Lord Britishin Kickstarter menestyi komeasti
Kickstarter-huuma on hieman laantumassa, mutta isoja menestyksiäkin syntyy yhä tasaisella tahdilla. Richard 'Lord British' Garriottin luotsaama Shround the Avatar -peliprojekti on päättynyt yhden miljoonan dollarin sijasta lähes kahteen miljoonaan. Pelin tavoitteena on olla tarinaltaan mukaansatempaavampi kuin Ultimat IV-VII, virtuaalimaailmaltaan interaktiivisempi kuin Ultima VII, sekä moninpeliominaisuuksiltaan syvällisempi kuin Ultima Online.
Pelin sivusto löytyy täältä.
Pelin sivusto löytyy täältä.
Keskustelut (13 viestiä)
08.04.2013 klo 16.55 5
Rekisteröitynyt 17.03.2009
08.04.2013 klo 17.23
Rekisteröitynyt 20.12.2010
08.04.2013 klo 19.02
Rekisteröitynyt 28.12.2007
08.04.2013 klo 19.06 2
Todella lupaavan kuuloisia elementtejä. Graffoista tosin en kyllä tykkää kauhean paljoa. Valaistus tuollaista tasapaksua harmaata, hyi hitto.
Valmiita pelejähän Kickstarter-projektien yhteydessä tavallisesti näytetään.
08.04.2013 klo 19.12 1
Paska wowi klooni
Joo Talmunen, joo.. Koitappa Ultima Onlinea joskus ja tuu kertomaan sitten mikä on minkäkin klooni.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
08.04.2013 klo 20.58 3
Voi sitä itkua kun näistä miljoonakeräyksistä tulleita pelejä alkaa (joskus vihdoin) putkahdella, eikä ne täytäkään fanien uskomattomia odotuksia.
08.04.2013 klo 21.50 3
Rekisteröitynyt 17.01.2012
08.04.2013 klo 23.15 4
Taas menivät lampaat ja laittoivat omaisuuksia projektiin josta ei edes tiedä näkeekö se koskaan päivänvaloa. Ja jos näkee onko se edes puoliksikaan sitä mitä luvattiin.
Mun mielestä se on hienoa, että ihmiset on valmiita ottamaan riskejä rahoittaakseen peliä, "josta ei edes tiedä näkeekö se koskaan päivänvaloa." Siinä missä markkinoille pukkaa suurien kihojen toimesta tylsiä roolipelejä ja paskoja tusinaräiskintöjä, on hyvä saada uutta makua soppaan joukkorahoitettujen pelien kautta.
Ja kyllä, luottoni itsenäisen pelifirman sanaan on tuhat kertaa suurempi kuin ihmisten kusettajaksi kouluttautuneen miljonäärin.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
09.04.2013 klo 00.13 1
Taas menivät lampaat ja laittoivat omaisuuksia projektiin josta ei edes tiedä näkeekö se koskaan päivänvaloa. Ja jos näkee onko se edes puoliksikaan sitä mitä luvattiin.
Mun mielestä se on hienoa, että ihmiset on valmiita ottamaan riskejä rahoittaakseen peliä, "josta ei edes tiedä näkeekö se koskaan päivänvaloa." Siinä missä markkinoille pukkaa suurien kihojen toimesta tylsiä roolipelejä ja paskoja tusinaräiskintöjä, on hyvä saada uutta makua soppaan joukkorahoitettujen pelien kautta.
Ja kyllä, luottoni itsenäisen pelifirman sanaan on tuhat kertaa suurempi kuin ihmisten kusettajaksi kouluttautuneen miljonäärin.
Indie-pelien suhteen olen kuitenkin samaa mieltä, on hienoa että saadaan näiden kaupallisten megabudjetilla tehtyjen pelien lisäksi pienen budjetin pelejä, joissa monesti kokeillaa uusia ja mielenkiintoisia asioita.
Toisaalta nämä nimekkäiden devaajien, Kickstarterin kautta rahoitetut pelit eivät enää olekaan sieltä halvimmasta päästä. Yhtäkkiä rahahanat auenneena saattaa visiot karata käsistä kun ei tarvitsekaan enää tyytyä siihen mitä aluksi suunniteltiin.
Mielenkiinnolla myös odotan mitä itsenäisten pelifirmojen luottamukselle tapahtuu, kun ensimmäiset, paljon odotetut, Kicksterterin kautta rahoituksensa saaneet pelit näkevät päivänvalon. Älä käsitä kuitenkaan väärin. Toivon todella että pelit onnistuvat. Omalla odotuslistalla on erityisesti Chris Robertsin Star Citizen, mutta en penniäkään keräykseen laittanut, enkä laita. Haluan nähdä ensin mitä ulos tulee ennen kuin siitä mitään maksan.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
09.04.2013 klo 00.53 7
En tiedä mitä hienoa siinä on jos on valmis ostamaan sian säkissä. Vastuu siirretään täysin peliin sijoittaneen henkilön taakaksi eikä tekijät ota siitä mitään taloudellista huolta. Luvataan suuria ja ratsastetaan ihmisten unelmilla pelistä.
Ei näissä osteta mitään. Ihmiset lahjoittavat rahaa saadakseen MAHDOLLISUUDEN siihen, että voisivat saada hyviä pelejä nykyisen AAA-paskan sijaan. Ehkä kannattaa, ehkä ei, mutta tässä vaiheessa porukka alkaa olla jo sen verran tympääntynyttä, että tällaisia kortteja ei jätetä kääntämättä.
Lord Britishillä ei tosiaan pitäisi olla rahasta puutetta, enkä kyllä jaksa uskoa, että tästä projektista olisi tulossa mitään pelaamisen arvoista.
Rekisteröitynyt 17.01.2012
09.04.2013 klo 01.58 6
Indie-pelien suhteen olen kuitenkin samaa mieltä, on hienoa että saadaan näiden kaupallisten megabudjetilla tehtyjen pelien lisäksi pienen budjetin pelejä, joissa monesti kokeillaa uusia ja mielenkiintoisia asioita.
Kickstarterin hienous on juurikin sitä, ettei indie-pelin tarvitse olla minimibudjetin peli. Kun ei ole turhia välikäsiä sekoittamassa pakkaa, firman focus pysyy pelissä, eikä salkkumiesten miellyttämisessä.
Toisaalta nämä nimekkäiden devaajien, Kickstarterin kautta rahoitetut pelit eivät enää olekaan sieltä halvimmasta päästä. Yhtäkkiä rahahanat auenneena saattaa visiot karata käsistä kun ei tarvitsekaan enää tyytyä siihen mitä aluksi suunniteltiin.
No tämä on totta, raha lisää vastuuta ja saattaa sumentaa visiota. En kuitenkaan usko, että Obsidianin ja inXilen kaltaiset firmat säikähtävät moisia summia - päinvastoin - kummatkin lafkat ovat hyvin kokeineita, mitä tulee sievoisiin summiin rahaa. Jollekkin vasta-aloittaneelle indie-firmalle se saattaakin aiheuttaa turhia paineita.
Tällainen kickstarter-ilmiö viestii vain sitä, että ihmisiä alkaa pikku hiljaa kyrpimään EA:n kaltaisten pelitalontappajien tuottama, bisneksen ympärille punottu roskaviihde.
09.04.2013 klo 15.51
10.04.2013 klo 00.45 1
En tiedä mitä hienoa siinä on jos on valmis ostamaan sian säkissä. Vastuu siirretään täysin peliin sijoittaneen henkilön taakaksi eikä tekijät ota siitä mitään taloudellista huolta. Luvataan suuria ja ratsastetaan ihmisten unelmilla pelistä.
Olen varautunut siihen, että yhdestäkään Kickstarterissa rahoittamastani projektista ei tule koskaan mitään, enkä ajattele rahoitusta ostona tai sijoituksena, vaan lahjoituksena.
Haluan että osaavat kehittäjät saavat mahdollisuuden toteuttaa omia visioitaan ja kehittää pelejä pienillekkin kohderyhmille.
Mikään julkaisija/sijoittaja ei olisi antanut tälle projektille miljoonia ja kehittäjille täysin vapaita käsiä pelin suhteen. Sijoitukselle halutaan luotettavaa vastinetta, joten projektin on lähestulkoon pakko olla suurimmalle kohderyhmälle tyhmennetty, kiireessä kehitetty DLC-lypsylehmä jonka elinkaari on tarkoituksella rajoitettu seuraavan osan ilmestymiseen. Termit kuten syvyys ja modaus ovat kirosanoja ja niihin menevät rahat kannattaa ennemmin käyttää markkinointiin.
Monet Kickstarter-projektit tulevat varmasti floppaamaan ja pelaajat pettyvät, mutta ainakin kehittäjät saavat mahdollisuuden kehittää peliä joka on tismalleen sitä mitä pelaajat ja fanit haluavat, eikä jonkin kasvottoman osakkeenomistajan märkä uni.
Tätä tarkoitusta varten olen valmis maksamaan muutaman kympin useammallekkin Studiolle, ei oma talous siihen kaadu. Jos studio ei saakkaan rahoilla mitään aikaan, niin en anna samoille jampoille enää yhtä hövelisti rahaa.