Tuorein sisältö

Kymmenen vuoden Civilization II -sessio paljastaa tulevaisuuden

12.06.2012 klo 22.58 | Luettu: 21579 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Huffington Post kertoo Redditin käyttäjästä, joka on pelannut yhtä Civilization II -pelisessiota kymmenen vuoden ajan, ei toki putkeen, vaan silloin tällöin. Pelaajan tavoitteena oli nähdä, kuinka pitkälle tulevaisuuteen pääsee ja mitä silloin tapahtuu. Tämän perusteella vuonna 4000 maailma on synkkä, ydinhyökkäyksiä täynnä oleva paikka, tulvien vaivaama, lähes asuinkelvoton helvetti. Ilmaston lämpenemisen myötä viljeltävää maata ei ole ja kolme jäljellä olevaa kansaa ovat sotinet 1700 vuotta.

Näihin aurinkoisiin ajatuksiin toivotamme lukijoillemme hyvää yötä.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Pitkiä pätkiä tuleva... Inversionin ja Lolli... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (31 viestiä)

hgksdah

12.06.2012 klo 23.27 6 tykkää tästä

Onneks en elä enää tolloin.
lainaa
apex

Rekisteröitynyt 21.12.2010

12.06.2012 klo 23.44 3 tykkää tästä

Tätä menoa ei ihmiskunta edes näe vuotta 4000.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

13.06.2012 klo 00.14 7 tykkää tästä

apex kirjoitti:
Tätä menoa ei ihmiskunta edes näe vuotta 4000.

Höpöhöpö. Elemmän pisintä rauhanvaihetta varmaan 2000 vuoteen. Ikinä ei ole myöskään ihmiskunta kasvanut näin voimakkaasti, eikä elintaso ole ollut yhtä hyvä. missä perusteet?
lainaa
Heke32

Rekisteröitynyt 24.06.2008

13.06.2012 klo 00.38 5 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
apex kirjoitti:
Tätä menoa ei ihmiskunta edes näe vuotta 4000.

Höpöhöpö. Elemmän pisintä rauhanvaihetta varmaan 2000 vuoteen. Ikinä ei ole myöskään ihmiskunta kasvanut näin voimakkaasti, eikä elintaso ole ollut yhtä hyvä. missä perusteet?


Vastasitkin oikeastaan omaan kysymykseesi. Kun ihmiskunta kasvaa liian isoksi tulee resurssien raja jossain vaiheessa vastaan ja yllättynyt olisin, jos se ei sotia aiheuttaisi. 1900-luvun alkuun pätee yhtälailla ihmiskunnan kasvu sekä korkein elintaso ikinä. Ei se Maailmansotia estänyt.
lainaa
apex

Rekisteröitynyt 21.12.2010

13.06.2012 klo 00.44 3 tykkää tästä

Heke32 kirjoitti:
Lichi kirjoitti:
apex kirjoitti:
Tätä menoa ei ihmiskunta edes näe vuotta 4000.

Höpöhöpö. Elemmän pisintä rauhanvaihetta varmaan 2000 vuoteen. Ikinä ei ole myöskään ihmiskunta kasvanut näin voimakkaasti, eikä elintaso ole ollut yhtä hyvä. missä perusteet?


Vastasitkin oikeastaan omaan kysymykseesi. Kun ihmiskunta kasvaa liian isoksi tulee resurssien raja jossain vaiheessa vastaan ja yllättynyt olisin, jos se ei sotia aiheuttaisi. 1900-luvun alkuun pätee yhtälailla ihmiskunnan kasvu sekä korkein elintaso ikinä. Ei se Maailmansotia estänyt.


Tämä juuri. Ei siihen edes tarvita sotaa että väestönkasvu ja luonnonvarojen tuhlaaminen tekevät planeetasta kelvottoman ylläpitämään ihmistä. Mutta kyllä vedestä ja viljelysmaasta tulevaisuudessa varmaan soditaan, kuten nykyään öljystä..
lainaa
mikko88

13.06.2012 klo 00.50 2 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
rauhanvaihe


http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_military_con

Ei kannata myöskään kuvitella, että Yhdysvallat kertoo todenmukaisia lukuja esim. siviiliuhreista.

"Perception management is a term originated by the US military. The US Department of Defense (DOD) gives this definition:

Actions to convey and/or deny selected information and indicators to foreign audiences to influence their emotions, motives, and objective reasoning as well as to intelligence systems and leaders at all to influence official estimates, ultimately resulting in foreign behaviors and official actions favorable to the originator's objectives. In various ways, perception management combines truth projection, operations security, cover and deception, and psychological operations."

http://www.youtube.com/watch?v=48J_DIZBNyE
lainaa
höpöhöpö

13.06.2012 klo 00.50 4 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
apex kirjoitti:
Tätä menoa ei ihmiskunta edes näe vuotta 4000.

Höpöhöpö. Elemmän pisintä rauhanvaihetta varmaan 2000 vuoteen. Ikinä ei ole myöskään ihmiskunta kasvanut näin voimakkaasti, eikä elintaso ole ollut yhtä hyvä. missä perusteet?


Näinhän se on Suomessa... Mutta mietippä vaikka köyhiä kehitysmaita joiden elintaso on huonompi kuin koskaan, tai vaikka nyt esim. Syyria jossa soditaan parhaillaa. 3. maailmansota on nykypäivää, se vain keskittyy erialueille kuin 1. ja 2. maailmansota, joissa ei niissäkään kaikki maailman valtiot olleet. Toisin kuin nykyaikana jolloin lähes kaikki osallistuvat jokaiseen pienimpäänkin konfilktiin, vaikka toisella puolen maailmaa...

Ilmastonmuutoskin on totta ja olemassa oleva ongelma, jota kaikki eivät vain halua uskoa. Se onko se ainoastaan ihmisen tuotosta on kysymys johon en osaa/halua vastata, mutta ongelma ei kieltämällä katoa... Vuosi 4000 ihmiskunnalle on kyllä oikeasti hankala tavoite
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

13.06.2012 klo 00.51 4 tykkää tästä

Rauha jatkuu niin kauan kun rauhalle on edellytykset. Valtiot ovat edelleen hyvin itsekeskeisiä ja nationalistia edelleen selvitäkseen suuresta globaalista kriisistä ilman, että alkavat mustasukkaisesti vartioimaan omia etujaan.

http://yle.fi/uutiset/tutkijat_ymparisto_voi_romahtaa_jo_
lainaa
jrj

13.06.2012 klo 01.20 4 tykkää tästä

Mun puolesta maailmanloppu voi tulla vaikka heti, mutta odottais nyt sen aikaa että saan pelattua Darksiders 2:sen läpi-
lainaa
Jorma22223

13.06.2012 klo 02.30 3 tykkää tästä

Väestönkasvu ja ilmastonmuutos ovat uhkia, mutta aika pitkä matka tästä siihen on, että ihminen KOKONAAN häviää maapallolta. Siis eihän ihmiskunnan tilanne ole tässä suhteessa ollut koskaan niin hyvä kuin nyt. Vielä 100 vuotta sitten kulkutaudit kaatoivat ihmisiä kuin karjaa, ja kaikki oli epävarmaa.
lainaa
Raksuttaja

13.06.2012 klo 07.11 4 tykkää tästä

Jorma22223 kirjoitti:
Väestönkasvu ja ilmastonmuutos ovat uhkia, mutta aika pitkä matka tästä siihen on, että ihminen KOKONAAN häviää maapallolta. Siis eihän ihmiskunnan tilanne ole tässä suhteessa ollut koskaan niin hyvä kuin nyt. Vielä 100 vuotta sitten kulkutaudit kaatoivat ihmisiä kuin karjaa, ja kaikki oli epävarmaa.


Ja nykyään pumpataan ihmiset täyteen antibiottia yms. mitä pienimmästä nuhasta, joka synnyttää uusia vastustuskykyisempiä superbakteereja ja kohta meillä on taas joku kulkutauti joka kaataa valtakuntia, kun ei siihen tautiin tehoa mikään ihmisen luoma konsti.
lainaa
weedm8

13.06.2012 klo 08.42 7 tykkää tästä

Enpä olisi ikinä uskonut, että täällä puhutaan tulevaisuudesta näinkin asiallisella sävyllä. Ottakaas parit "urheus-juomat" ja alottakaapas tämä "väittely" jonkun olohuoneessa. Voisi olla ihan vaikka kuvaamisen arvoinen meiningi.

Itsehän olen sitä mieltä, että loppu koittaa lähitulevaisuudessa, muttei meidän elinaikana. Puhun tässä noin 200-300 vuodesta... Juurikin tuota ydinsotaa silmällä pitäen.

Ja mitä tuohon "liikalääkitsemiseen" tulee, se on pirun letaalia loppupeleissä.

Heitän tähän loppuun vielä sellaisen pallon kentälle, että mitä mieltä olette seuraavasta ns. valtaeliöstä. Mikä se on?
Vievätkö apinat meidän planeetan ihmisten jälkeen, vai pöllähtääkö jostain kenties jotain ET -kamaa?

Miten käy ihmiskunnan, jos Tellus luovuttaa? Mars? Kadotus?
lainaa
opettele_kirjottaa

13.06.2012 klo 08.50 5 tykkää tästä

Mikä on "maialma"?
lainaa
Izmo

13.06.2012 klo 08.55

Alkuperäinen Reddit-thread, jossa ko. pelaaja tästä alunperin kertoi: http://www.reddit.com/r/gaming/comments/uxpil/ive_been_pl
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

13.06.2012 klo 10.26 6 tykkää tästä

apex kirjoitti:
Heke32 kirjoitti:
Lichi kirjoitti:
apex kirjoitti:
Tätä menoa ei ihmiskunta edes näe vuotta 4000.

Höpöhöpö. Elemmän pisintä rauhanvaihetta varmaan 2000 vuoteen. Ikinä ei ole myöskään ihmiskunta kasvanut näin voimakkaasti, eikä elintaso ole ollut yhtä hyvä. missä perusteet?


Vastasitkin oikeastaan omaan kysymykseesi. Kun ihmiskunta kasvaa liian isoksi tulee resurssien raja jossain vaiheessa vastaan ja yllättynyt olisin, jos se ei sotia aiheuttaisi. 1900-luvun alkuun pätee yhtälailla ihmiskunnan kasvu sekä korkein elintaso ikinä. Ei se Maailmansotia estänyt.


Tämä juuri. Ei siihen edes tarvita sotaa että väestönkasvu ja luonnonvarojen tuhlaaminen tekevät planeetasta kelvottoman ylläpitämään ihmistä. Mutta kyllä vedestä ja viljelysmaasta tulevaisuudessa varmaan soditaan, kuten nykyään öljystä..

Väestö ei ikinä kasva loputtomiin. Afrikan ja Intian väestökasku on seurausta sille, että länsimaat toivat sinne mm. lääkkeitä, jotka romahduttivat lapsikuolleisuuden siinä, missä lapsimäärä pysyi samana. Nyt yhdenlapsen politiikka myös Afrikkaan ja Intiaan ja ongelma ratkeaa. Ilmastonmuutos on lähinnä myytti, eikä siitä ole kunnon todisteita. Maailman historiassa on ollut kylmenpiä ja lämpimnämpiä kausia. Olemme vain valumassa hiljaa lämpimämpää kohti. Sitä paitsi ei kymmenenkän asteen keskilämpötilanmuutos tuhoaisi ihmiskuntaa. Osa jäästä sulaisi ja merenpinta nousee ja liian matalalla olevat talot jäisivät veden alle. Mutta niinhän aiemminkin Etelä-Suomi oli veden alla. Mitä ydinsotaan tulee niin, eiköhän se olisi tullut jo jos on tullakseen.
lainaa
Funa

13.06.2012 klo 10.27 4 tykkää tästä

Maailma kusee tällä hetkellä tehokkaasti omiin muroihinsa. Jalometallit ja oljy kaivetaa ulos, vedet tuhotaan, kaikki muu jyrätään teollisuuden tieltä kuten metsät.

Ei näytä kovin valoisalta, tai no vielä Suomessa näyttää, muutta kannattaa ottaa se "pää pois perseestä". Globaalisi meno on aika hurjaa ja pahenemaan päin. Mm. monet valtameret on saastunut jo nyt pahoin muoviroskasta.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

13.06.2012 klo 11.09 4 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
Väestö ei ikinä kasva loputtomiin. Afrikan ja Intian väestökasku on seurausta sille, että länsimaat toivat sinne mm. lääkkeitä, jotka romahduttivat lapsikuolleisuuden siinä, missä lapsimäärä pysyi samana. Nyt yhdenlapsen politiikka myös Afrikkaan ja Intiaan ja ongelma ratkeaa. Ilmastonmuutos on lähinnä myytti, eikä siitä ole kunnon todisteita. Maailman historiassa on ollut kylmenpiä ja lämpimnämpiä kausia. Olemme vain valumassa hiljaa lämpimämpää kohti. Sitä paitsi ei kymmenenkän asteen keskilämpötilanmuutos tuhoaisi ihmiskuntaa. Osa jäästä sulaisi ja merenpinta nousee ja liian matalalla olevat talot jäisivät veden alle. Mutta niinhän aiemminkin Etelä-Suomi oli veden alla. Mitä ydinsotaan tulee niin, eiköhän se olisi tullut jo jos on tullakseen.
Väestö ei kasva loputtomiin, mutta väestön vaatimukset elintasolle kasvavat edelleen vaikka jo nyt kaikkien ihmisten yhtäläisen(länsimaisen) elintason tuottamiseen tarvittais se 2-3 maapalloa. Meinaatko että jossakin vaiheessa saavutetaan status quo tilanne jossa länsimaat saavat pitää elintasonsa ja muut vaan tyytyy olosuhteisiin?

Totta puhut ehkä siinä mielessä, että ihmiskunta voi hyvinkin nähdä tuon vuoden 4000, ja todennäköisesti näkeekin. Mutta ihmiskunta tuskin on siinä vaiheessa enää mitään mitä tällä hetkellä osataan edes kuvitella, tuskin ainakaan näin "ehyt" mitä tällä hetkellä. Ja se taas tarkoittaa sitä, että jossakin vaiheessa soditaan ja niin kauan kun joukkotuhoaseita on olemassa, nii on vaara, että joku niitä käyttää. Tuskin mitään laajamittaista ydinsotaa tulee, mutta ei se hyvää tee.

Kuten sanoin, rauha säilyy niin kauan kun sille on edellytykset. Jo pelkkä pikkunen talouskriisi on lyöny maitten välit hyvin kireäksi Euroopassa ja maailmalla. Mites sitten ku alkaa olla riitaa välttämättömyyksistä kuten vesi ja energia. Johan tuo Venäjä ärhentelee jo nyt energiavarannoillaan ja vaikuttaa naapurimaiden politiikkaan sulkemalla kaasuhanoja pakkasten aikaan.

Ja 99% tiedemiehistä jo hyväksyy ilmastonmuutoksen tosiasiaksi, jos sinä et sitä halua tehdä, niin sinulla on siihen oikeus. Kannattaa kuitenki miettiä silti mitä möläyttelee.
lainaa
ettämitä

13.06.2012 klo 11.09 1 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:

Ilmastonmuutos on lähinnä myytti, eikä siitä ole kunnon todisteita. Maailman historiassa on ollut kylmenpiä ja lämpimnämpiä kausia. Olemme vain valumassa hiljaa lämpimämpää kohti. Sitä paitsi ei kymmenenkän asteen keskilämpötilanmuutos tuhoaisi ihmiskuntaa. Osa jäästä sulaisi ja merenpinta nousee ja liian matalalla olevat talot jäisivät veden alle. Mutta niinhän aiemminkin Etelä-Suomi oli veden alla. Mitä ydinsotaan tulee niin, eiköhän se olisi tullut jo jos on tullakseen.

Nukuitko maantiedon ja biologian tunnit vai mitä hä? Jäätikön sulamisella ei ole muuta vaikutusta, kuin vedenpinnan nousu? Esimerkiksi: ensimmäisenä se vaikuttaa Golf-virran suuntaan, mikä voi muuttaa Pohjois-Euroopan ilmastoa todella radikaalisti.. + muuta mukavaa
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

13.06.2012 klo 11.24 6 tykkää tästä

ettämitä kirjoitti:
Lichi kirjoitti:

Ilmastonmuutos on lähinnä myytti, eikä siitä ole kunnon todisteita. Maailman historiassa on ollut kylmenpiä ja lämpimnämpiä kausia. Olemme vain valumassa hiljaa lämpimämpää kohti. Sitä paitsi ei kymmenenkän asteen keskilämpötilanmuutos tuhoaisi ihmiskuntaa. Osa jäästä sulaisi ja merenpinta nousee ja liian matalalla olevat talot jäisivät veden alle. Mutta niinhän aiemminkin Etelä-Suomi oli veden alla. Mitä ydinsotaan tulee niin, eiköhän se olisi tullut jo jos on tullakseen.

Nukuitko maantiedon ja biologian tunnit vai mitä hä? Jäätikön sulamisella ei ole muuta vaikutusta, kuin vedenpinnan nousu? Esimerkiksi: ensimmäisenä se vaikuttaa Golf-virran suuntaan, mikä voi muuttaa Pohjois-Euroopan ilmastoa todella radikaalisti.. + muuta mukavaa

Jepso, osa tutkijoista ovat sitä mieltä, että kun jäätiköt tarpeeksi sulaa niin maapalloa kohtaa uusi jääkausi. Jäätiköt sulavat huolestuttavaa vauhtia tällä hetkellä.
lainaa
Esa82

13.06.2012 klo 12.55 8 tykkää tästä

Länsimaiden tulisi panostaa enemmmän ydinenergiaan. Etenkään venäjälle päin ei kannattaisi olla missään päin riippuvainen kuten juuri kaasuenergiasta.
Saksan pässit ne sulkee ydinvoimatehtaita...
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

13.06.2012 klo 14.00 6 tykkää tästä

tagman kirjoitti:
ettämitä kirjoitti:
Lichi kirjoitti:

Ilmastonmuutos on lähinnä myytti, eikä siitä ole kunnon todisteita. Maailman historiassa on ollut kylmenpiä ja lämpimnämpiä kausia. Olemme vain valumassa hiljaa lämpimämpää kohti. Sitä paitsi ei kymmenenkän asteen keskilämpötilanmuutos tuhoaisi ihmiskuntaa. Osa jäästä sulaisi ja merenpinta nousee ja liian matalalla olevat talot jäisivät veden alle. Mutta niinhän aiemminkin Etelä-Suomi oli veden alla. Mitä ydinsotaan tulee niin, eiköhän se olisi tullut jo jos on tullakseen.

Nukuitko maantiedon ja biologian tunnit vai mitä hä? Jäätikön sulamisella ei ole muuta vaikutusta, kuin vedenpinnan nousu? Esimerkiksi: ensimmäisenä se vaikuttaa Golf-virran suuntaan, mikä voi muuttaa Pohjois-Euroopan ilmastoa todella radikaalisti.. + muuta mukavaa

Jepso, osa tutkijoista ovat sitä mieltä, että kun jäätiköt tarpeeksi sulaa niin maapalloa kohtaa uusi jääkausi. Jäätiköt sulavat huolestuttavaa vauhtia tällä hetkellä.
.
Jääkausi ei tarkoita ihmiskunnan tuhoutumista. Sitäpaitsi ilmastonlämpeneminen osittain kompensoi golfvirtojen muutosta. Näitä on käynyt ennenkin, eikä ihmiskunta ole niihin kuollut. Peraton kanssa samaa mieltä, että on tehtävä jotain, että meidän länsimainen elintaso säilyy.
lainaa
Toggelor

13.06.2012 klo 15.06 4 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
tagman kirjoitti:
ettämitä kirjoitti:
Lichi kirjoitti:

Ilmastonmuutos on lähinnä myytti, eikä siitä ole kunnon todisteita. Maailman historiassa on ollut kylmenpiä ja lämpimnämpiä kausia. Olemme vain valumassa hiljaa lämpimämpää kohti. Sitä paitsi ei kymmenenkän asteen keskilämpötilanmuutos tuhoaisi ihmiskuntaa. Osa jäästä sulaisi ja merenpinta nousee ja liian matalalla olevat talot jäisivät veden alle. Mutta niinhän aiemminkin Etelä-Suomi oli veden alla. Mitä ydinsotaan tulee niin, eiköhän se olisi tullut jo jos on tullakseen.

Nukuitko maantiedon ja biologian tunnit vai mitä hä? Jäätikön sulamisella ei ole muuta vaikutusta, kuin vedenpinnan nousu? Esimerkiksi: ensimmäisenä se vaikuttaa Golf-virran suuntaan, mikä voi muuttaa Pohjois-Euroopan ilmastoa todella radikaalisti.. + muuta mukavaa

Jepso, osa tutkijoista ovat sitä mieltä, että kun jäätiköt tarpeeksi sulaa niin maapalloa kohtaa uusi jääkausi. Jäätiköt sulavat huolestuttavaa vauhtia tällä hetkellä.
.
Jääkausi ei tarkoita ihmiskunnan tuhoutumista. Sitäpaitsi ilmastonlämpeneminen osittain kompensoi golfvirtojen muutosta. Näitä on käynyt ennenkin, eikä ihmiskunta ole niihin kuollut. Peraton kanssa samaa mieltä, että on tehtävä jotain, että meidän länsimainen elintaso säilyy.


Keski- ja eteläeuroopassa kuin myös afrikassa on viljasatoja tuhoutunut jo useana vuotena liiallisen kuivuuden ja kuumuuden seurauksena. Tähän päälle kymmenen astetta, eli kesäisin suomeen +40 ja etelämpään eurooppaan +50 astetta ja lähes kaikki tuotantoon tarkoitettava kasviperäinen ravinto tuhoutuu. Jos sitä ei ole meille sitä ei ole myöskään rehuksi karjalle eikä sitä kautta ravintoa saa sieltäkään. Mikäli emme saa ravintoa tarpeeksi immuniteetti järjestelmämme alkaa sakata pahasti ja sairastumme useampiin tauteihin jotka tappavat väestöä ennen näkemättömällä tahdilla.

On totta ettei homosapiens tule varmastikkaan maapallolta ihan hetkeen katoamaan, mutta tällä menolla maailma jonka tunnemme tulee loppumaan.

Ihmettelinkin suuresti, että mitä tarvitsisi tapahtua, että ihmiset maailmassa alkaisivat ajattelemaan koko ihmiskunnan ja maapallon etua ja keinotekoiset rajoitteet poistuisivat. Maa kohtaiset rajat ovat kuitenkin ihmisen tekemiä eikä luonnolla ole niiden kanssa mitään tekemistä.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

13.06.2012 klo 17.07 4 tykkää tästä

Nyt kuumottaa lapsieni puolesta!
lainaa
Raven

13.06.2012 klo 17.56 6 tykkää tästä

Vituttaa kosk civilisationeis ei oo koskaa mahollisuutta pelata täydel rauhal, aina joku kusipää käy päälle.
lainaa
prosenttimies

13.06.2012 klo 18.41 8 tykkää tästä

Raven kirjoitti:
Vituttaa kosk civilisationeis ei oo koskaa mahollisuutta pelata täydel rauhal, aina joku kusipää käy päälle.


Toisin kuten oikeassa elämässä.... eikun mitenkäs se nyt menikään. Kuinka moni maa mailmassa on välttynyt sodalta tai miehitykseltä?

Siitä voidaan sitten vetää prosentit, että kuinka todennäköistä se oikeasti onkaan.
lainaa
hohhoijaa

13.06.2012 klo 21.12 6 tykkää tästä

Toggelor kirjoitti:
Ihmettelinkin suuresti, että mitä tarvitsisi tapahtua, että ihmiset maailmassa alkaisivat ajattelemaan koko ihmiskunnan ja maapallon etua ja keinotekoiset rajoitteet poistuisivat. Maa kohtaiset rajat ovat kuitenkin ihmisen tekemiä eikä luonnolla ole niiden kanssa mitään tekemistä.


Eläimillä ja kasveillakin on tapana hankkia reviiri, jonka alueelta ne ravintonsa hankkivat.. Tulee äkkiä myös virusten/bakteerien vertaaminen ihmiseen mieleen, kun käytetään kaikki mahdollinen energia lisääntymiseen, kunnes isäntä kuolee.. Ei ole mikään ihmisten etuoikeus.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

13.06.2012 klo 21.48 5 tykkää tästä

Lichi kirjoitti:
apex kirjoitti:
Tätä menoa ei ihmiskunta edes näe vuotta 4000.

Höpöhöpö. Elemmän pisintä rauhanvaihetta varmaan 2000 vuoteen. Ikinä ei ole myöskään ihmiskunta kasvanut näin voimakkaasti, eikä elintaso ole ollut yhtä hyvä. missä perusteet?

Mistä jäbä höbisee, Euroopassa on sodittu viimeksi 15 vuotta sitten.

lainaa
tyhmätOstaa

14.06.2012 klo 00.41 5 tykkää tästä

Kolmas maailmansota käydään ehkä ydinaseilla, mutta neljäs soditaankin sitten kivillä ja kepeillä.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

14.06.2012 klo 15.57 4 tykkää tästä

Raven kirjoitti:
Vituttaa kosk civilisationeis ei oo koskaa mahollisuutta pelata täydel rauhal, aina joku kusipää käy päälle.
Civ 4, custom game, always peace optio päälle?
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

14.06.2012 klo 20.53 5 tykkää tästä

tyhmätOstaa kirjoitti:
Kolmas maailmansota käydään ehkä ydinaseilla, mutta neljäs soditaankin sitten kivillä ja kepeillä.

Tämä on yleinen väittämä, mutta kyseessähän on vertaus, ei kirjaimellisesti otettava lausunto. Vai miksi ei muka käytettäisi esim keihäitä ja miekkoja? Ei siihen vaadita mitään teknologiaan. Vaikka palaisimmekin ajassa taaksepäin, miksi muka palaisimme kivikauteen asti? Perusteellumpaa olisi sanoa esim renesanssin alkuun. Ainut skenaario, jossa oikesti seuraava sota sodittaisiin kivillä ja kepeillä on, että kaikki ihmiset kuolisivat, mutta apinat jäisivät ja kehittäisivät uudestaan ihmiseksi.
lainaa
liittyy_vahvasti

18.06.2012 klo 20.25

http://www.paradiseoroblivion.com/watch.html
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova