Seuraavasta Xboxista uupuu levyasema?
Tästä on jo aiemminkin huhuttu tai ainakin spekuloitu, mutta MCVUK:n lähde väittää rikkovansa mitä tiukinta salassapitosopimusta kertoessaan, että seuraavassa Xboxissa ei ole lainkaan DVD-asemaa. Tai Blu-ray-asemaa.
MCV:n mukaan Microsoft on kertonut kumppaneilleen, että levyasemaa ei ole, mutta sen sijaan tuki jonkinlaisille muistikorteille. Tiedossa ei ole, onko kyseessä jokin uusi formaatti vai esimerkiksi perus-SD-kortit. Mahdollista on myös, että kyseessä on SD-kiintolevy, johon pelit ladataan.
Samassa tiedossa kerrotaan myös varmana informaationa, että laite on tulossa ensi vuonna ja tämän vuoden E3-messuilla nähtäisin aiheesta asiaa.
Keskustelut (58 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.04.2007
09.03.2012 klo 17.07
Joten, ihan sama.
09.03.2012 klo 17.17
Nii ja se minimipituus...
09.03.2012 klo 17.27
09.03.2012 klo 17.28
xboxilla on sellanen 50 peliä joka oli tärkein syy pysyä kelkassa ja ostaa 360 kun sitä yhteensopivuutta mainostettiin ja Halo 3. se jäi sitten ihan torsoksi mutta 360lle on nyt kuitenkin toiset 50 peliä. jos nuo kaikki 100 peliä olisi toiminut uudessa boksissa niin pakko-ostos olisi ollut.
ja miksi nyt pysyisin Xboxin kelkassa? Kinectin ja XBLA pelien takia? kunnon yksinoikeudet on annettu pois ja kaikki panostukset menee Netflixin tasoiseen hömppään plus tietty Kinect.
WiiU ei näytä yhtään paremmalta, joten vaihtoehdot ovat PC (ei jaksa päivitysDRMasetusymshelvettiä), Playstation (samaa kasuaaliroskaa tulossa jos tekevät mitään), retrona pysyminen tai kaikkien pelien roskiin vienti.
hurraa pelaaminen
09.03.2012 klo 17.33
Tuossa Czerwonyn väitteessä ei ole taas mitään järkeä...
09.03.2012 klo 17.39
Itsekkin olen aina ihmetellyt mikseivät pelit tule joillain tikuilla tai korteilla, mutta syynä taitaa olla vain kalliimpi hinta. Toivottavasti pysytään kuitenkin jossain fyysisessä.
Tuossa Czerwonyn väitteessä ei ole taas mitään järkeä...
Niin, nyt päästään eroon vielä kansista ja levyistäkin, puhumattakaan rekkojen ja laivojen tuontikustannuksista. Mutta näkyykö se pelien hinnoissa? Korkeintaan korottavasti "Uuteen infastruktuuriin siirtyminen vaatii rahoitusta"
Ja nyt ei puhuta Steamista vaan Microsoftista, Sonysta, EAsta ja muista rahanrepijöistä.
09.03.2012 klo 17.39
Rekisteröitynyt 20.12.2010
09.03.2012 klo 17.44
09.03.2012 klo 17.57
Konsolien teknologian perusteella tähän tulee varmaankin disketit
09.03.2012 klo 18.03
En ymmärrä valituksia taaksepäinyhteensopivuuksista etenkin, jos omistaa vanhemman konsolin. Pleikkarissakaan ei tule olemaan taaksepäinyhteensopivuutta, jos luopuvat cellistä, mikä tuntuu jatkuvasti vain entistä todennäköisemmältä.
Siinä vaiheessa kun kaapista löytyy toimivat Commodore 64, NES, SNES, PS1, Gamecube, GBA, DS, XBOX, XBOX360 niin alkaa ajattelemaan että mihin helvettiin ne kaikki mahtuu, eikö yksi kone voisi pyörittää kaikkea. *PClle löytyy suurin osa emulaattoreina mutta ei uusimpia plus paskaPC on paskaPC ja pelaan mielummin konsolilla*
Sitäpaitsi taaksepäin yhteensopivuus on myyntivaltti. Kun kuulen uudesta Xboxista niin olen automaattisesti kiinnostuneempi ja toiveikkaampi kuin kuullessani WiiUsta tai SonyNelosesta. Mutta jos ei ole taaksepäin yhteensopivuutta niin mitä jää jäljelle? Nimi ja nostalginen brändimielikuva. En välitä paskaakaan lukeeko siinä konsolin kyljessä X, P vai W vaan mitä se soittaa.
Mutta sillä yhteensopivuudellahan on varjopuolensa. Jos Resident Evilin, God of war, Beyond Good and Evil, Crash Bandicoot yms toimisivat uudellakin konsolilla niin kiinnostuneiden uusio-ostajien määrä romahtaisi. Siksihän Sonykin veti tuen pois, ja sanovat että se 5e jonka tuki maksoi oli liikaa vaikka monelle tuki oli juuri syy ostaa PS3. Ja sitten ne pelaajat päätyvät ostamaan satojen eurojen arvosta pelejä jotka he jo omistavat.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.03.2012 klo 18.40
09.03.2012 klo 18.56
Uskon enemmin streamikonsoliin kuin siihen että tämä konsoli käyttää pelkkiä flash -kasetteja. Massiivisten pelien medioiden hinta olisi samaa luokkaa kuin N64:n huippukalliissa moduuleissa aikoinaan. Nykytilanteessa tämä karkottaisi hyvin tehokkaasti 3rd partyt pois.
Tuossa on vain se ongelma, että suuret kaupat yms. jotka nykyään pelejä myyvät varmasti nousisivat barrikadeille. Helposti näen, että jos me ei saada myydä pelejä niin ei myydä koneitakaa. Ja kukaan ei uskalla ensimmäisenä tähän uhkapeliin lähteä.
09.03.2012 klo 20.12
09.03.2012 klo 20.59
eiköhän kaupat pysty myymään pelejä samanlailla kuin esim Xbox Liven aikaa. Vaikkei mitään fyysistä paketissa olisikaan, kyllä vähittäiskauppa keinot keksii
Niin, Xbox Liven myyntejähän pystyy vertaamaan kauppojen myynteihin.. eiku, ei voikaan.
Ja yleensäkin, kun suurin osa peleistä vielä konsoleille myydään fyysisinä, niin liven osuus.. nääh.
09.03.2012 klo 21.21
Itsekkin olen aina ihmetellyt mikseivät pelit tule joillain tikuilla tai korteilla, mutta syynä taitaa olla vain kalliimpi hinta. Toivottavasti pysytään kuitenkin jossain fyysisessä.
Tuossa Czerwonyn väitteessä ei ole taas mitään järkeä...
Niin, nyt päästään eroon vielä kansista ja levyistäkin, puhumattakaan rekkojen ja laivojen tuontikustannuksista. Mutta näkyykö se pelien hinnoissa? Korkeintaan korottavasti "Uuteen infastruktuuriin siirtyminen vaatii rahoitusta"
Ja nyt ei puhuta Steamista vaan Microsoftista, Sonysta, EAsta ja muista rahanrepijöistä.
Markkinataloudessa on se hyvä puoli että hinta asettuu aina siihen mitä ollaan valmiita maksamaan. Niinpä jos peli tuntuu liian kalliilta, jätä hyllyyn tai lataamatta.
09.03.2012 klo 21.28
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.03.2012 klo 21.44
Markkinataloudessa on se hyvä puoli että hinta asettuu aina siihen mitä ollaan valmiita maksamaan. Niinpä jos peli tuntuu liian kalliilta, jätä hyllyyn tai lataamatta.
Löytyy liikaa ihmisiä jotka maksavat vaikka millaisia ryötöhintoja kun vaan saavat lempipelinsä. Eli järkevät ihmiset saa jättää kaikki pelit hyllyyn kun pelit siirtyy kokonaan verkkojakeluun ja kauppojen hintakilpailu ja tarjoukset häviää.
09.03.2012 klo 21.53
Markkinataloudessa on se hyvä puoli että hinta asettuu aina siihen mitä ollaan valmiita maksamaan. Niinpä jos peli tuntuu liian kalliilta, jätä hyllyyn tai lataamatta.
Löytyy liikaa ihmisiä jotka maksavat vaikka millaisia ryötöhintoja kun vaan saavat lempipelinsä. Eli järkevät ihmiset saa jättää kaikki pelit hyllyyn kun pelit siirtyy kokonaan verkkojakeluun ja kauppojen hintakilpailu ja tarjoukset häviää.
Ihmiset ostavat mitä haluvat mikäli katsovat sen hinnan arvoiseksi, eivätkä ole suuremmin kiinnostuneita siitä mitä mieltä sinä satut kulloinkin olemaan heidän ostoksensa järkevyydestä ja hinnasta.
Eipä elokuvatkaan ole kadonneet kaupoista verkkojakelun myötä.
Rekisteröitynyt 12.01.2011
10.03.2012 klo 01.17
Digitaalinen jakelu on kuitenkin tulevaisuus.
10.03.2012 klo 09.15
Pelit ladataan suoraan konsolin verkkokaupasta - ja esimerkiksi cdon myy vain latauskoodeja konsolin verkkokauppaan. ne, joilla nettia ei ole, lataavat ostopisteissa pelin jonkinlaiselle muistikorttihardellille ja siirtavat sitten konsolille.
Digitaalinen jakelu on kuitenkin tulevaisuus.
Ai tulevaisuus? Digitaalisena ne pelit on jaeltu tähänkin asti ja digitaalisena ne on niillä muistikorteillakin.
Rekisteröitynyt 15.11.2011
10.03.2012 klo 09.42
Pelit ladataan suoraan konsolin verkkokaupasta - ja esimerkiksi cdon myy vain latauskoodeja konsolin verkkokauppaan. ne, joilla nettia ei ole, lataavat ostopisteissa pelin jonkinlaiselle muistikorttihardellille ja siirtavat sitten konsolille.
Digitaalinen jakelu on kuitenkin tulevaisuus.
Ai tulevaisuus? Digitaalisena ne pelit on jaeltu tähänkin asti ja digitaalisena ne on niillä muistikorteillakin.
Termien väärinkäyttöä havaittu.
Kuitenkin, itse en osta koko konsolia, ellen saa fyysistä kopiota peleistä. Fyysiset kopiot saavat sitten olla mitä vaan.
10.03.2012 klo 10.04
Rekisteröitynyt 04.11.2007
10.03.2012 klo 12.59
Markkinataloudessa on se hyvä puoli että hinta asettuu aina siihen mitä ollaan valmiita maksamaan. Niinpä jos peli tuntuu liian kalliilta, jätä hyllyyn tai lataamatta.
Löytyy liikaa ihmisiä jotka maksavat vaikka millaisia ryötöhintoja kun vaan saavat lempipelinsä. Eli järkevät ihmiset saa jättää kaikki pelit hyllyyn kun pelit siirtyy kokonaan verkkojakeluun ja kauppojen hintakilpailu ja tarjoukset häviää.
Ihmiset ostavat mitä haluvat mikäli katsovat sen hinnan arvoiseksi, eivätkä ole suuremmin kiinnostuneita siitä mitä mieltä sinä satut kulloinkin olemaan heidän ostoksensa järkevyydestä ja hinnasta.
Eipä elokuvatkaan ole kadonneet kaupoista verkkojakelun myötä.
Miksi puolustelet? Pelejä vaitaisiin vaihtoehtoisesti myydä halvalla, jolloin ostajia on enemmän ja voitot voi olla parhaimmillaan jopa yli sen mitä pelistä saataisiin kalliilla hinnalla ja peli saavuttaisi suuremman yleisön.
10.03.2012 klo 13.08
Rekisteröitynyt 15.11.2011
10.03.2012 klo 13.09
Heh, oikein naurattaa kun joku jonne imuttelee 30gigasta forza seiskaa mokkulalla :D
Mulla on mokkula ja 12 mbps latausnopeus.
http://www.speedtest.net/result/1824739498.png
10.03.2012 klo 14.19
Markkinataloudessa on se hyvä puoli että hinta asettuu aina siihen mitä ollaan valmiita maksamaan. Niinpä jos peli tuntuu liian kalliilta, jätä hyllyyn tai lataamatta.
Löytyy liikaa ihmisiä jotka maksavat vaikka millaisia ryötöhintoja kun vaan saavat lempipelinsä. Eli järkevät ihmiset saa jättää kaikki pelit hyllyyn kun pelit siirtyy kokonaan verkkojakeluun ja kauppojen hintakilpailu ja tarjoukset häviää.
Ihmiset ostavat mitä haluvat mikäli katsovat sen hinnan arvoiseksi, eivätkä ole suuremmin kiinnostuneita siitä mitä mieltä sinä satut kulloinkin olemaan heidän ostoksensa järkevyydestä ja hinnasta.
Eipä elokuvatkaan ole kadonneet kaupoista verkkojakelun myötä.
Miksi puolustelet? Pelejä vaitaisiin vaihtoehtoisesti myydä halvalla, jolloin ostajia on enemmän ja voitot voi olla parhaimmillaan jopa yli sen mitä pelistä saataisiin kalliilla hinnalla ja peli saavuttaisi suuremman yleisön.
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
10.03.2012 klo 15.42
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
Taitaa isukkinne maksaa pelinne kun niin puolustelette niitä riistäjiä.
10.03.2012 klo 16.30
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
Taitaa isukkinne maksaa pelinne kun niin puolustelette niitä riistäjiä.
Riistäjiä? Jätä peli hyllyyn niin 'riistäjä' jää ilman riistettävää. Sehän se pointti oli.
Rekisteröitynyt 15.11.2011
10.03.2012 klo 16.59
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
Taitaa isukkinne maksaa pelinne kun niin puolustelette niitä riistäjiä.
Riistäjiä? Jätä peli hyllyyn niin 'riistäjä' jää ilman riistettävää. Sehän se pointti oli.
Tiedätkös. Blu-ray -levyn arvo on ehkä noin 1€, DVD sitäkin halvempi. Kotelon muovi maksaa saman verran. Blu-ray levyjen ja koteloon tekeminen maksaa korkeintaan 2€. Kuljetukset maksavat 1€. Näin olettaen siis pelin konkreettiseksi hinnaksi tulee 5€ (joka on yläkanttiin vieläpä). Siihen vielä sitten verot, kaupan osuus ja muut. Mutta kuitenkin, maksamme uusista peleistä kymmeniä euroja yli teoreettisen pelin hinnan. Maksamme oikeudesta pelata parhaimmillaan kymmeniä euroa. Pelit ovat myyntiartikkeleita, joissa niiden tekijä vetää paljon rahaa ''välistä''. En tunne monta tuotetta, joissa se välistä vedetty rahamäärä ylittäisi tuotteen teoreettisen arvon itsessään.
EDIT: Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
Rekisteröitynyt 01.10.2011
10.03.2012 klo 17.36
10.03.2012 klo 17.46
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
Taitaa isukkinne maksaa pelinne kun niin puolustelette niitä riistäjiä.
Riistäjiä? Jätä peli hyllyyn niin 'riistäjä' jää ilman riistettävää. Sehän se pointti oli.
Tiedätkös. Blu-ray -levyn arvo on ehkä noin 1€, DVD sitäkin halvempi. Kotelon muovi maksaa saman verran. Blu-ray levyjen ja koteloon tekeminen maksaa korkeintaan 2€. Kuljetukset maksavat 1€. Näin olettaen siis pelin konkreettiseksi hinnaksi tulee 5€ (joka on yläkanttiin vieläpä). Siihen vielä sitten verot, kaupan osuus ja muut. Mutta kuitenkin, maksamme uusista peleistä kymmeniä euroja yli teoreettisen pelin hinnan. Maksamme oikeudesta pelata parhaimmillaan kymmeniä euroa. Pelit ovat myyntiartikkeleita, joissa niiden tekijä vetää paljon rahaa ''välistä''. En tunne monta tuotetta, joissa se välistä vedetty rahamäärä ylittäisi tuotteen teoreettisen arvon itsessään.
EDIT: Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
Se sisältöhän maksaa. Siinä ne ohjelmoijat, suunnittelijat ja tuottajat tekevät sen kalliin työn. Joten alle 50e hinta on mielestäni aikamoista venyttämistä
Kuitenkin kun nuo kuljetus yms kustannukset loppuvat niin olettaisin pelien hintojen laskevan. Mutta niinhän siinä käy että se summa tullaan siirtämään vain firman voittotulokseen.
P.S. mitä ihmeen kapitalisteja täällä on? Kyllä pelit myisivät ihan kivasti vaikka hinta nostettaisiin sataan euroon. Pointti on reilu kauppa. Kun kustannukset laskevat niin luulisi sen näkyvän hinnassakin.
10.03.2012 klo 19.15
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
Taitaa isukkinne maksaa pelinne kun niin puolustelette niitä riistäjiä.
Riistäjiä? Jätä peli hyllyyn niin 'riistäjä' jää ilman riistettävää. Sehän se pointti oli.
Tiedätkös. Blu-ray -levyn arvo on ehkä noin 1€, DVD sitäkin halvempi. Kotelon muovi maksaa saman verran. Blu-ray levyjen ja koteloon tekeminen maksaa korkeintaan 2€. Kuljetukset maksavat 1€. Näin olettaen siis pelin konkreettiseksi hinnaksi tulee 5€ (joka on yläkanttiin vieläpä). Siihen vielä sitten verot, kaupan osuus ja muut. Mutta kuitenkin, maksamme uusista peleistä kymmeniä euroja yli teoreettisen pelin hinnan. Maksamme oikeudesta pelata parhaimmillaan kymmeniä euroa. Pelit ovat myyntiartikkeleita, joissa niiden tekijä vetää paljon rahaa ''välistä''. En tunne monta tuotetta, joissa se välistä vedetty rahamäärä ylittäisi tuotteen teoreettisen arvon itsessään.
EDIT: Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
Taisit unohtaa työvoimakustannukset (mm. palkat, sosiaalikustannukset, edut, vakuutukset) liiketilat, laite- ohjelmisto ja työvälinehankinnat ja niiden ylläpito, koulutuskustannukset, lisenssit, markkinointikulut, verot ym. ym.
Siitäpä vaan sitten uppmas tekemään pelejä, niin voit myydä sitä niin halvalla kuin ikinä haluat. Vaikkapa sitten ihan toimitusmedian hinnalla.
10.03.2012 klo 19.32
10.03.2012 klo 19.51
Jollei kiinnosta maksaa oikeudesta pelata tai varat eivät riitä, niin pelin voi myös jättää ostamatta.
Te olette joko:
A.)Pelintekijöitä/sijoittajia
B.)Lammaslauman alfayksilöitä
C.)Trolleja
Miksi pirussa haluatte maksaa peleistä suurimman mahdollisen hinnan?
10.03.2012 klo 20.02
Jollei kiinnosta maksaa oikeudesta pelata tai varat eivät riitä, niin pelin voi myös jättää ostamatta.
Te olette joko:
A.)Pelintekijöitä/sijoittajia
B.)Lammaslauman alfayksilöitä
C.)Trolleja
Miksi pirussa haluatte maksaa peleistä suurimman mahdollisen hinnan?
Suurin mahdollinen hinta? Ei, vaan kieltäydyn yksinkertaisesti maksamasta enemmän kuin olen olen valmis maksamaan myytävästä tuotteesta. Siis jos hinta on mielestäni liian kova niin en osta.
Rekisteröitynyt 15.11.2011
10.03.2012 klo 20.05
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
Taitaa isukkinne maksaa pelinne kun niin puolustelette niitä riistäjiä.
Riistäjiä? Jätä peli hyllyyn niin 'riistäjä' jää ilman riistettävää. Sehän se pointti oli.
Tiedätkös. Blu-ray -levyn arvo on ehkä noin 1€, DVD sitäkin halvempi. Kotelon muovi maksaa saman verran. Blu-ray levyjen ja koteloon tekeminen maksaa korkeintaan 2€. Kuljetukset maksavat 1€. Näin olettaen siis pelin konkreettiseksi hinnaksi tulee 5€ (joka on yläkanttiin vieläpä). Siihen vielä sitten verot, kaupan osuus ja muut. Mutta kuitenkin, maksamme uusista peleistä kymmeniä euroja yli teoreettisen pelin hinnan. Maksamme oikeudesta pelata parhaimmillaan kymmeniä euroa. Pelit ovat myyntiartikkeleita, joissa niiden tekijä vetää paljon rahaa ''välistä''. En tunne monta tuotetta, joissa se välistä vedetty rahamäärä ylittäisi tuotteen teoreettisen arvon itsessään.
EDIT: Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
Taisit unohtaa työvoimakustannukset (mm. palkat, sosiaalikustannukset, edut, vakuutukset) liiketilat, laite- ohjelmisto ja työvälinehankinnat ja niiden ylläpito, koulutuskustannukset, lisenssit, markkinointikulut, verot ym. ym.
Siitäpä vaan sitten uppmas tekemään pelejä, niin voit myydä sitä niin halvalla kuin ikinä haluat. Vaikkapa sitten ihan toimitusmedian hinnalla.
Luitkos sen kohdan ''ja muut''?. Täytyypäs auttaa kun ei osata. Tarkoitin nimenomaan kaikkia muita kuluja, kun en osannut/jaksanut listata.
Näin olettaen siis pelin konkreettiseksi hinnaksi tulee 5€ (joka on yläkanttiin vieläpä). Siihen vielä sitten verot, kaupan osuus JA MUUT.
10.03.2012 klo 20.14
Luitkos sen kohdan ''ja muut''?. Täytyypäs auttaa kun ei osata. Tarkoitin nimenomaan kaikkia muita kuluja, kun en osannut/jaksanut listata.
Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
Ei auta kun tuollainen perseestä vedetty mutuilu ei todista mitään. Näitä nykypäivän AAA-pelejä vedetään miljoonabudjeteilla ja helvetillisillä riskeillä niin siinä ei viis-kuuskymppiä pelistä hirveästi paina. Älä osta jos on liikaa, vaikuta lompakollasi (äläkä itke että kun muut ostaa kuitenkin).
10.03.2012 klo 20.36
Luitkos sen kohdan ''ja muut''?. Täytyypäs auttaa kun ei osata. Tarkoitin nimenomaan kaikkia muita kuluja, kun en osannut/jaksanut listata.
Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
Ei auta kun tuollainen perseestä vedetty mutuilu ei todista mitään. Näitä nykypäivän AAA-pelejä vedetään miljoonabudjeteilla ja helvetillisillä riskeillä niin siinä ei viis-kuuskymppiä pelistä hirveästi paina. Älä osta jos on liikaa, vaikuta lompakollasi (äläkä itke että kun muut ostaa kuitenkin).
Kyse ei ole hinnan summasta vaan siitä että kuljetus ja materiaalikustannukset tekevät kuitenkin ison siivun. Pelien hinta voisi ihan loogisesti laskea kun niistä päästään eroon. Ihan kuin jos autoja alettaisiin myymään ilman renkaita ja hinta pysyisi samana.
Mutta varmasti vetoavat siihen että serverit maksavat joten 5-10e per peli tarvitaan niiden rahoittamiseen, vaikka serverit ovatkin kertainvestointeja ja niiden tarpeellisuus riippuu täysin firmoista (Microsoftin megafirma vs joku THQn pikkupulju vs kehittäjä joka pitää pelinsä omalla serverillään eikä julkaisijalla)
Puhumattakaan tietty siitä mitä tapahtuu kun servereitä aletaan sulkemaan.
10.03.2012 klo 20.43
Luitkos sen kohdan ''ja muut''?. Täytyypäs auttaa kun ei osata. Tarkoitin nimenomaan kaikkia muita kuluja, kun en osannut/jaksanut listata.
Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
Ei auta kun tuollainen perseestä vedetty mutuilu ei todista mitään. Näitä nykypäivän AAA-pelejä vedetään miljoonabudjeteilla ja helvetillisillä riskeillä niin siinä ei viis-kuuskymppiä pelistä hirveästi paina. Älä osta jos on liikaa, vaikuta lompakollasi (äläkä itke että kun muut ostaa kuitenkin).
Kyse ei ole hinnan summasta vaan siitä että kuljetus ja materiaalikustannukset tekevät kuitenkin ison siivun. Pelien hinta voisi ihan loogisesti laskea kun niistä päästään eroon. Ihan kuin jos autoja alettaisiin myymään ilman renkaita ja hinta pysyisi samana.
Mutta varmasti vetoavat siihen että serverit maksavat joten 5-10e per peli tarvitaan niiden rahoittamiseen, vaikka serverit ovatkin kertainvestointeja ja niiden tarpeellisuus riippuu täysin firmoista (Microsoftin megafirma vs joku THQn pikkupulju vs kehittäjä joka pitää pelinsä omalla serverillään eikä julkaisijalla)
Puhumattakaan tietty siitä mitä tapahtuu kun servereitä aletaan sulkemaan.
No älä osta. Valinta on sinun. Ja jos digitaalinen jakelu ei saavuta kuluttajien suosiota niin sitä ei tule. Firmat haluavat miellyttää asiakasta koska muuten heillä ei sitä ole.
10.03.2012 klo 21.51
Firmat haluavat miellyttää asiakasta koska muuten heillä ei sitä ole.
Paitsi, että...
Nykyään firmat haluavat miellyttää sijoittajia, koska muuten heillä ei niitä ole. Sen takia suurimmat pelifirmat listautuvat pörssiin, jottei niiden tarvitse asiakasta kuunnella vaan myyntejä. Näinhän on pitkään jo mennyt isoilla firmoilla.
10.03.2012 klo 22.00
Firmat haluavat miellyttää asiakasta koska muuten heillä ei sitä ole.
Paitsi, että...
Nykyään firmat haluavat miellyttää sijoittajia, koska muuten heillä ei niitä ole. Sen takia suurimmat pelifirmat listautuvat pörssiin, jottei niiden tarvitse asiakasta kuunnella vaan myyntejä. Näinhän on pitkään jo mennyt isoilla firmoilla.
Sijoittaja == omistaja. Ei asiakasta => ei myyntiä == tyytymätön sijoittaja => muutos myyntituotteeseen.
11.03.2012 klo 03.28
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
Taitaa isukkinne maksaa pelinne kun niin puolustelette niitä riistäjiä.
Riistäjiä? Jätä peli hyllyyn niin 'riistäjä' jää ilman riistettävää. Sehän se pointti oli.
Tiedätkös. Blu-ray -levyn arvo on ehkä noin 1€, DVD sitäkin halvempi. Kotelon muovi maksaa saman verran. Blu-ray levyjen ja koteloon tekeminen maksaa korkeintaan 2€. Kuljetukset maksavat 1€. Näin olettaen siis pelin konkreettiseksi hinnaksi tulee 5€ (joka on yläkanttiin vieläpä). Siihen vielä sitten verot, kaupan osuus ja muut. Mutta kuitenkin, maksamme uusista peleistä kymmeniä euroja yli teoreettisen pelin hinnan. Maksamme oikeudesta pelata parhaimmillaan kymmeniä euroa. Pelit ovat myyntiartikkeleita, joissa niiden tekijä vetää paljon rahaa ''välistä''. En tunne monta tuotetta, joissa se välistä vedetty rahamäärä ylittäisi tuotteen teoreettisen arvon itsessään.
EDIT: Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
Taisit unohtaa työvoimakustannukset (mm. palkat, sosiaalikustannukset, edut, vakuutukset) liiketilat, laite- ohjelmisto ja työvälinehankinnat ja niiden ylläpito, koulutuskustannukset, lisenssit, markkinointikulut, verot ym. ym.
Siitäpä vaan sitten uppmas tekemään pelejä, niin voit myydä sitä niin halvalla kuin ikinä haluat. Vaikkapa sitten ihan toimitusmedian hinnalla.
Luitkos sen kohdan ''ja muut''?. Täytyypäs auttaa kun ei osata. Tarkoitin nimenomaan kaikkia muita kuluja, kun en osannut/jaksanut listata.
Näin olettaen siis pelin konkreettiseksi hinnaksi tulee 5€ (joka on yläkanttiin vieläpä). Siihen vielä sitten verot, kaupan osuus JA MUUT.
Kylläpäs uppmas hermostui! Mahtaa ottaa itsetunnolle, kun järjetön ininä nettijakelun kamaluudesta ja järjettömät teoriat pelien hinnoittelusta eivät saa järjen omaavien keskuudesta lainkaan ymmärrystä ja vastakaikua.
11.03.2012 klo 08.55
Aaaah, hiljaisuus.. 2 hooveria (PS3, x360) nurkassa riittää. Mulle kelpaisi kyllä hiljainen konsoli.
Vaihda slimmiin.
11.03.2012 klo 11.01
Firmat haluavat miellyttää asiakasta koska muuten heillä ei sitä ole.
Paitsi, että...
Nykyään firmat haluavat miellyttää sijoittajia, koska muuten heillä ei niitä ole. Sen takia suurimmat pelifirmat listautuvat pörssiin, jottei niiden tarvitse asiakasta kuunnella vaan myyntejä. Näinhän on pitkään jo mennyt isoilla firmoilla.
Sijoittaja == omistaja. Ei asiakasta => ei myyntiä == tyytymätön sijoittaja => muutos myyntituotteeseen.
Ei taiteesta voi tehdä sijoitustuotetta. Tai sanotaan niin että pelin taidearvo laskee ja "viihdearvo" nousee mitä enemmän massaan vetoavia rahasijoittajia alalla on.
Juuri tuon sijoittajien nousun takia pelit jotka myyvät ihan kivasti voitolla (Resident Evil, Halo, Splinter Cell, Mass Effect) muutetaan lähemmäs CODia jotta myyntejä saataisiin vielä ina nostettua. Puhumattakaan DLC helvetistä, pelinkehittäjien alistamisesta (Molyneux, Inafune, Itagaki, Karpyshyn) yms
Nintendo on ainoa joka ei ole täysin rahasilmien talutushihnassa mutta sitäkin painostetaan jatkuvasti.
Rekisteröitynyt 15.04.2009
11.03.2012 klo 12.17
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
Taitaa isukkinne maksaa pelinne kun niin puolustelette niitä riistäjiä.
Riistäjiä? Jätä peli hyllyyn niin 'riistäjä' jää ilman riistettävää. Sehän se pointti oli.
Tiedätkös. Blu-ray -levyn arvo on ehkä noin 1€, DVD sitäkin halvempi. Kotelon muovi maksaa saman verran. Blu-ray levyjen ja koteloon tekeminen maksaa korkeintaan 2€. Kuljetukset maksavat 1€. Näin olettaen siis pelin konkreettiseksi hinnaksi tulee 5€ (joka on yläkanttiin vieläpä). Siihen vielä sitten verot, kaupan osuus ja muut. Mutta kuitenkin, maksamme uusista peleistä kymmeniä euroja yli teoreettisen pelin hinnan. Maksamme oikeudesta pelata parhaimmillaan kymmeniä euroa. Pelit ovat myyntiartikkeleita, joissa niiden tekijä vetää paljon rahaa ''välistä''. En tunne monta tuotetta, joissa se välistä vedetty rahamäärä ylittäisi tuotteen teoreettisen arvon itsessään.
EDIT: Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
PerusJONNE.
Etkö sä tajua, että ihan oikeat ihmiset tekevät pelejä ammatikseen?
Pelejä pitää myös markkinoida, jos meinaa pärjäävänsä pelimarkkinoilla.
Koodaajille, graafikoille, muusikoille, testaajille ja monille muille pelien kehittäjille on oltava myös mm. laitteet ja tilat työhönsä näin niinkun lonkalta heitettynä tosielämän kuluna.
Turhaa kaikki, sanoo Jonne! Tehkää mulle pelejä, ne saa maksaa tasan sen levyn polton tai streamauksen verran! Te teette niitä ilostanne ilahduttaa MUA ja jos mun pitää esim. MAKSAA työstänne, TE olette riistäjiä!
Rekisteröitynyt 15.11.2011
11.03.2012 klo 15.13
En viitsi edes ottaa kantaan sinun "jos pelin saisi eurolla, kaikki ostaisivat ja maailma pelastuisi" -haihatteluun. Myyjä päättää missä ja miten tuotteitaan myy ja millä hinnalla. Sinulla on ainoastaan oikeus joko ostaa tai jättää ostamatta.
Taitaa isukkinne maksaa pelinne kun niin puolustelette niitä riistäjiä.
Riistäjiä? Jätä peli hyllyyn niin 'riistäjä' jää ilman riistettävää. Sehän se pointti oli.
Tiedätkös. Blu-ray -levyn arvo on ehkä noin 1€, DVD sitäkin halvempi. Kotelon muovi maksaa saman verran. Blu-ray levyjen ja koteloon tekeminen maksaa korkeintaan 2€. Kuljetukset maksavat 1€. Näin olettaen siis pelin konkreettiseksi hinnaksi tulee 5€ (joka on yläkanttiin vieläpä). Siihen vielä sitten verot, kaupan osuus ja muut. Mutta kuitenkin, maksamme uusista peleistä kymmeniä euroja yli teoreettisen pelin hinnan. Maksamme oikeudesta pelata parhaimmillaan kymmeniä euroa. Pelit ovat myyntiartikkeleita, joissa niiden tekijä vetää paljon rahaa ''välistä''. En tunne monta tuotetta, joissa se välistä vedetty rahamäärä ylittäisi tuotteen teoreettisen arvon itsessään.
EDIT: Luvut ovat siis hatusta vedettyjä, mutta kutakuinkin oikeita.
PerusJONNE.
Etkö sä tajua, että ihan oikeat ihmiset tekevät pelejä ammatikseen?
Pelejä pitää myös markkinoida, jos meinaa pärjäävänsä pelimarkkinoilla.
Koodaajille, graafikoille, muusikoille, testaajille ja monille muille pelien kehittäjille on oltava myös mm. laitteet ja tilat työhönsä näin niinkun lonkalta heitettynä tosielämän kuluna.
Turhaa kaikki, sanoo Jonne! Tehkää mulle pelejä, ne saa maksaa tasan sen levyn polton tai streamauksen verran! Te teette niitä ilostanne ilahduttaa MUA ja jos mun pitää esim. MAKSAA työstänne, TE olette riistäjiä!
Oho. Ikään kun olisin pistänyt vihaviestin. Rauhotu hyvä herra ja vedä jäitä hattuun. Mainitsin edelleenkin, että puhuin KAIKISTA kuluista. Huh huh ja huh.
11.03.2012 klo 16.46
Mainitsin edelleenkin, että puhuin KAIKISTA kuluista. Huh huh ja huh.
Jotenkin hassusti vain painotit nimenomaan niitä materiaalikustannuksia ja survoit kaikkein tärkeimmät ja isoimmat rahareiät kohdan "muut" alle. Hieman surkeaa kommentointia etten sanoisi.
Rekisteröitynyt 15.11.2011
11.03.2012 klo 17.19
Mainitsin edelleenkin, että puhuin KAIKISTA kuluista. Huh huh ja huh.
Jotenkin hassusti vain painotit nimenomaan niitä materiaalikustannuksia ja survoit kaikkein tärkeimmät ja isoimmat rahareiät kohdan "muut" alle. Hieman surkeaa kommentointia etten sanoisi.
Anteeksi, yleensä ne vaikeimmat kohdat on helppo selittää sanalla ''muut''. Mutta vaikka huomioisi kaikki kulut, niin pelintekijälle jäisi silti uusista peleistä yli 10€/kpl omaan käteen ns. katteeksi. Mutta, laitteiden kuluja ja pelin tekemiseen menevää ei lasketa tuotteen hintaan, koska se ylimääräinen hinta, joka pelistä pyydetään, on vain kate niille tuotantokustannuksille, kuten jo sanoinkin. Eli toisin sanoen miljoonamyynnit ekana päivänä merkkaisivat yli 10mlj euroa voittoa. Joillakin peleillä menee tuossa kohtaa jo plussan puolelle.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
11.03.2012 klo 17.30
Etkö sä tajua, että ihan oikeat ihmiset tekevät pelejä ammatikseen?
Pelejä pitää myös markkinoida, jos meinaa pärjäävänsä pelimarkkinoilla.
Koodaajille, graafikoille, muusikoille, testaajille ja monille muille pelien kehittäjille on oltava myös mm. laitteet ja tilat työhönsä näin niinkun lonkalta heitettynä tosielämän kuluna.
Turhaa kaikki, sanoo Jonne! Tehkää mulle pelejä, ne saa maksaa tasan sen levyn polton tai streamauksen verran! Te teette niitä ilostanne ilahduttaa MUA ja jos mun pitää esim. MAKSAA työstänne, TE olette riistäjiä!
Suuret pelitalot kylpee rahassa hittipeliensä kanssa ja tuhlaa rahaa järjettömyyksiin. Esimerkkinä Call of Duty julkaisubileet, jotka on enemmänkin julkkisbileitä suurine esintyjien kera ja pelaajat maksaa tämänkin lystin. Hinnat pidetään mahdollisimman suurina vain ahneuden takia, ei toimeentulon. Ja suurimmat rahavirrat menee ihan muuhalle kuin niille duunareille jotka pelit tekee.
Nintendo on ainoa joka ei ole täysin rahasilmien talutushihnassa mutta sitäkin painostetaan jatkuvasti.
Nintendohan on ollut jo kauan kova rahastaja. Se ei harrasta ainakaan vielä DLC:llä rahastusta, mutta remakeilla ja pelien versioinneilla se osaa rahastaa ylitse muiden. Osassa pelejä on myös huimat katteet. Kuitenkin yksi räikeimmistä tempuista tällä sukupolvella Nintendolta oli tuoda markkinoille riisuttu Wii -versio, josta oli poistettu GC -yhteensopivus ja ohjainportit. Hinta ei kuitenkaan laskenut mihinkään ja asiasta ei ole kuurikaan pidetty ääntä.
Rekisteröitynyt 13.02.2012
12.03.2012 klo 00.15
Siis onhan se nyt selvää, että ei kilpailua saa olla, vaan yhden valmistajan pitäisi saada jyrätä kaikki. Sehän se on ainut kehityksen kannustin.
12.03.2012 klo 01.41
12.03.2012 klo 09.04
Ensinnäkin: kaikille, jotka ulisee taaksepäin yhteensopivuudesta, niin toihan ei todellakaan ole mikään standardi. Ja kuka teistäkin ihan oikeasti on pelannut niitä vanhan boxin pelejä 360:llä, ainakaan enempää kuin jotaan Haloa, kun alkoi putoamaan hyviä tämän sukupolven pelejä markkinoille? Sit jos halajaa pelata 360:n pelejä, kaivaa sen 360:n kaapista?
Toisekseen: optinen media on oikeasti aika helvetin vanhanaikaista tekkiä, ei väliä onko blureiska vai mitä helvettiä. Niissä soittimissa on liikaa liikkuvia osia = hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Verrataan vaikka vanhoja konsoleita: miksi ne ovat kestäneet niin helvetin hyvin? Koska niissä ei ollut hajoavia osia, näin karkeasti ilmaistuna. Streamaus + flash-muisti, siinä on se tapa mennä tulevaisuudessa. Nintendo teki sen jo 3DS:n kanssa, Sony tuli perässä Vitan kanssa, ja toivon todellakin, että MS tekisi sen ensimmäisenä olohuonekonsolien kanssa.
Kolmannekseen: pelien hinnat eivät tule laskemaan, ei niin kauaa, kun pelaajat vaativat parempaa grafiikkaa, enemmän kontenttia, kaikinpuolin korkeampia tuotantoarvoja ja kun laitteiden tehot nousevat. Isot pelit vaativat todella isoja riskejä, koska niitä tehdään lähes poikkeuksetta 50-250 henkilön tiimeillä. Voitte kuvitella millaiset kustannukset pelille tulee. Siihen on pakko lisätä sairas pr-budjetti päälle, ettei se peli huku massaan. ja omathan on saatava takaisin. Niinkuin yllä mainittiin: ei pelejä tehdä hyväntekeväisyyteen, ainakaan pääasiassa. Ja vaikka kuinka manaisi "ahneita" julkaisijoita, kannattaa muistaa, että jos peli ei tee voittoa, sillä ei ole yhtään mitään väliä onko se hyvä vai ei - lisää ei tehdä. Voitoilla taas mahdollistetaan erilaisten pelien julkaiseminen. Esim. EA:lla NHL/FIFA/MADDEN/jne. blockbusterit mahdollistavat sellaisien pelien tekemiset kuin esim. Dead Space.
12.03.2012 klo 10.39
Rekisteröitynyt 16.01.2012
12.03.2012 klo 10.53
Itse uskon, että juuri digitaalisesti jaettavat pelit olisivat mahdollista laittaa myös seuraavaan xboxiin, ja sitä seuraavaan.
edit:
Ja tietenkin todennäköisesti Xbox Loopissa toimii jo "nyt" Xbox360:n Livestä ostetut digipelit.
12.03.2012 klo 14.18
Etkö sä tajua, että ihan oikeat ihmiset tekevät pelejä ammatikseen?
Pelejä pitää myös markkinoida, jos meinaa pärjäävänsä pelimarkkinoilla.
Koodaajille, graafikoille, muusikoille, testaajille ja monille muille pelien kehittäjille on oltava myös mm. laitteet ja tilat työhönsä näin niinkun lonkalta heitettynä tosielämän kuluna.
Turhaa kaikki, sanoo Jonne! Tehkää mulle pelejä, ne saa maksaa tasan sen levyn polton tai streamauksen verran! Te teette niitä ilostanne ilahduttaa MUA ja jos mun pitää esim. MAKSAA työstänne, TE olette riistäjiä!
Suuret pelitalot kylpee rahassa hittipeliensä kanssa ja tuhlaa rahaa järjettömyyksiin. Esimerkkinä Call of Duty julkaisubileet, jotka on enemmänkin julkkisbileitä suurine esintyjien kera ja pelaajat maksaa tämänkin lystin. Hinnat pidetään mahdollisimman suurina vain ahneuden takia, ei toimeentulon. Ja suurimmat rahavirrat menee ihan muuhalle kuin niille duunareille jotka pelit tekee.
Koodarit saavat sovitun palkkansa riippumatta siitä menestyykö peli vai floppako se. Peliprojekti on aina riskisijoitus ja sijoittaja/omistaja TIETENKIN päättää kuinka mahdolliset voitot ja bonukset jaetaan.
Kannattaa muistaa, että sen hittipelin voitoilla rahoitetaan myös uusia peliprojekteja sekä maksetaan floppipelien kustannuksia.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
12.03.2012 klo 15.19
Uppmasin ja tagmaninkin kannattaa jo herätä todellisuuteen ja tajuta, että isojen pelifirmojen tavoitteena on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa, ihan niin kuin minkä tahansa muunkin alan firmojen. Eivät ne niitä pelejä meille pelkkää hyvää hyvyyttään tee. Indie kehittäjät ovat sitten asia erikseen. Jos ei meno miellytä, voi aina jättää ylihintaiseksi kokemansa pelin ostamatta.
Mailma ei ole mustavalkoinen. Ei ole pakko tehdä maximaalista voittoa muiden kustannuksella tai vaihtoehtoisesti hyväntekeväisyyttä/tappiota. Voi tehdä pelejä voitolla ja pitää asiakkaat erittäin tyytyväisinä.
Toisekseen: optinen media on oikeasti aika helvetin vanhanaikaista tekkiä, ei väliä onko blureiska vai mitä helvettiä. Niissä soittimissa on liikaa liikkuvia osia = hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Verrataan vaikka vanhoja konsoleita: miksi ne ovat kestäneet niin helvetin hyvin? Koska niissä ei ollut hajoavia osia, näin karkeasti ilmaistuna.
[quote]
Vanhat laitteet kestivät hyvin, koska niiden elektroniikka oli suhteellisen yksinkertaista nykylaitteisiin verrattuna ja taisi komponentitkin olla siihen aikaan laadukkaampia. Ei optinen asema ole heikoin lenkki nykysissä laitteissa ja Blu-ray on nykyaikaa. Flash-muisti, stream-tekniikka/pelkkä verkkojakelu ovat vasta tulevaisuutta, eikä ne ole järkevää tekniikkaa vielä jossain pelikonsolissa.
[quote nick="blaastausta"]
Streamaus + flash-muisti, siinä on se tapa mennä tulevaisuudessa. Nintendo teki sen jo 3DS:n kanssa, Sony tuli perässä Vitan kanssa, ja toivon todellakin, että MS tekisi sen ensimmäisenä olohuonekonsolien kanssa.
Ota huomioon, että flash-läpysköjen hinnat ovat edullisia käsikonsolipeleille, jotka ei usein älyttömän montaa gigaa ole. Suurelle konsolipelille flash-media voi maksaa useita kymppejä, kun BD:llä saisi saman verran dataa 1€.
13.03.2012 klo 01.31
Uppmasin ja tagmaninkin kannattaa jo herätä todellisuuteen ja tajuta, että isojen pelifirmojen tavoitteena on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa, ihan niin kuin minkä tahansa muunkin alan firmojen. Eivät ne niitä pelejä meille pelkkää hyvää hyvyyttään tee. Indie kehittäjät ovat sitten asia erikseen. Jos ei meno miellytä, voi aina jättää ylihintaiseksi kokemansa pelin ostamatta.
Mailma ei ole mustavalkoinen. Ei ole pakko tehdä maximaalista voittoa muiden kustannuksella tai vaihtoehtoisesti hyväntekeväisyyttä/tappiota. Voi tehdä pelejä voitolla ja pitää asiakkaat erittäin tyytyväisinä.
Jotakuinkin kaikki pelifirmat asiakkaan olevan elintärkeä ja pyrkivät miellyttämään asiakasta parhaan kykynsä mukaan, sillä asiakkaat yleensä välttävät sellaisten tuotteiden ostamista, jotka eivät kiinnosta eivätkä miellytä. Kaikkien miellyttäminen ei kuitenkaan ole mahdollista. Tälläkin palstalla on huomiota hakevia ihmisraukkoja joilla kaikesta valittaminen ja itkeminen on suorastaan elämäntehtävä.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
13.03.2012 klo 14.25
Uppmasin ja tagmaninkin kannattaa jo herätä todellisuuteen ja tajuta, että isojen pelifirmojen tavoitteena on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa, ihan niin kuin minkä tahansa muunkin alan firmojen. Eivät ne niitä pelejä meille pelkkää hyvää hyvyyttään tee. Indie kehittäjät ovat sitten asia erikseen. Jos ei meno miellytä, voi aina jättää ylihintaiseksi kokemansa pelin ostamatta.
Mailma ei ole mustavalkoinen. Ei ole pakko tehdä maximaalista voittoa muiden kustannuksella tai vaihtoehtoisesti hyväntekeväisyyttä/tappiota. Voi tehdä pelejä voitolla ja pitää asiakkaat erittäin tyytyväisinä.
Jotakuinkin kaikki pelifirmat asiakkaan olevan elintärkeä ja pyrkivät miellyttämään asiakasta parhaan kykynsä mukaan, sillä asiakkaat yleensä välttävät sellaisten tuotteiden ostamista, jotka eivät kiinnosta eivätkä miellytä. Kaikkien miellyttäminen ei kuitenkaan ole mahdollista. Tälläkin palstalla on huomiota hakevia ihmisraukkoja joilla kaikesta valittaminen ja itkeminen on suorastaan elämäntehtävä.
Väärin. On olemassa näitä pelifirmoja kuten Activision ja EA, jotka kohtelevat asiakkaita kehnosti, mutta ei kuitenkaan alita rajaa joka on suhteellisen alhaalla, koska kuluttajat ovat lauma lampaita jotka ei hevin luovu lempparipeleistään.