Tuorein sisältö

Kickstarter-pelit eivät aina mene suunnitellusti

16.04.2012 klo 21.36 | Luettu: 16246 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Fanien rahoittamat Kickstarter-peliprojektit ovat olleet tämän vuoden ilmiö ja yhä pelonsekaisesti odotetaan, koska tulee ensimmäinen projekti, jossa rahat menevät kankkulan kaivoon tai "pelintekijöiden" Vegasin reissuun. Kotaku kertoo tapauksesta, jossa Kickstarter ei ollutkaan pelintekijöille sellainen potkustartti, kuin toivottiin. Kyseessä on Star Command -mobiilipeli, jota kehittää War Balloon Games. Tässä yhteenveto:

- pelille haettiin 20 000 dollaria ja fanit lupasivat lähes 37 000, mistä tekijät ovat oikein kiitollisia
- noin 2000 dollaria menetettiin siinä, kun jotkut eivät maksaneetkaan lupaamansa rahaa
- Amazon Payments -palvelu ja Kickstarter ottivat omansa välistä, jolloin pelitiimille jäi 32 0000
- luvattujen t-paitojen ja julisteiden painattaminen ja erityisesti postittaminen vei 10 000 dollaria ja niiden hinnoittelu alakanttiin olikin tiimin mielestä paha virhearvio
- 6 000 dollaria meni pelimusiikin tehneelle muusikolle
- lakiasioiden yms. firman perustamiskustannuksiin 4000 dollaria
- julisteen suunnittelijalle 2000 dollaria
- iPadeihin pelin kehittämistä varten 1000 dollaria
- pelin esittelemiseen PAX Eastissa 3000 dollaria

Muuhun työhön jäi siis 6000 dollaria, josta lähti vielä verot. Tämä ei tarkoita, etteikö peliä tehtäisi. Tekijät ovat ottaneet omiin nimiinsä reilusti lainaa, jotta projekti toteutuisi.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Playstation 3:lle po... Miyamoto lupaa E3:ll... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (17 viestiä)

Nauran

16.04.2012 klo 21.55 9 tykkää tästä

Miksi kukaan maksaisi jostain kännykkäpelistä?
lainaa
HeDuXe

Rekisteröitynyt 12.01.2011

16.04.2012 klo 22.22 6 tykkää tästä

6000 muusikolle? Huhhuu.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

16.04.2012 klo 22.54 1 tykkää tästä

Täytyy kyllä yhtyä HeDuXeen. Löysivätpä sopivan hintasen muusikon pikkupeliin. Tuohon ois joku Mikseri.netin kantamuusikko tehny musansa parilla sadalla ja varmasti ihan yhtä toimivat.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

16.04.2012 klo 23.40 4 tykkää tästä

Juliste 2000e, musiikki 6000e, saahan tuota rahaa palamaan ku törsää =D
lainaa
Temposaur

Rekisteröitynyt 16.01.2012

16.04.2012 klo 23.41 1 tykkää tästä

Appe kirjoitti:
Täytyy kyllä yhtyä HeDuXeen. Löysivätpä sopivan hintasen muusikon pikkupeliin. Tuohon ois joku Mikseri.netin kantamuusikko tehny musansa parilla sadalla ja varmasti ihan yhtä toimivat.
Miksi kukaan antaisi puoli-ilmaiseksi musansa kaupalliseen peliin? Varsinkin jos noi tekisivät kunnon tilin tolla pelillä, niin kyllähän Mikseri.netin muusikkoa olisi hoonattu takapuoleen oikein urakalla, vaikka se olisi ollut joku kymmenen sekunnin looppaava musapätkä.

Ja täs ei tosiaan ole kyse mistään Make 11v tekee ekan pelinsä, johon tarvii jonkun musan.
Muokannut: Temposaur 16.04.2012 klo 23.44 lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

17.04.2012 klo 01.22 3 tykkää tästä

Julisteen tekijälle 2000 euroa. Voi herranjumala... Saa olla melkonen Picasso se suunnittelija, ku tollasta liksaa nostaa.
lainaa
jepjep

17.04.2012 klo 02.23 1 tykkää tästä

puoli-ilmainen ei tarkoita sitä etteikö olisi voinut maksaa muusikolla pari sataa käteen + prosentti myyntihinnasta per myyty peli / tai joku muu vastaava systeemi. sekö ei olis ollut reilua vai? pitäiskö muusikoiden saada aina pirusti enemmän kuin muiden? en viitsi edes picassotouhuista sanoa mitään mut liikaa maksoi.

luulin et nää aw-yrjänän jonneilut persaukisista muusikoista olis jäänyt sinne omaan arvoonsa mut piti sitten näinkin pahasti sivuhaaralle päätyä.
lainaa
JormaTakahuoneesta

17.04.2012 klo 05.26 2 tykkää tästä

Muusikoille verotusoike.....eiku niillähän on jo kaikkea ja kaikkia koskevat hyvitysmaksut.
Koskahan muidenkin tuotteiden valmistajat saisivat samanlaiset oikeudet?
Mun mielestäni on ihan reilua, että jos valmistaa jotain mikä ei käy kaupaksi tarpeeksi hyvin(tulot ovat vaikka vaan sadoissa tuhansissa) niin kaikki joutuu maksamaan siitä vaikka eivät olisi koskaan käyttäneetkään ja se olisi kaiken lisäksi laadultaankin silkkaa paskaa.
lainaa
cr0w

17.04.2012 klo 06.50 1 tykkää tästä

Hah, jannut on niin pihalla siitä, mitä ammattilaisten työpanos maksaa, että taitaa olla vielä yläkoulu kesken.
lainaa
plööh

17.04.2012 klo 09.26 1 tykkää tästä

jepjep kirjoitti:
puoli-ilmainen ei tarkoita sitä etteikö olisi voinut maksaa muusikolla pari sataa käteen + prosentti myyntihinnasta per myyty peli / tai joku muu vastaava systeemi.

Entä jos firmaan mitenkään liittymätön ammattimuusikko ei ole valmis ottamaan osaa samaan taloudelliseen uhkapeliin kuin piskuiseen mobiilipeliin sitoutuneet kehittäjät?
lainaa
Realisti

17.04.2012 klo 10.28 1 tykkää tästä

Execta: "Julisteen tekijälle 2000 euroa. Voi herranjumala... Saa olla melkonen Picasso se suunnittelija, ku tollasta liksaa nostaa."

Järki käteen tuolla summalla ei vielä kovin montaa viikkotuntia osteta. Hyvä jos tuolla hinnalla saa viikon työt. Jos tossa pitäisi oikeasti vielä vääntää grafiikkaakin julistetta varten tuon summan pitäisi olla aivan saatanasti isompi.
lainaa
RetQ

Rekisteröitynyt 06.01.2010

17.04.2012 klo 10.52 1 tykkää tästä

Asiaansa vihkiytyneet ammattilaiset olisivat kyhänneet mainosjulisteensa ite ja säästäneet siinä pitkän pennin, luulis että kys. puljusta kuitenkin yks tai kaks graafikkoa löytyy.
lainaa
failure

17.04.2012 klo 11.24 1 tykkää tästä

Ei ihme että AAA-pelien teko maksaa niin helvetisi jos eivät osaa edes pikkupelien kanssa säästellä. sellanen kuudesosa budjetista musiikkiin ja yhteen julisteeseen

tolla menolla en osallistu yhteenkään kickstarteriin. jos nuokin ovat noin "mainostus tekee pelin" tasolla niin eivät ole yhtään EAta yms muita parempia
lainaa
Hengeyokai

Rekisteröitynyt 29.07.2008

17.04.2012 klo 12.26 1 tykkää tästä

Kaupalliseen käyttöön menevät suoritteet maksaa aina potenssiin x enemmän kuin "harrastus räpellykset", vaikka laatu olisi samaa tasoa.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

17.04.2012 klo 14.33

Nauran kirjoitti:
Miksi kukaan maksaisi jostain kännykkäpelistä?

Koska kännykkäpeleillä on aikasen hyvä bang per buck? Joku King of A dragon passikin lähtis kympillä iOSlle, kun PCllä se makso julkasussaan 50e.
lainaa
mechano

17.04.2012 klo 15.08 1 tykkää tästä

Machinus kirjoitti:

Koska kännykkäpeleillä on aikasen hyvä bang per buck? Joku King of A dragon passikin lähtis kympillä iOSlle, kun PCllä se makso julkasussaan 50e.

Kyllä se vaan on niin että harva yli kymmenen vuotta vanhasta pelistä tuota enempää maksaisikaan, vaikka kuinka olisi portattu ties mille hilavitkuttimelle.
lainaa
Karma

Rekisteröitynyt 16.04.2012

17.04.2012 klo 17.26

failure kirjoitti:
Ei ihme että AAA-pelien teko maksaa niin helvetisi jos eivät osaa edes pikkupelien kanssa säästellä. sellanen kuudesosa budjetista musiikkiin ja yhteen julisteeseen

tolla menolla en osallistu yhteenkään kickstarteriin. jos nuokin ovat noin "mainostus tekee pelin" tasolla niin eivät ole yhtään EAta yms muita parempia


Minusta ainakin näihin isompiin projekteihin (DFA, WL2, SR:R yms.) osallistuminen vaikuttaa aika "turvalliselta", tekijät ovat sen verran konkareita, että tajuavat sijoittaa rahansa edes vähän järkevämmin.

Joku sanoi aiemmin, että 2000 on juuri ja juuri riittävä ammattilaisen tekemään julisteeseen: Hyvä on, en tunne palkkatasoja, en kiellä, mutta kun budjetti on indiepeliksikin matalahko, niin kannattaa miettiä olisiko julistettakin voinut ottaa tekemään jonkun ei-niin-ammattilaisen, joka ei olisi vienyt 5% budjetista.
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova