Tällaisia ovat suomalaiset pelaajat
Samsung julkisti Assembly-tapahtumassa tänään Peliharrastajan profiili 2011 -tutkimuksen tulokset. Tarkasti asia ei käynyt ilmi, mutta vastauksista (FPS- ja RTS-pelit, tietokoneen tärkeys) voi päätellä, että enemmistö vastaajista oli PC-pelaajia. Tällaista suomalaisista pelaajista selvisi:
- Suomalaiset peliharrastajat ovat elämässään sosiaalisesti varsin aktiivisia ja valtaosalla on myös muita harrastuksia. Pelaaminen on vain joka kymmenennelle ainoa harrastus ja esimerkiksi yli puolet vastaajista kertoi harrastavansa säännöllisesti liikuntaa. Joka neljäs vastaaja ilmoitti, että fyysinen kunto on tärkeää myös pelaamisen kannalta,
- Valtaosa tutkimukseen vastanneista pelaa useita kertoja viikossa ja lähes puolet (40 prosenttia) päivittäin. Vähintään neljä kertaa viikossa pelaavia on 35 prosenttia ja korkeintaan kolme kertaa viikossa pelaavia 25 prosenttia. 78 prosenttia tutkimukseen vastanneista oli 18-vuotiaita tai vanhempia
- Yleisin pelaamiseen päivän mittaan käytetty aika on 3–4 tuntia (42 prosenttia vastanneista). Viidennes eli 21 prosenttia ilmoitti pelaavansa 5 tuntia tai enemmän päivässä
- Yli puolet pelaajista, 54 prosenttia, pelaa pääasiallisesti ystäviensä kanssa online eli verkon yli. Joka viides harrastaa pelaamista yhtä paljon ystävien kanssa samassa tilassa kuin verkon yli. 17 prosenttia pelaa pääasiallisesti yksin
- Suosituimpia pelejä ovat niin sanotut FPS-pelit eli ensimmäisen persoonan ammuntapelit, kuten Counter-Strike, joita ilmoitti harrastavansa 80 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituimpia ovat RTS- eli reaaliaika-strategiapelit, kolmanneksi suosituimpia online-roolipelit ja neljänneksi suosituimpia musiikkiin liittyvät rytmipelit
- Tutkimukseen osallistuneista jo nyt joka viides pelaa säännöllisesti 3D-pelejä
– Yli puolet vastanneista uskoo 3D-pelaamisen yleistyvän kahden seuraavan vuoden aikana. Joka toinen peliharrastaja haluaisi itselleen ilman laseja käytettävän 3D-näytön, niiden saavuttua kuluttajamarkkinoille
- Pelaamisen kannalta ylivoimaisesti tärkeimpänä laitteena tutkimukseen vastanneet harrastajat pitävät edelleen kotitietokonetta. Matkapuhelinkin on kuitenkin löydetty pelivälineenä, ja se on monelle jo lähes yhtä tärkeä kuin kannettava tietokone
- Tärkein pelaamisen syy on sen viihdearvo (64 prosenttia). Toiseksi tärkein pelaamisen syy on rentoutuminen. Sosiaaliset suhteet ohittavat selvästi kilpailunhalun pelaamisen motiivina
- Lähes puolet vastanneista kokee, että pelaamisella on joskus ollut myös negatiivisia vaikutuksia omaan elämään. Lähes neljä viidestä on saanut valituksia pelaamisestaan. Kielteistä palautetta pelaajille antavat eniten vanhemmat (86 prosenttia) ja heidän jälkeensä tyttö- tai poikaystävä (30 prosenttia), perheenjäsen (22 prosenttia) tai opettaja (9 prosenttia)
- Yli 40 prosenttia pelaajista tuntee jonkun, jota pitää peliriippuvaisena.
- Valtaosa, 61 prosenttia tutkimukseen vastanneista, arvioi, että heidän pelaamisensa säilyy nykyisellään. Pelaamista aikoo vähentää 20 prosenttia ja lisätä 16 prosenttia
Tutkimukseen osallistui 781 suomalaista yli 14-vuotiasta pelaajaa, ja se toteutettiin internet-kyselynä. Vastaajista 91% oli miehiä.
Keskustelut (33 viestiä)
Rekisteröitynyt 15.09.2008
04.08.2011 klo 15.12
Rekisteröitynyt 17.09.2007
04.08.2011 klo 15.23
Mitä tällä yritetään osoittaa?
04.08.2011 klo 15.29
älkää kertoko
mutta tosissaan joko on aika mielenkiintoista porukkaa tai rajua valehtelua. mutta jos 80% vastaajista pelaa CSsää niin ei nuo tulokset voi kauheasti ihmetyttää
Rekisteröitynyt 09.01.2008
04.08.2011 klo 15.44
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
älkää kertoko
Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.
04.08.2011 klo 15.54
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
älkää kertoko
Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.
niin nyt oletin tietysti että käy töissä ja syö jotain ei-pikaruokaa. nukkuakin pitäis jos pelaaminen tosissaan on hallinnassa
Rekisteröitynyt 09.12.2009
04.08.2011 klo 16.09
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
älkää kertoko
Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.
niin nyt oletin tietysti että käy töissä ja syö jotain ei-pikaruokaa. nukkuakin pitäis jos pelaaminen tosissaan on hallinnassa
Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.
Sillon kun pelailin aktiivisesti, niin matkat toimivat hyvin liikuntana, kun pyörällä kuljin, ja kotona pystyi vielä nostelemaan painoja pelin lataustaukojen välissä, jos niin halusi.
04.08.2011 klo 16.11
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
älkää kertoko
mutta tosissaan joko on aika mielenkiintoista porukkaa tai rajua valehtelua. mutta jos 80% vastaajista pelaa CSsää niin ei nuo tulokset voi kauheasti ihmetyttää
Hmm 3-5 tuntiahan on suht pieni osa päivästä. Kyllähän päivän aikana kerkiää tehdä vaikka mitä.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
04.08.2011 klo 16.18
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
älkää kertoko
Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.
Ei näin, salilla painetaan täydellä intensiteetillä aina, ei missään rentoutuneessa olotilassa. VIHAA! ;)
Rekisteröitynyt 04.01.2011
04.08.2011 klo 16.19
04.08.2011 klo 16.24
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
Kinect.
Rekisteröitynyt 09.01.2008
04.08.2011 klo 16.53
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
älkää kertoko
Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.
Ei näin, salilla painetaan täydellä intensiteetillä aina, ei missään rentoutuneessa olotilassa. VIHAA! ;)
Et varmaan myöskään venyttele koskaan? ;)
Rekisteröitynyt 04.11.2007
04.08.2011 klo 16.53
04.08.2011 klo 17.21
Ei mitään "3D näyttöjä" vastaan, koska tarjoavat 120Hz ja siten sulavamman liikkeen peleissä. Jos TN-paneelin kelpuuttaisin, niin ainakin itse ostaisin sen juurikin sulavamman liikkeen takia 2D-käytössä.
Noh, ehkä kuulun vähemmistöön.
04.08.2011 klo 17.40
mutta tosissaan joko on aika mielenkiintoista porukkaa tai rajua valehtelua. mutta jos 80% vastaajista pelaa CSsää niin ei nuo tulokset voi kauheasti ihmetyttää
Ei, vaan 80% vastaajista ilmoitti pelaavansa fps-pelejä. Cs
mainittiin esimerkkinä ko. genrestä.
Vissiin jääny äidinkielen opinnot vähä puolitiehen?
Rekisteröitynyt 15.09.2008
04.08.2011 klo 17.57
Tykkääkö valtaosa muka oikeasti 3D:stä peleissä? Itse en ainakaan voisi sietää moista gimmickiä jatkuvassa pelikäytössä.
Ei mitään "3D näyttöjä" vastaan, koska tarjoavat 120Hz ja siten sulavamman liikkeen peleissä. Jos TN-paneelin kelpuuttaisin, niin ainakin itse ostaisin sen juurikin sulavamman liikkeen takia 2D-käytössä.
Noh, ehkä kuulun vähemmistöön.
Miten se on gimmickiä varsinkin jos kyse ois lasittomista 3D-näytöistä mitkä mainitaan?
Rekisteröitynyt 20.12.2010
04.08.2011 klo 19.58
Rekisteröitynyt 04.11.2007
04.08.2011 klo 20.08
04.08.2011 klo 21.41
Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.
Lol... No-life.
04.08.2011 klo 22.11
04.08.2011 klo 23.07
04.08.2011 klo 23.17
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
älkää kertoko
Helposti...
Mulla oli tänään vapaa töistä. Mä pelasin ne 3-5 tuntia ja toiset 3-5 tuntia soitin kitaralla. En tietenkään putkeen...
Nooh... Jos on työ- tai koulupäivä, sit se voi olla vaikeaa.
Rekisteröitynyt 09.12.2009
04.08.2011 klo 23.42
Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.
Lol... No-life.
Ja sanoinko, että toimin itse nuin? En. Annoin vain esimerkin, kuinka tuommonen pelaaminen onnistuisi.
Turhaanhan mä täällä itteäni puolustan. Internet on sotatantere, jossa ei ole voittajaa...
05.08.2011 klo 08.16
05.08.2011 klo 09.50
Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.
Lol... No-life.
Ja sanoinko, että toimin itse nuin? En. Annoin vain esimerkin, kuinka tuommonen pelaaminen onnistuisi.
Turhaanhan mä täällä itteäni puolustan. Internet on sotatantere, jossa ei ole voittajaa...
Miksi sitten otit itseesi, kun eihän Lohooser myöskään suoranaisesti missään välissä, että SINÄ olet no-life. Vaan hän tarkoitti juurikin tuota sinun esimerkkitapaustasi.
05.08.2011 klo 09.52
Lasiton 3d, joka löytyy nintendolta on jees. En ole löytönyt valittamista.
Rekisteröitynyt 09.12.2009
05.08.2011 klo 11.41
Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.
Lol... No-life.
Ja sanoinko, että toimin itse nuin? En. Annoin vain esimerkin, kuinka tuommonen pelaaminen onnistuisi.
Turhaanhan mä täällä itteäni puolustan. Internet on sotatantere, jossa ei ole voittajaa...
Miksi sitten otit itseesi, kun eihän Lohooser myöskään suoranaisesti missään välissä, että SINÄ olet no-life. Vaan hän tarkoitti juurikin tuota sinun esimerkkitapaustasi.
Totta, voihan asia olla nuinkin. Olen vain tottunut olemaan intterwebsissä puolustuskannalla... =P
05.08.2011 klo 12.03
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
älkää kertoko
Liikunnan voi hoitaa työ matkojen aikana. Esim. itsellä kuluu noin 45-min päivässä työmatkojen kävelyyn. Reilu 5 tuntii jää illalla vielä aikaa kun on kotona siihen, että pitää mennä nukkumaan. Safkaa naamariin ja jää noin 5 tuntia vielä pelailuun. Toi että 80% pelaa fps-pelejä, kertoo, ettei otanta ollut kattava vaan otettu paikasta, johon on kerääntynyt normaalia enemmän fps-pelaajia. Jos pelaa kerran viikossa tai harvemmin ei kyllä voi edes laskea pelaajaksi.
Rekisteröitynyt 04.01.2011
05.08.2011 klo 13.03
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...
älkää kertoko
Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.
Ei näin, salilla painetaan täydellä intensiteetillä aina, ei missään rentoutuneessa olotilassa. VIHAA! ;)
Et varmaan myöskään venyttele koskaan? ;)
Venyttelen, mutta venyttelen niin että sattuu.
Rekisteröitynyt 04.04.2007
05.08.2011 klo 13.05
Ihan mielenkiintoista dataa, mutta 761 henkilön otoksella on turha väittää, että tämä kuvastaisi enimmistöä Suomalaisista pelaajista.
Tilastomatematiikka on kyllä toista mieltä. Jos luottamustasoksi otetaan tällaisissa kyselyissä tavanomainen 95 % (ts. jos kysely tehtäisiin 100 kertaa, tulokset olisivat 95 kertaa virhemarginaalin sisällä), niin virhemarginaali on uutisessa mainitulla 781 vastaajalla vain noin +-3,5 %. Koko Suomessa saisi itse asiassa olla vain muutamia tuhansia pelaajia, jotta virhemarginaali muuttuisi niin isolla kuin tällä 781 hengen otoskoolla enää yhtään sen paremmaksi.
http://www.surveysystem.com/sscalc.htm
05.08.2011 klo 13.08
Tykkääkö valtaosa muka oikeasti 3D:stä peleissä? Itse en ainakaan voisi sietää moista gimmickiä jatkuvassa pelikäytössä.
Ei mitään "3D näyttöjä" vastaan, koska tarjoavat 120Hz ja siten sulavamman liikkeen peleissä. Jos TN-paneelin kelpuuttaisin, niin ainakin itse ostaisin sen juurikin sulavamman liikkeen takia 2D-käytössä.
Noh, ehkä kuulun vähemmistöön.
Miten se on gimmickiä varsinkin jos kyse ois lasittomista 3D-näytöistä mitkä mainitaan?
ei ne sitä peliä miksikään muuta. sama pelattavuus ja juoni ja tekoäly ja äänet yms
graafisesta hienoudestakin voidaan olla kahta mieltä.
p.s. täytyy ihmetellä tulosta. 1/5 muka pelaa jo säännöllisesti. ehkä nämä vastaajat on sitä hightech-pc-fps-cs porukkaa joka haluaa kaikk viimeisimmät vehkeet
05.08.2011 klo 13.13
Ihan mielenkiintoista dataa, mutta 761 henkilön otoksella on turha väittää, että tämä kuvastaisi enimmistöä Suomalaisista pelaajista.
Tilastomatematiikka on kyllä toista mieltä. Jos luottamustasoksi otetaan tällaisissa kyselyissä tavanomainen 95 % (ts. jos kysely tehtäisiin 100 kertaa, tulokset olisivat 95 kertaa virhemarginaalin sisällä), niin virhemarginaali on uutisessa mainitulla 781 vastaajalla vain noin +-3,5 %. Koko Suomessa saisi itse asiassa olla vain muutamia tuhansia pelaajia, jotta virhemarginaali muuttuisi niin isolla kuin tällä 781 hengen otoskoolla enää yhtään sen paremmaksi.
http://www.surveysystem.com/sscalc.htm
onko otos pätevä ja satunnainen?
tämä on tätä. presidenttimielipidettäkin kysyttäisiin kokoomuksen sivulla niin olisiko ihme jos 80% sanoisi että Niinistö?
muutenkin jos kysytään tuhannelta mielipidettä niin on ihan mahdollista että loput 4 miljoonaa ovat eri mieltä. todennäköisyyscompuutteri sanoo ei mutta
Rekisteröitynyt 04.04.2007
05.08.2011 klo 13.53
onko otos pätevä ja satunnainen?
Kaikesta päätellen oli. Kyselyn toteutti lehdistötiedotteen mukaan Taloustutkimus, joka on Suomen tunnetuimpia ja luotetuimpia alan yrityksiä ja toiminut jo 40 vuotta. Sillä ei ole varaa pilata mainettaan tekemällä jotain trollattavissa olevaa pilipalikyselyä.
tämä on tätä. presidenttimielipidettäkin kysyttäisiin kokoomuksen sivulla niin olisiko ihme jos 80% sanoisi että Niinistö?
Tässä ylipäänsä haluttiin tutkia pelkästään aktiivisia peliharrastajia, ei koko Suomen kansaa. Keskimääräinen aktiivinen peliharrastaja taas määriteltiin kytkemällä hänet Assemblyyn. Se on yksi mahdollisuus useista, mutta kyllä Assemblyn sivuilla käyvät ovat joka tapauksessa ratkaisevasti edustavampi otos _peliharrastajista_ kuin Kokoomuksen sivuilla käyvät ovat _suomalaisisista_.
Niin paljon parempi, että yksinkertaisessa kahtiajaossa "niin edustava että kiinnostava"/"niin epäedustava että epäkiinnostava" nämä kaksi otosta menevät jakolinjan eri puolille.
muutenkin jos kysytään tuhannelta mielipidettä niin on ihan mahdollista että loput 4 miljoonaa ovat eri mieltä.
Teoriassa on mutta käytännössä ei. Tuhannen otos on päinvastoin jo niin iso, että virhemarginaali pysyy itsepäisesti siellä muutamassa prosentissa, vaikka tutkittavana olisivat jopa koko maapallon asukkaat. Tämä on arkiajattelun vastaista, mutta se on tilastomatematiikassa satojen vuosien aikana yhä uudestaan ja uudestaan vahvistunut tulos.
05.08.2011 klo 16.22
Keskimääräinen aktiivinen peliharrastaja taas määriteltiin kytkemällä hänet Assemblyyn.
Voisin kuule väittää että Assyille osallistuvat eivät ole mitään "keskimääräisiä peliharrastajia" vaan enemmän näitä hc-pelaajia ja vieläpä rankasti tietokonepuolelta kuten "tutkimuksessa" käy ilmi, jolloin tulosta ei voi verrata koko Suomen pelaavaan yleisöön.