Tuorein sisältö

Tällaisia ovat suomalaiset pelaajat

04.08.2011 klo 15.00 | Luettu: 26016 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Samsung julkisti Assembly-tapahtumassa tänään Peliharrastajan profiili 2011 -tutkimuksen tulokset. Tarkasti asia ei käynyt ilmi, mutta vastauksista (FPS- ja RTS-pelit, tietokoneen tärkeys) voi päätellä, että enemmistö vastaajista oli PC-pelaajia. Tällaista suomalaisista pelaajista selvisi:

- Suomalaiset peliharrastajat ovat elämässään sosiaalisesti varsin aktiivisia ja valtaosalla on myös muita harrastuksia. Pelaaminen on vain joka kymmenennelle ainoa harrastus ja esimerkiksi yli puolet vastaajista kertoi harrastavansa säännöllisesti liikuntaa. Joka neljäs vastaaja ilmoitti, että fyysinen kunto on tärkeää myös pelaamisen kannalta,
- Valtaosa tutkimukseen vastanneista pelaa useita kertoja viikossa ja lähes puolet (40 prosenttia) päivittäin. Vähintään neljä kertaa viikossa pelaavia on 35 prosenttia ja korkeintaan kolme kertaa viikossa pelaavia 25 prosenttia. 78 prosenttia tutkimukseen vastanneista oli 18-vuotiaita tai vanhempia
- Yleisin pelaamiseen päivän mittaan käytetty aika on 3–4 tuntia (42 prosenttia vastanneista). Viidennes eli 21 prosenttia ilmoitti pelaavansa 5 tuntia tai enemmän päivässä
- Yli puolet pelaajista, 54 prosenttia, pelaa pääasiallisesti ystäviensä kanssa online eli verkon yli. Joka viides harrastaa pelaamista yhtä paljon ystävien kanssa samassa tilassa kuin verkon yli. 17 prosenttia pelaa pääasiallisesti yksin
- Suosituimpia pelejä ovat niin sanotut FPS-pelit eli ensimmäisen persoonan ammuntapelit, kuten Counter-Strike, joita ilmoitti harrastavansa 80 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituimpia ovat RTS- eli reaaliaika-strategiapelit, kolmanneksi suosituimpia online-roolipelit ja neljänneksi suosituimpia musiikkiin liittyvät rytmipelit
- Tutkimukseen osallistuneista jo nyt joka viides pelaa säännöllisesti 3D-pelejä
– Yli puolet vastanneista uskoo 3D-pelaamisen yleistyvän kahden seuraavan vuoden aikana. Joka toinen peliharrastaja haluaisi itselleen ilman laseja käytettävän 3D-näytön, niiden saavuttua kuluttajamarkkinoille
- Pelaamisen kannalta ylivoimaisesti tärkeimpänä laitteena tutkimukseen vastanneet harrastajat pitävät edelleen kotitietokonetta. Matkapuhelinkin on kuitenkin löydetty pelivälineenä, ja se on monelle jo lähes yhtä tärkeä kuin kannettava tietokone
- Tärkein pelaamisen syy on sen viihdearvo (64 prosenttia). Toiseksi tärkein pelaamisen syy on rentoutuminen. Sosiaaliset suhteet ohittavat selvästi kilpailunhalun pelaamisen motiivina
- Lähes puolet vastanneista kokee, että pelaamisella on joskus ollut myös negatiivisia vaikutuksia omaan elämään. Lähes neljä viidestä on saanut valituksia pelaamisestaan. Kielteistä palautetta pelaajille antavat eniten vanhemmat (86 prosenttia) ja heidän jälkeensä tyttö- tai poikaystävä (30 prosenttia), perheenjäsen (22 prosenttia) tai opettaja (9 prosenttia)
- Yli 40 prosenttia pelaajista tuntee jonkun, jota pitää peliriippuvaisena.
- Valtaosa, 61 prosenttia tutkimukseen vastanneista, arvioi, että heidän pelaamisensa säilyy nykyisellään. Pelaamista aikoo vähentää 20 prosenttia ja lisätä 16 prosenttia

Tutkimukseen osallistui 781 suomalaista yli 14-vuotiasta pelaajaa, ja se toteutettiin internet-kyselynä. Vastaajista 91% oli miehiä.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Playstation Vita ei ... Nyt 11 indiehittiä, ... >

Keskustelut (33 viestiä)

Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

04.08.2011 klo 15.12

Eipä tällaset tutkimukset aiheuta ku hirveetä itkemistä yksityiskohdista. Katotaan vaikka.
lainaa
Nikke

Rekisteröitynyt 17.09.2007

04.08.2011 klo 15.23

Tl;dr

Mitä tällä yritetään osoittaa?
lainaa
revinkappaleiksi

04.08.2011 klo 15.29

miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko

mutta tosissaan joko on aika mielenkiintoista porukkaa tai rajua valehtelua. mutta jos 80% vastaajista pelaa CSsää niin ei nuo tulokset voi kauheasti ihmetyttää
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

04.08.2011 klo 15.44

revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko


Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.
lainaa
lomaontiettyloma

04.08.2011 klo 15.54

Dingo kirjoitti:
revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko


Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.


niin nyt oletin tietysti että käy töissä ja syö jotain ei-pikaruokaa. nukkuakin pitäis jos pelaaminen tosissaan on hallinnassa
lainaa
Finski

Rekisteröitynyt 09.12.2009

04.08.2011 klo 16.09

lomaontiettyloma kirjoitti:
Dingo kirjoitti:
revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko


Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.


niin nyt oletin tietysti että käy töissä ja syö jotain ei-pikaruokaa. nukkuakin pitäis jos pelaaminen tosissaan on hallinnassa


Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.

Sillon kun pelailin aktiivisesti, niin matkat toimivat hyvin liikuntana, kun pyörällä kuljin, ja kotona pystyi vielä nostelemaan painoja pelin lataustaukojen välissä, jos niin halusi.
lainaa
t_t

04.08.2011 klo 16.11

revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko

mutta tosissaan joko on aika mielenkiintoista porukkaa tai rajua valehtelua. mutta jos 80% vastaajista pelaa CSsää niin ei nuo tulokset voi kauheasti ihmetyttää


Hmm 3-5 tuntiahan on suht pieni osa päivästä. Kyllähän päivän aikana kerkiää tehdä vaikka mitä.
lainaa
PumpingIron

Rekisteröitynyt 04.01.2011

04.08.2011 klo 16.18

Dingo kirjoitti:
revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko


Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.

Ei näin, salilla painetaan täydellä intensiteetillä aina, ei missään rentoutuneessa olotilassa. VIHAA! ;)
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

04.08.2011 klo 16.19

Hyvin ehtii pelata jos unirytminsä muuttaa 16h valveilla, 8h nukkuen, rinse and repeat sellaiseen rytmiin jossa otetaan "Supermiestorkut (20min tehokasta nukkumista)" neljän tunnin välein. Kuullut että keho ei ekan viikon jälkeen ole yhtään väsyneempi, päinvastoin.
lainaa
Pelaaja

04.08.2011 klo 16.24

revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

Kinect.
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

04.08.2011 klo 16.53

PumpingIron kirjoitti:
Dingo kirjoitti:
revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko


Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.

Ei näin, salilla painetaan täydellä intensiteetillä aina, ei missään rentoutuneessa olotilassa. VIHAA! ;)


Et varmaan myöskään venyttele koskaan? ;)
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

04.08.2011 klo 16.53

Ihan mielenkiintoista dataa, mutta 761 henkilön otoksella on turha väittää, että tämä kuvastaisi enimmistöä Suomalaisista pelaajista.
lainaa
Asdf

04.08.2011 klo 17.21

Tykkääkö valtaosa muka oikeasti 3D:stä peleissä? Itse en ainakaan voisi sietää moista gimmickiä jatkuvassa pelikäytössä.

Ei mitään "3D näyttöjä" vastaan, koska tarjoavat 120Hz ja siten sulavamman liikkeen peleissä. Jos TN-paneelin kelpuuttaisin, niin ainakin itse ostaisin sen juurikin sulavamman liikkeen takia 2D-käytössä.

Noh, ehkä kuulun vähemmistöön.
lainaa
jhk

04.08.2011 klo 17.40

revinkappaleiksi kirjoitti:
mutta tosissaan joko on aika mielenkiintoista porukkaa tai rajua valehtelua. mutta jos 80% vastaajista pelaa CSsää niin ei nuo tulokset voi kauheasti ihmetyttää

Ei, vaan 80% vastaajista ilmoitti pelaavansa fps-pelejä. Cs
mainittiin esimerkkinä ko. genrestä.

Vissiin jääny äidinkielen opinnot vähä puolitiehen?
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

04.08.2011 klo 17.57

Asdf kirjoitti:
Tykkääkö valtaosa muka oikeasti 3D:stä peleissä? Itse en ainakaan voisi sietää moista gimmickiä jatkuvassa pelikäytössä.

Ei mitään "3D näyttöjä" vastaan, koska tarjoavat 120Hz ja siten sulavamman liikkeen peleissä. Jos TN-paneelin kelpuuttaisin, niin ainakin itse ostaisin sen juurikin sulavamman liikkeen takia 2D-käytössä.

Noh, ehkä kuulun vähemmistöön.


Miten se on gimmickiä varsinkin jos kyse ois lasittomista 3D-näytöistä mitkä mainitaan?
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

04.08.2011 klo 19.58

oeln töissä 14h ja pelaan 2h ja menen nukkumaan
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

04.08.2011 klo 20.08

Itse en odota noita lasittomia 3D -näyttöjä vielä pitkään aikaan. Ne nykytekniikkaa olevat laitteet on huonompia kuin lasilliset 3D -näytöt.
lainaa
Lohooser

04.08.2011 klo 21.41

Finski kirjoitti:
Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.


Lol... No-life.
lainaa
Apuva

04.08.2011 klo 22.11

Huimat 781 vastaajaa ja vieläpä nettikysely.
lainaa
Repa

04.08.2011 klo 23.07

100% vastanneista sanoi, että ikinä ei ole naista saanut.
lainaa
ysärikasvatti

04.08.2011 klo 23.17

revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko



Helposti...
Mulla oli tänään vapaa töistä. Mä pelasin ne 3-5 tuntia ja toiset 3-5 tuntia soitin kitaralla. En tietenkään putkeen...

Nooh... Jos on työ- tai koulupäivä, sit se voi olla vaikeaa.
lainaa
Finski

Rekisteröitynyt 09.12.2009

04.08.2011 klo 23.42

Lohooser kirjoitti:
Finski kirjoitti:
Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.


Lol... No-life.


Ja sanoinko, että toimin itse nuin? En. Annoin vain esimerkin, kuinka tuommonen pelaaminen onnistuisi.

Turhaanhan mä täällä itteäni puolustan. Internet on sotatantere, jossa ei ole voittajaa...
lainaa
Fox

05.08.2011 klo 08.16

Oliko tähän kyselyyn vastanneet löytyneet jostain CS:n s.postilistalta? 80% vastanneista pelaa cs:ää. Jep, jep.
lainaa
Sentient6

05.08.2011 klo 09.50

Finski kirjoitti:
Lohooser kirjoitti:
Finski kirjoitti:
Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.


Lol... No-life.


Ja sanoinko, että toimin itse nuin? En. Annoin vain esimerkin, kuinka tuommonen pelaaminen onnistuisi.

Turhaanhan mä täällä itteäni puolustan. Internet on sotatantere, jossa ei ole voittajaa...


Miksi sitten otit itseesi, kun eihän Lohooser myöskään suoranaisesti missään välissä, että SINÄ olet no-life. Vaan hän tarkoitti juurikin tuota sinun esimerkkitapaustasi.
lainaa
Napu_

05.08.2011 klo 09.52

Laseilla toimiva 3d aiheuttaa huimausta, karsastusta ja pahvilaatikon päässä pitämiseen tottumattomilla, ärsytystä nenän päällä.

Lasiton 3d, joka löytyy nintendolta on jees. En ole löytönyt valittamista.
lainaa
Finski

Rekisteröitynyt 09.12.2009

05.08.2011 klo 11.41

Sentient6 kirjoitti:
Finski kirjoitti:
Lohooser kirjoitti:
Finski kirjoitti:
Työ + matkat ~9h. Pelaaminen ~4h. Liikunta ~2h. yöunet 7h. Ylimäärästä jää ~2h. Ei se niin vaikeaa ole, jos työpaikka ei ole parin tunnin matkan päässä.


Lol... No-life.


Ja sanoinko, että toimin itse nuin? En. Annoin vain esimerkin, kuinka tuommonen pelaaminen onnistuisi.

Turhaanhan mä täällä itteäni puolustan. Internet on sotatantere, jossa ei ole voittajaa...


Miksi sitten otit itseesi, kun eihän Lohooser myöskään suoranaisesti missään välissä, että SINÄ olet no-life. Vaan hän tarkoitti juurikin tuota sinun esimerkkitapaustasi.


Totta, voihan asia olla nuinkin. Olen vain tottunut olemaan intterwebsissä puolustuskannalla... =P
lainaa
Aatu

05.08.2011 klo 12.03

revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko

Liikunnan voi hoitaa työ matkojen aikana. Esim. itsellä kuluu noin 45-min päivässä työmatkojen kävelyyn. Reilu 5 tuntii jää illalla vielä aikaa kun on kotona siihen, että pitää mennä nukkumaan. Safkaa naamariin ja jää noin 5 tuntia vielä pelailuun. Toi että 80% pelaa fps-pelejä, kertoo, ettei otanta ollut kattava vaan otettu paikasta, johon on kerääntynyt normaalia enemmän fps-pelaajia. Jos pelaa kerran viikossa tai harvemmin ei kyllä voi edes laskea pelaajaksi.
lainaa
PumpingIron

Rekisteröitynyt 04.01.2011

05.08.2011 klo 13.03

Dingo kirjoitti:
PumpingIron kirjoitti:
Dingo kirjoitti:
revinkappaleiksi kirjoitti:
miten pelaat 3-5+ tuntia ja sen lisäks harrastat liikuntaa...

älkää kertoko


Näin lomalla varsinkin 3-5 tunnin session jälkeen on helppo lähteä rentoutuneena salille noin esimerkiksi.

Ei näin, salilla painetaan täydellä intensiteetillä aina, ei missään rentoutuneessa olotilassa. VIHAA! ;)


Et varmaan myöskään venyttele koskaan? ;)

Venyttelen, mutta venyttelen niin että sattuu.
lainaa
Euphonic

Rekisteröitynyt 04.04.2007

05.08.2011 klo 13.05

tagman kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista dataa, mutta 761 henkilön otoksella on turha väittää, että tämä kuvastaisi enimmistöä Suomalaisista pelaajista.

Tilastomatematiikka on kyllä toista mieltä. Jos luottamustasoksi otetaan tällaisissa kyselyissä tavanomainen 95 % (ts. jos kysely tehtäisiin 100 kertaa, tulokset olisivat 95 kertaa virhemarginaalin sisällä), niin virhemarginaali on uutisessa mainitulla 781 vastaajalla vain noin +-3,5 %. Koko Suomessa saisi itse asiassa olla vain muutamia tuhansia pelaajia, jotta virhemarginaali muuttuisi niin isolla kuin tällä 781 hengen otoskoolla enää yhtään sen paremmaksi.

http://www.surveysystem.com/sscalc.htm
lainaa
definitegimmick

05.08.2011 klo 13.08

Appe kirjoitti:
Asdf kirjoitti:
Tykkääkö valtaosa muka oikeasti 3D:stä peleissä? Itse en ainakaan voisi sietää moista gimmickiä jatkuvassa pelikäytössä.

Ei mitään "3D näyttöjä" vastaan, koska tarjoavat 120Hz ja siten sulavamman liikkeen peleissä. Jos TN-paneelin kelpuuttaisin, niin ainakin itse ostaisin sen juurikin sulavamman liikkeen takia 2D-käytössä.

Noh, ehkä kuulun vähemmistöön.


Miten se on gimmickiä varsinkin jos kyse ois lasittomista 3D-näytöistä mitkä mainitaan?


ei ne sitä peliä miksikään muuta. sama pelattavuus ja juoni ja tekoäly ja äänet yms

graafisesta hienoudestakin voidaan olla kahta mieltä.

p.s. täytyy ihmetellä tulosta. 1/5 muka pelaa jo säännöllisesti. ehkä nämä vastaajat on sitä hightech-pc-fps-cs porukkaa joka haluaa kaikk viimeisimmät vehkeet
lainaa
hörömatti

05.08.2011 klo 13.13

Euphonic kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista dataa, mutta 761 henkilön otoksella on turha väittää, että tämä kuvastaisi enimmistöä Suomalaisista pelaajista.

Tilastomatematiikka on kyllä toista mieltä. Jos luottamustasoksi otetaan tällaisissa kyselyissä tavanomainen 95 % (ts. jos kysely tehtäisiin 100 kertaa, tulokset olisivat 95 kertaa virhemarginaalin sisällä), niin virhemarginaali on uutisessa mainitulla 781 vastaajalla vain noin +-3,5 %. Koko Suomessa saisi itse asiassa olla vain muutamia tuhansia pelaajia, jotta virhemarginaali muuttuisi niin isolla kuin tällä 781 hengen otoskoolla enää yhtään sen paremmaksi.

http://www.surveysystem.com/sscalc.htm


onko otos pätevä ja satunnainen?

tämä on tätä. presidenttimielipidettäkin kysyttäisiin kokoomuksen sivulla niin olisiko ihme jos 80% sanoisi että Niinistö?
muutenkin jos kysytään tuhannelta mielipidettä niin on ihan mahdollista että loput 4 miljoonaa ovat eri mieltä. todennäköisyyscompuutteri sanoo ei mutta
lainaa
Euphonic

Rekisteröitynyt 04.04.2007

05.08.2011 klo 13.53

hörömatti kirjoitti:
onko otos pätevä ja satunnainen?

Kaikesta päätellen oli. Kyselyn toteutti lehdistötiedotteen mukaan Taloustutkimus, joka on Suomen tunnetuimpia ja luotetuimpia alan yrityksiä ja toiminut jo 40 vuotta. Sillä ei ole varaa pilata mainettaan tekemällä jotain trollattavissa olevaa pilipalikyselyä.

Lainaus:

tämä on tätä. presidenttimielipidettäkin kysyttäisiin kokoomuksen sivulla niin olisiko ihme jos 80% sanoisi että Niinistö?

Tässä ylipäänsä haluttiin tutkia pelkästään aktiivisia peliharrastajia, ei koko Suomen kansaa. Keskimääräinen aktiivinen peliharrastaja taas määriteltiin kytkemällä hänet Assemblyyn. Se on yksi mahdollisuus useista, mutta kyllä Assemblyn sivuilla käyvät ovat joka tapauksessa ratkaisevasti edustavampi otos _peliharrastajista_ kuin Kokoomuksen sivuilla käyvät ovat _suomalaisisista_.

Niin paljon parempi, että yksinkertaisessa kahtiajaossa "niin edustava että kiinnostava"/"niin epäedustava että epäkiinnostava" nämä kaksi otosta menevät jakolinjan eri puolille.

Lainaus:

muutenkin jos kysytään tuhannelta mielipidettä niin on ihan mahdollista että loput 4 miljoonaa ovat eri mieltä.

Teoriassa on mutta käytännössä ei. Tuhannen otos on päinvastoin jo niin iso, että virhemarginaali pysyy itsepäisesti siellä muutamassa prosentissa, vaikka tutkittavana olisivat jopa koko maapallon asukkaat. Tämä on arkiajattelun vastaista, mutta se on tilastomatematiikassa satojen vuosien aikana yhä uudestaan ja uudestaan vahvistunut tulos.
lainaa
Muuten_hyvä

05.08.2011 klo 16.22

Euphonic kirjoitti:
Keskimääräinen aktiivinen peliharrastaja taas määriteltiin kytkemällä hänet Assemblyyn.

Voisin kuule väittää että Assyille osallistuvat eivät ole mitään "keskimääräisiä peliharrastajia" vaan enemmän näitä hc-pelaajia ja vieläpä rankasti tietokonepuolelta kuten "tutkimuksessa" käy ilmi, jolloin tulosta ei voi verrata koko Suomen pelaavaan yleisöön.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova