S.T.A.L.K.E.R 2 on peruttu, firma kuopattu
Huonoja uutisia STALKER-pelien ystäville. IGN kertoo, että internetiä kiertävät huhut kakkospelin perumisesta ja GSC Game World -pelistudion sulkemisesta pitävät todennäköisesti paikkansa.
Sergey Galenkin kertoo blogissaan, että "GSC on suljettu, faktan vahvistavat kaikki" ja toteaa, ettei ollut taloudellisesti järkevää kehittää peliä, joka julkaistaisiin vain PC:lle.
Keskustelut (48 viestiä)
Rekisteröitynyt 17.03.2009
10.12.2011 klo 14.07
Peleistä selkeästi tullut liian kunnianhimoisia, kun ei edes onnistunut tekeminen ole enää kannattavaa.
Rekisteröitynyt 07.12.2007
10.12.2011 klo 14.07
10.12.2011 klo 14.11
No voi helvetti :( tätä odotin eniten 2012 vuodelta
10.12.2011 klo 14.12
10.12.2011 klo 14.12
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.12.2011 klo 14.13
Rekisteröitynyt 27.05.2007
10.12.2011 klo 14.16
10.12.2011 klo 14.18
Hyvänä esimerkkinä CRYSIS > Crysis 2 (konsoloitu)
Rekisteröitynyt 29.05.2007
10.12.2011 klo 14.38
Mielenkiintoista. Tietääkseni he myös kehittivät peliä ainakin xboksille. Muistaakseni olivat jo testailleet CoPia boksilla ja taisi kohtuuhyvin pyöriäkkin siinä.
Todella ikävää silti. Siinä meni sitten taas yksi hyvä PC firma matalaksi. Lost alphaa odotellessa, toivottavasti eivät sen kehittäjät nyt sitten keskeytä.
10.12.2011 klo 14.41
Kyllä taisi olla konsolien vika tämäkin kun meni resursit multiplatformin luomiseen....Ja vaikka varat olisivatkin riitttänyt, niin stalker 2 kokemus olisi ollut vaisumpi kuin STALKER 1.sen.
Hyvänä esimerkkinä CRYSIS > Crysis 2 (konsoloitu)
Turha syytellä konsoileita tästä. Itsepähän PC pelaajat warettavat pelejään jotenka turha kitistä. Deal with it.
Rekisteröitynyt 05.03.2011
10.12.2011 klo 14.49
10.12.2011 klo 14.51
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.12.2011 klo 15.02
"toteaa, ettei ollut taloudellisesti järkevää kehittää peliä, joka julkaistaisiin vain PC:lle."
Mielenkiintoista. Tietääkseni he myös kehittivät peliä ainakin xboksille. Muistaakseni olivat jo testailleet CoPia boksilla ja taisi kohtuuhyvin pyöriäkkin siinä.
...
Kehitys nimenomaan kaatui siihen, kun GSC ei löytänyt julkaisijaa pelin konsoliversioille. Täten konsoliversiot jouduttiin jättämään pois ja PC-yksinoikeutena peli ei olisi ollut kannattava, sillä ~30 % pelaajista olisi pelin warettanut.
Rekisteröitynyt 01.04.2011
10.12.2011 klo 15.02
Voihan olla mahdollista että myyvät oikeudet eteenpäin tai sitten siihen järjestyy rahoitus. Voisin kuitenkin kuvitella ettei peli itsessään ole lopullisesti kuopattu.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
10.12.2011 klo 15.06
"toteaa, ettei ollut taloudellisesti järkevää kehittää peliä, joka julkaistaisiin vain PC:lle."
Mielenkiintoista. Tietääkseni he myös kehittivät peliä ainakin xboksille. Muistaakseni olivat jo testailleet CoPia boksilla ja taisi kohtuuhyvin pyöriäkkin siinä.
...
Kehitys nimenomaan kaatui siihen, kun GSC ei löytänyt julkaisijaa pelin konsoliversioille. Täten konsoliversiot jouduttiin jättämään pois ja PC-yksinoikeutena peli ei olisi ollut kannattava, sillä ~30 % pelaajista olisi pelin warettanut.
Tarkoitat varmaan että n. 30% olisi ostanut.
Vaikuttaa että Venäjä voitti Ukrainan jälleen kerran keskinäisessä taistelussa THQn post-apokalyptisistä FPSsistä.
10.12.2011 klo 15.34
"toteaa, ettei ollut taloudellisesti järkevää kehittää peliä, joka julkaistaisiin vain PC:lle."
Mielenkiintoista. Tietääkseni he myös kehittivät peliä ainakin xboksille. Muistaakseni olivat jo testailleet CoPia boksilla ja taisi kohtuuhyvin pyöriäkkin siinä.
...
Kehitys nimenomaan kaatui siihen, kun GSC ei löytänyt julkaisijaa pelin konsoliversioille. Täten konsoliversiot jouduttiin jättämään pois ja PC-yksinoikeutena peli ei olisi ollut kannattava, sillä ~30 % pelaajista olisi pelin warettanut.
Tarkoitat varmaan että n. 30% olisi ostanut.
Vaikuttaa että Venäjä voitti Ukrainan jälleen kerran keskinäisessä taistelussa THQn post-apokalyptisistä FPSsistä.
Ensimmäinen stalkkeri (s.t.a.l.k.e.r: shadow of chernobyl) oli myynyt 2 miljoonaa kappaletta jo vuonna 2008. Olen kuullut että kaikki 3 peliä olisivat yhteenä myynyt lähemmäs 4 miljoonaa kappaletta, mutta se ei ole varmaa.
Näin siinä sitten kävi. Yksi parhaimmista pelisarjoista kuopataan varmaan ihan yksinkertaisesta syystä, koska GSC:llä ei riitä rahat.
Sääli koska stalker 2 olisi ollut day 1 ostos itselleni.
Rekisteröitynyt 20.04.2010
10.12.2011 klo 15.41
Rekisteröitynyt 26.10.2010
10.12.2011 klo 15.48
Turha syytellä konsoileita tästä. Itsepähän PC pelaajat warettavat pelejään jotenka turha kitistä. Deal with it.
Konsolipelaajatko sitten eivät wareta? Hah.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
10.12.2011 klo 15.49
"toteaa, ettei ollut taloudellisesti järkevää kehittää peliä, joka julkaistaisiin vain PC:lle."
Mielenkiintoista. Tietääkseni he myös kehittivät peliä ainakin xboksille. Muistaakseni olivat jo testailleet CoPia boksilla ja taisi kohtuuhyvin pyöriäkkin siinä.
...
Kehitys nimenomaan kaatui siihen, kun GSC ei löytänyt julkaisijaa pelin konsoliversioille. Täten konsoliversiot jouduttiin jättämään pois ja PC-yksinoikeutena peli ei olisi ollut kannattava, sillä ~30 % pelaajista olisi pelin warettanut.
Tarkoitat varmaan että n. 30% olisi ostanut.
Vaikuttaa että Venäjä voitti Ukrainan jälleen kerran keskinäisessä taistelussa THQn post-apokalyptisistä FPSsistä.
Ensimmäinen stalkkeri (s.t.a.l.k.e.r: shadow of chernobyl) oli myynyt 2 miljoonaa kappaletta jo vuonna 2008. Olen kuullut että kaikki 3 peliä olisivat yhteenä myynyt lähemmäs 4 miljoonaa kappaletta, mutta se ei ole varmaa.
Näin siinä sitten kävi. Yksi parhaimmista pelisarjoista kuopataan varmaan ihan yksinkertaisesta syystä, koska GSC:llä ei riitä rahat.
Sääli koska stalker 2 olisi ollut day 1 ostos itselleni.
4 miljoonaa kappaletta jooh, mutta pitää muistaa että peliä on steamissa kaupattu puoli-ilmaiseksi n. 10 kertaa viimeisen parin vuoden aikana. Noista 5-10e myynneistä GSC näkee n. 60% prosenttia, mikä on aika vähän. Ja Shadow of chernobyl maksoi varmasti paljon kiitos kahdeksan vuoden kehitysajan.
10.12.2011 klo 16.07
Kyllä taisi olla konsolien vika tämäkin kun meni resursit multiplatformin luomiseen....Ja vaikka varat olisivatkin riitttänyt, niin stalker 2 kokemus olisi ollut vaisumpi kuin STALKER 1.sen.
Hyvänä esimerkkinä CRYSIS > Crysis 2 (konsoloitu)
Turha syytellä konsoileita tästä. Itsepähän PC pelaajat warettavat pelejään jotenka turha kitistä. Deal with it.
Ja looppi on valmis. Kyllä niillä konsoleillakin varsin vahva ware porukkansa on, ellei jopa isompi. Erona on vain isommat konsolimarkkinat. Konsolipelaajat ne vain tykkäävät maksella isoja rahoja kaikenlaisesta askasta. Yleistämättä kyllä ne hönöimmät pelaajat loppujen lopuksi löytyy konsoleiden äärestä. 2000 luvun lopulla ollaan ymmärretty peliteollisuuden voima etenkin rahan kannalta. Tällä on omat seurauksensa ja kyseinen uutinen on yksi niistä.
Rekisteröitynyt 29.05.2007
10.12.2011 klo 16.14
"toteaa, ettei ollut taloudellisesti järkevää kehittää peliä, joka julkaistaisiin vain PC:lle."
Mielenkiintoista. Tietääkseni he myös kehittivät peliä ainakin xboksille. Muistaakseni olivat jo testailleet CoPia boksilla ja taisi kohtuuhyvin pyöriäkkin siinä.
...
Kehitys nimenomaan kaatui siihen, kun GSC ei löytänyt julkaisijaa pelin konsoliversioille. Täten konsoliversiot jouduttiin jättämään pois ja PC-yksinoikeutena peli ei olisi ollut kannattava, sillä ~30 % pelaajista olisi pelin warettanut.
10.12.2011 klo 16.28
Rekisteröitynyt 20.12.2010
10.12.2011 klo 16.29
10.12.2011 klo 16.38
miksi edes yrittää nykyään tehdä kunnon pelejä, kun parhaat rahat saa pienen budjetin flash-peleillä tai vuosittaisella call of battlefieldillä.
Ihan vain huomauttaakseni, Battlefield -pelejä ei julkaista joka vuosi...
10.12.2011 klo 16.44
10.12.2011 klo 16.48
http://murobbs.plaza.fi/pelit-ja-konsolit/715841-elder-sc
Tuossa on mukana lähteet, joten turha väittää vastaan.
Rekisteröitynyt 15.11.2011
10.12.2011 klo 16.48
miksi edes yrittää nykyään tehdä kunnon pelejä, kun parhaat rahat saa pienen budjetin flash-peleillä tai vuosittaisella call of battlefieldillä.
Ihan vain huomauttaakseni, Battlefield -pelejä ei julkaista joka vuosi...
Nyt kun pelisarja lähti nousuun, niin en ihmettele, vaikka tehtäisiinkin jatkossa.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
10.12.2011 klo 16.50
10.12.2011 klo 16.57
miksi edes yrittää nykyään tehdä kunnon pelejä, kun parhaat rahat saa pienen budjetin flash-peleillä tai vuosittaisella call of battlefieldillä.
Ihan vain huomauttaakseni, Battlefield -pelejä ei julkaista joka vuosi...
Nyt kun pelisarja lähti nousuun, niin en ihmettele, vaikka tehtäisiinkin jatkossa.
EA mielestäni lupasi että BF ja MOH vuorottelevat vuosittain. Eli siis samaa paskaa hieman eri paketissa. Todnäk jatkavat vielä niin, että Danger Close tekee yksinpelin ja DICE lätkäsee ramman moninpelin kylkeen.
10.12.2011 klo 16.59
miksi edes yrittää nykyään tehdä kunnon pelejä, kun parhaat rahat saa pienen budjetin flash-peleillä tai vuosittaisella call of battlefieldillä.
Ihan vain huomauttaakseni, Battlefield -pelejä ei julkaista joka vuosi...
2002: 1942
2003: Lisärit
2004: Vietnam
2005: BF2 (ja lisärit), BF2: MC
2006: 2142, BF2 lisäri
2007: lisäri
2008: Bad Company
2009: 1943, Heroes
2010: Bad Company 2 ja lisäri
2011: BF3, Play4Free
10.12.2011 klo 16.59
Harmillista, jos oikeasti PC-yksinoikeutena oleminen aiheutti tämän. Konsolit ovat mielestäni hyviä, mutta kyllä PC-yksinoikeuksiakin saisi olla enemmän.
PC:hän on jo nyt ylivoimaisesti suurin yksinoikeusalusta, kun ottaa huomioon _kaikki_ PC:lle tehdyt pelit :)
10.12.2011 klo 17.08
Harmillista, jos oikeasti PC-yksinoikeutena oleminen aiheutti tämän. Konsolit ovat mielestäni hyviä, mutta kyllä PC-yksinoikeuksiakin saisi olla enemmän.
PC:hän on jo nyt ylivoimaisesti suurin yksinoikeusalusta, kun ottaa huomioon _kaikki_ PC:lle tehdyt pelit :)
Ja melko mukisematta onkin.
Rekisteröitynyt 29.06.2011
10.12.2011 klo 17.10
10.12.2011 klo 17.14
Näiden kaikkien jotka kuvittelee/väittää konsolipiratismin olevan lähelläkään pc piratismia kannattaisi lukea vaikkapa tämä loistava postaus muron foorumilta:
http://murobbs.plaza.fi/pelit-ja-konsolit/715841-elder-sc
Tuossa on mukana lähteet, joten turha väittää vastaan.
10.12.2011 klo 17.15
Turha syytellä konsoileita tästä. Itsepähän PC pelaajat warettavat pelejään jotenka turha kitistä. Deal with it.
Konsolipelaajatko sitten eivät wareta? Hah.
En sanonut nyt niinkään, mutta PC pelaajat warettavat huomattavasti enemmän kuin konsoli pelaajat.
10.12.2011 klo 17.45
Ei ole nyt aikaa lukea, mutta esimerkkeinä näytetään käyttävän Black Opsia, Mafia 2:ta ja BF3:a. Kaksi konsoleille suunnattua ja yleisesti paskaksi väitettyä peliä ja EA:n järkyttävän julkaisupolitiikan raiskaama peli eivät nyt ehkä ihan kerro koko totuutta. Ja kuinkas moni warettaa ensin kun kehittäjät porttaavat tätä nykyä aina vain laiskemmin paskansa PC:lle ja jättävät demot julkaisematta?
Ei ole aikaa lukea, mutta on aikaa postata!?
Black ops oli mukana ilmentämässä sitä, että vaikka pc version myynnit olivat marginaalisia vrt. konsolit, niin piratisointi oli pc:llä moninverroin suurempaa.
Mafia 2 oli mukana puolestaan, koska se oli myynyt pc:llä todella hyvin saaden peräti kolmanneksen kokonaismyynnistä. Jälleen pc piratismi kuitenkin moninkertaista.
Bf3 piratisoinnista tuolla ei ollut mutta myyntiluvut olivat mukana koska peli oli markkinoitu melko puhtaasti pc:lle mutta pc myynti oli silti vähäistä verrattuna konsoleihin.
10.12.2011 klo 18.25
10.12.2011 klo 18.31
Turha syytellä konsoileita tästä. Itsepähän PC pelaajat warettavat pelejään jotenka turha kitistä. Deal with it.
Konsolipelaajatko sitten eivät wareta? Hah.
Ei paljoa paina kun ne rahat on silti sillä puolella.
10.12.2011 klo 18.37
2002: 1942 (PC)
2004: Vietnam (PC)
2005: BF2 (PC) / Modern Combat (Konsoli)
2006: 2142 (PC)
2007: Bad Company (vain konsoleille)
2009: 1943 (vain konsoleille)
2010: Bad Company 2
2011: BF3
Ei nyt lisäosia ja ilmaispelejä lasketa.
10.12.2011 klo 18.55
Siinä ne oikeat syyt firman kaatumiseen, konsolijonnet ei vaan ilmeisesti tiedä kyseisestä pelistä mitään.
10.12.2011 klo 19.00
Tympeää tosiaan että konsolit määrittävät tällä hetkellä pelien suunnan, mutta esim. BF3:n pc-versio riitti syyksi koneen päivittämiselle. Kaurapuurografiikasta kun kerran pääsee eroon, ei paluuta sinne enää ole... Alkuperäinen Stalker pelattu ja kakkosen pc/konsolihybridi ei ajatuksena tunnu aivan kuningas ajatukselta.
10.12.2011 klo 19.15
Kyllä taisi olla konsolien vika tämäkin kun meni resursit multiplatformin luomiseen....Ja vaikka varat olisivatkin riitttänyt, niin stalker 2 kokemus olisi ollut vaisumpi kuin STALKER 1.sen.
Hyvänä esimerkkinä CRYSIS > Crysis 2 (konsoloitu)
Turha syytellä konsoileita tästä. Itsepähän PC pelaajat warettavat pelejään jotenka turha kitistä. Deal with it.
Olen PC-pelaaja enkä wareta. Turha syyttää mitään kollektiivista PC-pelaajien ryhmää, koska se ei ole mikään homogeeninen warettajaproukka. Mutta enpä ihmettele, että sinä konsolipelaaja olet niin tyhmä, että tälläisiä yleistyksiä teet.
Rekisteröitynyt 04.09.2011
10.12.2011 klo 20.16
Olen PC-pelaaja enkä wareta. Turha syyttää mitään kollektiivista PC-pelaajien ryhmää, koska se ei ole mikään homogeeninen warettajaproukka. Mutta enpä ihmettele, että sinä konsolipelaaja olet niin tyhmä, että tälläisiä yleistyksiä teet.
Eli itket siitä että joku yleistää sinut warettajaksi, mutta itse yleistät konsolipelaajat tyhmiksi? Vuoden assburgerpalkinto napsahti lasdkasdille!
Itse uutiseen; todella surullinen juttu. Tätä peliä on tullut odotettua jo kauan.
10.12.2011 klo 20.36
Olen PC-pelaaja enkä wareta. Turha syyttää mitään kollektiivista PC-pelaajien ryhmää, koska se ei ole mikään homogeeninen warettajaproukka. Mutta enpä ihmettele, että sinä konsolipelaaja olet niin tyhmä, että tälläisiä yleistyksiä teet.
Eli itket siitä että joku yleistää sinut warettajaksi, mutta itse yleistät konsolipelaajat tyhmiksi? Vuoden assburgerpalkinto napsahti lasdkasdille!
Itse uutiseen; todella surullinen juttu. Tätä peliä on tullut odotettua jo kauan.
Hahhah taispa se palkinto napsahtaa sinulle, lasdkasd sanoi flowille että "SINÄ konsolipelaaja olet niin tyhmä...", eikä "KAIKKI konsolipelaajat ovat tyhmiä". Hän ei siis yleistänyt konsolipelaajia vaan sanoi flowia tyhmäksi, mikäli et vieläkään käsittänyt.
Vähän malttia ennenkuin alat huutelemaan täällä.
Rekisteröitynyt 30.11.2010
10.12.2011 klo 22.22
Myös pc-versio olisi todellakin ollut pc-versio, eikä mikään konsoli-versiosta portattu paska.
Mutta katsotaan mitä Maanantaina heillä on sanottavaa.
10.12.2011 klo 22.41
Harmillista, jos oikeasti PC-yksinoikeutena oleminen aiheutti tämän. Konsolit ovat mielestäni hyviä, mutta kyllä PC-yksinoikeuksiakin saisi olla enemmän.
PC:hän on jo nyt ylivoimaisesti suurin yksinoikeusalusta, kun ottaa huomioon _kaikki_ PC:lle tehdyt pelit :)
Mitä helvettiä? Nyt on vuosi 2011 eikä 1985
90% niistä yksinoikeuksista on täysin unohtuneita. väliä on käytännössä vain nykyisellä sekä edellisellä että seuraavalla vuodella. hyvin pientä osaa pelaajakunnasta kiinnostaa vuosia vanha tai mahdollisesti vuosien päästä tuleva peli
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
11.12.2011 klo 18.13
Harmillista, jos oikeasti PC-yksinoikeutena oleminen aiheutti tämän. Konsolit ovat mielestäni hyviä, mutta kyllä PC-yksinoikeuksiakin saisi olla enemmän.
PC:hän on jo nyt ylivoimaisesti suurin yksinoikeusalusta, kun ottaa huomioon _kaikki_ PC:lle tehdyt pelit :)
Mitä helvettiä? Nyt on vuosi 2011 eikä 1985
90% niistä yksinoikeuksista on täysin unohtuneita. väliä on käytännössä vain nykyisellä sekä edellisellä että seuraavalla vuodella. hyvin pientä osaa pelaajakunnasta kiinnostaa vuosia vanha tai mahdollisesti vuosien päästä tuleva peli
12.12.2011 klo 16.48
"toteaa, ettei ollut taloudellisesti järkevää kehittää peliä, joka julkaistaisiin vain PC:lle."
Mielenkiintoista. Tietääkseni he myös kehittivät peliä ainakin xboksille. Muistaakseni olivat jo testailleet CoPia boksilla ja taisi kohtuuhyvin pyöriäkkin siinä.
...
Kehitys nimenomaan kaatui siihen, kun GSC ei löytänyt julkaisijaa pelin konsoliversioille. Täten konsoliversiot jouduttiin jättämään pois ja PC-yksinoikeutena peli ei olisi ollut kannattava, sillä ~30 % pelaajista olisi pelin warettanut.
Todisteita prosenteilla, vai heititkö päästäsi vaan?
Minäkin koitan: 95% konsolipelaajista on pienimusaisia vikisijöitä.
Kirjoita kommentti