Tuorein sisältö

Halo 4 on kallein Microsoftin tekemä peli

26.10.2012 klo 11.00 | Luettu: 30263 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Joystiq kertoo, että kustannukset kustantavat. Microsoft Studiosia johtava Phil Spencer on paljastanut, että Halo 4 on kallein peli, mikä Microsoftilla on koskaan tehty. Spencer käytti sanoja kuten 'ehdottomasti', ja lauseita kuten 'mikään muu ei pääse edes lähelle'.

Sanomattakin on siis selvää, että myyntiodotukset ovat kovat. Halo 3:n budjettiarviot liikkuivat 60 miljoonan dollarin tienoilla, mistä puolet oli markkinointia. Halo 3: ODST taas tienasi ensimmäisen vuorokauden aikana 170 miljoonaa dollaria ja Spencerin mukaan Halo-bisnes on arvoltaan 3 miljardia dollaria.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Illan päätteeksi kau... Borderlands 2 -kilpa... >

Keskustelut (30 viestiä)

asdasdasd

26.10.2012 klo 11.12 12 tykkää tästä

youdontsay.jpg

Markkinointiin mennyt ties kuinka paljon enemmän kuin itse pelin tekemiseen.
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

26.10.2012 klo 12.13 4 tykkää tästä

asdasdasd kirjoitti:
youdontsay.jpg

Markkinointiin mennyt ties kuinka paljon enemmän kuin itse pelin tekemiseen.
Niih... Onhan se varmaan ihan kiva räiskekin, mutta eipä tämmöisessa oikein ole mitään järkeä.
lainaa
pikkupekka

26.10.2012 klo 12.19 9 tykkää tästä

Hukkaan meni nekin rahat :DDDDDD

Anteeksi, pakollinen fanipoikakommentti.
lainaa
Lahjontaa

26.10.2012 klo 13.10 6 tykkää tästä

"Markkinointiin 30 miljoonaa" Olisivat tehneet tuolla 50 prossalla 2 kertaa paremman pelin edes :D Halot on niin paskaa konsoliräiskintää, että ei voi, kun nauraa. Paskin pelisarja tähän mennessä mitä tullu vastaan, mutta kyllä massoille kelpaa, kun mainostetaan niin paljon ja lahjotaan arvostelijat sadoilla tuhansilla hypettämään tätä roskaa.
lainaa
HEHHOHHA

26.10.2012 klo 13.34 34 tykkää tästä

Lahjontaa kirjoitti:
"Markkinointiin 30 miljoonaa" Olisivat tehneet tuolla 50 prossalla 2 kertaa paremman pelin edes :D Halot on niin paskaa konsoliräiskintää, että ei voi, kun nauraa. Paskin pelisarja tähän mennessä mitä tullu vastaan, mutta kyllä massoille kelpaa, kun mainostetaan niin paljon ja lahjotaan arvostelijat sadoilla tuhansilla hypettämään tätä roskaa.


Mene sinä läski ES-nulikka pärinöimään rakkaasi, modern warfare sarjan kanssa kanssa. Tyhmä kommentti, jos voisit ensi kerralla pitää mielipiteesi itselläsi, niin moni olisi kiitollinen. Miten kuvittelet sitten pelien myyvän jos niitä ei mainostettaisi lainkaan? Syy, koska pelien mainostus on tajuttoman kallista on se, että mainoksia laitetaan esim lehteen, telkkariin, nettiin, ym. ympäri koko fakin maailmaa! Tajuatko kuinka kallis edes pelkän Hesarin etusivu on? Hemmetin kallis. Lehdille oikeasti maksetaan sellaisia määriä, jotta jotain elokuvaa, kirjaa, peliä tai ihan mitä vain, saataisiin mahdollisimman paljon esille.
Halo-sarja ei todellakaan ole yksinään mukana tuossa leikissä.

Toki on niitä poikkeuksiakin jotka ovat päässeet korkealle ilman mitää mainostuskikkojakin. Ja olen samaa mieltä siitä sinänsä, että tuo Halo4sen mainostukskampanjat olisivat voinut jättää tekemättä, jo sarjan ollessa niin menestynyt, että riittäisi vain julkaisupäivämäärän laittaminen yhdelle nettisivulle.
lainaa
mielipide

26.10.2012 klo 13.49 5 tykkää tästä

HEHHOHHA kirjoitti:
Lahjontaa kirjoitti:
"Markkinointiin 30 miljoonaa" Olisivat tehneet tuolla 50 prossalla 2 kertaa paremman pelin edes :D Halot on niin paskaa konsoliräiskintää, että ei voi, kun nauraa. Paskin pelisarja tähän mennessä mitä tullu vastaan, mutta kyllä massoille kelpaa, kun mainostetaan niin paljon ja lahjotaan arvostelijat sadoilla tuhansilla hypettämään tätä roskaa.


Mene sinä läski ES-nulikka pärinöimään rakkaasi, modern warfare sarjan kanssa kanssa. Tyhmä kommentti, jos voisit ensi kerralla pitää mielipiteesi itselläsi, niin moni olisi kiitollinen. Miten kuvittelet sitten pelien myyvän jos niitä ei mainostettaisi lainkaan? Syy, koska pelien mainostus on tajuttoman kallista on se, että mainoksia laitetaan esim lehteen, telkkariin, nettiin, ym. ympäri koko fakin maailmaa! Tajuatko kuinka kallis edes pelkän Hesarin etusivu on? Hemmetin kallis. Lehdille oikeasti maksetaan sellaisia määriä, jotta jotain elokuvaa, kirjaa, peliä tai ihan mitä vain, saataisiin mahdollisimman paljon esille.
Halo-sarja ei todellakaan ole yksinään mukana tuossa leikissä.

Toki on niitä poikkeuksiakin jotka ovat päässeet korkealle ilman mitää mainostuskikkojakin. Ja olen samaa mieltä siitä sinänsä, että tuo Halo4sen mainostukskampanjat olisivat voinut jättää tekemättä, jo sarjan ollessa niin menestynyt, että riittäisi vain julkaisupäivämäärän laittaminen yhdelle nettisivulle.

Haistan katkeraa fanipoikuutta. Ei ketään voi käskeä olemaan hiljaa mielipiteistään. Mielipide on mielipide, mikset ota sitä sellaisenaan vaan katkeroidut samantein? Eihän kukaan neuvo tuolla Talmustakaan olemaan hiljaa mielipiteistään vaikka sieltä tuleekin ainoastaan paskaa. Kaikki ymmärtää että ei pidä takertua jonkun nobodyn kirjoituksista. Sinä voisit kokeilla samaa.
lainaa
battery

26.10.2012 klo 13.50 4 tykkää tästä

Taas näitä konsolijonne pelejä jotka tukkivat luovuuden ja uusien ideoiden virran.

Turha väittää sitä uudeksi peliksi tai kuinka sulavat sen controllit ovat. Sama tusina fps paskaa joka on pilannut pelialan.

Kiitos Cod ja kiitos Microshit
lainaa
idajodajosd

26.10.2012 klo 13.55

Ei Haloa kyllä enää tässä vaiheessa tarvitsisi paljoa markkinoida. Kyllä pelaajat ja pelimediat huomioivat ihan muutenkin, kunhan on laatua jota huomioida.

007 Legendsiä on mainostettu mutta on niin totaalista paskaa että ei edes markkinointi pelasta.

Toisaalta en usko että paljoa parempaa peliä saisivat tehtyä vaikka lykkäisivät 30 miljoonaa lisää pelin kehitykseen. Ei rahallakaan kaikkea saa. Tekniikka on mitä on ja luovuus ei kuki rahalla. Täytyy vaan toivoa ettei ole ollut liikaa aikarajoja tai ulkoista painetta.
lainaa
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

26.10.2012 klo 14.10

En oikein ymmärrä tätä markkinointiin käytettävää rahasummaa näinkin vakiintuneen fanilauman omaavassa pelissä.
lainaa
hävettää

26.10.2012 klo 14.18 19 tykkää tästä

v2:n trollien pikkujoulut pidetäänkin näemmä täällä
lainaa
hurgelburger

26.10.2012 klo 14.19 4 tykkää tästä

Zx-4 kirjoitti:
En oikein ymmärrä tätä markkinointiin käytettävää rahasummaa näinkin vakiintuneen fanilauman omaavassa pelissä.

Mutta mites uudet pelaajat?
lainaa
hurgelburger

26.10.2012 klo 14.22 4 tykkää tästä

Ja nyt kun aiheessa ollaan, Forward Unto Dawnin neljäs jakso:
http://www.youtube.com/user/MachinimaPrime
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

26.10.2012 klo 14.23 2 tykkää tästä

Nämä on taas näitä esimerkkejä siitä, että peliala ei voi hyvin. Elokuvamaailmakin alkaa tajuta, että eihän niissä 150-200 miljoonan euron budjeteissa oo mitään järkeä (hyvänä esimerkkinä Iron Sky 8 miljoonan budjetillaan). Koskahan pelialan isot tekijät tajuaa, että 50+ miljoonan euron pelibudjetit alkaa olla vähän naurettavia.
lainaa
PS3forever

26.10.2012 klo 14.32 5 tykkää tästä

Porukka markkinoi täällä arvottomia mielipiteitään.
Ette sais tienattua euroakaan omalla tekeleellä.
lainaa
Blingström

26.10.2012 klo 14.56

HEHHOHHA kirjoitti:
Tajuatko kuinka kallis edes pelkän Hesarin etusivu on? Hemmetin kallis.


39607-50579 euroa. Jos vaikka ostettaisiin koko vuodeksi, joka päivä Halo 4 kokosivun väripläjäys Hesarin etusivulle, maksaisi se vain noin 14,5 miljoonaa. Eipä siis maksa oikeastaan mitään.
lainaa
suomi_lol

26.10.2012 klo 15.02 4 tykkää tästä

Blingström kirjoitti:
HEHHOHHA kirjoitti:
Tajuatko kuinka kallis edes pelkän Hesarin etusivu on? Hemmetin kallis.


39607-50579 euroa. Jos vaikka ostettaisiin koko vuodeksi, joka päivä Halo 4 kokosivun väripläjäys Hesarin etusivulle, maksaisi se vain noin 14,5 miljoonaa. Eipä siis maksa oikeastaan mitään.

sitten kun mietit jotain oikeasti luettua ja kansainvälistä päivälehteä niin päästään jo ihan mukaviin summiin
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

26.10.2012 klo 17.04 12 tykkää tästä

Ikävä näin insinöörin silmin myöntää, mutta kyllä tuolla markkinoinnilla on oikeasti merkitystä. Niin paljon, että siihen oikeasti kannattaa sijoittaa suuria summia.
Otetaanpa esimerkiksi Metro 2033. Parhaimmillaan erinomainen peli, joka sai hyviä arvoioita ja myi tasaisesti jääden kuitenkin vain "sleeper -hitiksi" vähäisen julkisuuden vuoksi. Kuinka paljon peli olisikaan myynyt, jos markkinointiin olisi oikeasti panostettu? Kuinka paljon enemmän jatko-osa myisi, jos edeltäjän markkonointi olisi hoidettu kunnolla?
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

26.10.2012 klo 17.09 3 tykkää tästä

Pelaako joku viel oikeasti näitä :D
lainaa
jiodpkodsckop

26.10.2012 klo 17.13

jarppi kirjoitti:
Ikävä näin insinöörin silmin myöntää, mutta kyllä tuolla markkinoinnilla on oikeasti merkitystä. Niin paljon, että siihen oikeasti kannattaa sijoittaa suuria summia.
Otetaanpa esimerkiksi Metro 2033. Parhaimmillaan erinomainen peli, joka sai hyviä arvoioita ja myi tasaisesti jääden kuitenkin vain "sleeper -hitiksi" vähäisen julkisuuden vuoksi. Kuinka paljon peli olisikaan myynyt, jos markkinointiin olisi oikeasti panostettu? Kuinka paljon enemmän jatko-osa myisi, jos edeltäjän markkonointi olisi hoidettu kunnolla?


Uusi yrittäjä on aina uusi yrittäjä. Niistä ei ikinä tiedä minkälaista possua säkissä saa ja usein jopa genre voi olla epäselvä.

Halo ei sen sijaan ole enää mikään pikkusarja. Hyviä arvosteluja, suuria myyntejä ja ei-pelaajatkin tietävät että vihreähaarniskainen solttu on pelihahmo.

Uusiakin pelaajia on joo, mutta tässä vaiheessa epäilen että tuollainen markkinointipanostus enää toisi suuria lisäpelaajamääriä.
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

26.10.2012 klo 17.37 1 tykkää tästä

jiodpkodsckop kirjoitti:
jarppi kirjoitti:
Ikävä näin insinöörin silmin myöntää, mutta kyllä tuolla markkinoinnilla on oikeasti merkitystä. Niin paljon, että siihen oikeasti kannattaa sijoittaa suuria summia.
Otetaanpa esimerkiksi Metro 2033. Parhaimmillaan erinomainen peli, joka sai hyviä arvoioita ja myi tasaisesti jääden kuitenkin vain "sleeper -hitiksi" vähäisen julkisuuden vuoksi. Kuinka paljon peli olisikaan myynyt, jos markkinointiin olisi oikeasti panostettu? Kuinka paljon enemmän jatko-osa myisi, jos edeltäjän markkonointi olisi hoidettu kunnolla?


Uusi yrittäjä on aina uusi yrittäjä. Niistä ei ikinä tiedä minkälaista possua säkissä saa ja usein jopa genre voi olla epäselvä.

Halo ei sen sijaan ole enää mikään pikkusarja. Hyviä arvosteluja, suuria myyntejä ja ei-pelaajatkin tietävät että vihreähaarniskainen solttu on pelihahmo.

Uusiakin pelaajia on joo, mutta tässä vaiheessa epäilen että tuollainen markkinointipanostus enää toisi suuria lisäpelaajamääriä.

Juu, totta. Uusi yrittäjä on uusi yrittäjä ja laatu voi olla mitä sattuu, mutta pointti oli, että hyvällä markkinoinnilla peli olisi voinut myydä paljon paremmin. Eli kyllä sillä markkinoinnilla on merkitystä siinä missä tuotteen laadullakin...

Edellinen (uusi) Halo taidettiin julkaista vuonna 2007(?), joten jo kokonaan "uusia" pelaajia on kyllä ehtinyt markkinoille ilmaantua. Toisaalta ei nimekäskään peli paljoa ennakkotilauksia ilman hypekoneistoa tule saamaan. Eli ei se hype ole pelkästään uusia pelaajia varten, kyllä sillä ihan yhtälailla houkutellaan pelisarjan vanhojakin ystäviä.
Muokannut: jarppi 26.10.2012 klo 17.43 lainaa
Hehhohha

26.10.2012 klo 19.09

jarppi kirjoitti:
jiodpkodsckop kirjoitti:
jarppi kirjoitti:
Ikävä näin insinöörin silmin myöntää, mutta kyllä tuolla markkinoinnilla on oikeasti merkitystä. Niin paljon, että siihen oikeasti kannattaa sijoittaa suuria summia.
Otetaanpa esimerkiksi Metro 2033. Parhaimmillaan erinomainen peli, joka sai hyviä arvoioita ja myi tasaisesti jääden kuitenkin vain "sleeper -hitiksi" vähäisen julkisuuden vuoksi. Kuinka paljon peli olisikaan myynyt, jos markkinointiin olisi oikeasti panostettu? Kuinka paljon enemmän jatko-osa myisi, jos edeltäjän markkonointi olisi hoidettu kunnolla?


Uusi yrittäjä on aina uusi yrittäjä. Niistä ei ikinä tiedä minkälaista possua säkissä saa ja usein jopa genre voi olla epäselvä.

Halo ei sen sijaan ole enää mikään pikkusarja. Hyviä arvosteluja, suuria myyntejä ja ei-pelaajatkin tietävät että vihreähaarniskainen solttu on pelihahmo.

Uusiakin pelaajia on joo, mutta tässä vaiheessa epäilen että tuollainen markkinointipanostus enää toisi suuria lisäpelaajamääriä.

Juu, totta. Uusi yrittäjä on uusi yrittäjä ja laatu voi olla mitä sattuu, mutta pointti oli, että hyvällä markkinoinnilla peli olisi voinut myydä paljon paremmin. Eli kyllä sillä markkinoinnilla on merkitystä siinä missä tuotteen laadullakin...

Edellinen (uusi) Halo taidettiin julkaista vuonna 2007(?), joten jo kokonaan "uusia" pelaajia on kyllä ehtinyt markkinoille ilmaantua. Toisaalta ei nimekäskään peli paljoa ennakkotilauksia ilman hypekoneistoa tule saamaan. Eli ei se hype ole pelkästään uusia pelaajia varten, kyllä sillä ihan yhtälailla houkutellaan pelisarjan vanhojakin ystäviä.


Otetaan esimerkiksi se Forward onto Dawn minisarja, lieneekö microsoftin rahoittama?
Ei ole halpa sekään nimittäin.. Pelkät tietokoneanimoinnit saattaa maksaa maltaita, mikäli menee esim ILM:n kautta (Industrial Light & Magic, joka vastasi esim Transformereiden ja Iron manin erikoistehosteista).
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

26.10.2012 klo 20.24 1 tykkää tästä

Oikeesti harmittäö noiden COD ja halon hullu realistisuus. En ole mikään räiskinnän ystävä vaan ennemmin ropen, mmol ja strategian, mutta musta yö 2004 on paras FPS ikinä. Tehkää jo se UT 4! UT niin pissii kaikkien muiden fpssiäen päälle varsinkin pvp. Oikeesti oikee sodankäynti on suurta paskaa. Vain idiootit koittavat simuloida sitä. Sen sijaan fantasia keskiaika ja rambosficitapankaikki sodankäynti ovat siistejä. PISTE.
lainaa
asdff

26.10.2012 klo 21.05

kommentit antaa taas vihjailuja konsolipeleistä kiinnostuneiden ihmisten älykkyydestä
lainaa
Muntu

Rekisteröitynyt 08.12.2007

27.10.2012 klo 03.46 2 tykkää tästä

Millon veekakkoses poistetaan vieraiden kommentointimahdollisuus :((((
lainaa
tsseeeeeiikkk

27.10.2012 klo 12.52

Halon yksinpelikamppanjat on huippuja... harmillisesti kuitenkin pelattavaa on yleensä vaan se 8-10 tuntia. moninpeli ei oikeen ole kiinnostanut halo 1:n jälkeen yhtään. mutta varmasti lähtee peli ostoon, kunhan hinnat on jotain 20 euroa. =) olisin valmis ostamaan täydellä hinnalla, jos pelattavaa olisi vähintään tuplat lisää yksinpelissä.
lainaa
HaloParhautta

27.10.2012 klo 13.35

Halo 4 tulee olemaan useamman miljoonan myynteihin yltävä megahitti sekä arvostelumenestys, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
lainaa
joopajoo

27.10.2012 klo 13.39

tsseeeeeiikkk kirjoitti:
Halon yksinpelikamppanjat on huippuja... harmillisesti kuitenkin pelattavaa on yleensä vaan se 8-10 tuntia


8-10 tuntia "easy" vaikeustasolla kentät läpi juosten. Kokeilepa "legendary" -vaikeustasolla.
lainaa
DeepDarkFantasy

27.10.2012 klo 15.38

joopajoo kirjoitti:
tsseeeeeiikkk kirjoitti:
Halon yksinpelikamppanjat on huippuja... harmillisesti kuitenkin pelattavaa on yleensä vaan se 8-10 tuntia


8-10 tuntia "easy" vaikeustasolla kentät läpi juosten. Kokeilepa "legendary" -vaikeustasolla.


Pelin kesto vain 10 tuntia? Kokeileppa jalat ja kädet sidottuna.
lainaa
sdfdsf

27.10.2012 klo 22.29

Eipä ole elokuvienkaan kestossa paljoa kehumista jos katsoo niitä pikakelauksella.
lainaa
doccitus

Rekisteröitynyt 20.02.2012

02.11.2012 klo 00.58

sdfdsf kirjoitti:
Eipä ole elokuvienkaan kestossa paljoa kehumista jos katsoo niitä pikakelauksella.


Totta!
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova