Tieteellinen tutkimus paljasti X360:n pelottavimman pelin
Jotkut pelit turvautuvat säikyttelyyn, toiset psykologisempaan kauhuun. Eurogamer kertoo että Xbox 360:n pelien pelottavuudesta on tehty tieteellinen tutkimus. Erinäisistä peleistä lopulliseen tutkimukseen päätyivät karsinnan kautta Alan Wake, Resident Evil 5, Dead Space 2 ja Condemned.
Pelaajilta mitattiin sykettä, hikoilua sekä ruumiinlämpöä ja tulosten perusteella päädyttiin siihen, että Dead Space 2 aiheutti eniten reaktioita.
Keskustelut (34 viestiä)
Rekisteröitynyt 04.09.2011
10.09.2011 klo 15.36
Rekisteröitynyt 22.05.2011
10.09.2011 klo 15.37
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.09.2011 klo 15.43
Ja oon eri mieltä Dead Space 2:sta. Dead Space (1) on paljon pelottavampi kuin DS2.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
10.09.2011 klo 15.44
Dead Space 2 on jees shmuppi pienellä kauhuteemalla, samoin ykkönen, mutta jos haluaa puhtaan kauhukokemuksen, niin suosittelen Silent Hill kakkosta. Mitään muuta en sitten tiedäkkään suositella. Amnesian kait voisi mainita, mutta sekin meni aika puuduttavaksi ja mielikuvituksettomaksi tekoälynkoijaussimulaattoriksi.
Btw, ehkä syvällisin kauhukokemus Dead Spacessa oli se, että tajusin ottaneeni ruutiniksi ruumiiden paloittelun tallomalla siltä varalta, että infectori saattaisi ilmestyä alueelle :D
Siinä aika hyvin tulee se pointti: kauhu ei tule siitä, että joku hirmu rynnii karjuen kohti (etenkin kun välissä on täysille upgreidattu rynnäkkökivääri), vaan siinä että se jatkuva tuntemattoman pahan odottaminen alkaa muuttaa tapaa miten itse ajattelee. Dead Space nyt (ehkä) valitettavasti halusi painottaa enemmän maailmanpelastukseen ja räiskintään.
Rekisteröitynyt 26.10.2010
10.09.2011 klo 15.53
Rekisteröitynyt 04.10.2010
10.09.2011 klo 16.00
10.09.2011 klo 16.08
Dead Space 2 on shmuppi
wut
10.09.2011 klo 16.09
10.09.2011 klo 16.12
Rekisteröitynyt 17.03.2009
10.09.2011 klo 16.14
Dead Space 2 on shmuppi
wut
Tuleeko "wut" shmupista vai Dead Space 2:sta?
Shmuppi oli suomenkielinen versio shmup:ista, joka on lyhenne shoot-em-upista.
Dead Space 2 on melko puhdasta räiskintää, jossa ei hirveästi tarvitse etenemistaktiikkaa ajatella. Matkan varrella kerätään uusia voimakkaita aseita, ja powernodeja, joilla kehität aseistasi entistä tehokkaampia.
Amnesia on kyllä pelottavin koskaan ja nautin sen pelaamisesta täysin siemauksin, Mirr5 yllättäen trollailee sitä mielikuvituksettomaksi ja puuduttavaksi heh :D
Siinähän sitten nautit, ei se mikään umpihuono peli ollutkaan, mutta
A) jatkuva säikyttely muuttaa kauhun rutiiniksi, ja kauhu ei toimi rutiinina.
B) Kuolemanpelko ei toimi peleissä, koska kuolema peleissä ei ole pelkäämisen arvoinen asia.
10.09.2011 klo 16.25
Dead Space 2 on shmuppi
wut
Tuleeko "wut" shmupista vai Dead Space 2:sta?
Shmuppi oli suomenkielinen versio shmup:ista, joka on lyhenne shoot-em-upista.
Dead Space 2 on melko puhdasta räiskintää, jossa ei hirveästi tarvitse etenemistaktiikkaa ajatella. Matkan varrella kerätään uusia voimakkaita aseita, ja powernodeja, joilla kehität aseistasi entistä tehokkaampia.
Mutta Dead Space 2 ei silti ole shmuppi.
Rekisteröitynyt 20.12.2010
10.09.2011 klo 16.41
Rekisteröitynyt 17.03.2009
10.09.2011 klo 16.41
Mutta Dead Space 2 ei silti ole shmuppi.
Yksi ylivoimainen pelaajahahmo, pelattavuus painottaa aseisiin, hieman liikkumiseen, runsaasti vihollisia, suorat kentät.
Vai oliko tämä nyt sitten varattu niille Asteroids-tyyppisille peleille? Meh, muutetaan sitten "räiskinnäksi" Räiskintäpeli Dead Space 2 ainakin on.
Rekisteröitynyt 05.11.2009
10.09.2011 klo 16.46
+ Amnesia The Dark Descent ja Penumbra on pelottavia. Kannattaa testata.
10.09.2011 klo 17.01
hehehe mun mielestä peli on tosi hauska ja naurettava eikä ollenkaan pelottava :)
Se johtuu varmaan siitä, että sinä olet ihmepoika ja sankari peloton.
10.09.2011 klo 17.41
Kuolemanpelko ei toimi peleissä, koska kuolema peleissä ei ole pelkäämisen arvoinen asia.
Kauhu ei toimi sen enempää peleissä, kirjoissa, kuunnelmissa, tarinoissa kuin elokuvissakaan ellei pelaaja/lukija/kuuntelija/katsoja kykene eläytymään tarinan maailmaan ja samaistumaan henkilöihin.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
10.09.2011 klo 19.54
Dead Space 2 on shmuppi
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.09.2011 klo 19.59
Dead Space 2 on shmuppi
10.09.2011 klo 20.03
10.09.2011 klo 21.29
10.09.2011 klo 22.32
Eihän Alan Wakekaan tai Condemned niin erikoisia olleet kun vähän pohtii. Eikä muuten ollut Dead Spacekaan kun loppujen lopuksi olit aikamoinen superäijä joka pystyi tutkimaan kokonaisen tukikohdan
Ja Mirr5ille: kokeiles pelata Tomb Raidereita, Resident Evileitä, Final Fantasyja yms alusta loppuun tallentamatta. kyllä siinä tulee aika varovaiseksi ja kuolemanpelko iskee mitä pidemmälle pääsee. Huomaan ihan selvän eron kun pelaan alkuperäisiä Tomb Raidereita joissa on vain manuaalitallennus ja uusia joissa checkpointeja on joka 20 metrin välein. Pienemmässä mittakaavassa sen näkee kyllä monen pelin vaikeimmalla vaikeustasolla kun esim Halossa on lähes voittanut haastavan taistelun mutta vielä pitäisi vähillä ammuksilla tappaa pari kovan luokan vihua
Toki nykypeleissä kuolemanpelkoa ei juuri tule koska kuolema tarkoittaa vain 1-3min peruuttamista taaksepäin
Rekisteröitynyt 18.04.2010
11.09.2011 klo 00.41
Kuolemanpelko ei toimi peleissä, koska kuolema peleissä ei ole pelkäämisen arvoinen asia.
Kauhu ei toimi sen enempää peleissä, kirjoissa, kuunnelmissa, tarinoissa kuin elokuvissakaan ellei pelaaja/lukija/kuuntelija/katsoja kykene eläytymään tarinan maailmaan ja samaistumaan henkilöihin.
Aivan ;) Komppaan täysin
Rekisteröitynyt 18.04.2010
11.09.2011 klo 00.42
Dead Space 2 on shmuppi
:D
11.09.2011 klo 06.44
Hmm.. Ihan mielenkiintosta. Omasta mielestäni silti ensimmäinen Dead Space oli pelottavampi mitä toi toinen osa. Mutta tuo kyllä ihmetyttää miten Resi 5 on päässyt listoille o_O
Rekisteröitynyt 11.04.2007
11.09.2011 klo 11.30
Rekisteröitynyt 20.02.2010
11.09.2011 klo 12.52
Toki nykypeleissä kuolemanpelkoa ei juuri tule koska kuolema tarkoittaa vain 1-3min peruuttamista taaksepäin
Ja sitten jos on pidempi niin valitettaan "liian harvakseltaan" olevista checkpointeista, jonka tietty ymmärtääkin.
Vituttaahan se esim 30min-1h pelata uudestaan mutta tässäkin asiassa pitäisi löytää kultainen keskitie
11.09.2011 klo 12.53
11.09.2011 klo 16.17
Minkä takia Resident Evil tuolla on? :3
Koska liikkumisen kankeus ym. nostaa verenpainetta.
12.09.2011 klo 09.42
Toki nykypeleissä kuolemanpelkoa ei juuri tule koska kuolema tarkoittaa vain 1-3min peruuttamista taaksepäin
Ja sitten jos on pidempi niin valitettaan "liian harvakseltaan" olevista checkpointeista, jonka tietty ymmärtääkin.
Vituttaahan se esim 30min-1h pelata uudestaan mutta tässäkin asiassa pitäisi löytää kultainen keskitie
riippuu täysin pelistä ja vaikeustasosta. parhaaksi vaihtoehdoksi itse koen vain manuaalitallennuksen (rajoitettu määrä tai ei), checkpointsysteemit ovat joko ärsyttäviä (liian usein tai harvoin) tai samantekeviä (kuoleminen on muutenkin harvinaista, kentät lyhyitä yms). mutta toisaalta esim alkuperäisissä Resident Evileissä vapaa manuaalitallennus tuhoaisi tunnelman aika tehokkaasti ja jossain Halon kaltaisessa pelissä se tuntuisi aika merkityksettömältä
toinen ihan kiva systeemi on luovat healthit ja respawnit kuten vaikka Legopeleissä tai Sonicissa. pistemenetyksiä yms game overin tai taaksepäin palaamisen sijaan
12.09.2011 klo 09.51
Minkä takia Resident Evil tuolla on? :3
Koska liikkumisen kankeus ym. nostaa verenpainetta.
täh. alkuperäisissäkin RESeissä tärkein kauhun tuottaja oli kontrollit. liikkuminen ja tähtääminen oli niin kankeaa
Capcom on sanonut että RES4/5 on tarkoituksella sellaisia kuin ovat. minä uskon siihen ja olen ihan tyytyväinen että ovat kankeita. vielä kamalampaa olisi jos Chris kykkisi suojien takana, tekisi pantterimaisia kierreloikkia, mättäisi mustan vyön karateiskuja joka suuntaan ja inventaarioon mahtuisi 50 esinettä
kyllä Dead Space on ainoa modernien konsolien peli jota kehtaan sanoa millään tavalla pelottavaksi. siinäkin kyseessä oli enemmänkin se että mahdoton taistelu odottaa joka kulman takana kuin mikään "voi ei mitähän nyt tapahtuu"
Rekisteröitynyt 03.07.2008
12.09.2011 klo 12.17
Todella helposti noista saisi helvetin hyviä survival-kauhu pelejä, mutta ei niin ei...
13.09.2011 klo 08.38
Kauhu ei toimi sen enempää peleissä, kirjoissa, kuunnelmissa, tarinoissa kuin elokuvissakaan ellei pelaaja/lukija/kuuntelija/katsoja kykene eläytymään tarinan maailmaan ja samaistumaan henkilöihin.
Jos hahmo kuolee kirjassa tai leffassa, on melko varmaa ettei se samainen hahmo siitä enää herää, tai jos herää, niin ei ainakaan jatkaakseen siitä mihin jäi.
Tietokonepeleissä taas kuoleman korjatessa edessä on vain reload & retry, joten olen kyllä samaa mieltä siitä että kuolemanpelko ei vaan toimi peleissä.
13.09.2011 klo 08.43
Mies on varmaan sekoittanut Dead Space: Extractionin tähän jotenkin, joka on railshootteri. Ja mies ei myöskään tiedä mikä on shmuppi, ja on jotenkin sotkenut sen railshootteriin. Ja todennäköistä on, että hän peikkoilee myös... :P
No onko kaikki tyytyväisiä, jos puhutaan pelistä 3rd Person Shooterina? Enpä ainakaan huomaa kenenkään kumonneen väitettä "matkan varrella kerätään uusia voimakkaita aseita, ja powernodeja", lähinnä on nillitetty genren nimityksestä.
13.09.2011 klo 15.48
Kauhu ei toimi sen enempää peleissä, kirjoissa, kuunnelmissa, tarinoissa kuin elokuvissakaan ellei pelaaja/lukija/kuuntelija/katsoja kykene eläytymään tarinan maailmaan ja samaistumaan henkilöihin.
Tietokonepeleissä taas kuoleman korjatessa edessä on vain reload & retry, joten olen kyllä samaa mieltä siitä että kuolemanpelko ei vaan toimi peleissä.
Reload & retryn vaikutus riippuu juurikin siitä milloin on edellinen tallennus. Jos yrität pelata vaikka Final Fantasyn alusta loppuun tallentamatta ja olet jossain 40 tunnin kohdalla pahassa bossissa liemessä niin kyllä siinä alkaa verenpaine nousta ja itku tulla silmään
Tämä oli yksi tärkeä juttu alkuperäisissä RESeissä ja Pleikan Tomb Raidereissa kun tallennusmahdollisuuksia oli vain rajattu määrä niin välillä tuli yritettyä kovalla riskilläkin etenemistä ettei vaan jäisi myöhemmin jumiin tallennusmahdollisuuden loppuessa
mutta nykyäänhän Dead Rising yritti jotain saman tyylistä mutta siitä syntyi kauhea älämölö "miksi ei saa tallentaa milloin huvittaa tai ainakin checkpointia aina eri osastolle mentäessä?" joten toiveet selviytymiskauhusta saa varmaan unohtaa
jännä nähdä miten uusi Tomb Raider suoriutuu. jos on samalla tavalla checkpointeja 100 metrin välein niin ei se brutaalius ja vaarallisuus paljoa tunnu kun kuoleman takia peruutat puolisen minuuttia