Kickstarter-pelit eivät aina mene suunnitellusti
Fanien rahoittamat Kickstarter-peliprojektit ovat olleet tämän vuoden ilmiö ja yhä pelonsekaisesti odotetaan, koska tulee ensimmäinen projekti, jossa rahat menevät kankkulan kaivoon tai "pelintekijöiden" Vegasin reissuun. Kotaku kertoo tapauksesta, jossa Kickstarter ei ollutkaan pelintekijöille sellainen potkustartti, kuin toivottiin. Kyseessä on Star Command -mobiilipeli, jota kehittää War Balloon Games. Tässä yhteenveto:
- pelille haettiin 20 000 dollaria ja fanit lupasivat lähes 37 000, mistä tekijät ovat oikein kiitollisia
- noin 2000 dollaria menetettiin siinä, kun jotkut eivät maksaneetkaan lupaamansa rahaa
- Amazon Payments -palvelu ja Kickstarter ottivat omansa välistä, jolloin pelitiimille jäi 32 0000
- luvattujen t-paitojen ja julisteiden painattaminen ja erityisesti postittaminen vei 10 000 dollaria ja niiden hinnoittelu alakanttiin olikin tiimin mielestä paha virhearvio
- 6 000 dollaria meni pelimusiikin tehneelle muusikolle
- lakiasioiden yms. firman perustamiskustannuksiin 4000 dollaria
- julisteen suunnittelijalle 2000 dollaria
- iPadeihin pelin kehittämistä varten 1000 dollaria
- pelin esittelemiseen PAX Eastissa 3000 dollaria
Muuhun työhön jäi siis 6000 dollaria, josta lähti vielä verot. Tämä ei tarkoita, etteikö peliä tehtäisi. Tekijät ovat ottaneet omiin nimiinsä reilusti lainaa, jotta projekti toteutuisi.
- pelille haettiin 20 000 dollaria ja fanit lupasivat lähes 37 000, mistä tekijät ovat oikein kiitollisia
- noin 2000 dollaria menetettiin siinä, kun jotkut eivät maksaneetkaan lupaamansa rahaa
- Amazon Payments -palvelu ja Kickstarter ottivat omansa välistä, jolloin pelitiimille jäi 32 0000
- luvattujen t-paitojen ja julisteiden painattaminen ja erityisesti postittaminen vei 10 000 dollaria ja niiden hinnoittelu alakanttiin olikin tiimin mielestä paha virhearvio
- 6 000 dollaria meni pelimusiikin tehneelle muusikolle
- lakiasioiden yms. firman perustamiskustannuksiin 4000 dollaria
- julisteen suunnittelijalle 2000 dollaria
- iPadeihin pelin kehittämistä varten 1000 dollaria
- pelin esittelemiseen PAX Eastissa 3000 dollaria
Muuhun työhön jäi siis 6000 dollaria, josta lähti vielä verot. Tämä ei tarkoita, etteikö peliä tehtäisi. Tekijät ovat ottaneet omiin nimiinsä reilusti lainaa, jotta projekti toteutuisi.
Keskustelut (17 viestiä)
16.04.2012 klo 21.55 9
Rekisteröitynyt 12.01.2011
16.04.2012 klo 22.22 6
Rekisteröitynyt 15.09.2008
16.04.2012 klo 22.54 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.04.2012 klo 23.40 4
Rekisteröitynyt 16.01.2012
16.04.2012 klo 23.41 1
Täytyy kyllä yhtyä HeDuXeen. Löysivätpä sopivan hintasen muusikon pikkupeliin. Tuohon ois joku Mikseri.netin kantamuusikko tehny musansa parilla sadalla ja varmasti ihan yhtä toimivat.
Ja täs ei tosiaan ole kyse mistään Make 11v tekee ekan pelinsä, johon tarvii jonkun musan.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.04.2012 klo 01.22 3
17.04.2012 klo 02.23 1
luulin et nää aw-yrjänän jonneilut persaukisista muusikoista olis jäänyt sinne omaan arvoonsa mut piti sitten näinkin pahasti sivuhaaralle päätyä.
17.04.2012 klo 05.26 2
Koskahan muidenkin tuotteiden valmistajat saisivat samanlaiset oikeudet?
Mun mielestäni on ihan reilua, että jos valmistaa jotain mikä ei käy kaupaksi tarpeeksi hyvin(tulot ovat vaikka vaan sadoissa tuhansissa) niin kaikki joutuu maksamaan siitä vaikka eivät olisi koskaan käyttäneetkään ja se olisi kaiken lisäksi laadultaankin silkkaa paskaa.
17.04.2012 klo 06.50 1
17.04.2012 klo 09.26 1
puoli-ilmainen ei tarkoita sitä etteikö olisi voinut maksaa muusikolla pari sataa käteen + prosentti myyntihinnasta per myyty peli / tai joku muu vastaava systeemi.
Entä jos firmaan mitenkään liittymätön ammattimuusikko ei ole valmis ottamaan osaa samaan taloudelliseen uhkapeliin kuin piskuiseen mobiilipeliin sitoutuneet kehittäjät?
17.04.2012 klo 10.28 1
Järki käteen tuolla summalla ei vielä kovin montaa viikkotuntia osteta. Hyvä jos tuolla hinnalla saa viikon työt. Jos tossa pitäisi oikeasti vielä vääntää grafiikkaakin julistetta varten tuon summan pitäisi olla aivan saatanasti isompi.
Rekisteröitynyt 06.01.2010
17.04.2012 klo 10.52 1
17.04.2012 klo 11.24 1
tolla menolla en osallistu yhteenkään kickstarteriin. jos nuokin ovat noin "mainostus tekee pelin" tasolla niin eivät ole yhtään EAta yms muita parempia
Rekisteröitynyt 29.07.2008
17.04.2012 klo 12.26 1
Rekisteröitynyt 04.01.2011
17.04.2012 klo 14.33
Miksi kukaan maksaisi jostain kännykkäpelistä?
Koska kännykkäpeleillä on aikasen hyvä bang per buck? Joku King of A dragon passikin lähtis kympillä iOSlle, kun PCllä se makso julkasussaan 50e.
17.04.2012 klo 15.08 1
Koska kännykkäpeleillä on aikasen hyvä bang per buck? Joku King of A dragon passikin lähtis kympillä iOSlle, kun PCllä se makso julkasussaan 50e.
Kyllä se vaan on niin että harva yli kymmenen vuotta vanhasta pelistä tuota enempää maksaisikaan, vaikka kuinka olisi portattu ties mille hilavitkuttimelle.
Rekisteröitynyt 16.04.2012
17.04.2012 klo 17.26
Ei ihme että AAA-pelien teko maksaa niin helvetisi jos eivät osaa edes pikkupelien kanssa säästellä. sellanen kuudesosa budjetista musiikkiin ja yhteen julisteeseen
tolla menolla en osallistu yhteenkään kickstarteriin. jos nuokin ovat noin "mainostus tekee pelin" tasolla niin eivät ole yhtään EAta yms muita parempia
Minusta ainakin näihin isompiin projekteihin (DFA, WL2, SR:R yms.) osallistuminen vaikuttaa aika "turvalliselta", tekijät ovat sen verran konkareita, että tajuavat sijoittaa rahansa edes vähän järkevämmin.
Joku sanoi aiemmin, että 2000 on juuri ja juuri riittävä ammattilaisen tekemään julisteeseen: Hyvä on, en tunne palkkatasoja, en kiellä, mutta kun budjetti on indiepeliksikin matalahko, niin kannattaa miettiä olisiko julistettakin voinut ottaa tekemään jonkun ei-niin-ammattilaisen, joka ei olisi vienyt 5% budjetista.
Kirjoita kommentti