Tuorein sisältö

VG247 pureutui suomalaiseen peliteollisuuteen

03.02.2012 klo 15.39 | Luettu: 13064 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Koska suomalaisia aina hirveästi kiinnostaa, mitä muut heistä puhuvat, ohjaamme lukijamme kohti VG247-sivustoa. Siellä on julkaistu nyt ensimmäinen osa 'Scandimania'-artikkelisarjasta, jossa käsitellään suomalaista peliteollisuutta.

Jututettavina ovat mm. Rovio, Recoil ja Grey Area. Aiheina pelien tulevaisuus, rahoitus, Suomi ja suomalaisuus. Kannattaa käydä lukaisemassa vaikka viikonlopun viihteeksi. Artikkelin toinen osa julkaistaan huomenna.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Max Payne 3:n uusi t... Legendaaristen Atari... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (19 viestiä)

perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.02.2012 klo 16.01

http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/42-teemalauanta Huomenna hieman sama teema YLE Teemalla
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

03.02.2012 klo 16.17

"Mobile phones are the new gold." < _ >
lainaa
sepe

03.02.2012 klo 16.36

Harmittaa kyllä noiden "oikeita" pelejä tekevien pelitalojen (Bugbear, Frozenbyte, Remedy...) puolesta kun suomen peliteollisuus yhdistetään nykyään lähinnä Rovioon ja Angry Birdsiin
lainaa
gmro

03.02.2012 klo 17.01

Ei kiinnosta, haluan pelata enkä lukea pelaamisesta
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

03.02.2012 klo 17.07

sepe kirjoitti:
Harmittaa kyllä noiden "oikeita" pelejä tekevien pelitalojen (Bugbear, Frozenbyte, Remedy...) puolesta kun suomen peliteollisuus yhdistetään nykyään lähinnä Rovioon ja Angry Birdsiin


Toisaalta jos miettii asiaa, ni ihan ymmärrettävää. "Ihan jees myyvät 'isot' pelit" vastaan "ihan järkyttävästi myyvät 'pikkupelit'". Itseä harmittaa lähinnä se, että se touhu on oikeasti menossa siihen suuntaan mistä tossakin paljon puhutaan; pelaamisesta tulee ihme räpeltämistä.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

03.02.2012 klo 17.42

perato kirjoitti:
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/42-teemalauanta Huomenna hieman sama teema YLE Teemalla

Tuossa sentään pureudutaan noihin retail-peleihinki, eikä vaan Angry Birdseihi.
lainaa
pohdintaa

03.02.2012 klo 19.08

Jos nyt lähtisin yksinäni tai kaverin kanssa pienenä sivuprojektina kehittämään peliä, niin kannattaisikohan yrittää tehdä iPeli iLaitteille vai retail-myyntiin päätyvä produktio... Hmm.
lainaa
plääh

03.02.2012 klo 19.16

"Tosipelaajat" voisivat keksiä sille omalle tosipelaamiselleen jonkin ihan oman sanan, ettei tarvitsisi aina pettyä ja nillittää, kun massamedian juttu ei (YLLÄTYS YLLÄTYS) kerrokaan juuri heidän niche-jutustaan tosioikeasta näkökulmasta.
lainaa
Uppmas

Rekisteröitynyt 15.11.2011

03.02.2012 klo 19.25

plääh kirjoitti:
"Tosipelaajat" voisivat keksiä sille omalle tosipelaamiselleen jonkin ihan oman sanan, ettei tarvitsisi aina pettyä ja nillittää, kun massamedian juttu ei (YLLÄTYS YLLÄTYS) kerrokaan juuri heidän niche-jutustaan tosioikeasta näkökulmasta.


No tosipelaajan käsite on tosipelaaja. Valitettavaa nyt vaan on se, että tosipelaajien määrä kaikissa pelaajissa on aikasta pieni. Älkää siis valittako, ei se auta, olette vähemmistö.
lainaa
imoldman

03.02.2012 klo 19.32

5 vuotta sitten sellaista casuaalipelaajaa ei ollut olemassakaan. nyt on hirveä uho että pc ja konsolipelaamisen voi tappaa ja kaikkien pitäisi alkaa tekemään kännypadipelejä
lainaa
imANoldman

03.02.2012 klo 19.43

Casuaalipelaajia on ollut todella paljon ainakin muinaisista Windows 3 -ajoista asti (Tetris, pasianssi, miinaharava...), mutta ennen iLaitteita ei ole ollut mekanismia, jolla casuaalipeleillä olisi ihan oikeasti voinut ansaita rahaa. Pelikonsoleitakaan ei oikein voi tähän laskea, koska konsoli pitää erikseen ostaa nimenomaan pelaamista varten, ja markkina on kuitenkin aika suppea ja isoihin pelifirmoihin rajoittunut.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.02.2012 klo 20.11

imANoldman kirjoitti:
Casuaalipelaajia on ollut todella paljon ainakin muinaisista Windows 3 -ajoista asti (Tetris, pasianssi, miinaharava...), mutta ennen iLaitteita ei ole ollut mekanismia, jolla casuaalipeleillä olisi ihan oikeasti voinut ansaita rahaa. Pelikonsoleitakaan ei oikein voi tähän laskea, koska konsoli pitää erikseen ostaa nimenomaan pelaamista varten, ja markkina on kuitenkin aika suppea ja isoihin pelifirmoihin rajoittunut.

Itseasiassa Wii oli se alusta, joka aloitti casual -buumin. Tämän jälkeen kuvioihin tuli iPhone ja facebook.
lainaa
imANoldman

03.02.2012 klo 21.35

Wii oli varmaan "tosipelaajien" mielestä kasuaalia, mutta bisneksenä, uravaihtoehtona ja työllistäjänä se ei ollut juurikaan poikkeava. Wiin suositut pelit tulivat voittopuolisesti yhdestä ainoasta pelitalosta. Kyseisen peliTEOLLISUUDEN kiinnostavuus valtamediassa pyöreä nolla ja vaikutus Suomen elinkeinoelämään tasan sama.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.02.2012 klo 22.31

imANoldman kirjoitti:
Wii oli varmaan "tosipelaajien" mielestä kasuaalia, mutta bisneksenä, uravaihtoehtona ja työllistäjänä se ei ollut juurikaan poikkeava. Wiin suositut pelit tulivat voittopuolisesti yhdestä ainoasta pelitalosta. Kyseisen peliTEOLLISUUDEN kiinnostavuus valtamediassa pyöreä nolla ja vaikutus Suomen elinkeinoelämään tasan sama.

Wii ei ole pelkästään tosipelaajien mielestä casual -alusta, vaan se on sitä joka mittarilla. Ei indie -kehittäjien menestys tee alustasta casualia, vaan pelit. Ja kyllähän Wiillä nähtiin ennätysmäärä pienten ja tuntemattomien pelistudioiden pelejäkin, vaikka julkaisu ei ollut yhtä helppoa kuin mobiililaitteille ja facebookkiin.
lainaa
imANoldman

03.02.2012 klo 23.48

Ei. Se oli Windows 3.0, joka aloitti kasuaalipelaamisen buumin. Siinä tuli se pasianssi ja se oli 90-luvun alussa kotien lisäksi tietotekniikkaa hyödyntävillä työpaikoilla ja kouluissa.
lainaa
Suhtellisuus

04.02.2012 klo 00.38

imANoldman kirjoitti:
Ei. Se oli Windows 3.0, joka aloitti kasuaalipelaamisen buumin. Siinä tuli se pasianssi ja se oli 90-luvun alussa kotien lisäksi tietotekniikkaa hyödyntävillä työpaikoilla ja kouluissa.


"Buumin" kun ainoat kasuaalipelit oli pasianssi, miinaharava ja vähän myöhemmin matopeli kännyissä. Ennen Wiin tuloa ne pystyi laskemaan suurin piirtein kahden käsin sormin. Puhumattakaan siitä että monella tietokonepasianssia pelanneella oli ja on angstit "oikeita" pelejä (tässä kohtaa sisältää myös Angry Birdsit yms) kohtaan lasten leluina tms.

Mikä tämä nykyinen "buumi" sitten on kun isot firmat päättävät hypätä vaunuun?
lainaa
näin

04.02.2012 klo 01.00

Ja ota huomioon jalkapallo ja shakki, niihin ei tarvita edes tietokonetta! Jos katsoo shakkia videolta niin se on videopeli. Ja jos ei katso, niin sitten ei.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

04.02.2012 klo 02.32

näin kirjoitti:
Ja ota huomioon jalkapallo ja shakki, niihin ei tarvita edes tietokonetta! Jos katsoo shakkia videolta niin se on videopeli. Ja jos ei katso, niin sitten ei.


Mahtilogiiikkaa. Parasta.
lainaa
Yekith

Rekisteröitynyt 13.01.2011

05.02.2012 klo 11.55


Part 2


http://www.vg247.com/2012/02/04/scandimania-adventures-in
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova