Tuorein sisältö

Miksi Xbox tehtiin ja miksi Microsoft ei ostanut Segaa?

09.02.2013 klo 12.30 | Luettu: 14201 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


ShackNews kertoo mielenkiintoista tarinaa Xboxin alkupäivistä. 20 vuotta Microsoftilla Windowsin myyntiosaston varajohtajana toiminut Joachim Kempin on paljastanut, että loikka konsolimarkkinoille tehtiin, jotta Sony saataisiin pysäytettyä.

"He (Sony) eivät olleet koskaan ystäviä Microsoftin kanssa. Ja Microsoft tavallaan halusi heidät ystäväkseen, koska heillä oli paljon juttuja, joissa olisi voitu tehdä yhteistyötä", kertoi Kempin.

Kun Playstation saapui markkinoille, Microsoft alkoi pelätä, että heidän valta-asemansa PC-markkinoilla alkaisi murentua. Bill Gates pelkäsi, että "olohuonetietokone" uhkaisi Windows-markkinoita, joten Sonya vastaan oli käytävä taistoon.

Joystiq taas tuo lisää tuulta sen aikoinaan pyörineen huhun taakse, että Microsoft oli aikeissa ostaa Segan ennen kuin firma päätyi oman konsolinsa kehittämiseen. Gatesin mielestä se ei kuitenkaan kannattanut, koska 'Sega ei olisi pystynyt pysäyttämään Sonya'.

Microsoftilla oli kuitenkin useita yhteyksiä Segan viimeiseksi jääneeseen Dreamcast-konsoliin:

- Dreamcastin käyttöjärjestelmä oli optimoitu, Direct X:ää hyödyntävä Windows CE
- yhdessä vaiheessa Xboxista haluttiin tehdä taaksepäin yhteensopiva Dreamcastin pelien kanssa
- Xbox-ohjainten prototyypeissä ja Dreamcastin ohjaimessa on paljon samaa
- Dreamcastin ykkösmies länsimaissa, Peter Moore, toimi Sega American pääjohtajana ennen siirtymistään Microsoftille
- monet Dreamcastin pelit näkivät jatko-osansa Xboxilla






V2.fi | Manu Pärssinen
< Square Enixin uusi p... Kasa trailereita lau... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (17 viestiä)

tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

09.02.2013 klo 13.06 8 tykkää tästä

Kuulostaa vähän oudolta. Miksi Bill olisi pelännyt pelikonsolin vahingoittavan Windows markkinoita ja miksi juuri Sony nähtiin niin suurena uhkana?
lainaa
spuik

Rekisteröitynyt 30.10.2012

09.02.2013 klo 13.20

Joo kyllä tämä kirjoitus oli kovin omituinen.
lainaa
Juke

09.02.2013 klo 13.39 3 tykkää tästä

Käännösuutisesta huolimatta tälläisestä pelijournaliikasta minä pidän :)
lainaa
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

09.02.2013 klo 13.39

Tarkkuuden nimissä voisi ehkä paremminkin sanoa, että Dreamcastille sai optimoidun CE-version, jota käyttivät lähinnä jotkut portatut pelit. Arcadekäännökset ym. eivät pyöri CE:n päällä, koska se oli turha rajoittunut muistisyöppö raudan ja koodin välissä.
lainaa
RRR

09.02.2013 klo 15.34 1 tykkää tästä

tagman kirjoitti:
Kuulostaa vähän oudolta. Miksi Bill olisi pelännyt pelikonsolin vahingoittavan Windows markkinoita ja miksi juuri Sony nähtiin niin suurena uhkana?


PS2:n kulta-aikaan asiat näyttivät toiselta. Ja jos ei MS:n puolelta ehdotettu yhteistyö kiinnostanut, niin sitten lähdettiin lyömään kapulaa rattaisiin. Oli sellainen hypekin, että PS3 on joka kodin supertietokone olohuoneessa.
lainaa
joopajoo

09.02.2013 klo 15.37 7 tykkää tästä

tagman kirjoitti:
Kuulostaa vähän oudolta. Miksi Bill olisi pelännyt pelikonsolin vahingoittavan Windows markkinoita ja miksi juuri Sony nähtiin niin suurena uhkana?


Ei pelikonsolia pidetty uhkana, vaan olohuone-PC:tä, jollaisiksi pelikonsolit olivat kehittymässä. Esim. PS3:a alunperin markkinoitiin joka kodin supertietokoneena, jossa pelien lisäksi oli mahdollista ajaa myös Linux-ohjelmia.

Vaikka visio olohuonetietokoneista ei täysin toteutunutkaan, nykykonsolit ovat kuitenkin kodin viihdekeskuksia, joilla pelaamisen lisäksi hoituu nettisurffailu ja mediatoistokin. Olenkin todella yllättynyt, mikäli mobiililaitteista tutut "äppsit" eivät uuden konsolisukupolven myötä löytäisi tietään myös pelikonsoleille.

Oli miten oli, mukaantulo pelikonsolibisnekseen on jo nyt osoittautunut Microsoftille tärkeämmäksi kuin kukaan osasi vuosituhannen vaihteessa edes aavistaa.
lainaa
Talmu

09.02.2013 klo 16.05 7 tykkää tästä

Hyi helvetti kun on ruma laatikko kuvassa.
lainaa
kylläjoo

09.02.2013 klo 16.21 3 tykkää tästä

joopajoo kirjoitti:

Ei pelikonsolia pidetty uhkana, vaan olohuone-PC:tä, jollaisiksi pelikonsolit olivat kehittymässä. Esim. PS3:a alunperin markkinoitiin joka kodin supertietokoneena, jossa pelien lisäksi oli mahdollista ajaa myös Linux-ohjelmia.

Kun Microsoft tuli konsolimarkkinoille, niin konsolien tietokonesoitumisesta ja PS3:sta ei ollut puhettakaan.

joopajoo kirjoitti:

Oli miten oli, mukaantulo pelikonsolibisnekseen on jo nyt osoittautunut Microsoftille tärkeämmäksi kuin kukaan osasi vuosituhannen vaihteessa edes aavistaa.

Jaa, mitenkä? Analyytikothan ovat povanneet MS:n luopuvan koko konsolibisneksestä tulevaisuudessa, koska se ei ole microsoftin vahvimpia ja tärkeimpiä alueita bisneksen kannalta.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

09.02.2013 klo 16.31 5 tykkää tästä

kylläjoo kirjoitti:

Kun Microsoft tuli konsolimarkkinoille, niin konsolien tietokonesoitumisesta ja PS3:sta ei ollut puhettakaan.


Höpön löpön. Jo PlayStation 2 oli "Computer Entertainment System", ja Sony oli kovastikin menossa set-top boxin suuntaan.
lainaa
ebio

09.02.2013 klo 16.43 4 tykkää tästä

Sony olisit tehnyt yhteistyötä Microsoftin kanssa! :(
lainaa
tollotXtollot

09.02.2013 klo 18.58 1 tykkää tästä

ebio kirjoitti:
Sony olisit tehnyt yhteistyötä Microsoftin kanssa! :(


Aivan, kun niillä ei olis ollut ku joku nintendo kilpailijana olisivat pelit siinä 100-150 euron luokkaa kappale, niin kukaan ei pelais kuin puuceellä ;)
lainaa
pErFecTONe

Rekisteröitynyt 22.06.2008

09.02.2013 klo 19.10

Xbox is the true heir of Dreamcast.

lainaa
rock

09.02.2013 klo 20.16 3 tykkää tästä

kylläjoo kirjoitti:

Jaa, mitenkä? Analyytikothan ovat povanneet MS:n luopuvan koko konsolibisneksestä tulevaisuudessa, koska se ei ole microsoftin vahvimpia ja tärkeimpiä alueita bisneksen kannalta.


Windows -ekosysteemin ja Microsoftin verkko- ja sisältöpalveluiden ulottaminen Xboxin kautta myös olohuoneisiin on erinomaisen tärkeää. Eipä ole vaikea ennustaa, että uusi Xbox sisältää Windows Runtimen ja sillä voi pyörittää Microsoftin sovelluskaupasta ladattuja sovelluksia. Erinomaisen Metro-käyttöliittymän ansiosta niitä voi käyttää joko peliohjaimella, Kinectillä, äänikomennoilla sekä Smart Glass -laitteilla.
lainaa
Yekith

Rekisteröitynyt 13.01.2011

09.02.2013 klo 23.59

Onhan niissä ohjaimissakin samaa, mutta kyllä vielä enempi tuntuis että kinect on laajemmin suunniteltu sega activator.

http://www.youtube.com/watch?v=ql-UZv3AS-E

:P
lainaa
JNJHL9

Rekisteröitynyt 07.07.2011

10.02.2013 klo 21.36 1 tykkää tästä

Kylmä fakta on että tuo Xbox ei olisi ollut mitään ilman pientä asiaa nimeltä Halo. Ja juuri Halo 2:sen "Sir, finishing this fight" repliikin takia minultakin löytyy X360 tuosta television alta.

Toki olihan Xboxilla toinen pieni asia nimeltä LIVE.

Mutta X360:sen kanssa Mikkisofta on tehnyt asioita oikein, jonka takia odotan mielenkiinnolla Microsoftin ja Sonyn kolmatta yhteenottoa konsolimarkkinoilla.
lainaa
Qukko

11.02.2013 klo 12.34

Jees, ns. kiinnostava juttu. Jotenkin itsellänikin oli aikoinaan fiilis, että Xboxissa on aika paljon yhtymäkohtia Dreamcastiin. Helppo uskoa, että kytköksiä on ollut enemmänkin, eikä kyseessä ole välttämättä ollut apinointi.
Marq kirjoitti:
Tarkkuuden nimissä voisi ehkä paremminkin sanoa, että Dreamcastille sai optimoidun CE-version, jota käyttivät lähinnä jotkut portatut pelit. Arcadekäännökset ym. eivät pyöri CE:n päällä, koska se oli turha rajoittunut muistisyöppö raudan ja koodin välissä.

Joo, jotakuinkin näin. Olivat kuitenkin printanneet sen Windows-logon koneen kuoriin!

Segan oma Sega Rally taisi olla CE:n päälle rakennettu porttaus, ja olikin kohtuullisen kälyinen DC-peli. Tietysti suuri osa arcade-käännöksistä oli peräisin NAOMI-raudalta = Dreamcast buustattuna.
lainaa
exbotti

11.02.2013 klo 20.18

JNJHL9 kirjoitti:
Kylmä fakta on että tuo Xbox ei olisi ollut mitään ilman pientä asiaa nimeltä Halo. Ja juuri Halo 2:sen "Sir, finishing this fight" repliikin takia minultakin löytyy X360 tuosta television alta.

Toki olihan Xboxilla toinen pieni asia nimeltä LIVE.

Mutta X360:sen kanssa Mikkisofta on tehnyt asioita oikein, jonka takia odotan mielenkiinnolla Microsoftin ja Sonyn kolmatta yhteenottoa konsolimarkkinoilla.


Jännästi olen alusta samaa mieltä. Halo 3 oli se syy miksi en edes katsonut muiden konsolien suuntaan.

Mutta. Halo 3 oli rankka pettymys koska se ei tuntunut ollenkaan jatkavan kakkosesta. 360n Halot eivät vaan ole päässeet samalle eeppisyyden asteelle.

Muutkin Xbox1 tai 360 ajan superpelit on ajettu maan tasalle tai niistä on tullut multiplättyjä. Splinter Cell, DOA, KOTOR, Mass Effect, GTA, Fable, Oddworld, Ninja Gaiden. Ainoa sarja joka ei ole pettänyt on Elder Scrolls, mutta yhden pelin takia ei viitsi konsolia ostaa vaan mielummin päivittää tietokonetta.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova