06.2013 klo 22.13
Tuntuu vahvasti siltä, että Microsoft lähti aikoinaan pelimaailmaan vain siksi, että Bill koki että Sony nousisi kotiviihde-tietokone-monopoliksi tai jotain sinnepäin. Nyt vastaava huomio on puhelimissa, ei xboxissa.
27.06.2013 klo 22.33 4
Nykypelit on jokatapauksessa bugisia, maksoi päivitys tai ei. Isot pelitalot kiirehtii pelit markkinoille massatyövoimalla, eikä testaukseen anneta tarpeeksi aikaa ja resursseja.
Isoilla pelitaloilla on varaa maksaa bugipäivitystensä jakelusta, varsinkin kun ovat säästäneet valtavia summia laadunvarmistuksesta ja työvoimakustannuksista.
28.06.2013 klo 00.18 4
Kaikki mitä sony on julkaissut 2000-luvulla on aika paskaa, kyllä! myös ps2!
Onneksi tuo sun avataris näyttää millaisia te xbotit olette..
28.06.2013 klo 00.47 2
Itse tulkitsen niin että tuon korkean hinnan on tarkoitus kannustaa pelintekijöitään julkaisemaan pelinsä kokonaisena ilman tarvetta päivityksille. EHDOTTOMAN KANNATETTAVA.
Varmaan koodin laatu riippuu ihan kehittäjästä ja julkaisijasta, mutta on naurettavaa kuvitella että joku pystyisi tuottamaan 100% varmaa koodia ja antaa lupauksen ettei sitä tarvitse koskaan korjata.
Puhumattakaan päivityksistä jotka lisäävät ominaisuuksia/modifoivat vanhoja.
Mutta kuten tuo maksukin näyttää, ketään ei kiinnosta. Firmat puskevat pelinsä ulos bugisina ja riippuen tahtotilasta jättävät bugit olemaan tai heittävät rahaa kuin roskaa.
Niin. Jos Microsoft ei riistäisi näin törkeästi niin bugi olisi voitu korjata ja kaikki olisivat tyytyväisiä, mutta ilmeisesti tällainen "estetään ambulanssien pääsy onnettomuuspaikalle elleivät maksa 40 000 dollaria"-maantierosvous on se oikea tapa hoitaa asia.
Uliuli. Aina peleissä on ollut bugeja mutta joku turhan dialogin pätkän puuttuminen on vähän eri kuin tallennusten korruptoituminen jo ensimmäisellä pelikerralla tms.
Uliuli. Halpa tai ilmainen korjaaminen vain kannustaisi perseilemään enemmän. "Me voitaisiin korjata tämä pelin rikkova bugi nyt, mutta koska se on myöhemminkin ilmaista niin ei kiirettä." 40 tonnin sakkolappu pitää huolen että sitä peliä ei voi julkaista ihan täysipaskana keskosena.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
28.06.2013 klo 09.23 1
Uliuli. Halpa tai ilmainen korjaaminen vain kannustaisi perseilemään enemmän. "Me voitaisiin korjata tämä pelin rikkova bugi nyt, mutta koska se on myöhemminkin ilmaista niin ei kiirettä." 40 tonnin sakkolappu pitää huolen että sitä peliä ei voi julkaista ihan täysipaskana keskosena.
Ja kuten uutisestakin näkee niin hyvin on näyttänyt tämä aivovammalogiikka toimivan. Peli ovat Xbox 360:llä aivan samalaatuisia julkaisussa elleivät jopa heikompia (olikohan Saints Rown ensimmäinen versio joka oli out of box broken ilman ensimmäistä patcia) kuin muilla konsoleilla.
Lopputuloksena pelit korjataan muille laitteilla patcheilla, mutta Xbox 360:llä ne pysyvät bugisina. Perseily estetty. Hienoa pojat, hienoa.
28.06.2013 klo 10.16
Uliuli. Halpa tai ilmainen korjaaminen vain kannustaisi perseilemään enemmän. "Me voitaisiin korjata tämä pelin rikkova bugi nyt, mutta koska se on myöhemminkin ilmaista niin ei kiirettä." 40 tonnin sakkolappu pitää huolen että sitä peliä ei voi julkaista ihan täysipaskana keskosena.
Ja kuten uutisestakin näkee niin hyvin on näyttänyt tämä aivovammalogiikka toimivan. Peli ovat Xbox 360:llä aivan samalaatuisia julkaisussa elleivät jopa heikompia (olikohan Saints Rown ensimmäinen versio joka oli out of box broken ilman ensimmäistä patcia) kuin muilla konsoleilla.
Lopputuloksena pelit korjataan muille laitteilla patcheilla, mutta Xbox 360:llä ne pysyvät bugisina. Perseily estetty. Hienoa pojat, hienoa.
Ongelma 1: Konsolit eri asemassa. Sonyn linja kannustaa pelintekijöitä julkaisemaan keskeneräisiä pelejä, joita voi sitten päivitellä. Xboxin porukka on sen verran marginaalinen käyttäjäkunta että ei pelejä kannata niitä ajatellen tehdä loppuun ennen julkaisua. Jos kaikkien konsolien versiot pysyisivät pelikelvottomana ilman sakkomaksua niin pelifirmojen olisi pakko ryhdistäytyä jo ennen julkaisua.
Ongelma 2: Fanboyt syö mitä tahansa. The Last of Usin bugi tiedettiin, mitä ihmiset tekivät? Juoksivat kauppaan ostamaan pelin. Marvel vs Capcom 3 oli täysi keskeneräinen paska, ja ihmiset ostivat. Resident Evil 6? Jonneräiskintä paskoilla kameroilla, joka jostain syystä kelpasi ihmisille. Assassin's Creed 3 ja Red Dead Redemption? Ei tarvitse edes mainita. Call of Dutystä valitetaan ja silti jokainen peli tekee miljardeja.
28.06.2013 klo 11.32 2
Mulkero julkaisee pelinsä vartin portauksen jälkeen bugisena paskana, julkaisee patchin joka rikkoo tallenukset... = microsoft on paha, riiiiight.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
28.06.2013 klo 17.52 2
Nykypelit on jokatapauksessa bugisia, maksoi päivitys tai ei. Isot pelitalot kiirehtii pelit markkinoille massatyövoimalla, eikä testaukseen anneta tarpeeksi aikaa ja resursseja.
Isoilla pelitaloilla on varaa maksaa bugipäivitystensä jakelusta, varsinkin kun ovat säästäneet valtavia summia laadunvarmistuksesta ja työvoimakustannuksista.
Nykyajan isojen lafkojen AAA-pelit tehdään tehotuotantona, joka tarkoittaa sitä että pelin kimpussa häärii hemmetinmoinen pelintekijäarmeija ja pelit tuotetaan tiukassa aikataulussa. Tälläinen toimintatapa tekee lopputuloksesta bugisen. Pelien testaus laiminlyödään yleensä aikataulun takia ja mitä on juttuja kuullut niin testaajan työ ei ole kovinkaan hääppöistä erityisesti näissä megapelitaloissa.