Tuorein sisältö

Nyt loppuu valitus pelimusiikeista!

31.10.2011 klo 20.57 | Luettu: 26626 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Eurogamer kertoo EA:n uudesta pelimusiikkitoiminnosta, joka tulee ensimmäiseksi käyttöön SSX:ssä. Harmony-niminen ominaisuus sallii oman musiikkivalikoiman soittamisen pelin taustalla, mutta peli osaa myös reagoida siihen. Esimerkiksi SSX:n hyppyrihypyn huumassa se häivyttää musiikin taustalle ja antaa tuulen suhista. Jatkossa samaa tullaan käyttämään (ainakin joissain) muissakin EA:n peleissä.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Taiteesta toteutukse... Battlefield 3:ssa jo... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (36 viestiä)

omamusajee

31.10.2011 klo 21.10

Jee, vihdoinkin saan kunnon pieruhumppaa soimaan peleissä. Tämä on ratkaiseva askel ihmiskunnalle. Ilman tätä ominaisuutta ei kukaan enää suostu pelaamaan.
lainaa
lol-ahhahaah

31.10.2011 klo 21.12

Tää ny vaan kaikkiin peleihin !
lainaa
PRKL666

Rekisteröitynyt 02.10.2009

31.10.2011 klo 21.15

lol-ahhahaah kirjoitti:
Tää ny vaan kaikkiin peleihin !

Mutta tämähän on. Ainakin Xboxin puolella.
lainaa
Slaya

Rekisteröitynyt 28.06.2008

31.10.2011 klo 21.18

Toisaalta hyvä toisaalta ei. Pelien soundtrackit, varsinkin näin urheilupeleissä, on jossakin määrin suunniteltu pelin tunnelmaan ja täten tukee pelikokemusta. Esimerkiksi juuri SSX 3:n mainio soundtrack tulee mieleen, kuulee yhenkin biisin kontekstin ulkopuolella niin tulee heti peli mieleen. :)
lainaa
BtD

31.10.2011 klo 21.22

Ihan turhaan peleihin mistään musiikista edes maksavat mitään kun ne ensimmäisenä pistetään asetuksista mutelle ja laitetaan omat biisit soimaan, jos siltä tuntuu. FIFA 12:ssa on ihan yritystä omien biisien tuomiseen itse peliin, mutta ei oikein täysin toimi. GTA:n radioita ei millään jaksa enää ensimmäisen pelisession jälkeen.
lainaa
pihis

Rekisteröitynyt 04.01.2011

31.10.2011 klo 21.23

Tuohan oli jo mahdollista littlebigplanetissa
lainaa
oki9955

Rekisteröitynyt 11.05.2009

31.10.2011 klo 21.30

Conflict teki sen jo...
lainaa
Urpo

31.10.2011 klo 21.38

Tämähän oli jo ensimmäisessa Ampedissa vuonna nakki
lainaa
Goodolddays

31.10.2011 klo 21.42

Joskus muinoin peleissä oli niin hyvät musat että tällästä ominaisuutta ei tarvittu.
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

31.10.2011 klo 21.47

Tämä toimi muistaakseni jo monissa PS1-peleissä. Musat olivat tuolloin useimmiten ihan cd-raitoja, joten cd:n vaihdolla sai omat matkut pyörimään.
lainaa
dorknight

31.10.2011 klo 21.50

Urpo kirjoitti:
Tämähän oli jo ensimmäisessa Ampedissa vuonna nakki


Se ei kyllä häivyttänyt tms. Osasi vaan sanoa että valikoista rinteeseen siirryttäessä ja päinvastoin biisi vaihtuu. 360 ei sitten osaa sitäkään vaan esim Halo3 koko dialogi häviää kun soittaa omaa musiikkia

tavallaan ihan kiva ominaisuus, mutta luulenpa että tämä johtaa musiikkikuluista säästämiseen kun firmat sanoo "soittakaa omaa Metallicaa, Madonnaa ja Mozartia" mikä on tietysti ihan perseestä

tosiaan hyvä pelimusa on hyvää, tosin tälläisissä lumilauta yms peleissä se musiikki on yleensäkin lisensoitua

Mutta nyt kun puhutaan hyvästä pelimusiikista niin Arkham Cityn Zsasz tehtävien aikana soiva biisi on hienointa vähään aikaan
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

31.10.2011 klo 22.04

PRKL666 kirjoitti:
lol-ahhahaah kirjoitti:
Tää ny vaan kaikkiin peleihin !

Mutta tämähän on. Ainakin Xboxin puolella.


Mietin ihan samaa, että kyllähän tuota omaa musaa on tullu kuunneltua Xboxilla pelatessa. Spotifyakin, ku vaan on oikeat ohjelmat.
lainaa
asdfg

31.10.2011 klo 22.04

Eivät siis edes itse usko oman soundtrackinsa laatuun.
lainaa
fic

31.10.2011 klo 22.04

Täsmälleen samanlainen oli Wiin Excite Truckissa.
lainaa
cr0w

31.10.2011 klo 22.26

Hans Zimmerin jälki MW2:ssa vakuutti kyllä. Mielellään pelimusaa kuuntelee jos on hyvin tehtyä.
lainaa
6RowsIsTooMuchIKnow

31.10.2011 klo 22.45

Appe kirjoitti:
PRKL666 kirjoitti:
lol-ahhahaah kirjoitti:
Tää ny vaan kaikkiin peleihin !

Mutta tämähän on. Ainakin Xboxin puolella.


Mietin ihan samaa, että kyllähän tuota omaa musaa on tullu kuunneltua Xboxilla pelatessa. Spotifyakin, ku vaan on oikeat ohjelmat.


pääsenpä kerrankin sanomaan rekisteröityneille jotka eivät jaksa lukea tuota valtavaa tekstiseinää että sieltä löytyy kohta "Peli osaa myös reagoida siihen"

Nykyisellään Xboxilla ja Pleikalla musiikki pauhaa biisi biisiltä samalla äänenvoimakkuudella ilman automaattisia taukoja. Pelit ja se konsolin musatoistojärjestelmä eivät ole millään tavalla synkronoituja.

Idea siis että vaikka Dead Spacea pelatessa alkaa pauhaamaan se kovalevyn Metallica kun tulee toimintakohtaukseen ja sitten tyhjillä käytävillä kulkiessa musa loppuu, hiljenee tai biisi vaihtuu johonkin rauhallisempaan

Mietin kyllä että mitentämä sopii yhteen nykyisen Boksin systeemin kanssa. Nämä ovat ilmeisesti erilliset joten jos haluat sitä monotonista soittolistaa kuin tähänkin asti niin onnistuu mutta jos haluat dynaamista musiikkia vähän Xbox1 tyyliin niin sekin onnistuu pelin valikoiden kautta.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

31.10.2011 klo 22.47

Kyl itekki mielellää kuuntelee pelimusaa. Tietty riippuu pelistä, mutta pääosin en soita omaa musiikkia pelatessa taustalla. Poikkeuksena lähinnä jotku "itseään toistavat" casualpelit ja perus RTS:sää raskaammat strategiat(Kuka hullu niitä paradoxin musiikkeja jaksais ekan tunnin jälkeen). Lähinnä kyseessä on nimenomaan tunnelmajuttu ja se, että musiikit on osa peliä. Ei sitä leffojenkaa päälle ala soittamaa omaa taustamusiikkia nii miksi pelienkään ;D(elä tartu)
lainaa
ssss

31.10.2011 klo 22.48

aina pelimusasta puhuttaessa tulee mieleen ff7! viäki kuuntelen niitä biisejä aina välillä
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

31.10.2011 klo 23.19

Ois se kyllä surullista jos peleissä ei enää olisi omia musiikkejaan...Johonkin autopeleihin sopii kyllä että voi omia biisejä välillä soitella, kuuntelenhan autossa muutenkin omaa musaa. Mutta johonkin roolipeliin en haluaisi edes mahdollisuutta omien musiikkien kuunteluun.

Pelimusiikit ovat osa tunnelmaa. Joskin nykymusat peleissä on aina onnettomia...
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

01.11.2011 klo 00.05

Tuskinpa draamallisista peleistä musiikit mihinkään katoavat. Jossain auto- tai urheilupeleissä musiikin itu on pääasiassa luoda mökää taustalle. Monissa muissa peleissä musiikki tukee tunnelmaa yhtenä tärkeimmistä elementeistä. Aika harva leffakaan toimii pelkästään katsojan omien cd-albumien voimalla.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

01.11.2011 klo 00.21

PRKL666 kirjoitti:
lol-ahhahaah kirjoitti:
Tää ny vaan kaikkiin peleihin !

Mutta tämähän on. Ainakin Xboxin puolella.

Ai tommonen pelin tapahtumiin reagoiva musiikkiplayeri? Not.

WipEout HD:ssahan on tällanen. Johonkin SSX:ään kyllä käykin hienosti tommonen, että hypyissä musiikki hiljenee ja jatkuu heti laskeutumisen jälkeen. Vielä kun tulis tämmönen systeemi useampiin peleihin.
lainaa
patteli

01.11.2011 klo 09.02

Ja tämähän on vasta noin 10 vuotta wanha idea mikä on myöskin toteutettu useaan otteeseen.

:|
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

01.11.2011 klo 10.17

patteli kirjoitti:
Ja tämähän on vasta noin 10 vuotta wanha idea mikä on myöskin toteutettu useaan otteeseen.
:|

Tässähän ei ole ideana onko vanha vai uus. Tämä kyseinen käytäntö pitäisi saada tukemaan kaikkia pelejä. Muutenkin tuntuu oudolta, miksi porukkaa täällä häiritsee, että voi kuunnella esim. räiskintäpelin taustalla humppaa jos haluaa? Ei sun tarvitse, eikä se ole sulta iteltä pois. Ehkä joissakin tilanteissa (ehkä noin 10% peleistä) voi olla vielä tarvetta pelin sisäiselle soundracille, missä se luo tunnetta tietyssä kohtaa.

Mutta en oikeasti ymmärrä miksi joku edes puolustaa sitä, että esim. mmo-peleissä pitäisi kuunnella 2000h jotain instrumentaalista kappaletta, kun voi kuunnella mistä tykkää. Kyllä se tunnelma tulee itselle siitä musiikista minkä valitsee. Nimenomaan voi valkata sen tilanteeseen sopivan albumin. Ja nimenomaan roolipelissä tunnelmaa luomaan auttaa, kun saa itse valittua sen kappaleen. Niissä se on iso ongelma, kun peittää sitten dialogit, jotka haluaa kuulla. Nimenomaan roolipeleissä kuunnella musaa mikä sopii juuri siihen.

Kysyitte eroa elokuvien ja pelien musiikeissa. Ero on se kesto ja toistuvuus. Ensinnäkin elokuvan aikana normaalisti jokainen musiikki on tarkkaan harkittu ja soi vain sen kerran. Kuulet elokuvan aikana ehkä n. 10 minuuttia musiikkia(riippuu tietysti täysin elokuvasta). Yhtä peliä pelatessa voit kuunnella esim. 1000h(varsinkin moninpeleissä kuluu paljon aikaa.)

Toivottavasti mahdollisimman nopesti saavat ainakin suuremmassa osissa pelin soundracin korvattua omalla musalla. Itse oikeastaan aina kuuntelen omaa musaa taustalla, ellen sitten katso pelatessa jotain tv-ohjelmaa.
lainaa
Muffinssi

Rekisteröitynyt 04.01.2011

01.11.2011 klo 10.36

Tämähän on ollu jo nhl:ssä monta vuotta sitte. Pelitauoilla sai oman musiikin kuulumaan ja sitten se hiljentyy kun peli jatkuu XDD derp

lainaa
Juha

01.11.2011 klo 10.46

Vib Ribbon
lainaa
Bamboocha

Rekisteröitynyt 17.09.2007

01.11.2011 klo 12.34

Mainittakoon, että myös Guild Wars 2:ssa on samantyylinen systeemi ;)

http://www.arena.net/blog/james-boer-talks-gw2-audio-desi
lainaa
Tempo

01.11.2011 klo 13.51

Nythän peleissä vasta rupeaakin huono musiikki soimaan *derp*

Onneksi itse kuuntelen vain hyvää musaa.
lainaa
Asku

Rekisteröitynyt 25.08.2007

01.11.2011 klo 14.01

"Vanhoissa" GTA:issakin oli tämä toiminto (PC:llä) ja täytyy mainita, että tämä on ehkä pelihistorian hienoimmista keksinnöistä. Voihan sitä tietenkin pistää ihan soittimen kautta soimaan, mutta just esimerkiksi GTA:ssa se on ns. hienompaa, kun se oma musiikki soi sieltä auton radiosta. Saisi esiintyä useammassakin pelissä.

Mainittakoon vielä, että kyllä nykyajan peleissä on silti hyviä soundtrackejä. Jossain RPG:ssä (Skyrim :>) esimerkiksi jokin ns. örinämetalli olisi vain huvittavan kuuloista ja näköistä ja se ei sopisi tilanteeseen ollenkaan.
lainaa
Lichi

Rekisteröitynyt 04.09.2011

01.11.2011 klo 14.47

Asku kirjoitti:
"Vanhoissa" GTA:issakin oli tämä toiminto (PC:llä) ja täytyy mainita, että tämä on ehkä pelihistorian hienoimmista keksinnöistä. Voihan sitä tietenkin pistää ihan soittimen kautta soimaan, mutta just esimerkiksi GTA:ssa se on ns. hienompaa, kun se oma musiikki soi sieltä auton radiosta. Saisi esiintyä useammassakin pelissä.

Mainittakoon vielä, että kyllä nykyajan peleissä on silti hyviä soundtrackejä. Jossain RPG:ssä (Skyrim :>) esimerkiksi jokin ns. örinämetalli olisi vain huvittavan kuuloista ja näköistä ja se ei sopisi tilanteeseen ollenkaan.


Siinä voikin sitten samalla kuunnella "lohikäärmeentappoheviä" samalla kun tappaa lohikäärmettä. Mikäs sen parempaa?
lainaa
Onpas

01.11.2011 klo 14.57

Kyllä Forza 4:ssä reagoi musiikkiin ajaessa on hiljempana kuin valikoissa
lainaa
asdasd

01.11.2011 klo 15.44

Kyllähän EAlla saa jo Fifaan ja Änäriin omat musiikit. Wipeout HD:hen kans saa ja siinä reagoi musiikit tilanteen mukaan.
lainaa
asdadsads

01.11.2011 klo 17.09

Lichi kirjoitti:
Asku kirjoitti:
"Vanhoissa" GTA:issakin oli tämä toiminto (PC:llä) ja täytyy mainita, että tämä on ehkä pelihistorian hienoimmista keksinnöistä. Voihan sitä tietenkin pistää ihan soittimen kautta soimaan, mutta just esimerkiksi GTA:ssa se on ns. hienompaa, kun se oma musiikki soi sieltä auton radiosta. Saisi esiintyä useammassakin pelissä.

Mainittakoon vielä, että kyllä nykyajan peleissä on silti hyviä soundtrackejä. Jossain RPG:ssä (Skyrim :>) esimerkiksi jokin ns. örinämetalli olisi vain huvittavan kuuloista ja näköistä ja se ei sopisi tilanteeseen ollenkaan.


Siinä voikin sitten samalla kuunnella "lohikäärmeentappoheviä" samalla kun tappaa lohikäärmettä. Mikäs sen parempaa?


No nyt varovasti. Lohikäärmemetalli ja skyrim... eisssss..
lainaa
Stanaldo

Rekisteröitynyt 26.08.2009

01.11.2011 klo 21.42

Goodolddays kirjoitti:
Joskus muinoin peleissä oli niin hyvät musat että tällästä ominaisuutta ei tarvittu.


Näin itsekkin ajattelen.

Tälläkin hetkellä Blade Runneria pelaan, eikä tulisi mieleenikään vaihtaa musiikkia.

goodolddaysgoodoldgames
lainaa
Jylppy

02.11.2011 klo 05.35

Ea-Traxx on Originin tapaan yks naula luovuuden arkkuun, osa sitä syytä miksi pc-pelaaminen kuolee hitaasti pois.
lainaa
NESBatman

02.11.2011 klo 10.17

Jylppy kirjoitti:
Ea-Traxx on Originin tapaan yks naula luovuuden arkkuun, osa sitä syytä miksi pc-pelaaminen kuolee hitaasti pois.


Mitä epäluovaa Originissa on?

Sen sijaan en yhtään epäile että EA alkaa säästämään karsimalla musiikkikuluistaan. Seuraavan NHLn oma soundtrack sisältää 2 biisiä ja Dead Spacessa soi sama 3 sekunnin dubstebbeatti looppina. If you don't like it use your own

PS mitä täällä valitetaan että ennen oli paremmat pelimusat. Ennen oli joo hyviä mutta on nykyäänkin Mirrors Edget, Mass Effectit, Elder Scrollsit, Arkham Asylumit, Final Fantasyt/Lost Odysseyt, Marvel vs Capcom 3, Halot ja moni muu joiden musa on ihan yhtä hyvää kun heitetään nostalgialasit nurkkaan
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

02.11.2011 klo 15.52

perato kirjoitti:
Kyl itekki mielellää kuuntelee pelimusaa. Tietty riippuu pelistä, mutta pääosin en soita omaa musiikkia pelatessa taustalla. Poikkeuksena lähinnä jotku "itseään toistavat" casualpelit ja perus RTS:sää raskaammat strategiat(Kuka hullu niitä paradoxin musiikkeja jaksais ekan tunnin jälkeen). Lähinnä kyseessä on nimenomaan tunnelmajuttu ja se, että musiikit on osa peliä. Ei sitä leffojenkaa päälle ala soittamaa omaa taustamusiikkia nii miksi pelienkään ;D(elä tartu)

Vicky 2 on aika hyvät musiikit herraseni.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova