Digitaalinen pelimyynti kasvussa
FIGMA ry on julkaissut Suomen alkuvuoden pelimarkkinoiden myyntiluvut. Vuoden 2012 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana pelejä myytiin noin 47,1 miljoonalla eurolla ja noin 1,46 miljoonaa kappaletta. Viime vuoteen verrattuna pelien myynti on laskenut noin 5 miljoonalla eurolla. Tämä ei kuitenkaan kerro välttämättä koko totuutta pelien myynnistä.
"Pohjoismaisella tasolla tiedetään digitaalisen peli- ja lisäsisältömyynnin kasvaneen selvästi tänä vuonna. Pelin ostaminen on nyt pelialan kannalta asiakassuhteen alku eikä sen loppu. Digitaalinen peli- ja lisäsisältömyynti on jo arvoltaan suurempi kuin perinteisten pelituotteiden myynnin lasku", arvioi FIGMA ry:n toiminnanjohtaja Thomas Westerberg alkuvuoden lukuja. Tämä tarkoittaa sitä, että peleissä liikkuvat rahavirrat ovat siirtymässä enenevissä määrin verkkoon.
Suosituin pelialusta on tänä vuonna ollut PlayStation 3, jonka pelit kahmaisivat 41,3 prosentin osuuden myyntituloista. Toisena tulevat PC-pelit 18,4 prosentilla ja kolmantena Xbox 360 17,9 prosentin osuudella. Myös yhdeksän kuukauden ostetuimmat pelit on julkaistu. Koko vuoden listaus on kuitenkin varmasti erilainen, koska kaikkia joulumarkkinoille suunnattuja uutuuksia ei ole vielä julkaistu. Westerberg toteaakin, että viimeisen vuosineljänneksen pelimyynti vastaa yleensä arvoltaan puolta koko vuoden pelimyynnistä.
"Pohjoismaisella tasolla tiedetään digitaalisen peli- ja lisäsisältömyynnin kasvaneen selvästi tänä vuonna. Pelin ostaminen on nyt pelialan kannalta asiakassuhteen alku eikä sen loppu. Digitaalinen peli- ja lisäsisältömyynti on jo arvoltaan suurempi kuin perinteisten pelituotteiden myynnin lasku", arvioi FIGMA ry:n toiminnanjohtaja Thomas Westerberg alkuvuoden lukuja. Tämä tarkoittaa sitä, että peleissä liikkuvat rahavirrat ovat siirtymässä enenevissä määrin verkkoon.
Suosituin pelialusta on tänä vuonna ollut PlayStation 3, jonka pelit kahmaisivat 41,3 prosentin osuuden myyntituloista. Toisena tulevat PC-pelit 18,4 prosentilla ja kolmantena Xbox 360 17,9 prosentin osuudella. Myös yhdeksän kuukauden ostetuimmat pelit on julkaistu. Koko vuoden listaus on kuitenkin varmasti erilainen, koska kaikkia joulumarkkinoille suunnattuja uutuuksia ei ole vielä julkaistu. Westerberg toteaakin, että viimeisen vuosineljänneksen pelimyynti vastaa yleensä arvoltaan puolta koko vuoden pelimyynnistä.
Keskustelut (9 viestiä)
Rekisteröitynyt 28.06.2008
02.11.2012 klo 20.15 1
Rekisteröitynyt 05.11.2010
02.11.2012 klo 20.23 3
02.11.2012 klo 21.54
AWESOMENAUTS FTW
Rekisteröitynyt 04.01.2011
02.11.2012 klo 22.00 1
Onkohan Steamin kaltaisten digitaalisten alustojen myynnit otettu huomioon? Tuntuu sen verran pieneltä tuo PC:n prosentti.
Multiplätyissä PC tuo ehkä 10% tuloista, niin digitaalisella kuin fyysisellä myynnilläkin, maailmalla.
02.11.2012 klo 23.47 2
ottaen huomioon että muutama vuosi sitten pcn myynnit olivat murto-osa konsoleista niin tuohan tulos on valtaisaa kehitystä
Rekisteröitynyt 24.02.2011
03.11.2012 klo 02.24
Multiplätyissä PC tuo ehkä 10% tuloista, niin digitaalisella kuin fyysisellä myynnilläkin, maailmalla.
Olisko antaa lähdettä tuolle luvulle? Hieman vain vaikea uskoa, kun digijakelussa 70% hinnasta menee kehittäjille. Jos oletetaan, että vain kolmasosa pc-pelien myynnistä olisi digitaalista, pc:n osuus olisi kappalemäärässä mitattuna jo yli 25% (pohjoismaissa). Edelleen jossittelemalla voidaan arvoida, että jos yhdestä pc-pelistä saatava tuotto on keskimäärin korkeapi kuin vastaavasta konsolipelistä saatava, ollaan jo hyvin lähellä kolmasosaa kokonaistuotosta.
Oletettavasti maailmalla tilanne lienee samansuuntainen, digimyynnit kasvavat ja fyysisten kopioiden määrä tippuu. Muistaakseni jenkkilässä digimyynti meni jo pari vuotta sitten muun myynnin ohi.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
03.11.2012 klo 12.43
Onkohan Steamin kaltaisten digitaalisten alustojen myynnit otettu huomioon? Tuntuu sen verran pieneltä tuo PC:n prosentti.
Multiplätyissä PC tuo ehkä 10% tuloista, niin digitaalisella kuin fyysisellä myynnilläkin, maailmalla.
PC-pelien kaupasta tapahtuu digitaalisena huomattavasti isompi osa kuin konsoleilla, joten on aika huvittava väite, että PC:n osuus on digitaalisena sama kuin fyysisenä. Konsoleillahan myydään selvästi suurin osa peleistä fyysisinä kun taas PC:llä jakauma on paljon tasaisempi fyysisen ja digitaalisen myynnin välillä.
Rekisteröitynyt 20.12.2010
03.11.2012 klo 14.46
03.11.2012 klo 14.59
[Hieman vain vaikea uskoa, kun digijakelussa 70% hinnasta menee kehittäjille.
Pertti peruspelaajaa ei vaan tippaakaan kiinnosta kenelle raha menee. Eikä tässä erotella puhutaanko tekijöille menneestä vai yleisestä tulosta joten todennäk puhutaan yleisestä.