Tuorein sisältö

EU-tuomioistuin: "käytettyjä" digitaalisia ohjelmia on saatava myydä

03.07.2012 klo 16.12 | Luettu: 22085 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen



Kun pelijulkaisijat ovat yhä enemmän siirtymässä digitaaliseen jakeluun, eräs ilmeinen uhri on ollut käytettyjen pelien kauppa. Peliin ostetaan käyttöoikeus, joka yleensä naitetaan tiettyyn käyttäjätiliin jossakin palvelussa, ja siinä se. Yleensä ei ole juuri toivoa saada pelistä latiakaan takaisin, vaikka sen olisi jo pelannut täysin puhki.

Pitkään onkin väännetty siitä, saako lisenssin ostanut kuluttaja myydä sen eteenpäin. Asiaan tulee nyt lisämaustetta hyötyohjelmien suunnalta, sillä EU-tuomioistuin on tänään antanut päätöksensä jutussa, jossa Oracle yritti estää vanhojen lisenssiensä jälleenmyynnin saksalaiselta UsedSoft-yritykseltä. Lyhyesti tuomioistuimen kanta on, että kun julkaisija myy lisenssin, se menettää oikeutensa määrätä sen jälleenmyynnistä. Näin siis käytetyn digitaalisen latauksen myynti on laillista, ja käytettynä ostetulla lisenssillä on saatava ladata tuote alkuperäisen tarjoajan palvelimelta. Tällä saattaa olla jatkossa erittäin mielenkiintoisia vaikutuksia siihen, miten esim. Steam- ja Origin-latauksia ynnä muita kaupitteleviin suhtaudutaan. Saattaa olla, että ko. palveluiden on jatkossa tarjottava mahdollisuus käyttöoikeuksien luovuttamiseen eteenpäin.

Huomioitavaa on, että useiden ohjelmistojen käyttöoikeussopimukset kieltävät myös jälleenmyynnin. Tällaisilla EULA-sopimuksilla ei kuitenkaan ole lain asemaa, joten niidenkään perusteella jälleenmyyntiä ei voi kieltää - ainakaan siten, että asia oikeudessa kestäisi. Eri asia on sitten, kuinka iso taho tarvitaan, että tätä viitsitään lähteä oikeudessa kokeilemaan.

Lo-Ping kirjoittaa asiasta lisää pelaajan näkökulmasta.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Xbox-palkintovuori s... Tämä uusi pelikonsol... >

Keskustelut (27 viestiä)

hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

03.07.2012 klo 16.38 20 tykkää tästä

EA iloitsee ja kiittää! No ei, mie kiitän.
lainaa
Teukku

Rekisteröitynyt 04.04.2008

03.07.2012 klo 16.46 1 tykkää tästä

Sikäli mielestäni mielenkiintoisen tästä asiasta tekee se, että digitaalinen tuote/lisenssi ei menetä arvoa jälleenmyynnissä. Toisaalta, tämä myös tarkoittaa sitä, että Steamin pitää alkaa tarjoamaan jotain porkkanaa, jotta käyttäjät ostaisivat pelinsä Steamilta eikä muilta käyttäjiltä.
Muokannut: Teukku 03.07.2012 klo 16.47 lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

03.07.2012 klo 16.49

Englantia taitaville suosittelen tuon päätöksen lukemista kokonaisuudessaan, siinä on monta ihan huomionarvoista asiaa - mm. lisenssin jakaminen ja ylimääräisten kappaleiden myynti ei ole edelleenkään sallittua.

Kaiken kaikkiaan asia on mielenkiintoinen, jos kohta monestakin syystä mutkikas. Jään seuraamaan, miten latauspalvelut reagoivat, jos reagoivat. Joka tapauksessa päätös koskee vain EU:n sisällä tehtävää kauppaa.
lainaa
Torsti22

03.07.2012 klo 16.55 2 tykkää tästä

Ja markkinavoimat vastaavat keksimällä esim. "aktivointimaksun" joka on sama kuin uuden pelin hinta tai tekevät peleistä 'lisenssejä' eli 'uusi peli' = oikeus käyttää softaa esim. 3kk

Tai jotain muuta vastaavaa.
lainaa
cr0w

03.07.2012 klo 17.21

Tuomio koskee "unlimited" lisenssejä, kun taas Steamin myymät lisenssit ovat EULAn mukaan "limited". Kestäisikö ero oikeudessa? Ensimmäinen haastaja tietää.
lainaa
Sparrow

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.07.2012 klo 17.38

Unionissa (lähes) kaikki käännetään suomeksi. Itse ainakin tavaan omalla kielellä 8().

Tässä vielä linkki koko ratkaisuun: http://curia.europa.eu/juris/documents.jsf?num=C-128/11
Kielen saa vaihdettua oikealta ylhäältä.
Muokannut: Sparrow 03.07.2012 klo 17.41 lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

03.07.2012 klo 17.42 1 tykkää tästä

Jooh, tuota tiivistelmää ei vaan vissiin ollut suomeksi kun uutista naputtelin, jos löytyy niin saa linkata.
lainaa
Petteri

03.07.2012 klo 17.55

Tossa se vaa vaarana että jotkut vuokraa pelejään. Myy siis käyttöoikeuden tietyksi aikaa esim. ebayssä.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

03.07.2012 klo 18.02 5 tykkää tästä

Ja tässä näkee, miten raha on hemmetin puutteellinen konsepti.

Toivon maailmaa, jossa mikään ei maksa mitään, mutta jokin jumalan kaltainen tekoäly valvoo ihmisiä ja siirtää resursseja sinne suuntaan, missä niitä oikeasti tarvitaan ja ansaitaan.
lainaa
HeDuXe

Rekisteröitynyt 12.01.2011

03.07.2012 klo 18.39 4 tykkää tästä

Mirr5 kirjoitti:
Ja tässä näkee, miten raha on hemmetin puutteellinen konsepti.

Toivon maailmaa, jossa mikään ei maksa mitään, mutta jokin jumalan kaltainen tekoäly valvoo ihmisiä ja siirtää resursseja sinne suuntaan, missä niitä oikeasti tarvitaan ja ansaitaan.


Mitä helv..



Olisikohan yksi harvoista kerroista, jolloin Suomen EU-jäsennyydestä on jotain iloa. Toivottavasti.
lainaa
Jaffe

Rekisteröitynyt 29.10.2009

03.07.2012 klo 18.43

Jos muistan oikein niin aikanaanhan steamiin kehiteltiinkin "käytettyjen" pelien myyntiä, jolloin kuka vaan käyttäjistä voisi myydä esim kavereilleen halvemmalla hinnalla ja Steam sitten ottaisi muutaman prosentin siitä välistä.

Jälkeenpäin sitten tuli tämä nykyinen trade/gift-järjestelmä, johon esimerkiksi viime joulualessa jokainen pääsi hyvin tutustumaan. Ties vaikka vieläkin suunnitelmissa "käytettyjen" pelien vaihtokauppa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.07.2012 klo 18.44

Pelintekijät skitsoaa jo fyysisten pelien jälleenmyynnistä niin paljon, että varmasti kehittävät jonkun tavan estää digitaalisen sisällön jälleenmyynnin.
lainaa
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

03.07.2012 klo 18.48

tagman kirjoitti:
Pelintekijät skitsoaa jo fyysisten pelien jälleenmyynnistä niin paljon, että varmasti kehittävät jonkun tavan estää digitaalisen sisällön jälleenmyynnin.

Se on helppoa, pelin hinnat alas ja tekisivät niin hyviä pelejä ettei tarvitse myydä eteenpäin vaan mieli tulee palata joskus takaisin pelin ääreen.

harvinaista kylläkin, itse olen ottanut tavoitteeksi aina joka vuosi pelata FF7 läpi eli jotain oikein ne siinä teki... tai no, ei siitä pelistä 1-2€ enempää saiskaan.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

03.07.2012 klo 19.13

Ymmärrätte varmaan, että tämä näkyisi suoraan pelien hinnassa. Eli kuluja tulee roimasti lisää niille, jotka ostavat pelit uutena. Eikö samalla pitäisi pelien jakaminen netissä sallia? Kysehän on lelujen kehittäjille samasta asiasta, kuten tänne on monesti kirjoitettukkin.
lainaa
Napero

03.07.2012 klo 19.52 1 tykkää tästä

Teukku kirjoitti:
Sikäli mielestäni mielenkiintoisen tästä asiasta tekee se, että digitaalinen tuote/lisenssi ei menetä arvoa jälleenmyynnissä. Toisaalta, tämä myös tarkoittaa sitä, että Steamin pitää alkaa tarjoamaan jotain porkkanaa, jotta käyttäjät ostaisivat pelinsä Steamilta eikä muilta käyttäjiltä.

Team Fortress 2:een hattuja + jonkinlaista kaupanpäällis-DLC:tä, kun ostaa pelin Steamista, eikä naapurin Villeltä. Jos vaikka leikkaisi pelistä jonkun juonen kannalta merkittävähkön hahmon, tai moninpelimahdollisuuden pois ja möisi näitä sitten käytettynä ostaville?
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.07.2012 klo 21.05

Jaffe kirjoitti:
Jos muistan oikein niin aikanaanhan steamiin kehiteltiinkin "käytettyjen" pelien myyntiä, jolloin kuka vaan käyttäjistä voisi myydä esim kavereilleen halvemmalla hinnalla ja Steam sitten ottaisi muutaman prosentin siitä välistä.

...

Täysin samaa muistelin, eli et ihan hatusta varmaan vetänyt tuota.
lainaa
ysärikasvatti

03.07.2012 klo 22.20

Mirr5 kirjoitti:
Ja tässä näkee, miten raha on hemmetin puutteellinen konsepti.

Toivon maailmaa, jossa mikään ei maksa mitään, mutta jokin jumalan kaltainen tekoäly valvoo ihmisiä ja siirtää resursseja sinne suuntaan, missä niitä oikeasti tarvitaan ja ansaitaan.


Mä en toivo. Nykyinen ihmiskunta tuhoutuisi, jos raha ei hallitse. En tiedä, kuinka moni tekisi töitä maailmassa, jossa ei tarvi rahaa. En mä ainakaan.

Pitäisi tulla "maailmanloppu" ensin, ennen kuin voi unelmoida rahavapaasta maailmasta.
lainaa
lasdlasd

03.07.2012 klo 22.20

Itsekin käsittääkseni steamiin on tai ainakin oli tulossa käytettyjen pelien myynti. EA:lta tällaista toimintaa ei ole odotettavissa, mutta Valve saattaisi jopa sellaiseen taipua. Gaben on kuitenkin jo miljardööri niin ehkä hänelle raha ei ole se tärkein juttu.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

03.07.2012 klo 23.07 1 tykkää tästä

Minun utopiassani käyrtyn digitaalisen pelin voi vaihtaa kaverin digitaaliseen peliin
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

04.07.2012 klo 00.56

Lichi kirjoitti:
Ymmärrätte varmaan, että tämä näkyisi suoraan pelien hinnassa. Eli kuluja tulee roimasti lisää niille, jotka ostavat pelit uutena. Eikö samalla pitäisi pelien jakaminen netissä sallia? Kysehän on lelujen kehittäjille samasta asiasta, kuten tänne on monesti kirjoitettukkin.

Tai ehkä näkyisi jossain muualla, sillä pelien hintojen nostaminen olisi taloudellinen itsemurha julkaisijoille.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

04.07.2012 klo 01.19

ysärikasvatti kirjoitti:

Mä en toivo. Nykyinen ihmiskunta tuhoutuisi, jos raha ei hallitse. En tiedä, kuinka moni tekisi töitä maailmassa, jossa ei tarvi rahaa. En mä ainakaan.

Pitäisi tulla "maailmanloppu" ensin, ennen kuin voi unelmoida rahavapaasta maailmasta.


Nykyinen maailma pyörii rahan ympärillä, joten olet oikeassa, se tuhoutuisi. Mutta olisiko jäljelle jäävä parempi vai huonompi ratkaisu? Ja kyllä ihmiset tekevät töitä jos saavat palkkion siitä, meinasin vain, ettei sen välttämättä tarviisi olla rahaa nykyisen talousmallin mukaan. Rahaa ei ole kauhean tervettä ottaa itseisarvona. Pitää miettiä mitä se oikeasti edustaa ja sitä, voisiko jokin toinen tekijä edustaa paremmin.
Kyllähän se sillä tavalla mielestäni on että enemmän töitä tekevä ansaitsee enemmän palkkaa, ja siihenhän tuon rahankin pitäisi perustua, mutta homma ei kuitenkaan toimi niinkuin pitäisi. Keskiverto puku nyt ei kuitenkaan oikeasti voi millään mittarilla olla tuhat kertaa keskivertoduunaria parempi ihminen. Ja jos jonkun oikeuksia loukataan sillä, ettei hänelle anneta vapautta käyttää muita ihmisiä hyväksi miten sattuu, niin palakoot helvetissä.

Tai sitten tämä eriarvoistuminen on alunperinkin ollut salajuoni saada ihmiset hyväksymään globaali sosialistinen totalitarismi... hmmm....
Muokannut: Mirr5 04.07.2012 klo 01.22 lainaa
ähläm

04.07.2012 klo 11.52

Lichi kirjoitti:
Ymmärrätte varmaan, että tämä näkyisi suoraan pelien hinnassa. Eli kuluja tulee roimasti lisää niille, jotka ostavat pelit uutena. Eikö samalla pitäisi pelien jakaminen netissä sallia? Kysehän on lelujen kehittäjille samasta asiasta, kuten tänne on monesti kirjoitettukkin.


Kehittäjille kaikki mikä ei tuota on sama asia - sontaa joka täytyy korjata, käyttämättömiä mahdollisuuksia ja löytämättömiä tulonlähteitä.

Mutta kun ostan tavaran niin sehän on silloin minun ja minun pitäisi saada tehdä sillä aikalailla mitä lystään. Joo nettijakamista voi teoriassa sanoa vapaaksi käytöksi, mutta käytännössä asia on täysin eri. Voin tehdä satasen setelilläkin mitä tykkään, mutta sen monistaminen ei sovi.
lainaa
kaaleppi

04.07.2012 klo 12.27

Veikkaanpa että pelien hinnat eivät suoraan tämän seurauksena nousisi, sillä se vain lisäisi tätä digitaalisten pelien ostamista käytettyinä ja hidastaisi niiden ostamista uutena.

Sen sijaan DLC:tä tulisi roimasti lisää, ja samoin melkein jokaiseen peliin laitettaisiin jonkinlainen "Elite" -tyylinen maksullinen systeemi, jolla pyrittäisiin siihen että pelin ostanut jäisi kiltisti pelinsä kanssa odottelemaan lisäsisältöä eikä möisi sitä pois. Epäilemättä myös "Free to Play" -mikromaksupelit lisääntyisivät ja mainosrahoitteiset pelit lisääntyisivät. Myös pilvipelipalvelut alkaisivat kinnostamaan nykyistä enemmän.

Mielenkiintoisia aikoja luvassa. Itse toivotan käytettyjen digitaalisten pelien kaupan tervetulleeksi. Toivottavasti tämä tulee ennen seuraavaa konsolisukupolvea. Tuskin.
lainaa
Weteraani

04.07.2012 klo 14.32 1 tykkää tästä

Mirr5 kirjoitti:
Nykyinen maailma pyörii rahan ympärillä, joten olet oikeassa, se tuhoutuisi. Mutta olisiko jäljelle jäävä parempi vai huonompi ratkaisu? Ja kyllä ihmiset tekevät töitä jos saavat palkkion siitä, meinasin vain, ettei sen välttämättä tarviisi olla rahaa nykyisen talousmallin mukaan.

Sosialismi on hyvä järjestelmä, mutta ihminen huono olento sitä toteuttamaan. Valtaosa ihmisistä kun on oman edun tavoittelijoita. Asiaa ei muuttaisi se, että rahan sijaan olisi jokin muu vaihdantaväline.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

04.07.2012 klo 16.27 1 tykkää tästä

Eiköhän tuon hän päivänen Actan kaatuminen ole tuhat kertaa tärkeämpiä asia. Eikä täällä ole uutisoitu siitä lainkaan. Siinä oli kerrankin järkipäätös eu:lta.
lainaa
BesserWisser

04.07.2012 klo 21.11

Asia tulee muuttumaan, kun ohjelmistot muuttuvat täysin online-palveluiksi, maksutelevision tyyppiseen tilausmalliin.
lainaa
Hifisti

Rekisteröitynyt 26.03.2008

05.07.2012 klo 18.14

Well, ain't that a kick in the head? Mielestäni olisi ihan hyvä, että digi matskua voi jälleen myydä, vaikka tosin itselläni siihen ei tarvetta olisikaan. Saattaa tulla maltillisemmat digi hinnatkin peleille - tai sitten ei. Pilvipelaamiseen en vieläkään usko, input lagi, youtube kuvanlaatu... Öh? Hah. Digijakelussa on tulevaisuus, mark my words.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova