Tuorein sisältö

Suomessa ostetaan ahkerasti pelejä, varsinkin PS3:lle

04.11.2011 klo 11.00 | Luettu: 32684 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n arvion mukaan Suomessa on kulutettu tänä vuonna peleihin, tarvikkeisiin ja konsoleihin toistaiseksi noin 58 miljoonaa euroa. Pelejä myytiin noin 1,6 miljoonaa kappaletta.

Arvossa mitattuna pelien markkinaosuudet jakautuivat seuraavasti: PC-pelit 15,8 %, käsikonsolipelit 8,3 % (Nintendo DS 5,5 %, Nintendo 3DS 1,8 %, Sony PSP 1,0 %), kotikonsolipelit 75,9 % (Microsoft Xbox 360 21,4 %, Nintendo Wii 10,9 %, Sony PlayStation 2 3,1 % ja Sony PlayStation 3 40,4 %).

Kappalemäärin mitattuna pelien markkinaosuudet jakautuivat seuraavasti: PC-pelit 21,2 %, käsikonsolipelit 10,1 % (Nintendo DS 5,9 %, Nintendo 3DS 1,4 %, Sony PSP 2,8 %), kotikonsolipelit 68,7 % (Microsoft Xbox 360 16,9 %, Nintendo Wii 11,3 %, Sony PlayStation 2 7,4 % ja Sony PlayStation 3 33,1 %).

Eniten pelejä tässä maailmankolkassa myydään siis Playstation 3:lle, jonka osuus arvossa mitattuna oli lähes kolmasosa kaikista myydyistä peleistä Suomessa.

Loppuvuodesta ja juuri äskettäinkin on tullut markkinoille isoja pelinimikkeitä, joten myyntien odotetaan joulua kohti vielä entisestään piristyvän.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Uusi Alan Wake julki... Saints Row the Third... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (48 viestiä)

Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

04.11.2011 klo 11.26

Itsellä löytyy PS3 ja Xbox360 Ja täyty myöntää että ostan Plegelle suurimmanosan peleistä juurikin ilmaisen verkkopelin takia.

Xboxille lähinnä yksinoikeuksia kuten forza ja sellaisia pelejä jossa ei ole verkkopelaamista tai on huono sellainen myöskin co-opit on parempia xboxilla johtuen siitä että kaksi voi pelata samalla konsolilla kun taas plegegellä tämä tapahtuu verkossa esim resident evil 5.
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

04.11.2011 klo 11.27

Täytyy myöntää että boxi on ollut dvd-soittimena jo pidemmän aikaa ja silläkin jos on pelailtu niin ne on ollut live arcaden klassikoita (wolfenstein jne.)
Pitäisi hankkia alan wake.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

04.11.2011 klo 11.28

Ostin PS3:n ilmaisen verkkopelin takia. Harmikseni on tullut huomattua, että en juuri pelaa verkkopelejä konsoleilla. Olisiko sittenkin pitänyt poimia boksi?

PS. Ainiin, mutta sitten olisi jäänyt MGS4 välistä.
lainaa
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

04.11.2011 klo 11.36

X360 ja Wii löytyy nykysukupolven konsoloseista, mut ei kyl oo pitkään aikaan tullu ostettua kummallekkaan yhtään mitään. PC:llä tulee pelailtua ja sille 95% peleistä tulee ostettua Steamin kautta.
lainaa
viljami

04.11.2011 klo 11.44

vielä ku steamin myynnit saatas laskettua tuohon mukaan.
lainaa
Noitatohtori

04.11.2011 klo 11.45

"co-opit on parempia xboxilla johtuen siitä että kaksi voi pelata samalla konsolilla kun taas plegegellä tämä tapahtuu verkossa esim resident evil 5."

Mitä kummaa? Juuri eilen pelasin kaverin kanssa RE5 samalta sohvalta pleikkarilla.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

04.11.2011 klo 11.47

Pleikkari kolmosten rahallinen arvo on kolmasosa, mutta kappaleosuus vajaa neljäsosa.
Johtopäätös: Pleikkaripelaajilla on paljon rahaa ja ostavat pelinsä Prismasta tai Gamestopista ylihintaan 69,99 tai 79,99 .
Rahalliset aikuiset eivät suostuisi tuollaiseen rahastukseen, eli iso osa pleikkarin pelaajakunnasta on todennäköisesti hyvätuloisten, huonosti kasvattavien vanhempien alaikäistä jälkikasvua!
lainaa
Matti

04.11.2011 klo 11.47

PS3n jos ostan, pelejä en siihen osta. Joko CWF tai Bluraysoittimeksi menee...
lainaa
defree

Rekisteröitynyt 04.02.2008

04.11.2011 klo 12.34

Mirr5 kirjoitti:
Pleikkari kolmosten rahallinen arvo on kolmasosa, mutta kappaleosuus vajaa neljäsosa.
Johtopäätös: Pleikkaripelaajilla on paljon rahaa ja ostavat pelinsä Prismasta tai Gamestopista ylihintaan 69,99 tai 79,99 .
Rahalliset aikuiset eivät suostuisi tuollaiseen rahastukseen, eli iso osa pleikkarin pelaajakunnasta on todennäköisesti hyvätuloisten, huonosti kasvattavien vanhempien alaikäistä jälkikasvua!

Väärin meni, yritä uudelleen.
lainaa
Sony_on_riski

04.11.2011 klo 12.40

Kaikki multiplattarit menee täällä boxilla, ja ne parit yksinoikeudet PS3:lla. Parempi näin.
Sonyn johto puhuu jo ääneen kriisistä seitsemän tappiollisen vuoden jälkeen, joten en panosta heihin tämän enempää.
lainaa
SeppoTaalasmaa

04.11.2011 klo 13.02

Kaikki pelit menee täällä PC:lle
lainaa
Alajarvi84

04.11.2011 klo 13.13

Mitäs ovat julkaisseet niin paljon loistavia pelejä viime aikoina :) Tulee ostettua toki aika paljon pelejä juuri PS3:lle, ja ei hirveästi jaksa panostaa siihen mistä ostaa. Periaatteessa aivan sama, mutta jonnin verran tulee netistä vilkastua hintoja verkkokaupoissa esim."pelivarikko" joka myy myös pelien esim."UK" versioita jne.. Muutama muukin paikka oli, mutta lähinnä palvelun takia suosin kyseistä pajaa. Jännä homma kun täällä natistaan että PS3 omistajat olisivat rikkaiden vanhempien kakaroita ? En tunne ketään alle 23v. jolla olisi PS3 !? Itse olen 27..
lainaa
Mazena

Rekisteröitynyt 29.10.2007

04.11.2011 klo 14.02

viljami kirjoitti:
vielä ku steamin myynnit saatas laskettua tuohon mukaan.


Veikkaisin että tämän jälkeen PC:n tulokset olisivat aika korkealla, varsinkin kappalemäärissä mitattuina kun Steamissa on parhaat tarjoukset - paitsi jos Humble Bundlet lasketaan mukaan. Toisaalta tähän on tuskin laskettu mukaan PSN:n ja XBL:n myyntejäkään.
lainaa
Crudus

04.11.2011 klo 14.05

Meikäläisen PC-pelit tulee nykyisin hankkittua digitaalisista latauspalveluista(steam/D2D etc) hinnan ja helppouden vuoksi. Näkyvätköhän niiden myynnit näissä luvuissa?
lainaa
hikheijjaa

04.11.2011 klo 14.16

Tuohon vielä kun pc:lle lasketaan mukaan ahvenanmaan, ulkomaiden ja digitaaliset ostot, niin taitaa olla aikasta suurempi luku kuin nuo prismasta ja anttilasta kerätyt prosentit.
lainaa
Japi

04.11.2011 klo 14.27

Hei, olen Japi. Minulla on Xbox360. Nykyinen Super Elite on minun kolmas Xbox360. Minulla oli Playstation 3, jonka ostin Gran Turismo 5:n julkkariksi. Playstation 3:n myin pois pari kuukautta myöhemmin johtuen GT5:n aiheuttamasta karvaasta pettymyksestä. Xbox360:ttä en ole pelannu aktiivisesti sitten viime tammikuun, sillä nykyään pelaan pelini PC:llä. PC:llä pelit näyttävät paremmilta ja ovat halvempia, siksi siis pelaan PC:llä. Pelini ostan steamista. Steamin aleet ovat niin hyviä, etten tunne tarvetta warestaa pelejä verkosta.
lainaa
Jakke

04.11.2011 klo 14.39

Ettei vain johtuisi myyntien suuruus warettamisesta? Xbox360 modaus ja waretus on helppoa (paitsi jos pelaa nettipelejä tietty), samoin Wii:lle PC:stä puhumattakaan. Sen sijaan PS3 warettaminen ja modaus on sen verran vaikeaa ettei siihen moni ryhdy.
lainaa
Flatus

Rekisteröitynyt 20.04.2010

04.11.2011 klo 14.40

Mirr5 kirjoitti:
Pleikkari kolmosten rahallinen arvo on kolmasosa, mutta kappaleosuus vajaa neljäsosa.
Johtopäätös: Pleikkaripelaajilla on paljon rahaa ja ostavat pelinsä Prismasta tai Gamestopista ylihintaan 69,99 tai 79,99 .
Rahalliset aikuiset eivät suostuisi tuollaiseen rahastukseen, eli iso osa pleikkarin pelaajakunnasta on todennäköisesti hyvätuloisten, huonosti kasvattavien vanhempien alaikäistä jälkikasvua!

U MAD?
lainaa
Pauno

04.11.2011 klo 15.35

Flatus kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Pleikkari kolmosten rahallinen arvo on kolmasosa, mutta kappaleosuus vajaa neljäsosa.
Johtopäätös: Pleikkaripelaajilla on paljon rahaa ja ostavat pelinsä Prismasta tai Gamestopista ylihintaan 69,99 tai 79,99 .
Rahalliset aikuiset eivät suostuisi tuollaiseen rahastukseen, eli iso osa pleikkarin pelaajakunnasta on todennäköisesti hyvätuloisten, huonosti kasvattavien vanhempien alaikäistä jälkikasvua!

U MAD?


Your jelly?
lainaa
Keijo

04.11.2011 klo 15.37

Mirr5 kirjoitti:
Rahalliset aikuiset eivät suostuisi tuollaiseen rahastukseen, eli iso osa pleikkarin pelaajakunnasta on todennäköisesti hyvätuloisten, huonosti kasvattavien vanhempien alaikäistä jälkikasvua!


Päättelykykysi on sangen hämmästyttävä! Tuon lopputuloksen saavuttamiseksi logiikkasi täytyy olla aukotonta.

Minulla on Boxi nettipelikoneena ihan suurimmaksi osaksi sen syyn takia, että PlayStationeiden tatit ovat alusta asti olleet huonon/rimpulan tuntuisia, eikä uskallusta todellisiin parannuksiin tunnu Sonylla olevan. Boxin tatit (ja ohjain muutenkin) sopii käteeni erittäin hyvin. Muutama euro kuukaudessa ei ole kovin kauhea nettimaksuksi, kun tiedostaa että mihin kaikkeen turhuuteen minäkin joka kuukausi rahojani tungen.
lainaa
Flagg

04.11.2011 klo 15.47

Sir_Rymylys kirjoitti:
Ostin PS3:n ilmaisen verkkopelin takia. Harmikseni on tullut huomattua, että en juuri pelaa verkkopelejä konsoleilla. Olisiko sittenkin pitänyt poimia boksi?

PS. Ainiin, mutta sitten olisi jäänyt MGS4 välistä.


Itselläni oli kyllä vähän samankaltainen tilanne. En verkkopelien takia konetta ostanut mutta ajattelin että nyt kun on ilmanen nettipeli saatavilla niin tulee myös netissä pelejä hakattua mutta eipä ole kyllä tullut. Yksin pelejä koneella kyllä tulee hakattua useasti ja paljon enemmän pelejäkin alustalta löytyy kuin Xboxilta.
lainaa
apex

Rekisteröitynyt 21.12.2010

04.11.2011 klo 16.07

Sony on kyllä tehnyt suurimmaksi osaksi hyvää työtä PS3: tukemisen osalta, mitä tulee tällaisten takapajuloihin kuin Suomi. Tästä esimerkkinä isoimpien yksioikeuspelien suomenkieliset lokalisoinnit. Ja tietenkin PS3:n käyttöjärjestelmä, X0:ssa ei ole edes suomenkielisiä valikoita.
lainaa
lilly

04.11.2011 klo 16.23

apex kirjoitti:
Sony on kyllä tehnyt suurimmaksi osaksi hyvää työtä PS3: tukemisen osalta, mitä tulee tällaisten takapajuloihin kuin Suomi. Tästä esimerkkinä isoimpien yksioikeuspelien suomenkieliset lokalisoinnit. Ja tietenkin PS3:n käyttöjärjestelmä, X0:ssa ei ole edes suomenkielisiä valikoita.

Tuo on totta. Varmaankin ainut asia josta Sony saa minulta pojoja.
lainaa
mIE

04.11.2011 klo 16.46

PC:llä on vain huono kun ei näy steam ja noita cdkeyta myyvät puljut niin ei ole ihan kunnollinen listaus, itseltä löytyy PC ja 360, 360:lle tulee joskus ostettua jotani käytettyjä pelejä, PC:lle sitten ne uudet ja hyvät pelit esim. BF3, Skyrim jne.
lainaa
Gmith

Rekisteröitynyt 03.07.2008

04.11.2011 klo 16.48

lilly kirjoitti:

Tuo on totta. Varmaankin ainut asia josta Sony saa minulta pojoja.


Minulta pleikkari saa jo läjän pojoja siitä että sille vielä tehdään vielä pelejä.
lainaa
Japksa

04.11.2011 klo 17.15

Gmith kirjoitti:
lilly kirjoitti:

Tuo on totta. Varmaankin ainut asia josta Sony saa minulta pojoja.


Minulta pleikkari saa jo läjän pojoja siitä että sille vielä tehdään vielä pelejä.


Mille nykykonsolille EI tehdä muka pelejä?
lainaa
qwert

04.11.2011 klo 18.05

apex kirjoitti:
Sony on kyllä tehnyt suurimmaksi osaksi hyvää työtä PS3: tukemisen osalta, mitä tulee tällaisten takapajuloihin kuin Suomi. Tästä esimerkkinä isoimpien yksioikeuspelien suomenkieliset lokalisoinnit. Ja tietenkin PS3:n käyttöjärjestelmä, X0:ssa ei ole edes suomenkielisiä valikoita.

Mihinkäs sitä suomea edes tarvittaisiin? Lapset pääsevät näin opettelemaan englantia, tosin ei Xbox 360 ole kyllä todellakaan hyvä konsoli lapselle. Paras on Wii ja sitten PS3.
lainaa
jokuvaan

04.11.2011 klo 18.07

Mirr5 kirjoitti:
Pleikkari kolmosten rahallinen arvo on kolmasosa, mutta kappaleosuus vajaa neljäsosa.
Johtopäätös: Pleikkaripelaajilla on paljon rahaa ja ostavat pelinsä Prismasta tai Gamestopista ylihintaan 69,99 tai 79,99 .
Rahalliset aikuiset eivät suostuisi tuollaiseen rahastukseen, eli iso osa pleikkarin pelaajakunnasta on todennäköisesti hyvätuloisten, huonosti kasvattavien vanhempien alaikäistä jälkikasvua!


Lasketaanpas tämä nyt oikeasti. Selvyyden vuoksi muutetaan prosentit euroiksi ja kappaleiksi.

Eli Xbox-pelejä on myyty 21,4 e arvosta ja niitä on myyty 16,9 kpl. Eli: 21,4 e / 16,9 kpl = 1,266 e/kpl

Vastaavat luvut PS3:lle on 40,4 e / 33,1 kpl = 1,221 e/kpl.

Eli rautalangasta: Xboxin pelit ovat hieman kalliimpia. Mitähän tästä voi päätellä xboks-pelaajista? ;)
lainaa
Uppmas

04.11.2011 klo 19.08

qwert kirjoitti:
apex kirjoitti:
Sony on kyllä tehnyt suurimmaksi osaksi hyvää työtä PS3: tukemisen osalta, mitä tulee tällaisten takapajuloihin kuin Suomi. Tästä esimerkkinä isoimpien yksioikeuspelien suomenkieliset lokalisoinnit. Ja tietenkin PS3:n käyttöjärjestelmä, X0:ssa ei ole edes suomenkielisiä valikoita.

Mihinkäs sitä suomea edes tarvittaisiin? Lapset pääsevät näin opettelemaan englantia, tosin ei Xbox 360 ole kyllä todellakaan hyvä konsoli lapselle. Paras on Wii ja sitten PS3.
No miksi me opiskelemme ruotsia peruskoulussa? Kyllähän ruotsalaiset osaavat englantia, mutta ainahan se on mukavampaa saada palvelua omalla kielellään eikä englanniksi. Kyllähän pärjäisin englanninkielisillä valikoilla, mutta suomenkieliset on kyllä paljon mukavampia, ymmärrät varmaan itsekin.
lainaa
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

04.11.2011 klo 19.56

Noitatohtori kirjoitti:
"co-opit on parempia xboxilla johtuen siitä että kaksi voi pelata samalla konsolilla kun taas plegegellä tämä tapahtuu verkossa esim resident evil 5."

Mitä kummaa? Juuri eilen pelasin kaverin kanssa RE5 samalta sohvalta pleikkarilla.


Kerro mullekkin miten se toimii itse en saanut toimimaan muuta kuin netin välityksellä pelaamisen? :P
lainaa
Gmith

Rekisteröitynyt 03.07.2008

04.11.2011 klo 20.14

Japksa kirjoitti:
Gmith kirjoitti:
lilly kirjoitti:

Tuo on totta. Varmaankin ainut asia josta Sony saa minulta pojoja.


Minulta pleikkari saa jo läjän pojoja siitä että sille vielä tehdään vielä pelejä.


Mille nykykonsolille EI tehdä muka pelejä?


Tarkoitus oli piikitellä Xboxin olemattomasta yksinoikeuspelitarjonnasta, jota ei juuri ole nyt, eikä näillä näkymin tulevina vuosinakaan.

Ironista että ennen pleikkarista sanottiin "no gaems", mutta nyt onkin asiat ihan toisinpäin.
lainaa
lilly

04.11.2011 klo 21.13

Gmith kirjoitti:
Japksa kirjoitti:
Gmith kirjoitti:
lilly kirjoitti:

Tuo on totta. Varmaankin ainut asia josta Sony saa minulta pojoja.


Minulta pleikkari saa jo läjän pojoja siitä että sille vielä tehdään vielä pelejä.


Mille nykykonsolille EI tehdä muka pelejä?


Tarkoitus oli piikitellä Xboxin olemattomasta yksinoikeuspelitarjonnasta, jota ei juuri ole nyt, eikä näillä näkymin tulevina vuosinakaan.

Ironista että ennen pleikkarista sanottiin "no gaems", mutta nyt onkin asiat ihan toisinpäin.

Ironista sanottavaa riittäisi kovastikin siitä mitä pleikasta uhottiin -07, -08 ja jopa vielä -09, mutta asiat eivät ihan menneet fanittajien unelmien mukaan.
Yksinoikeuksissa taas en näe mitään hyvää koska multiplättäri ei ole kummankaan konsolin omistajalta pois.
lainaa
jokuvaan

04.11.2011 klo 22.22

lilly kirjoitti:
Gmith kirjoitti:

Tarkoitus oli piikitellä Xboxin olemattomasta yksinoikeuspelitarjonnasta, jota ei juuri ole nyt, eikä näillä näkymin tulevina vuosinakaan.

Ironista että ennen pleikkarista sanottiin "no gaems", mutta nyt onkin asiat ihan toisinpäin.

Ironista sanottavaa riittäisi kovastikin siitä mitä pleikasta uhottiin -07, -08 ja jopa vielä -09, mutta asiat eivät ihan menneet fanittajien unelmien mukaan.
Yksinoikeuksissa taas en näe mitään hyvää koska multiplättäri ei ole kummankaan konsolin omistajalta pois.


En ihan ymmärtänyt pointtiasi(*). Ei tietenkään ole pelaajien kannalta hyvä, että julkaistaan yksinoikeuspelejä. Mutta koska niitä kuitenkin julkaistaan, niin tietysti kannattaa omistaa se konsoli, jolle on enemmän kiinnostavia yksinoikeuspelejä. Esim. roolipelaajana minulle PS3:n on ehdoton ykkönen vaikka omistan myös boksinkin.

(*) Ettei tämä keskustelulinja ala mennä saiverteluksi sanojen merkityksistä ym. niin tarkennan miten ymmärsin viestisi:

1) Tarkoitit, ettei ideaalimaailmassa olisi yksinoikeuspelejä (ja olen täysin samaa mieltä) ja oikeassakaan maailmassa niillä ei ole konsolivalinnan kannalta väliä. En ymmärrä, että miksi sanot niin ilman perusteluja, kun se on selvä kilpailuetu konsolille.

2) Tai vaihtoehtoisesti puhuit vain ideaalimaailmasta, milloin viesti oli periaatteessa aiheen vierestä, koska Gmith puhui selkeästi oikeasta maailmasta. Tällöin väärinymmärrykseni johtuu siis aiheesta toiseen hyppäämisestä.
lainaa
EiIhanPötyä

04.11.2011 klo 23.04

omien kokemusten mukaan tuo PS3=Lapsiperhe pitää ihan paikkansa. Useilla lapsia omistavilla on Pleikka mutta yhdelläkään ei ole Boksia, kun taas lapsettomilla on suunnilleen 50/50

"pleikalla on LBP, Buzz, Ratchet, Singstar..." plus lapsiperheille hyödyllinen Blu Ray soittimena vaikka muut eivät pelaisikaan. ja samoin pelejä on näillä pleikan "lapselle ostaneilla" omistajilla vähemmän ja suurin osa ihan marketeista ostettuja
lainaa
Jarkovitch

04.11.2011 klo 23.09

Mirr5 kirjoitti:
Pleikkari kolmosten rahallinen arvo on kolmasosa, mutta kappaleosuus vajaa neljäsosa.
Johtopäätös: Pleikkaripelaajilla on paljon rahaa ja ostavat pelinsä Prismasta tai Gamestopista ylihintaan 69,99 tai 79,99 .
Rahalliset aikuiset eivät suostuisi tuollaiseen rahastukseen, eli iso osa pleikkarin pelaajakunnasta on todennäköisesti hyvätuloisten, huonosti kasvattavien vanhempien alaikäistä jälkikasvua!


Es palaa ja pärisee niin että päätä tärisee.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

05.11.2011 klo 10.25

Ylempään keskusteluun liittyen, on niissä yksinoikeuspeleissä hyvääkin. Esim. kunnon yksäreissä käytetään kunnolla hyödyksi kyseisen konsolin rautaa ja potentiaalia, kun taas multiplattareissa joudutaan tekemään kompromissejä. Ihanne olisi, että markkinoilla olisi vain kaksi konsolia, jotka eroavat selvästi toisistaan.
lainaa
qwert

05.11.2011 klo 10.26

Uppmas kirjoitti:
qwert kirjoitti:
apex kirjoitti:
Sony on kyllä tehnyt suurimmaksi osaksi hyvää työtä PS3: tukemisen osalta, mitä tulee tällaisten takapajuloihin kuin Suomi. Tästä esimerkkinä isoimpien yksioikeuspelien suomenkieliset lokalisoinnit. Ja tietenkin PS3:n käyttöjärjestelmä, X0:ssa ei ole edes suomenkielisiä valikoita.

Mihinkäs sitä suomea edes tarvittaisiin? Lapset pääsevät näin opettelemaan englantia, tosin ei Xbox 360 ole kyllä todellakaan hyvä konsoli lapselle. Paras on Wii ja sitten PS3.
No miksi me opiskelemme ruotsia peruskoulussa? Kyllähän ruotsalaiset osaavat englantia, mutta ainahan se on mukavampaa saada palvelua omalla kielellään eikä englanniksi. Kyllähän pärjäisin englanninkielisillä valikoilla, mutta suomenkieliset on kyllä paljon mukavampia, ymmärrät varmaan itsekin.

En ymmärrä mitä haet takaa tuolla esimerkillä. Opiskelemme ruotsia koulussa, koska se on yksi maamme virallisista kielistä. Itselleni on taas aivan sama ovatko konsolini valikot englannin- vai suomenkieliset, kunhan molemmilla kielillä pystyy vain tekemään samat asiat.
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

05.11.2011 klo 14.33

Niinhän se taitaa olla että tässä figma listassa ei ole mukana ahvenanmaan varastoilta toimitetut ja tietysti ulkomailta ja latauspalveluista ostetut pelit. Joskus tuli myös tätä figmaa vähän seurattua mutta tämän ahvenanmaa pykälän jälkeen tästähän tuli pelkkä idiotti lista ainakin konsolipelien suhteen, pc pelit onkin halvempia. Eli suomeks sanottuna figma listalta näkee minkä konsolimerkin pelaajat ovat halukkaita maksaan prisman hyllyssä 70 e, kun muualta saan 43 e. Eli tässä asiassa alkupään kirjoitus oli ihan perusteltua faktaa, kun tiedetään eri konsolimerkeillä pelaavien yleinen ikä jakauma. Kaikkein nuorimmat pelaajat eivät tiedä ahvenanmaa toimituksista sen paremmin kuin nuorten pelaajien vanhemmatkaan jotka pelejä sitten yli hintaan prismoista kantavat.
lainaa
nakkikeitto

05.11.2011 klo 16.58

Nakke79 kirjoitti:
Niinhän se taitaa olla että tässä figma listassa ei ole mukana ahvenanmaan varastoilta toimitetut ja tietysti ulkomailta ja latauspalveluista ostetut pelit. Joskus tuli myös tätä figmaa vähän seurattua mutta tämän ahvenanmaa pykälän jälkeen tästähän tuli pelkkä idiotti lista ainakin konsolipelien suhteen, pc pelit onkin halvempia. Eli suomeks sanottuna figma listalta näkee minkä konsolimerkin pelaajat ovat halukkaita maksaan prisman hyllyssä 70 e, kun muualta saan 43 e. Eli tässä asiassa alkupään kirjoitus oli ihan perusteltua faktaa, kun tiedetään eri konsolimerkeillä pelaavien yleinen ikä jakauma. Kaikkein nuorimmat pelaajat eivät tiedä ahvenanmaa toimituksista sen paremmin kuin nuorten pelaajien vanhemmatkaan jotka pelejä sitten yli hintaan prismoista kantavat.

Kyllä ahvenamaan kautta ostetut pelit pitäisi olla otettu huomioon. Figman mukaan se kerää kaikki myyntidatat, joita firmat sille lähettää. Ei ole syytä miksi firmat jättäisi ahvenamaan ostot ilmoittamatta.
lainaa
pööpöileväapina

05.11.2011 klo 23.32

Pioneeri kirjoitti:
Noitatohtori kirjoitti:
"co-opit on parempia xboxilla johtuen siitä että kaksi voi pelata samalla konsolilla kun taas plegegellä tämä tapahtuu verkossa esim resident evil 5."

Mitä kummaa? Juuri eilen pelasin kaverin kanssa RE5 samalta sohvalta pleikkarilla.


Kerro mullekkin miten se toimii itse en saanut toimimaan muuta kuin netin välityksellä pelaamisen? :P


ööö.. ihan laittamalla toisen ohjaimen päälle ja olisko ollu painamalla siitä toisesta ohjaimesta starttia :D. Moneen kertaa kamun kaa pelattii jaetulla ruudulla peli läpi, vaikka graffa vähän siitä kärsiikin.. Tai aiankin ps3 -versiossa jaettu oli. Luulisin että oli myös boxilla.
lainaa
lilly

06.11.2011 klo 00.19

qwert kirjoitti:
Uppmas kirjoitti:
qwert kirjoitti:
apex kirjoitti:
Sony on kyllä tehnyt suurimmaksi osaksi hyvää työtä PS3: tukemisen osalta, mitä tulee tällaisten takapajuloihin kuin Suomi. Tästä esimerkkinä isoimpien yksioikeuspelien suomenkieliset lokalisoinnit. Ja tietenkin PS3:n käyttöjärjestelmä, X0:ssa ei ole edes suomenkielisiä valikoita.

Mihinkäs sitä suomea edes tarvittaisiin? Lapset pääsevät näin opettelemaan englantia, tosin ei Xbox 360 ole kyllä todellakaan hyvä konsoli lapselle. Paras on Wii ja sitten PS3.
No miksi me opiskelemme ruotsia peruskoulussa? Kyllähän ruotsalaiset osaavat englantia, mutta ainahan se on mukavampaa saada palvelua omalla kielellään eikä englanniksi. Kyllähän pärjäisin englanninkielisillä valikoilla, mutta suomenkieliset on kyllä paljon mukavampia, ymmärrät varmaan itsekin.

En ymmärrä mitä haet takaa tuolla esimerkillä. Opiskelemme ruotsia koulussa, koska se on yksi maamme virallisista kielistä. Itselleni on taas aivan sama ovatko konsolini valikot englannin- vai suomenkieliset, kunhan molemmilla kielillä pystyy vain tekemään samat asiat.

Ei, me opiskelemme ruotsia koulussa pakolla koska vain muutama vuosikymmen sitten poliittisen kähminnän tuloksena RKP sai ajettua läpi pakkoruotsin, kiitos opetusministeri Johannes Virolaisen pehmeyden. Puhtaan poliittisen alkuperänsä(kään) takia pakkoruotsi ei kestä mitään rationaalista kritiikkiä, mutta onneksi (yleensä) moinen hömppä elää yhtä kauan kuin sitä säätäneet virkamiehetkin. Valitettavasti tässä tapauksessa näyttää siltä että ns. perinteisillä puolueilla ei ole mitään tarvetta koskea ruotsinopetuksen tabuun, joten muutosta ei ole näköpiirissä ennen kuin asia alkaa oikeasti vaikuttamaan äänestyskäyttäytymiseen. Joo, minun tapauksessani se on jo tehnyt sen.
lainaa
lilly

06.11.2011 klo 00.44

jokuvaan kirjoitti:
lilly kirjoitti:
Gmith kirjoitti:

Tarkoitus oli piikitellä Xboxin olemattomasta yksinoikeuspelitarjonnasta, jota ei juuri ole nyt, eikä näillä näkymin tulevina vuosinakaan.

Ironista että ennen pleikkarista sanottiin "no gaems", mutta nyt onkin asiat ihan toisinpäin.

Ironista sanottavaa riittäisi kovastikin siitä mitä pleikasta uhottiin -07, -08 ja jopa vielä -09, mutta asiat eivät ihan menneet fanittajien unelmien mukaan.
Yksinoikeuksissa taas en näe mitään hyvää koska multiplättäri ei ole kummankaan konsolin omistajalta pois.


En ihan ymmärtänyt pointtiasi(*). Ei tietenkään ole pelaajien kannalta hyvä, että julkaistaan yksinoikeuspelejä. Mutta koska niitä kuitenkin julkaistaan, niin tietysti kannattaa omistaa se konsoli, jolle on enemmän kiinnostavia yksinoikeuspelejä. Esim. roolipelaajana minulle PS3:n on ehdoton ykkönen vaikka omistan myös boksinkin.

(*) Ettei tämä keskustelulinja ala mennä saiverteluksi sanojen merkityksistä ym. niin tarkennan miten ymmärsin viestisi:

1) Tarkoitit, ettei ideaalimaailmassa olisi yksinoikeuspelejä (ja olen täysin samaa mieltä) ja oikeassakaan maailmassa niillä ei ole konsolivalinnan kannalta väliä. En ymmärrä, että miksi sanot niin ilman perusteluja, kun se on selvä kilpailuetu konsolille.

2) Tai vaihtoehtoisesti puhuit vain ideaalimaailmasta, milloin viesti oli periaatteessa aiheen vierestä, koska Gmith puhui selkeästi oikeasta maailmasta. Tällöin väärinymmärrykseni johtuu siis aiheesta toiseen hyppäämisestä.

Ymmärsit kyllä, lainaan suoraan tekstiäsi:"Ei tietenkään ole pelaajien kannalta hyvä, että julkaistaan yksinoikeuspelejä". Loppu on kommenttiini liittymätöntä konsolipalvontaa.
lainaa
jokuvaan

06.11.2011 klo 16.14

lilly kirjoitti:
jokuvaan kirjoitti:


En ihan ymmärtänyt pointtiasi(*). Ei tietenkään ole pelaajien kannalta hyvä, että julkaistaan yksinoikeuspelejä. Mutta koska niitä kuitenkin julkaistaan, niin tietysti kannattaa omistaa se konsoli, jolle on enemmän kiinnostavia yksinoikeuspelejä. Esim. roolipelaajana minulle PS3:n on ehdoton ykkönen vaikka omistan myös boksinkin.

(*) ...


Ymmärsit kyllä, lainaan suoraan tekstiäsi:"Ei tietenkään ole pelaajien kannalta hyvä, että julkaistaan yksinoikeuspelejä". Loppu on kommenttiini liittymätöntä konsolipalvontaa.


Perustelemattomistasi viesteistäsi saa käsityksen, että et erota oikeaa maailmaa ideaalimaailmasta. Tarkoitan siis: on aivan turha kinastella siitä, miten asiat pitäisi olla, kun ne eivät koskaan niin ole. Pystytkö siis PERUSTELEMAAN, miksi (nyt kun yksinoikeuspelejä on oikeasti olemassa) yksinoikeuspeleillä ei ole väliä KONSOLIN VALINNALLE?

Toinen naurettava ja perustelematon väite oli minun konsolinpalvontani. Minulla on sekä boksi että PS3:n ja pelaan kumpaakin. Esimerkiksi olen pelannut Assassin's creedeistä (yksi suosikkisarjoistani) kaksi boksilla ja todennäköisesti pelaan myös tämän uusimmankin sillä. Kun sanoin, että PS3 on minulle ehdoton ykkönen, tarkoitin sitä, että jos joutuisin luopumaan jommasta kummasta konsolista, valinta olisi minulle selvä, koska PS3:lle on enemmän minua kiinnostavia yksinoikeuspelejä. Jos taas pelaisin jotain muuta pelityyppiä, valintani voisi olla toinen.

(... lainauksissa tarkoittaa turhaa kohtaa)
lainaa
lilly

06.11.2011 klo 21.38

jokuvaan kirjoitti:
lilly kirjoitti:
jokuvaan kirjoitti:


En ihan ymmärtänyt pointtiasi(*). Ei tietenkään ole pelaajien kannalta hyvä, että julkaistaan yksinoikeuspelejä. Mutta koska niitä kuitenkin julkaistaan, niin tietysti kannattaa omistaa se konsoli, jolle on enemmän kiinnostavia yksinoikeuspelejä. Esim. roolipelaajana minulle PS3:n on ehdoton ykkönen vaikka omistan myös boksinkin.

(*) ...


Ymmärsit kyllä, lainaan suoraan tekstiäsi:"Ei tietenkään ole pelaajien kannalta hyvä, että julkaistaan yksinoikeuspelejä". Loppu on kommenttiini liittymätöntä konsolipalvontaa.


Perustelemattomistasi viesteistäsi saa käsityksen, että et erota oikeaa maailmaa ideaalimaailmasta. Tarkoitan siis: on aivan turha kinastella siitä, miten asiat pitäisi olla, kun ne eivät koskaan niin ole. Pystytkö siis PERUSTELEMAAN, miksi (nyt kun yksinoikeuspelejä on oikeasti olemassa) yksinoikeuspeleillä ei ole väliä KONSOLIN VALINNALLE?

Toinen naurettava ja perustelematon väite oli minun konsolinpalvontani. Minulla on sekä boksi että PS3:n ja pelaan kumpaakin. Esimerkiksi olen pelannut Assassin's creedeistä (yksi suosikkisarjoistani) kaksi boksilla ja todennäköisesti pelaan myös tämän uusimmankin sillä. Kun sanoin, että PS3 on minulle ehdoton ykkönen, tarkoitin sitä, että jos joutuisin luopumaan jommasta kummasta konsolista, valinta olisi minulle selvä, koska PS3:lle on enemmän minua kiinnostavia yksinoikeuspelejä. Jos taas pelaisin jotain muuta pelityyppiä, valintani voisi olla toinen.

(... lainauksissa tarkoittaa turhaa kohtaa)


Kasataanko tässä nyt jotain olkinukkea? Milloin olen väittänyt että yksinoikeuspeleillä ei olisi väliä konsolia valitessa?
lainaa
jokuvaan

06.11.2011 klo 22.19

lilly kirjoitti:

Kasataanko tässä nyt jotain olkinukkea? Milloin olen väittänyt että yksinoikeuspeleillä ei olisi väliä konsolia valitessa?


Se tulee esiin asiayhteydestä.

Gmith kirjoitti: ” Ironista että ennen pleikkarista sanottiin "no games", mutta nyt onkin asiat ihan toisinpäin.”

Sinä vastasit: ” Yksinoikeuksissa taas en näe mitään hyvää koska multiplättäri ei ole kummankaan konsolin omistajalta pois.”

Rautalangasta: Gmith sanoi (tarkoitti), että PS3:lle on kilpailuetu, että sille tehdään yksinoikeuspelejä. Koska lainasit Gmithin tekstiä etkä mitenkään tehnyt selväksi aiheen vaihtoa, katsoin että se on vastaväite Gmithin tekstiin. Eli tällöin siis viestisi antoi ymmärtää, ettet katso yksinoikeuspelien olevan hyväksi konsolille (tai vaihtoehtoisesti puhuit aiheen vierestä, mikä on paha väittelyvirhe).

Kysyin siis viestisi pointtia, koska halusin selvyyden siihen, mitä olit tarkoittanut. Siis olitko tarkoittanut sen vastaväitteeksi vai vaihdoitko vain puheenaihetta. Koska vaikutit fiksulta (ennen kuin menit henkilökohtaisuuksiin :-) ja viestisi vaikutti järjettömältä vastaväitteeltä, halusin vain ymmärtää, mitä olit tarkoittanut (vai oliko siinä joku hieno pointti joka minulta meni ohi).

Mutta olemme nyt siis yksimielisiä siitä, että yksinoikeuspelit ovat kilpailuetu, mutta on kurjaa, että niitä on(?).
lainaa
jokuvaan

06.11.2011 klo 23.00

Ja jottei tästä synny enempää turhaa riitaa, niin tarkennan vielä ajatuskulkuani: Alkuperäinen viestisi voidaan tulkita ainakin näillä tavoin

1) Västäväite, joka antaa ymmärtää, ettei yksinoikeuspelit ole etu konsoleille. (Koska klo 00.44 viestissäsi et selventänyt ajatuskulkuasi ja menit henkilökohtaisuuksiin, katsoin VIRHEELLISESTI sinun tarkoittavan tätä, sillä tämä vaihtoehto on suora vastaus Gmithin viestiin.)
2) Vastaväite, joka menee aiheen vierestä ja on siksi väittelyvirhe. (Tuskin tekisit näin yksinkertaista virhettä, kun tunnet kerran olkinukenkin.)
3) Vaihdoit puheenaihetta kertomatta siitä muille. (Tämä siis varmaan todennäköinen vaihtehto.)

Sovinto? *tarjoaa kättä*
lainaa
lilly

07.11.2011 klo 20.44

jokuvaan kirjoitti:
Ja jottei tästä synny enempää turhaa riitaa, niin tarkennan vielä ajatuskulkuani: Alkuperäinen viestisi voidaan tulkita ainakin näillä tavoin

1) Västäväite, joka antaa ymmärtää, ettei yksinoikeuspelit ole etu konsoleille. (Koska klo 00.44 viestissäsi et selventänyt ajatuskulkuasi ja menit henkilökohtaisuuksiin, katsoin VIRHEELLISESTI sinun tarkoittavan tätä, sillä tämä vaihtoehto on suora vastaus Gmithin viestiin.)
2) Vastaväite, joka menee aiheen vierestä ja on siksi väittelyvirhe. (Tuskin tekisit näin yksinkertaista virhettä, kun tunnet kerran olkinukenkin.)
3) Vaihdoit puheenaihetta kertomatta siitä muille. (Tämä siis varmaan todennäköinen vaihtehto.)

Sovinto? *tarjoaa kättä*

Eihän tässä mitään riitaa ole, niin että ihan lepo vaan.. Sinä vain tulkitsit minua väärin.
lainaa
Weteraani

08.11.2011 klo 08.41

Japksa kirjoitti:
Mille nykykonsolille EI tehdä muka pelejä?

Wiille.

Kun suurin osa konsolin uusista peleistä on WiiWaresta myytäviä minipelejä, ja kun Metacriticistä löytyy tälle vuodelle vain kaksi 90 pisteen ylittänyttä peliä joista toinen on vielä julkaisematon Zelda, osoittaa se aika selvästi sen että kellään ei ole paljoa intoa kehittää tälle konsolille pelejä.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova