Tuorein sisältö

Peter Molyneux jättää Lionheadin ja Microsoftin

07.03.2012 klo 17.00 | Luettu: 18855 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Isojen lupauksien mestari ja pelisuunnittelijalegenda Peter Molyneux on jättämässä taakseen Microsoftin omistukseen kuuluvan Lionhead Studiosin, jonka päämiehenä Molyneux on pitkään toiminut. Lisäksi miehen toimenkuvana on ollut Microsoft Studios Europen luovan johtajan jakkara. Kotaku kertoo, että miehen seuraava päämaja on indiefirma nimeltä 22 Cans.

Työpaikan vaihdoksesta huolimatta Molyneux kuitenkin viimeistelee Fable: The Journey Kinect-pelin.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Tältäkö näyttää Valv... Tyttö menetti puolet... >

Keskustelut (31 viestiä)

tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

07.03.2012 klo 17.39

Juuri uutisoitiin, että Fable -tiimin kolme avainhenikilöä jätti Lionheadin ja pisti pystöön oman studion. En kuitenkaan olisi uskonut että myös itse möly jättää Lionheadin.
lainaa
Burbeting

Rekisteröitynyt 07.12.2007

07.03.2012 klo 18.05

Toivottavasti viihtyy uudessa pelifirmassa :>.
lainaa
qwerty

07.03.2012 klo 18.08

Hyppiihän ne "suuremmat nimet", muuallakin studiosta toiseen. Lionheadin kohdalla ymmärrän asian, koska homma menee siellä vain huonompaan suuntaan. Fable 3 tuotti itselleni ainakin pettymyksen kakkosen jälkeen ja sitten ovat kehittäneet jotain Kinect- ja XBLA-pelejä, jotka tuskin hyviä tulevat olemaan.

Ja kaipaahan sitä työelämässä aina vaihtelua ja voihan se kasvattaa motivaatiota työntekoon.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

07.03.2012 klo 18.25

vai saikohan se potkut kun fable 3 oli niin perseestä?
lainaa
pErFecTONe

Rekisteröitynyt 22.06.2008

07.03.2012 klo 18.39

Suurin paskanpuhuja videopelialalla miesmuistiin.
lainaa
Hohhoijaa

07.03.2012 klo 19.44

pErFecTONe kirjoitti:
Suurin paskanpuhuja videopelialalla miesmuistiin.


Amen to that. Musiikkiteollisuudessa on jo kauan tunnettu termi "One hit wonder", Peter on peliteollisuuden vastine siihen.
lainaa
Jamppa

07.03.2012 klo 19.48

Hyvin huomaa viesteistä ketkä eivät tunne kyseisen herran aiempia tuotoksia,ja en puhu Fable-sarjasta. Tutkikaapa vaikka wikipediaa. Ysäri-lapset.
lainaa
Hohhoijaa

07.03.2012 klo 20.06

Jamppa kirjoitti:
Hyvin huomaa viesteistä ketkä eivät tunne kyseisen herran aiempia tuotoksia,ja en puhu Fable-sarjasta. Tutkikaapa vaikka wikipediaa. Ysäri-lapset.


Ai, puhut varmaan näistä Black & whitesta, the moviesta ja fableista, joissa Molyneux on ollut vetovastuussa..

Vai puhutko niistä pelien alkuajoista, joissa mikä tahansa oli uutta ja hienoa? Vähän niinkuin Lada oli aikoinaan myydyimpiä autoja, mutta jos nykyään tehtäisiin samaa paskaa, niin joku ehkä älähtäisi..
lainaa
KH-FANI

Rekisteröitynyt 15.02.2010

07.03.2012 klo 20.23

Hohhoijaa kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Hyvin huomaa viesteistä ketkä eivät tunne kyseisen herran aiempia tuotoksia,ja en puhu Fable-sarjasta. Tutkikaapa vaikka wikipediaa. Ysäri-lapset.


Ai, puhut varmaan näistä Black & whitesta, the moviesta ja fableista, joissa Molyneux on ollut vetovastuussa..

Vai puhutko niistä pelien alkuajoista, joissa mikä tahansa oli uutta ja hienoa? Vähän niinkuin Lada oli aikoinaan myydyimpiä autoja, mutta jos nykyään tehtäisiin samaa paskaa, niin joku ehkä älähtäisi..

Yksi sana: Populous
lainaa
Hohhoijaa

07.03.2012 klo 21.06

KH-FANI kirjoitti:
Hohhoijaa kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Hyvin huomaa viesteistä ketkä eivät tunne kyseisen herran aiempia tuotoksia,ja en puhu Fable-sarjasta. Tutkikaapa vaikka wikipediaa. Ysäri-lapset.


Ai, puhut varmaan näistä Black & whitesta, the moviesta ja fableista, joissa Molyneux on ollut vetovastuussa..

Vai puhutko niistä pelien alkuajoista, joissa mikä tahansa oli uutta ja hienoa? Vähän niinkuin Lada oli aikoinaan myydyimpiä autoja, mutta jos nykyään tehtäisiin samaa paskaa, niin joku ehkä älähtäisi..

Yksi sana: Populous


Niin, eihän siitä ole kuin 23 vuotta. Vähän niinkuin Jordan Mechner, Prince of Persian luoja. Olihan se silloin helppoa tehdä edistyksellinen peli, kun mitään muuta ei ollut.
lainaa
Temposaur

Rekisteröitynyt 16.01.2012

07.03.2012 klo 21.32

Hohhoijaa kirjoitti:
KH-FANI kirjoitti:
Hohhoijaa kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Hyvin huomaa viesteistä ketkä eivät tunne kyseisen herran aiempia tuotoksia,ja en puhu Fable-sarjasta. Tutkikaapa vaikka wikipediaa. Ysäri-lapset.


Ai, puhut varmaan näistä Black & whitesta, the moviesta ja fableista, joissa Molyneux on ollut vetovastuussa..

Vai puhutko niistä pelien alkuajoista, joissa mikä tahansa oli uutta ja hienoa? Vähän niinkuin Lada oli aikoinaan myydyimpiä autoja, mutta jos nykyään tehtäisiin samaa paskaa, niin joku ehkä älähtäisi..

Yksi sana: Populous


Niin, eihän siitä ole kuin 23 vuotta. Vähän niinkuin Jordan Mechner, Prince of Persian luoja. Olihan se silloin helppoa tehdä edistyksellinen peli, kun mitään muuta ei ollut.
Toisaalta, konetehot olivat niin mitättömät ettei ihan mitätahansa oikeasti pystytty tekemään. Tuolloin Populouksn kaltainen peli oli moninverroin upeampi kuin mikään muu peli. Nykyään konetehojen ansiosta pelit voisivat olla vielä upeampia, mutta Molyneuxinkaltaiset ideoijat eivät saa tarpeeksi vapautta rahoittajien painostaessa niskaan.
lainaa
Herp

07.03.2012 klo 21.49

Temposaur kirjoitti:
Toisaalta, konetehot olivat niin mitättömät ettei ihan mitätahansa oikeasti pystytty tekemään. Tuolloin Populouksn kaltainen peli oli moninverroin upeampi kuin mikään muu peli. Nykyään konetehojen ansiosta pelit voisivat olla vielä upeampia, mutta Molyneuxinkaltaiset ideoijat eivät saa tarpeeksi vapautta rahoittajien painostaessa niskaan.


Niin, nykyajan konetehoilla luovat Molyneuxit saavat aikaansa B&W ja Feble tyyppisiä pelejä.. Eihän näitäkään pelejä tehty kuin vuosia kovan hypen alla, kumpikin petti pahasti eikä sillä edes ollut mitään tekemistä konetehon kanssa.. Jotkut vain kuvittelevat itsestäään liikoja.
lainaa
itsameKinectar

07.03.2012 klo 21.55

Näyttäähän se siltä että Lionheadikin ohjataan XBLA/Kinectfirmaksi aivan kuten Rarekin alennettiin siihen.

Ei sovi kunnianhimoisen Molyneyxin pirtaan ja hyvä niin. Tällä menolla Microsoft saa heittää hyvästit sille pienelle HCpelaajakunnalleen kun heitä kiinnostaa vain casuaalihötön puskeminen.

En olisi uskonut sanovani mutta onneksi Bungie lähti Activisionin kelkkaan. Siellä saa ainakin tehdä korkean profiilin retail-pelejä
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

07.03.2012 klo 22.03

Uusi Indielyneux oli syntyä. Voihan tästä seurata jotain hienoakin...
lainaa
Zups

07.03.2012 klo 22.07

itsameKinectar kirjoitti:
En olisi uskonut sanovani mutta onneksi Bungie lähti Activisionin kelkkaan. Siellä saa ainakin tehdä korkean profiilin retail-pelejä


Activisionilla korkean profiilin pelejä? Melko samaa paskaa se tahtoo tuottaa ku ea ja ms. Molyneuxilta ihan fiksu veto kyllä hypätä indie-puolelle, saa varmasti toteuttaa ideoitaan paremmin ja kuten pari peliä on viime aikoina todistanu menestys ei välttämättä vaadi sitä ykkösluokan 3d-grafiikkaa :)
lainaa
itsameKinectar

07.03.2012 klo 22.22

COD > Kinect Sports+Avatar-roska

Eikä Bungie pysty tekemään indienä mitään. Heidän pelinsä luottavat näyttävään räiskintään eikä Molyneuxmäisiin tai Inafunemaisiin gimmickeihin

Joo-o joku Super Meat Boy tai Braid on ihan kivaa vaihtelua mutta niiden takia en harrastaisi pelaamista. Se on riippuvainen CODeista, Assassins Creedeistä, GTAista, Bioshockeista, Street Fightereista, Deus Existä sun muista AAA-peleistä
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

07.03.2012 klo 22.34

itsameKinectar kirjoitti:

En olisi uskonut sanovani mutta onneksi Bungie lähti Activisionin kelkkaan. Siellä saa ainakin tehdä korkean profiilin retail-pelejä

Activision on 100X pahempi julkaisija kuin Microsoft. Vaikka Bungie onkin nykyisin yksityinen firma, niin oli pitkä yhteistyösopimus itse pirun kanssa aika riski veto.
lainaa
RRR

07.03.2012 klo 23.16

tagman kirjoitti:
itsameKinectar kirjoitti:

En olisi uskonut sanovani mutta onneksi Bungie lähti Activisionin kelkkaan. Siellä saa ainakin tehdä korkean profiilin retail-pelejä

Activision on 100X pahempi julkaisija kuin Microsoft. Vaikka Bungie onkin nykyisin yksityinen firma, niin oli pitkä yhteistyösopimus itse pirun kanssa aika riski veto.


Mihin kohtaan pahuuden akselia sijoittaisit Sonyn pelinteettäjänä ja julkaisijana? Hyväntekijä niille, jotka eivät osaa tehdä itse pelejään?
lainaa
Temposaur

Rekisteröitynyt 16.01.2012

08.03.2012 klo 00.16

RRR kirjoitti:

Hyväntekijä niille, jotka eivät osaa tehdä itse pelejään?
saythatagain?
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

08.03.2012 klo 08.10

Vähän yli haukuttu tämä Peter Molyneux. Toki hän kehuu omia pelejään vähän liikaan, mutta saa sillä niille huomiota ja mainosta. Ja eikä Black and White ja Fablet ollut ihan menestyneitä kaupallisesti? Ja vasrsinkin Fable I oli tullessaan X-boxin parhaita pelejä, minkä jaksoin 4 kertaa paukuttaa läpikin. Myöhemmät Fablet menivät huonompaan päin, ollen silti keskivertoa parempia pelejä, vaikkei niin hyviä kun hehkutettiin. Black and Whitet loivat taas oikeasti jotaion uutta ja hienoa, vaikka toteutus jäi sitten vähän uupumaan. The Moviekin oli ihan kokeilun arvoinen. Itseasissa näitä miehiä on aika harvassa, jonka jokainen peli jaksaa kiinnostaa. Toivon mukaan jaksaa vielä pitkään ja keksii vielä lisää omaperäistä.
lainaa
RRR

08.03.2012 klo 09.27

Temposaur kirjoitti:
RRR kirjoitti:

Hyväntekijä niille, jotka eivät osaa tehdä itse pelejään?
saythatagain?


On selvästi olemassa tällainen kaksiulotteinen ja mustavalkoinen maailmankuva, jossa on hyviä ja pahoja julkaisijoita.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.03.2012 klo 10.19

RRR kirjoitti:
tagman kirjoitti:
itsameKinectar kirjoitti:

En olisi uskonut sanovani mutta onneksi Bungie lähti Activisionin kelkkaan. Siellä saa ainakin tehdä korkean profiilin retail-pelejä

Activision on 100X pahempi julkaisija kuin Microsoft. Vaikka Bungie onkin nykyisin yksityinen firma, niin oli pitkä yhteistyösopimus itse pirun kanssa aika riski veto.


Mihin kohtaan pahuuden akselia sijoittaisit Sonyn pelinteettäjänä ja julkaisijana? Hyväntekijä niille, jotka eivät osaa tehdä itse pelejään?

Miksi valokeila aina kääntyy Sonyyn? Sanotaan niin, että Sony ei ole mikään mallioppilas, mutta pelijulkaisijana se on reiluimmasta päästä. Sony antaa studioilleen vapautta, eikä vaadi jarjettömän tiukkoja julkaisuaikatauluja, josta se on saanutkin kiitosta.
Muokannut: tagman 08.03.2012 klo 10.19 lainaa
RRR

08.03.2012 klo 11.04

tagman kirjoitti:
RRR kirjoitti:
tagman kirjoitti:
itsameKinectar kirjoitti:

En olisi uskonut sanovani mutta onneksi Bungie lähti Activisionin kelkkaan. Siellä saa ainakin tehdä korkean profiilin retail-pelejä

Activision on 100X pahempi julkaisija kuin Microsoft. Vaikka Bungie onkin nykyisin yksityinen firma, niin oli pitkä yhteistyösopimus itse pirun kanssa aika riski veto.


Mihin kohtaan pahuuden akselia sijoittaisit Sonyn pelinteettäjänä ja julkaisijana? Hyväntekijä niille, jotka eivät osaa tehdä itse pelejään?

Miksi valokeila aina kääntyy Sonyyn? Sanotaan niin, että Sony ei ole mikään mallioppilas, mutta pelijulkaisijana se on reiluimmasta päästä. Sony antaa studioilleen vapautta, eikä vaadi jarjettömän tiukkoja julkaisuaikatauluja, josta se on saanutkin kiitosta.


Koska arvioit muita markkinoilla olevia Sonyn selän takaa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.03.2012 klo 12.27

RRR kirjoitti:

Koska arvioit muita markkinoilla olevia Sonyn selän takaa.

Tämä tapahtuu takaraivossasi. Kun kritisoin jotain lafkaa tai asiaa, niin kommentti ei liity millään tavalla Sonyyn, ellen sitä kommentissa erikseen mainitse. Mailmani ei pyöri Sonyn ympärillä kuten jotkut luulee ja vaikka usein puolustankin tätä, niin se ei tarkoita ettenkö pysty kommentoimaan mitään puolueettomasti tai Sony on minusta mailman paras yhtiö jossa ei ole mitään vikaa.
lainaa
RRR

08.03.2012 klo 12.41

tagman kirjoitti:
RRR kirjoitti:

Koska arvioit muita markkinoilla olevia Sonyn selän takaa.

Tämä tapahtuu takaraivossasi. Kun kritisoin jotain lafkaa tai asiaa, niin kommentti ei liity millään tavalla Sonyyn, ellen sitä kommentissa erikseen mainitse. Mailmani ei pyöri Sonyn ympärillä kuten jotkut luulee ja vaikka usein puolustankin tätä, niin se ei tarkoita ettenkö pysty kommentoimaan mitään puolueettomasti tai Sony on minusta mailman paras yhtiö jossa ei ole mitään vikaa.


Ok. Ja eihän Sonyssa muuta vikaa olekaan kuin uskomaton virheiden jatkumossa seilaaminen ja luoviminen. Se lienee vanhan liiton rautavalmistajien kirous näinä aikoina ja tulevaisuudessa. Sen raudan kun pystyy nykyään valmistamaan periaatteessa kuka vain missä vain. Ennen ei ollut niin.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.03.2012 klo 20.36

RRR kirjoitti:

Ok. Ja eihän Sonyssa muuta vikaa olekaan kuin uskomaton virheiden jatkumossa seilaaminen ja luoviminen. Se lienee vanhan liiton rautavalmistajien kirous näinä aikoina ja tulevaisuudessa. Sen raudan kun pystyy nykyään valmistamaan periaatteessa kuka vain missä vain. Ennen ei ollut niin.

En näe että vanhanliiton valmistajat eroaisivat jotenkin nykyajan valmistajista. Konsoleissa käytetävä rauta on tullut lähemmäksi teho-PC:tä, mutta en näe että tämä olisi vaikuttanut mitenkään vanhanliitonvalmistajien asemaan. Konsolimarkkinoilla on hankala pysyä huipulla montaa sukupolvea peräkkäin, koska trendit muuttuu ja riskejä pitäisi ottaa mutta virheet käy kalliiksi.
lainaa
RRR

09.03.2012 klo 07.19

tagman kirjoitti:
RRR kirjoitti:

Ok. Ja eihän Sonyssa muuta vikaa olekaan kuin uskomaton virheiden jatkumossa seilaaminen ja luoviminen. Se lienee vanhan liiton rautavalmistajien kirous näinä aikoina ja tulevaisuudessa. Sen raudan kun pystyy nykyään valmistamaan periaatteessa kuka vain missä vain. Ennen ei ollut niin.

En näe että vanhanliiton valmistajat eroaisivat jotenkin nykyajan valmistajista. Konsoleissa käytetävä rauta on tullut lähemmäksi teho-PC:tä, mutta en näe että tämä olisi vaikuttanut mitenkään vanhanliitonvalmistajien asemaan. Konsolimarkkinoilla on hankala pysyä huipulla montaa sukupolvea peräkkäin, koska trendit muuttuu ja riskejä pitäisi ottaa mutta virheet käy kalliiksi.


Tarkoitin uusiutumiskyvyn puutetta, joka on johtanut tilanteeseen jossa Sony tekee tällä hetkellä tappiota tahdilla joka saa kyynisemmänkin kaiken nähneen analyytikon hiljaiseksi. Mielestäni muut menevät ikäänkuin jo tuolla, ja Sony jossain aivan muualla.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

09.03.2012 klo 12.44

RRR kirjoitti:

Tarkoitin uusiutumiskyvyn puutetta, joka on johtanut tilanteeseen jossa Sony tekee tällä hetkellä tappiota tahdilla joka saa kyynisemmänkin kaiken nähneen analyytikon hiljaiseksi. Mielestäni muut menevät ikäänkuin jo tuolla, ja Sony jossain aivan muualla.

Sonylla menee itseasiassa ihan mukavasti pelipuolella tällä hetkellä. Sillä on kaksi konsolia viikkomyyntilistojen kärjessä. Jos tarkoitit uusiutumiskyvyn puutteella organisaation toimintatapoja, niin siinä olet oikeassa, mutta jos tarkoitit tuotteita niin sitten olet täysin väärässä.
lainaa
RRR

09.03.2012 klo 13.19

tagman kirjoitti:
RRR kirjoitti:

Tarkoitin uusiutumiskyvyn puutetta, joka on johtanut tilanteeseen jossa Sony tekee tällä hetkellä tappiota tahdilla joka saa kyynisemmänkin kaiken nähneen analyytikon hiljaiseksi. Mielestäni muut menevät ikäänkuin jo tuolla, ja Sony jossain aivan muualla.

Sonylla menee itseasiassa ihan mukavasti pelipuolella tällä hetkellä. Sillä on kaksi konsolia viikkomyyntilistojen kärjessä. Jos tarkoitit uusiutumiskyvyn puutteella organisaation toimintatapoja, niin siinä olet oikeassa, mutta jos tarkoitit tuotteita niin sitten olet täysin väärässä.


Se on hyvä, että menee mukavasti ja tuotteet myyvät.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

11.03.2012 klo 14.04

Hienoa! Nyt kun vielä mies alkaisi tekemään paljon pieniä innovatiivisia pelejä ja vähän pitäytyisi pilttuussa juttujensa suhteen niin kaikki olisivat tyytyväisiä. :-)
lainaa
Weteraani

12.03.2012 klo 09.57

Miten pieni ja Molyneuxin käsitys innovatiivisuudesta mahtuvat samaan firmaan?
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova