Tuorein sisältö

Tieteellinen tutkimus paljasti X360:n pelottavimman pelin

10.09.2011 klo 15.12 | Luettu: 25776 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Jotkut pelit turvautuvat säikyttelyyn, toiset psykologisempaan kauhuun. Eurogamer kertoo että Xbox 360:n pelien pelottavuudesta on tehty tieteellinen tutkimus. Erinäisistä peleistä lopulliseen tutkimukseen päätyivät karsinnan kautta Alan Wake, Resident Evil 5, Dead Space 2 ja Condemned.

Pelaajilta mitattiin sykettä, hikoilua sekä ruumiinlämpöä ja tulosten perusteella päädyttiin siihen, että Dead Space 2 aiheutti eniten reaktioita.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Ice-T avaa Gears of ... V2.fi testasi tukun ... >

Keskustelut (34 viestiä)

pelaaja10011

Rekisteröitynyt 04.09.2011

10.09.2011 klo 15.36

hehehe mun mielestä peli on tosi hauska ja naurettava eikä ollenkaan pelottava :)
lainaa
SilencedKill

Rekisteröitynyt 22.05.2011

10.09.2011 klo 15.37

Hmm.. Ihan mielenkiintosta. Omasta mielestäni silti ensimmäinen Dead Space oli pelottavampi mitä toi toinen osa. Mutta tuo kyllä ihmetyttää miten Resi 5 on päässyt listoille o_O
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.09.2011 klo 15.43

Condemnedia pelasin joskus demona PS3:lla (taisi olla Criminal Origins) ja oli kyllä ihmeen säikyttelevä peli. Narkkarit hyppi päälle joka nurkan takaa putkenpäiden kanssa, hurrdurr..

Ja oon eri mieltä Dead Space 2:sta. Dead Space (1) on paljon pelottavampi kuin DS2.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

10.09.2011 klo 15.44

Sinänsä ihan ymmärrettävää, Dead Space 2 on noista neljästä ainoa keskivertoa parempi peli. Mutta oikeita kauhupelejä noista ei ole yksikään. Oikeat kauhupelit ovat todella harvinaisia, ja oikeasti hyvät kauhupelit ovat vielä harvinaisempia.
Dead Space 2 on jees shmuppi pienellä kauhuteemalla, samoin ykkönen, mutta jos haluaa puhtaan kauhukokemuksen, niin suosittelen Silent Hill kakkosta. Mitään muuta en sitten tiedäkkään suositella. Amnesian kait voisi mainita, mutta sekin meni aika puuduttavaksi ja mielikuvituksettomaksi tekoälynkoijaussimulaattoriksi.

Btw, ehkä syvällisin kauhukokemus Dead Spacessa oli se, että tajusin ottaneeni ruutiniksi ruumiiden paloittelun tallomalla siltä varalta, että infectori saattaisi ilmestyä alueelle :D
Siinä aika hyvin tulee se pointti: kauhu ei tule siitä, että joku hirmu rynnii karjuen kohti (etenkin kun välissä on täysille upgreidattu rynnäkkökivääri), vaan siinä että se jatkuva tuntemattoman pahan odottaminen alkaa muuttaa tapaa miten itse ajattelee. Dead Space nyt (ehkä) valitettavasti halusi painottaa enemmän maailmanpelastukseen ja räiskintään.
lainaa
ALTHiR

Rekisteröitynyt 26.10.2010

10.09.2011 klo 15.53

Saisivat kääntää Amnesian konsoleille.
lainaa
Jzw_

Rekisteröitynyt 04.10.2010

10.09.2011 klo 16.00

Tjuu, ei todellisen kauhupelin tarvii turvautua säikyttelyyn :| Tai siihen että annetaan käteen pyssy jossa on liian vähän tehoa tai ammuksia ja niskaan puskee tuhat mörköä
lainaa
molanteri

10.09.2011 klo 16.08

Mirr5 kirjoitti:

Dead Space 2 on shmuppi

wut
lainaa
peruna

10.09.2011 klo 16.09

Amnesia on kyllä pelottavin koskaan ja nautin sen pelaamisesta täysin siemauksin, Mirr5 yllättäen trollailee sitä mielikuvituksettomaksi ja puuduttavaksi heh :D
lainaa
LeikinSanoilla

10.09.2011 klo 16.12

RES5:n tapauksessa syke noussut pelattavuuden takia, ei pelottavuuden.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

10.09.2011 klo 16.14

molanteri kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:

Dead Space 2 on shmuppi

wut


Tuleeko "wut" shmupista vai Dead Space 2:sta?

Shmuppi oli suomenkielinen versio shmup:ista, joka on lyhenne shoot-em-upista.

Dead Space 2 on melko puhdasta räiskintää, jossa ei hirveästi tarvitse etenemistaktiikkaa ajatella. Matkan varrella kerätään uusia voimakkaita aseita, ja powernodeja, joilla kehität aseistasi entistä tehokkaampia.

peruna kirjoitti:
Amnesia on kyllä pelottavin koskaan ja nautin sen pelaamisesta täysin siemauksin, Mirr5 yllättäen trollailee sitä mielikuvituksettomaksi ja puuduttavaksi heh :D


Siinähän sitten nautit, ei se mikään umpihuono peli ollutkaan, mutta
A) jatkuva säikyttely muuttaa kauhun rutiiniksi, ja kauhu ei toimi rutiinina.
B) Kuolemanpelko ei toimi peleissä, koska kuolema peleissä ei ole pelkäämisen arvoinen asia.
lainaa
meh

10.09.2011 klo 16.25

Mirr5 kirjoitti:
molanteri kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:

Dead Space 2 on shmuppi

wut


Tuleeko "wut" shmupista vai Dead Space 2:sta?

Shmuppi oli suomenkielinen versio shmup:ista, joka on lyhenne shoot-em-upista.

Dead Space 2 on melko puhdasta räiskintää, jossa ei hirveästi tarvitse etenemistaktiikkaa ajatella. Matkan varrella kerätään uusia voimakkaita aseita, ja powernodeja, joilla kehität aseistasi entistä tehokkaampia.


Mutta Dead Space 2 ei silti ole shmuppi.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

10.09.2011 klo 16.41

Condemned oli loistava
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

10.09.2011 klo 16.41

meh kirjoitti:

Mutta Dead Space 2 ei silti ole shmuppi.


Yksi ylivoimainen pelaajahahmo, pelattavuus painottaa aseisiin, hieman liikkumiseen, runsaasti vihollisia, suorat kentät.
Vai oliko tämä nyt sitten varattu niille Asteroids-tyyppisille peleille? Meh, muutetaan sitten "räiskinnäksi" Räiskintäpeli Dead Space 2 ainakin on.
lainaa
Bruntti

Rekisteröitynyt 05.11.2009

10.09.2011 klo 16.46

Oli kai originaali Dead Space pelottavampi kuin 2?
+ Amnesia The Dark Descent ja Penumbra on pelottavia. Kannattaa testata.
lainaa
vuimahooton

10.09.2011 klo 17.01

pelaaja10011 kirjoitti:
hehehe mun mielestä peli on tosi hauska ja naurettava eikä ollenkaan pelottava :)


Se johtuu varmaan siitä, että sinä olet ihmepoika ja sankari peloton.
lainaa
omaMoka

10.09.2011 klo 17.41

Mirr5 kirjoitti:

Kuolemanpelko ei toimi peleissä, koska kuolema peleissä ei ole pelkäämisen arvoinen asia.


Kauhu ei toimi sen enempää peleissä, kirjoissa, kuunnelmissa, tarinoissa kuin elokuvissakaan ellei pelaaja/lukija/kuuntelija/katsoja kykene eläytymään tarinan maailmaan ja samaistumaan henkilöihin.

lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

10.09.2011 klo 19.54

meh kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
molanteri kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Dead Space 2 on shmuppi
wut
Tuleeko "wut" shmupista vai Dead Space 2:sta?Shmuppi oli suomenkielinen versio shmup:ista, joka on lyhenne shoot-em-upista...
Mutta Dead Space 2 ei silti ole shmuppi.
Mies on varmaan sekoittanut Dead Space: Extractionin tähän jotenkin, joka on railshootteri. Ja mies ei myöskään tiedä mikä on shmuppi, ja on jotenkin sotkenut sen railshootteriin. Ja todennäköistä on, että hän peikkoilee myös... :P
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.09.2011 klo 19.59

Dekonega kirjoitti:
meh kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
molanteri kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Dead Space 2 on shmuppi
wut
Tuleeko "wut" shmupista vai Dead Space 2:sta?Shmuppi oli suomenkielinen versio shmup:ista, joka on lyhenne shoot-em-upista...
Mutta Dead Space 2 ei silti ole shmuppi.
Mies on varmaan sekoittanut Dead Space: Extractionin tähän jotenkin, joka on railshootteri. Ja mies ei myöskään tiedä mikä on shmuppi, ja on jotenkin sotkenut sen railshootteriin. Ja todennäköistä on, että hän peikkoilee myös... :P
Ernuilee joka uutisessa. On eri mieltä sivistyneellä tavalla, mut paistaa silti trollaus läpi ku on joka aiheessa eri mieltä muide kanssa ja haukkuu kaikkea mistä joku voi pitää =P
lainaa
Jänskääjä

10.09.2011 klo 20.03

omaMoka on täysin asian ytimessä. Itsehän opettelin uudelleen tämän kauhuun eläytymisen, kun vähän päälle 2-kymnppisenä ei enää mikään säväyttänyt. Onpa taas mukavaa kun voi nauttia tietyistä teoksista kunnolla.
lainaa
ward

10.09.2011 klo 21.29

Siren - Blood Curse, Fatal Frame ja Silent Hill. Siinä Top-3 pelottavimmat.
lainaa
deathcomes

10.09.2011 klo 22.32

Resident Evil 5n sisällyttäminen kertoo vaan kauhupelien nykymäärästä ja tasosta. Eihän sitä uskalla pelottavaksi sanoa mutta olihan lähes kuolemattoman moottorisahamiehen tai jättipoppamiehen kohtaaminen aina jännää ja jotkut örkit ja kuolemat olivat aika "gruesomeja"

Eihän Alan Wakekaan tai Condemned niin erikoisia olleet kun vähän pohtii. Eikä muuten ollut Dead Spacekaan kun loppujen lopuksi olit aikamoinen superäijä joka pystyi tutkimaan kokonaisen tukikohdan

Ja Mirr5ille: kokeiles pelata Tomb Raidereita, Resident Evileitä, Final Fantasyja yms alusta loppuun tallentamatta. kyllä siinä tulee aika varovaiseksi ja kuolemanpelko iskee mitä pidemmälle pääsee. Huomaan ihan selvän eron kun pelaan alkuperäisiä Tomb Raidereita joissa on vain manuaalitallennus ja uusia joissa checkpointeja on joka 20 metrin välein. Pienemmässä mittakaavassa sen näkee kyllä monen pelin vaikeimmalla vaikeustasolla kun esim Halossa on lähes voittanut haastavan taistelun mutta vielä pitäisi vähillä ammuksilla tappaa pari kovan luokan vihua

Toki nykypeleissä kuolemanpelkoa ei juuri tule koska kuolema tarkoittaa vain 1-3min peruuttamista taaksepäin
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

11.09.2011 klo 00.41

omaMoka kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:

Kuolemanpelko ei toimi peleissä, koska kuolema peleissä ei ole pelkäämisen arvoinen asia.


Kauhu ei toimi sen enempää peleissä, kirjoissa, kuunnelmissa, tarinoissa kuin elokuvissakaan ellei pelaaja/lukija/kuuntelija/katsoja kykene eläytymään tarinan maailmaan ja samaistumaan henkilöihin.



Aivan ;) Komppaan täysin
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

11.09.2011 klo 00.42

perato kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
meh kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
molanteri kirjoitti:
Mirr5 kirjoitti:
Dead Space 2 on shmuppi
wut
Tuleeko "wut" shmupista vai Dead Space 2:sta?Shmuppi oli suomenkielinen versio shmup:ista, joka on lyhenne shoot-em-upista...
Mutta Dead Space 2 ei silti ole shmuppi.
Mies on varmaan sekoittanut Dead Space: Extractionin tähän jotenkin, joka on railshootteri. Ja mies ei myöskään tiedä mikä on shmuppi, ja on jotenkin sotkenut sen railshootteriin. Ja todennäköistä on, että hän peikkoilee myös... :P
Ernuilee joka uutisessa. On eri mieltä sivistyneellä tavalla, mut paistaa silti trollaus läpi ku on joka aiheessa eri mieltä muide kanssa ja haukkuu kaikkea mistä joku voi pitää =P


:D
lainaa
Aski

11.09.2011 klo 06.44

SilencedKill kirjoitti:
Hmm.. Ihan mielenkiintosta. Omasta mielestäni silti ensimmäinen Dead Space oli pelottavampi mitä toi toinen osa. Mutta tuo kyllä ihmetyttää miten Resi 5 on päässyt listoille o_O
periaatteessa noilla periaatteilla nopea tempoiset räiskinnät voittaisivat pelottavuudessa joka selittää molemmat mitä mainitsit
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

11.09.2011 klo 11.30

Mirr5 on näitä viimeisiä älykkäitä trolleja. +1
lainaa
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

11.09.2011 klo 12.52

deathcomes kirjoitti:

Toki nykypeleissä kuolemanpelkoa ei juuri tule koska kuolema tarkoittaa vain 1-3min peruuttamista taaksepäin


Ja sitten jos on pidempi niin valitettaan "liian harvakseltaan" olevista checkpointeista, jonka tietty ymmärtääkin.
Vituttaahan se esim 30min-1h pelata uudestaan mutta tässäkin asiassa pitäisi löytää kultainen keskitie
lainaa
Raineruf

11.09.2011 klo 12.53

Minkä takia Resident Evil tuolla on? :3
lainaa
RtA

11.09.2011 klo 16.17

Raineruf kirjoitti:
Minkä takia Resident Evil tuolla on? :3

Koska liikkumisen kankeus ym. nostaa verenpainetta.
lainaa
vaikeeeeetaon

12.09.2011 klo 09.42

Betrunken kirjoitti:
deathcomes kirjoitti:

Toki nykypeleissä kuolemanpelkoa ei juuri tule koska kuolema tarkoittaa vain 1-3min peruuttamista taaksepäin


Ja sitten jos on pidempi niin valitettaan "liian harvakseltaan" olevista checkpointeista, jonka tietty ymmärtääkin.
Vituttaahan se esim 30min-1h pelata uudestaan mutta tässäkin asiassa pitäisi löytää kultainen keskitie


riippuu täysin pelistä ja vaikeustasosta. parhaaksi vaihtoehdoksi itse koen vain manuaalitallennuksen (rajoitettu määrä tai ei), checkpointsysteemit ovat joko ärsyttäviä (liian usein tai harvoin) tai samantekeviä (kuoleminen on muutenkin harvinaista, kentät lyhyitä yms). mutta toisaalta esim alkuperäisissä Resident Evileissä vapaa manuaalitallennus tuhoaisi tunnelman aika tehokkaasti ja jossain Halon kaltaisessa pelissä se tuntuisi aika merkityksettömältä

toinen ihan kiva systeemi on luovat healthit ja respawnit kuten vaikka Legopeleissä tai Sonicissa. pistemenetyksiä yms game overin tai taaksepäin palaamisen sijaan
lainaa
psykologiapyh

12.09.2011 klo 09.51

RtA kirjoitti:
Raineruf kirjoitti:
Minkä takia Resident Evil tuolla on? :3

Koska liikkumisen kankeus ym. nostaa verenpainetta.


täh. alkuperäisissäkin RESeissä tärkein kauhun tuottaja oli kontrollit. liikkuminen ja tähtääminen oli niin kankeaa

Capcom on sanonut että RES4/5 on tarkoituksella sellaisia kuin ovat. minä uskon siihen ja olen ihan tyytyväinen että ovat kankeita. vielä kamalampaa olisi jos Chris kykkisi suojien takana, tekisi pantterimaisia kierreloikkia, mättäisi mustan vyön karateiskuja joka suuntaan ja inventaarioon mahtuisi 50 esinettä

kyllä Dead Space on ainoa modernien konsolien peli jota kehtaan sanoa millään tavalla pelottavaksi. siinäkin kyseessä oli enemmänkin se että mahdoton taistelu odottaa joka kulman takana kuin mikään "voi ei mitähän nyt tapahtuu"
lainaa
Gmith

Rekisteröitynyt 03.07.2008

12.09.2011 klo 12.17

No just.. Omasta mielestäni kummassakaan Dead Spacessa ei ollut mitään edes etäisesti säväyttävää. Säikyttelyä ja ennalta-arvattavia kohtauksia täynnä koko peli ja ihan liikaa räiskintää. Viholliset eivät todellakaan olleet missään vaiheessa sellaisia, että tekisi mieli mielummin juosta kuin jäädä taistelemaan.

Todella helposti noista saisi helvetin hyviä survival-kauhu pelejä, mutta ei niin ei...
lainaa
Weteraani

13.09.2011 klo 08.38

omaMoka kirjoitti:
Kauhu ei toimi sen enempää peleissä, kirjoissa, kuunnelmissa, tarinoissa kuin elokuvissakaan ellei pelaaja/lukija/kuuntelija/katsoja kykene eläytymään tarinan maailmaan ja samaistumaan henkilöihin.

Jos hahmo kuolee kirjassa tai leffassa, on melko varmaa ettei se samainen hahmo siitä enää herää, tai jos herää, niin ei ainakaan jatkaakseen siitä mihin jäi.

Tietokonepeleissä taas kuoleman korjatessa edessä on vain reload & retry, joten olen kyllä samaa mieltä siitä että kuolemanpelko ei vaan toimi peleissä.
lainaa
Weteraani

13.09.2011 klo 08.43

Dekonega kirjoitti:
Mies on varmaan sekoittanut Dead Space: Extractionin tähän jotenkin, joka on railshootteri. Ja mies ei myöskään tiedä mikä on shmuppi, ja on jotenkin sotkenut sen railshootteriin. Ja todennäköistä on, että hän peikkoilee myös... :P

No onko kaikki tyytyväisiä, jos puhutaan pelistä 3rd Person Shooterina? Enpä ainakaan huomaa kenenkään kumonneen väitettä "matkan varrella kerätään uusia voimakkaita aseita, ja powernodeja", lähinnä on nillitetty genren nimityksestä.
lainaa
vanhaohyväaika

13.09.2011 klo 15.48

Weteraani kirjoitti:
omaMoka kirjoitti:
Kauhu ei toimi sen enempää peleissä, kirjoissa, kuunnelmissa, tarinoissa kuin elokuvissakaan ellei pelaaja/lukija/kuuntelija/katsoja kykene eläytymään tarinan maailmaan ja samaistumaan henkilöihin.

Tietokonepeleissä taas kuoleman korjatessa edessä on vain reload & retry, joten olen kyllä samaa mieltä siitä että kuolemanpelko ei vaan toimi peleissä.


Reload & retryn vaikutus riippuu juurikin siitä milloin on edellinen tallennus. Jos yrität pelata vaikka Final Fantasyn alusta loppuun tallentamatta ja olet jossain 40 tunnin kohdalla pahassa bossissa liemessä niin kyllä siinä alkaa verenpaine nousta ja itku tulla silmään

Tämä oli yksi tärkeä juttu alkuperäisissä RESeissä ja Pleikan Tomb Raidereissa kun tallennusmahdollisuuksia oli vain rajattu määrä niin välillä tuli yritettyä kovalla riskilläkin etenemistä ettei vaan jäisi myöhemmin jumiin tallennusmahdollisuuden loppuessa

mutta nykyäänhän Dead Rising yritti jotain saman tyylistä mutta siitä syntyi kauhea älämölö "miksi ei saa tallentaa milloin huvittaa tai ainakin checkpointia aina eri osastolle mentäessä?" joten toiveet selviytymiskauhusta saa varmaan unohtaa

jännä nähdä miten uusi Tomb Raider suoriutuu. jos on samalla tavalla checkpointeja 100 metrin välein niin ei se brutaalius ja vaarallisuus paljoa tunnu kun kuoleman takia peruutat puolisen minuuttia
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova