Tuorein sisältö

Legendaarinen pelintekijä ylistää Angry Birdsiä

13.04.2012 klo 13.00 | Luettu: 16916 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Eurogamer kertoo Marion ja monen muun megamenestyksekkään Nintendo-pelin isän Shigeru Miyamoton olevan hieman kateellinenkin Angry Birdseistä.

Miyamoto kertoi nauttineensa pelin pelaamisesta, sen simppeleistä kontrolleista ja jännittävästä pelielementtien yhdistämisestä.
"Angry Birds on hyvin yksinkertainen idea, mutta se on yksi niistä peleistä, jota arvostin välittömästi kun aloin pelata... ennen kuin toivoin, että olisin keksinyt idean itse. Tottakai minä haluan olla se, joka luo vakuuttavimmat ja yllättävimmät peli-ideat."

"Kontrollien oppiminen kestää hetken, mutta kun ne hallitsee, niissä on paljon tarkkuutta. Että käyttöliittymän saa noin intuitiiviseksi... uskon, että siihen käytettiin paljon työtä. Toki, jos pelintekijä olisi tehnyt pelin Nintendo DS:lle, ohjaus olisi ollut vieläkin parempi, mutta minkäs sille voit", jatkoi Miyamoto.

V2.fi veikkaa, että kommentit lausuttiin shigerumainen pilke silmäkulmassa.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Halo 4:ssä Master Ch... EA haluaa Need for S... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (26 viestiä)

Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

13.04.2012 klo 13.05

Aika sarkastiselta kuulostaa.
lainaa
Elena

13.04.2012 klo 13.54

No ei ollut kyllä angry birdsin idea kovin omaperäinen...
lainaa
Jonne

13.04.2012 klo 14.33

Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.
lainaa
Uppmas

Rekisteröitynyt 15.11.2011

13.04.2012 klo 14.42

Jonne kirjoitti:
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.


Ei, vaan se on aivan totta. Angry birdsin idea esiintyy jokaisessa castle crusher -tyyppisessä pelissä. Kyseesä ei ole mitenkään innovatiivinen julkaisu. Ilmaisia mainoksettomia castle crushereita löytyy netistä kymmeniä. Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.
lainaa
Sirq

13.04.2012 klo 15.11

Uppmas kirjoitti:
Jonne kirjoitti:
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.


Ei, vaan se on aivan totta. Angry birdsin idea esiintyy jokaisessa castle crusher -tyyppisessä pelissä. Kyseesä ei ole mitenkään innovatiivinen julkaisu. Ilmaisia mainoksettomia castle crushereita löytyy netistä kymmeniä. Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.

Jos vetää castle crusherit riviin ja vertailee vain niitä keskenään, niin ei siinä nyt hirveästi jää epäselvää että mikä peli oikeasti toimii hyvin.

Ei tarvitse pelata ku AB:n ensimmäinen kenttä niin näkee kuinka sujuvasti peli toimii juuri niin kuin sen pitääkin. AB:n lintujen laukaisu, lentorata, rakenteiden sortuminen, kai noita asioita voisi kutsua pelimoottoriksi(?), ovat ihan omaa luokkaansa.

lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

13.04.2012 klo 15.16

Uppmas kirjoitti:
Jonne kirjoitti:
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.

Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.

Design, helppokäyttöisyys ja viimeistely.
lainaa
Elena

13.04.2012 klo 15.30

Machinus kirjoitti:
Uppmas kirjoitti:
Jonne kirjoitti:
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.

Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.

Design, helppokäyttöisyys ja viimeistely.


Markkinointi, markkinointi, markkinointi
lainaa
Uppmas

Rekisteröitynyt 15.11.2011

13.04.2012 klo 15.39

Sirq kirjoitti:
Uppmas kirjoitti:
Jonne kirjoitti:
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.


Ei, vaan se on aivan totta. Angry birdsin idea esiintyy jokaisessa castle crusher -tyyppisessä pelissä. Kyseesä ei ole mitenkään innovatiivinen julkaisu. Ilmaisia mainoksettomia castle crushereita löytyy netistä kymmeniä. Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.

Jos vetää castle crusherit riviin ja vertailee vain niitä keskenään, niin ei siinä nyt hirveästi jää epäselvää että mikä peli oikeasti toimii hyvin.

Ei tarvitse pelata ku AB:n ensimmäinen kenttä niin näkee kuinka sujuvasti peli toimii juuri niin kuin sen pitääkin. AB:n lintujen laukaisu, lentorata, rakenteiden sortuminen, kai noita asioita voisi kutsua pelimoottoriksi(?), ovat ihan omaa luokkaansa.



Olen pelannut monia castle crushereita, ja minusta monet yltävät AB:n tasolle tahi ovat jopa parempia.
Muokannut: Uppmas 13.04.2012 klo 16.41 lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

13.04.2012 klo 16.01

Elena kirjoitti:
Machinus kirjoitti:
Uppmas kirjoitti:
Jonne kirjoitti:
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.

Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.

Design, helppokäyttöisyys ja viimeistely.


Markkinointi, markkinointi, markkinointi

Angry Birdsiä ei oltu markkinoitu näkyvästi ennenkuin se oli ladattu yli 50 miljoonaa kertaa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

13.04.2012 klo 16.07

Uppmas kirjoitti:
Jonne kirjoitti:
Yllättäen heti esimmäisenä pojat itkemässä Angry Birdsistä.


Ei, vaan se on aivan totta. Angry birdsin idea esiintyy jokaisessa castle crusher -tyyppisessä pelissä. Kyseesä ei ole mitenkään innovatiivinen julkaisu. Ilmaisia mainoksettomia castle crushereita löytyy netistä kymmeniä. Ihmettelen itsekin, että minkä takia AB on yleensäkin menestynyt.

Castle crusher on peligenre ja samalla tavalla muistakin peligenreistä erottuu tietyt tekeleet edukseen, kun ne vaan toimii.
lainaa
fdsafes

13.04.2012 klo 16.19

Omasta mielestäni Angry Birds on tylsä jopa verrattuna muihin Castle crushereihin. En vain ymmärrä mitä hauskaa on lintujen ampumisessa lautakasoihin joissa on vihreitä "possuja".
Joskus lomalla pelailin sitä paremman puutteessa, ja koin sen lähinnä puuduttavaksi enkä löytänyt siitä mitään koukuttavaa.
lainaa
Zx-4

Rekisteröitynyt 19.07.2007

13.04.2012 klo 16.29

Angry Birdseissä ei ole kyllä tietoakaan omaperäisyydestä. Ainoa syy miksi tästäkin pelistä tuli niin suosittu oli hyvä sattuma uusien kännyköiden kanssa, ei mitään muuta.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

13.04.2012 klo 16.29

Miyamoto olis varmasti tehnytkin Angry Birdsista paljon monipuolisemman, ja täten monta kertaa paremman pelin. Vähän sama kuin aiemmin mainitsemissani Battle of Dutyfieldeissä, varmaan ihan kiva naksutella ennalta-arvattavia ja kivan näköisiä maisemia, mutta jotta se oikeasti ansaitsisi paikkansa hyvien pelien listalla, täytyisi kuvioon saada hieman enemmän monimutkaisuutta, kuin
kasuaali kirjoitti:
nyt painan nappia ja nuo siat/terroristit menevät poks ja tulee pisteitä kilinän kanssa, tuo kilinä ja poks antavat minulle hyvän olon xD
Muokannut: Mirr5 13.04.2012 klo 16.29 lainaa
anon

13.04.2012 klo 16.49

Onhan Angry Birds ihan toimiva pikku peli. Ei käy kiistäminen etteikö olis hyvin toteutettu vaikka ei olekaan omaperäinen idea. Itselläni ei ole niinkään itse Angry Birdsiä vastaan mitään pahaa sanottavaa. Samaa ei voi sanoa itse firmasta. Yhden läpilyönnin tehnyt firma luulee itseään maailman parhaaksi pelifirmaksi ja lausuu niin älyttömiä asioita että oksat pois.

Jos muisti ei petä niin muun muassa mobiililaitteet olisivat tulevaisuuden ainoa ja oikea pelialusta. Taisi olla jotain suun soittoa Disneyllekin.

Haluaisin oikeasti nähdä mitä muuta porukka osaa tehdä kuin lypsää yhtä ideaa. Alkaa pikkuhiljaa oksettamaan tämä Disneymäinen rahastus ja lisenssin tunkeminen joka paikkaan.

Itse en pidä Roviota pelinkehittäjänä. Tekevät kaikkea muuta kuin pelejä (ellei lasketa lisäsisältöä valmiille pelille). Kehtasivat vielä pyyttää PC:llä rahaa uudesta ABsta.
lainaa
vanhaukko

13.04.2012 klo 16.57

eihän Mario Broskaan mikään omaperäisyyden riemuvoitto ollut. vanha idea huippuunsa tuunattuna

Mario on silti parempi. edes jonkunlainen vapaus ja refleksitesti toisin kuin ABn spray and pray
lainaa
Noopodu

13.04.2012 klo 18.25

Se on vaan sillä tavalla että ei mikään linnan linkoominen katapultilla vetoa samalla tavalla kuin "hassut vihaiset" linnut
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

13.04.2012 klo 19.12

Noopodu kirjoitti:
Se on vaan sillä tavalla että ei mikään linnan linkoominen katapultilla vetoa samalla tavalla kuin "hassut vihaiset" linnut


Joo myöskään näe oikein mitään markkinointimahdollisuuksia kivilohkareilla. Nuo linnut possut ovat persoonallisia ja varmasti pienemmät ja vähän isommatkin niistä tykkää.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

13.04.2012 klo 20.04

Mirr5 kirjoitti:
Miyamoto olis varmasti tehnytkin Angry Birdsista paljon monipuolisemman, ja täten monta kertaa paremman pelin.

Olisi voinut tehdäkkin joskus, mutta herra Miyamoto on nykyisin jämähtänyt jonnekkin 90-luvulle, eikä ole omasta mielestä ollut terässä enää pitkään aikaan. Milloin viimeksi herra on luonut uuden originaalin kunnon pelin?
lainaa
putkimies

13.04.2012 klo 20.40

Uskon oikeasti että Miyamoto tykkää angry birdsistä koska mario on juuri samanlainen.
lainaa
boring

13.04.2012 klo 20.41

tagman kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Miyamoto olis varmasti tehnytkin Angry Birdsista paljon monipuolisemman, ja täten monta kertaa paremman pelin.

Olisi voinut tehdäkkin joskus, mutta herra Miyamoto on nykyisin jämähtänyt jonnekkin 90-luvulle, eikä ole omasta mielestä ollut terässä enää pitkään aikaan. Milloin viimeksi herra on luonut uuden originaalin kunnon pelin?


kuka sitten on luonut? samoja mössöFPSiä, MMOita, vuosipäivityksiä, casualisointeja ja täysfloppejayms

Miyamoto on ainoa jota voi pitää pelimaailman Picassona, Van Goghina tms
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

13.04.2012 klo 20.53

''Tottakai minä haluan olla se, joka luo vakuuttavimmat ja yllättävimmät peli-ideat." Ideahan on 10v vanha
lainaa
min5sevaan

Rekisteröitynyt 22.03.2012

14.04.2012 klo 01.36

@boring
arvasin et joku tulis puolusteleen mollaamalla et kaikki on nykyään kakkaa.
tosiasia on et pelit on vaan pelei, on hyvii, huonoii, tuoreit ja kierrätettyii jne..
ja mitä tulee nykypeleihin niin lõytyy kyllä paljon tuoreita, hauskoja, omaperäisiä ideoita, samaa mitä ei voi sanoa miyamotosta ja Nintendosta, joiden bisnes on pyöriny pääsääntösesti samojen ideoiden ympãrillä jo 30 vuotta.

eli pointti se, et juu kyl shigeru olis halunnu olla AB luoja

a) siksi koska hän ja N aina yrittävät kehittää ABin kaltaisia lypsylehmiä, joita vuosikymmenestä toiseen voidaan käyttää.
b) siksi koska, kyllä, on jumahtanu jonneki 80-90 luvulle.

kumma vaan, miten toisia toimivan idean lypsämisestä haukututaan, ja toisia ylistetään jopa picassoiksi.

@Talmunen
mut kun se o vasta tulossa 2000 luvulle ni tottakait pitää ideaa ihmeellisenä.
lainaa
Hohhoijaa

14.04.2012 klo 10.07

Talmunen kirjoitti:
''Tottakai minä haluan olla se, joka luo vakuuttavimmat ja yllättävimmät peli-ideat." Ideahan on 10v vanha


Huomiosi on myös 10 vuotta vanha, miksi sitä tarvii toitottaa?
"mutku castle crusher oli eka" no mitä väliä? Ei Super Mariokaan ollut ensimmäinen tasohyppely ja varmasti löytyy joku uliseva kateellinen idiootti, joka pakonomaisesti yrittää väittää, ettei se edes ole hyvä.
Eiköhän noiden muiden ns. castle crusherien suosio kerro ihan omaa tarinaansa niiden "paremmuudesta". Vaikuttaa enemmän joltain Hipstereiden ulinalta, "mut mä tykkäsin näistä ennen ku ne oli cool".
lainaa
Pappapa

14.04.2012 klo 12.39

vanhaukko kirjoitti:
eihän Mario Broskaan mikään omaperäisyyden riemuvoitto ollut. vanha idea huippuunsa tuunattuna

Mario on silti parempi. edes jonkunlainen vapaus ja refleksitesti toisin kuin ABn spray and pray


Taisi itse asiassa olla juuri tuo omaperäisyys se menestyksen tae. Ensimmäisiä (ellei ensimmäinen) sidescrolleri.
lainaa
Pappapa

14.04.2012 klo 12.40

Pappapa kirjoitti:
vanhaukko kirjoitti:
eihän Mario Broskaan mikään omaperäisyyden riemuvoitto ollut. vanha idea huippuunsa tuunattuna

Mario on silti parempi. edes jonkunlainen vapaus ja refleksitesti toisin kuin ABn spray and pray


Taisi itse asiassa olla juuri tuo omaperäisyys se menestyksen tae. Ensimmäisiä (ellei ensimmäinen) sidescrolleri.


Tarkoitin tällä siis Super Mario Brosia
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

14.04.2012 klo 13.52

boring kirjoitti:

kuka sitten on luonut? samoja mössöFPSiä, MMOita, vuosipäivityksiä, casualisointeja ja täysfloppejayms

Miyamoto on ainoa jota voi pitää pelimaailman Picassona, Van Goghina tms

Täytyy ikäväkseni todeta, ettei Miyamoto ole nykyään yhtään sen parempi kuin toiminta/räiskintäpelien kehittäjät. Miyamotolta tulee jatko-osia jatko-osien perään samoilla hahmoilla ja samoilla kaavoilla. Myöskin casualisointiin on lähdetty mukaan ja uusia Mario -pelejäkin on helpotettu aika paljon ja pelaajalle tyrkytetään apuja ja mahdollisuus skipata ikävä kohta jos peli ei suju.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova