Legendaarinen pelintekijä ylistää Angry Birdsiä
Eurogamer kertoo Marion ja monen muun megamenestyksekkään Nintendo-pelin isän Shigeru Miyamoton olevan hieman kateellinenkin Angry Birdseistä.
Miyamoto kertoi nauttineensa pelin pelaamisesta, sen simppeleistä kontrolleista ja jännittävästä pelielementtien yhdistämisestä.
"Angry Birds on hyvin yksinkertainen idea, mutta se on yksi niistä peleistä, jota arvostin välittömästi kun aloin pelata... ennen kuin toivoin, että olisin keksinyt idean itse. Tottakai minä haluan olla se, joka luo vakuuttavimmat ja yllättävimmät peli-ideat."
"Kontrollien oppiminen kestää hetken, mutta kun ne hallitsee, niissä on paljon tarkkuutta. Että käyttöliittymän saa noin intuitiiviseksi... uskon, että siihen käytettiin paljon työtä. Toki, jos pelintekijä olisi tehnyt pelin Nintendo DS:lle, ohjaus olisi ollut vieläkin parempi, mutta minkäs sille voit", jatkoi Miyamoto.
V2.fi veikkaa, että kommentit lausuttiin shigerumainen pilke silmäkulmassa.
Keskustelut (26 viestiä)
Rekisteröitynyt 26.09.2007
13.04.2012 klo 13.05
13.04.2012 klo 13.54
13.04.2012 klo 14.33
Rekisteröitynyt 15.11.2011
13.04.2012 klo 14.42
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.
Ei, vaan se on aivan totta. Angry birdsin idea esiintyy jokaisessa castle crusher -tyyppisessä pelissä. Kyseesä ei ole mitenkään innovatiivinen julkaisu. Ilmaisia mainoksettomia castle crushereita löytyy netistä kymmeniä. Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.
13.04.2012 klo 15.11
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.
Ei, vaan se on aivan totta. Angry birdsin idea esiintyy jokaisessa castle crusher -tyyppisessä pelissä. Kyseesä ei ole mitenkään innovatiivinen julkaisu. Ilmaisia mainoksettomia castle crushereita löytyy netistä kymmeniä. Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.
Jos vetää castle crusherit riviin ja vertailee vain niitä keskenään, niin ei siinä nyt hirveästi jää epäselvää että mikä peli oikeasti toimii hyvin.
Ei tarvitse pelata ku AB:n ensimmäinen kenttä niin näkee kuinka sujuvasti peli toimii juuri niin kuin sen pitääkin. AB:n lintujen laukaisu, lentorata, rakenteiden sortuminen, kai noita asioita voisi kutsua pelimoottoriksi(?), ovat ihan omaa luokkaansa.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
13.04.2012 klo 15.16
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.
Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.
Design, helppokäyttöisyys ja viimeistely.
13.04.2012 klo 15.30
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.
Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.
Design, helppokäyttöisyys ja viimeistely.
Markkinointi, markkinointi, markkinointi
Rekisteröitynyt 15.11.2011
13.04.2012 klo 15.39
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.
Ei, vaan se on aivan totta. Angry birdsin idea esiintyy jokaisessa castle crusher -tyyppisessä pelissä. Kyseesä ei ole mitenkään innovatiivinen julkaisu. Ilmaisia mainoksettomia castle crushereita löytyy netistä kymmeniä. Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.
Jos vetää castle crusherit riviin ja vertailee vain niitä keskenään, niin ei siinä nyt hirveästi jää epäselvää että mikä peli oikeasti toimii hyvin.
Ei tarvitse pelata ku AB:n ensimmäinen kenttä niin näkee kuinka sujuvasti peli toimii juuri niin kuin sen pitääkin. AB:n lintujen laukaisu, lentorata, rakenteiden sortuminen, kai noita asioita voisi kutsua pelimoottoriksi(?), ovat ihan omaa luokkaansa.
Olen pelannut monia castle crushereita, ja minusta monet yltävät AB:n tasolle tahi ovat jopa parempia.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
13.04.2012 klo 16.01
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.
Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.
Design, helppokäyttöisyys ja viimeistely.
Markkinointi, markkinointi, markkinointi
Angry Birdsiä ei oltu markkinoitu näkyvästi ennenkuin se oli ladattu yli 50 miljoonaa kertaa.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
13.04.2012 klo 16.07
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.
Ei, vaan se on aivan totta. Angry birdsin idea esiintyy jokaisessa castle crusher -tyyppisessä pelissä. Kyseesä ei ole mitenkään innovatiivinen julkaisu. Ilmaisia mainoksettomia castle crushereita löytyy netistä kymmeniä. Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.
Castle crusher on peligenre ja samalla tavalla muistakin peligenreistä erottuu tietyt tekeleet edukseen, kun ne vaan toimii.
13.04.2012 klo 16.19
Joskus lomalla pelailin sitä paremman puutteessa, ja koin sen lähinnä puuduttavaksi enkä löytänyt siitä mitään koukuttavaa.
Rekisteröitynyt 19.07.2007
13.04.2012 klo 16.29
Rekisteröitynyt 17.03.2009
13.04.2012 klo 16.29
nyt painan nappia ja nuo siat/terroristit menevät poks ja tulee pisteitä kilinän kanssa, tuo kilinä ja poks antavat minulle hyvän olon xD
13.04.2012 klo 16.49
Jos muisti ei petä niin muun muassa mobiililaitteet olisivat tulevaisuuden ainoa ja oikea pelialusta. Taisi olla jotain suun soittoa Disneyllekin.
Haluaisin oikeasti nähdä mitä muuta porukka osaa tehdä kuin lypsää yhtä ideaa. Alkaa pikkuhiljaa oksettamaan tämä Disneymäinen rahastus ja lisenssin tunkeminen joka paikkaan.
Itse en pidä Roviota pelinkehittäjänä. Tekevät kaikkea muuta kuin pelejä (ellei lasketa lisäsisältöä valmiille pelille). Kehtasivat vielä pyyttää PC:llä rahaa uudesta ABsta.
13.04.2012 klo 16.57
Mario on silti parempi. edes jonkunlainen vapaus ja refleksitesti toisin kuin ABn spray and pray
13.04.2012 klo 18.25
Rekisteröitynyt 26.09.2007
13.04.2012 klo 19.12
Se on vaan sillä tavalla että ei mikään linnan linkoominen katapultilla vetoa samalla tavalla kuin "hassut vihaiset" linnut
Joo myöskään näe oikein mitään markkinointimahdollisuuksia kivilohkareilla. Nuo linnut possut ovat persoonallisia ja varmasti pienemmät ja vähän isommatkin niistä tykkää.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
13.04.2012 klo 20.04
Miyamoto olis varmasti tehnytkin Angry Birdsista paljon monipuolisemman, ja täten monta kertaa paremman pelin.
Olisi voinut tehdäkkin joskus, mutta herra Miyamoto on nykyisin jämähtänyt jonnekkin 90-luvulle, eikä ole omasta mielestä ollut terässä enää pitkään aikaan. Milloin viimeksi herra on luonut uuden originaalin kunnon pelin?
13.04.2012 klo 20.40
13.04.2012 klo 20.41
Miyamoto olis varmasti tehnytkin Angry Birdsista paljon monipuolisemman, ja täten monta kertaa paremman pelin.
Olisi voinut tehdäkkin joskus, mutta herra Miyamoto on nykyisin jämähtänyt jonnekkin 90-luvulle, eikä ole omasta mielestä ollut terässä enää pitkään aikaan. Milloin viimeksi herra on luonut uuden originaalin kunnon pelin?
kuka sitten on luonut? samoja mössöFPSiä, MMOita, vuosipäivityksiä, casualisointeja ja täysfloppejayms
Miyamoto on ainoa jota voi pitää pelimaailman Picassona, Van Goghina tms
Rekisteröitynyt 20.12.2010
13.04.2012 klo 20.53
Rekisteröitynyt 22.03.2012
14.04.2012 klo 01.36
arvasin et joku tulis puolusteleen mollaamalla et kaikki on nykyään kakkaa.
tosiasia on et pelit on vaan pelei, on hyvii, huonoii, tuoreit ja kierrätettyii jne..
ja mitä tulee nykypeleihin niin lõytyy kyllä paljon tuoreita, hauskoja, omaperäisiä ideoita, samaa mitä ei voi sanoa miyamotosta ja Nintendosta, joiden bisnes on pyöriny pääsääntösesti samojen ideoiden ympãrillä jo 30 vuotta.
eli pointti se, et juu kyl shigeru olis halunnu olla AB luoja
a) siksi koska hän ja N aina yrittävät kehittää ABin kaltaisia lypsylehmiä, joita vuosikymmenestä toiseen voidaan käyttää.
b) siksi koska, kyllä, on jumahtanu jonneki 80-90 luvulle.
kumma vaan, miten toisia toimivan idean lypsämisestä haukututaan, ja toisia ylistetään jopa picassoiksi.
@Talmunen
mut kun se o vasta tulossa 2000 luvulle ni tottakait pitää ideaa ihmeellisenä.
14.04.2012 klo 10.07
''Tottakai minä haluan olla se, joka luo vakuuttavimmat ja yllättävimmät peli-ideat." Ideahan on 10v vanha
Huomiosi on myös 10 vuotta vanha, miksi sitä tarvii toitottaa?
"mutku castle crusher oli eka" no mitä väliä? Ei Super Mariokaan ollut ensimmäinen tasohyppely ja varmasti löytyy joku uliseva kateellinen idiootti, joka pakonomaisesti yrittää väittää, ettei se edes ole hyvä.
Eiköhän noiden muiden ns. castle crusherien suosio kerro ihan omaa tarinaansa niiden "paremmuudesta". Vaikuttaa enemmän joltain Hipstereiden ulinalta, "mut mä tykkäsin näistä ennen ku ne oli cool".
14.04.2012 klo 12.39
eihän Mario Broskaan mikään omaperäisyyden riemuvoitto ollut. vanha idea huippuunsa tuunattuna
Mario on silti parempi. edes jonkunlainen vapaus ja refleksitesti toisin kuin ABn spray and pray
Taisi itse asiassa olla juuri tuo omaperäisyys se menestyksen tae. Ensimmäisiä (ellei ensimmäinen) sidescrolleri.
14.04.2012 klo 12.40
eihän Mario Broskaan mikään omaperäisyyden riemuvoitto ollut. vanha idea huippuunsa tuunattuna
Mario on silti parempi. edes jonkunlainen vapaus ja refleksitesti toisin kuin ABn spray and pray
Taisi itse asiassa olla juuri tuo omaperäisyys se menestyksen tae. Ensimmäisiä (ellei ensimmäinen) sidescrolleri.
Tarkoitin tällä siis Super Mario Brosia
Rekisteröitynyt 04.11.2007
14.04.2012 klo 13.52
kuka sitten on luonut? samoja mössöFPSiä, MMOita, vuosipäivityksiä, casualisointeja ja täysfloppejayms
Miyamoto on ainoa jota voi pitää pelimaailman Picassona, Van Goghina tms
Täytyy ikäväkseni todeta, ettei Miyamoto ole nykyään yhtään sen parempi kuin toiminta/räiskintäpelien kehittäjät. Miyamotolta tulee jatko-osia jatko-osien perään samoilla hahmoilla ja samoilla kaavoilla. Myöskin casualisointiin on lähdetty mukaan ja uusia Mario -pelejäkin on helpotettu aika paljon ja pelaajalle tyrkytetään apuja ja mahdollisuus skipata ikävä kohta jos peli ei suju.
Kirjoita kommentti