Tuorein sisältö

AMD: 'Xbox 720:ssa Avatar-laatuiset grafiikat'

17.07.2011 klo 20.18 | Luettu: 46331 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Computer & Video Games kertoo AMD:n Neal Robisonin hehkuttaneen Microsoftin seuraavaa konsolia virallisessa Xbox-lehdessä.

Mies ei vahvistanut, että firma on moista kehittämässä, mutta sanoi, että pelaajilla tulee olemaan syytä innostua. Robisonin väitteiden mukaan seuraavan sukupolven konsoleiden peleissä jokainen kaupungin jalankulkija GTA-tyyppisessä pelissä tulee olemaan oma yksilönsä ja että Xbox 360:n seuraajassa on Avatar-elokuvan laatuiset grafiikkaominaisuudet.

Villejä visioita vai faktaa?


V2.fi | Manu Pärssinen
< Listasunnuntaissa ou... DOTA 2 tulee pian St... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (60 viestiä)

Pete

17.07.2011 klo 20.36

Ei mitään boxeja vastaan, mutta otsikoksi sopisi paremmin "Xbox 720:ssa mahdollisuudet avatar-laatuisiin grafiikoihin". Kuinkahan moni pelintekijä jaksaisi tehdä GTA-tyyppisiin peleihin jokaisen henkilön erikseen ja erilaiseksi?!
lainaa
LaaLaa

17.07.2011 klo 20.38

Silkkaa paskaa. Kyseisenlainen tekninen toteutus on niin vaativaa, että siihen tarvitaan miljoonia työtunteja ja valtavaa laskentatehoa. Esim. Avatarin tekoon oli kolmen vuoden ajan valjastettuna muun muassa viisi maailman 200:sta nopeimmasta supertietokoneesta ja vaati tilaa yli 1000 teraa.
Kallis peli tulee siis, ainakin 100 miljoonaa. Mutta pappa betalar ilmesesti.
lainaa
uskokunnäe

17.07.2011 klo 20.42

ja joka pelissä on miljoonan neliökilometrin pelialue ja satatuhatta miljoonaa tuntia kestävä tarina/keräiltävät/moninpeli ja tuhannen nettipeli

en sano ettei koneen tehot riitä, mutta on eri asia haluavatko firmat panostaa. Blu Raynkin sanottiin mullistavan pelien keston mutta eipä se oikein näytä vaikuttaneen edes Pleikan yksinoikeuksiin. botteja ja sitä sun tätä ei osata koodata, rahaa ei viitsitä käyttää mihinkään kun on muutenkin kallista ymsyms

tuo GTAjuttu on kuningaspaskaa. ei nykyiselläänkään ole mitään estettä tehdä niistä kerralla näkyvistä 3-20 ihmisestä omanlaatuisia (tarkoittaa varmaan ulkonäköä koska ääninäyttelystä ja persoonasta puhuminen olisi täyttä sontaa)
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

17.07.2011 klo 20.44

Emotion engine 2?
lainaa
Jez

17.07.2011 klo 20.45

Gta IV:n kehittäminen maksoi noin 100 miljoonaa US dollaria. Että ei nuo summat mitenkään taivaallisia, GTA IV sen sijaan tuotti sitten 500 miljoonaa noin pyöreästi:)
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

17.07.2011 klo 20.45

En innostu pelaajana, sillä tahdon pelejä, en grafiikkademoja.
lainaa
Huhhuijaa

17.07.2011 klo 20.46

Arcane kirjoitti:
En innostu pelaajana, koska tahdon pelejä, en grafiikkademoja.

No mahdollisuus kiiltäviin grafiikoihin on tietenkin automaattisesti pois pelin muusta sisällöstä?
lainaa
graffatpersuksee

17.07.2011 klo 20.56

Huhhuijaa kirjoitti:
Arcane kirjoitti:
En innostu pelaajana, koska tahdon pelejä, en grafiikkademoja.

No mahdollisuus kiiltäviin grafiikoihin on tietenkin automaattisesti pois pelin muusta sisällöstä?


on. ainakin tämän sukupolven konsoleiden (Wiitä lukuunottamatta) peleissä kaikki resurssit on lykätty grafiikoihin. pelit on käytännössä HD-versioita edellisen sukupolven peleistä

grafiikkahan on varmaan loppupeleissä se suurin myyjä konsolipeleissä. jos nyt tulisi ruma GTA tai COD niin myyntiluvut romahtaisi (tai ainakin se ostettaisiin ja sitten todettaisiin että "hyi sa******a miten tätä voi pelata?"). sitä näkee jo nyt nettifoorumeilla ihan riittävästi

mutta jos pysyttäisiin GTA4tasoisissa grafiikoissa niin potentiaalia voisi olla aikalailla kun tehot käytettäisiin interaktiivisuuden parantamiseen, nettipeli sujuisi paremmin yms. mutta joo se on niin kallista niin kaipa Biowarekin jatkaa "roolipelejensä" yksinkertaistamista
lainaa
mikkelissä_en_asu

17.07.2011 klo 21.01

No en kyll usko, en sitten millään. Saa olla jo pikkasen kovetut raudat koneessa...
lainaa
Maade

17.07.2011 klo 21.03

Jaa että seuraavan boksin peleissä hahmot koostuvat useista miljoonista polygoneista parin kymmenen tuhannen sijaan? Mies puhuu lievästi sanottuna paskaa.
lainaa
asun_mikkelissä

17.07.2011 klo 21.14

Minulle riittää PS2 grafiikka ja kuten Avatarin tapauksessa, komea ulkoasu ei tee hyvää peliä/elokuvaa. Tosin olen graffatpersukseen kanssa samoilla linjoilla että grafiikallahan suurin osa nykypeleistä myydään...valitettavasti. Jännää miten toiset tekijät valittavat että nykykonsolit ovat rajoittuneita ja toiset toivovat,että seuraava sukupolvi ei olisi ihan heti tulossa. Toivon että joku pelinkehittävä kiertää tämän yksilöllisen ajatuksen sijoittamalla pelinsä kloonikaupunkiin, jossa on 5 erilaista ihmistä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

17.07.2011 klo 21.15

Samoja lupauksia nähtiin jo ennen edellistä sukupolvea. Tosin sillä erolla, että useassakin eri konsolissa on hehkutettu olevan Toy Storyn tasoiset graffat ja nyt uusin verrokki on näköjään Avatar.
lainaa
Muffinssi

Rekisteröitynyt 04.01.2011

17.07.2011 klo 21.18

"Robison claimed the A.I. and physics capabilities of the next-gen hardware will allow for every pedestrian in a game such as Grand Theft Auto to have a 'totally individual mentality,' meaning no more mob mentality - 'every NPC will actually be an individual character'."

Eikö tuossa nyt puhuta että jokainen kadun tallaaja käyttäytys yksilöllisesti.
lainaa
wanhaparta

17.07.2011 klo 21.20

Jos vaan keskittyisivät niihin pelien tarinaan ja jättäisi nuo grafiikka kikkailut ainakin siihen asti että olisi oikeita käsikirjoittajia palkkalistoilla.
lainaa
SonyFails

17.07.2011 klo 21.25 1 tykkää tästä

tagman kirjoitti:
Samoja lupauksia nähtiin jo ennen edellistä sukupolvea. Tosin sillä erolla, että useassakin eri konsolissa on hehkutettu olevan Toy Storyn tasoiset graffat ja nyt uusin verrokki on näköjään Avatar.


Sillä erotuksella että hehkuttajana oli Sony. Sittemmin onkin käynyt selväksi että konsolipelaamisen mullistavia kymmenen superkoneen tehoja ei koskaan löytynyt. Myös katteettomat lupaukset 1080p/120Hz pelikuvaa kahdelta monitorilta tarjoava tupla-hdmi ja puheet PSP:n käyttämisestä autopeleissä taustapelinä lakaistiin vähin äänin maton alle kun kävi selväksi, että suurin osa peleistä ei yllä edes 1080p-resoluutioon. Blu-Rayn piti taata upeat ja laajat pelit, mutta todellisuudessa ainoa etu on se että pelilevyä ei tarvitse asennuksen yhteydessä vaihtaa...
lainaa
ArtemisFlow

Rekisteröitynyt 05.03.2011

17.07.2011 klo 21.46

Luulin otsikon tarkoittavan Xboxin Avatareja, ja menin jo ajattelemaan että "mitä vittua AMD"...
lainaa
pErFecTONe

Rekisteröitynyt 22.06.2008

17.07.2011 klo 21.55

Joo.. taitaa olla melkosta satuilua.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

17.07.2011 klo 21.58

SonyFails kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Samoja lupauksia nähtiin jo ennen edellistä sukupolvea. Tosin sillä erolla, että useassakin eri konsolissa on hehkutettu olevan Toy Storyn tasoiset graffat ja nyt uusin verrokki on näköjään Avatar.


Sillä erotuksella että hehkuttajana oli Sony. Sittemmin onkin käynyt selväksi että konsolipelaamisen mullistavia kymmenen superkoneen tehoja ei koskaan löytynyt. Myös katteettomat lupaukset 1080p/120Hz pelikuvaa kahdelta monitorilta tarjoava tupla-hdmi ja puheet PSP:n käyttämisestä autopeleissä taustapelinä lakaistiin vähin äänin maton alle kun kävi selväksi, että suurin osa peleistä ei yllä edes 1080p-resoluutioon. Blu-Rayn piti taata upeat ja laajat pelit, mutta todellisuudessa ainoa etu on se että pelilevyä ei tarvitse asennuksen yhteydessä vaihtaa...

Sonyn Kutaragi on niitä suurimpia hypettäjiä, mutta kyllä lähestulkoon joka konsolin kohdalla joku taho lupaa kuun taivaalta ennen konsolin lopullista julkaisua.
lainaa
Tahvo

Rekisteröitynyt 18.01.2010

17.07.2011 klo 22.13

Ei oikein näyteltyä leffaa voi verrata peliin. Peleissa on monimutkasemmat jutut....
lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

17.07.2011 klo 22.20

Pete kirjoitti:
Ei mitään boxeja vastaan, mutta otsikoksi sopisi paremmin "Xbox 720:ssa mahdollisuudet avatar-laatuisiin grafiikoihin". Kuinkahan moni pelintekijä jaksaisi tehdä GTA-tyyppisiin peleihin jokaisen henkilön erikseen ja erilaiseksi?!

Et nyt tajunnut. Ei tuo tarkoita sitä, että devaajat käsittelevät jokaikisen hahmon erikseen ja yksitellen vaan sitä, että esim. koodataan ns. henkilö-generaattori jossa on useita ammatteja, luonteenpiirteitä, tyylejä, kokoja, painoja, logiikkoja, asuinpaikkoja, harrastuksia jne. ja tämän avulla pystytään esim. spawnaamaan kaupunkiin 500 000 asukasta ja antamaan heille kaikille oma yksilöllinen minänsä jokaista ominaisuutta myöten tämän avulla.
En tosin ole varma, että tuo on se keino mitä tultaisiin käyttämään tulevaisuudessa, mutta ainoa realistinen ja järkevät mitä tulee mieleen.
lainaa
pc-pelaaja

17.07.2011 klo 22.24

ArtemisFlow kirjoitti:
Luulin otsikon tarkoittavan Xboxin Avatareja, ja menin jo ajattelemaan että "mitä vittua AMD"...

Sama täällä :D

Ei taida kellään V2.fin lukijalla olla mitään hajua siitä miten nopeasti tekniikka kehittyy kun sanovat etteivät grafiikat voisi olla Avatar tasoa. Ymmärrettäväähän se on, kun käyttäjäkanta koostuu enimmäkseen konsolipelaajista. Seuraavan sukupolven konsolien sisustat valmistetaan todennäköisesti 28nm prosessilla joka tarkoittaa että niiden laskentateho on moninkertainen verrattuna nykyiseen PC-rautaan, joka on jo valmiiksi helvetisti edellä konsoleita.
lainaa
Maade

17.07.2011 klo 22.49

pc-pelaaja kirjoitti:
ArtemisFlow kirjoitti:
Luulin otsikon tarkoittavan Xboxin Avatareja, ja menin jo ajattelemaan että "mitä vittua AMD"...

Sama täällä :D

Ei taida kellään V2.fin lukijalla olla mitään hajua siitä miten nopeasti tekniikka kehittyy kun sanovat etteivät grafiikat voisi olla Avatar tasoa. Ymmärrettäväähän se on, kun käyttäjäkanta koostuu enimmäkseen konsolipelaajista. Seuraavan sukupolven konsolien sisustat valmistetaan todennäköisesti 28nm prosessilla joka tarkoittaa että niiden laskentateho on moninkertainen verrattuna nykyiseen PC-rautaan, joka on jo valmiiksi helvetisti edellä konsoleita.


Siis mitä että? Viivanleveys ei ole suoraan verrannollinen prosessorin tehoon, vaan vaikuttaa enemmänkin sähkön kulutukseen ja lämmön tuotantoon. Yksittäisen prosessorin tehoissa alkaa tulemaan seinä vastaan (Oikeastaan on tullut jo jonkin aikaa sitten) joten uusi trendi on prosessorien määrän lisääminen (Esim. AMD 6 ja 8-ydin prosessorit). Nykyään Intel kokeilee 22nm prosessoreita, mutta noiden valmistus alkaa olemaan hiukan ongelmallista eristyksien määrän kutistuessa.
lainaa
buzz

17.07.2011 klo 22.53

tagman kirjoitti:
Samoja lupauksia nähtiin jo ennen edellistä sukupolvea. Tosin sillä erolla, että useassakin eri konsolissa on hehkutettu olevan Toy Storyn tasoiset graffat ja nyt uusin verrokki on näköjään Avatar.


oletkos pelannut Toy Story 3sta? grafiikan laatu pääosin ihan verrattavaa leffojen laatuun. jotain taustoja ja tekstuureita ei ole jaksettu tehdä mutta pelin mittakaava ja monimutkaisuus on ihan eri luokkaa scriptileffan kanssa

että ei se ihan höpöä ole. toisaalta onko tuo Avatar nyt niin kummallinen? jollei tarkoiteta 3Dtä ja valtavia taustoja. kun nyt oikein mietin niin en ole nähnyt edes Jurassic Park tasoisia dinoja yhdessäkään pelissä

killzonessa, gearsissa ja red deadissa sun muussa ei näy samanlaisia fantasiamaailmoja mutta periaatteessa grafiikka on ihan samaa luokkaa. pitäisi tehdä remake Azurikista tms jotta tämä väite voitaisiin todeta
lainaa
tulevaisuusko

17.07.2011 klo 23.08

Bladekill kirjoitti:
Pete kirjoitti:
Ei mitään boxeja vastaan, mutta otsikoksi sopisi paremmin "Xbox 720:ssa mahdollisuudet avatar-laatuisiin grafiikoihin". Kuinkahan moni pelintekijä jaksaisi tehdä GTA-tyyppisiin peleihin jokaisen henkilön erikseen ja erilaiseksi?!

Et nyt tajunnut. Ei tuo tarkoita sitä, että devaajat käsittelevät jokaikisen hahmon erikseen ja yksitellen vaan sitä, että esim. koodataan ns. henkilö-generaattori jossa on useita ammatteja, luonteenpiirteitä, tyylejä, kokoja, painoja, logiikkoja, asuinpaikkoja, harrastuksia jne. ja tämän avulla pystytään esim. spawnaamaan kaupunkiin 500 000 asukasta ja antamaan heille kaikille oma yksilöllinen minänsä jokaista ominaisuutta myöten tämän avulla.
En tosin ole varma, että tuo on se keino mitä tultaisiin käyttämään tulevaisuudessa, mutta ainoa realistinen ja järkevät mitä tulee mieleen.


tuohan on jo mahdollista. teho ei riitä aktiivisesti pyörittämään jokaisen asukkaan elämää jokapuolella kaupunkia mutta onko se oikeasti tarpeellinen ominaisuuskaan?

pitäisikö GTAn hahmojen olla ikäänkuin MMOyhteisö joka toimii kaiken aikaa jossain päin maailmaa? ja jos tämä nyt on tarpeellista niin eikö tarkoitukseen riitä että esim NPC-Aaron on nukkumassa noin 22-07 jonka jälkeen matkustaa töihin 07-08, on töissä 08-16, menee kotiin ja on siellä 16-18 jonka jälkeen hän on 18-22 kaupassa, kahvilassa, keilaamassa tms. juju on että Aaron ei ole olemassa jollei hän ole lähialueella/näkökentässäsi vaan hän spawnaa tarvittaessa eli käytännössä mitä tapahtuu Oblivionissa/Skyrimissä sun muissa.

edelleenkin. olisiko tuollainen ominaisuus edes tarpeellinen? jos tuo on tärkeä kehitysalue niin luulenpa että olen nähnyt kaiken kiinnostavan videopeleissä. elävät maailmat ovat kivoja mutta ongelma on että eräissä Mass Effectin kaltaisissa peleissä sen uskottavuus on 0 kun kourallinen tyyppejä "valtavassa kaupungissa" seisoo tai istuu suolapatsaina tai kävelee samaa rinkiä.

elikkä mielestäni ongelma on vain laiskuus, osaamattomuus, aikataulut, rahanpuute/voitonhimo. pelkällä koneen tehon nostolla pelit ei enää paljoa parane
lainaa
asdasdg

17.07.2011 klo 23.15

Arcane kirjoitti:
En innostu pelaajana, sillä tahdon pelejä, en grafiikkademoja.


Ja viikon idioottimaisin kommentti -palkinto meni sinne.
lainaa
MotionIsTheFuture

17.07.2011 klo 23.21

+Grafiikka (Fotorealismiin on vielä matkaa)

-Ääni (Ei oikeastaan voi parantaa kun livetasoisia ääniä voi käyttää)
- Tekoäly (Samaa höpötystä, "vaikea koodata")
- Kesto (Suurempien levyjen hyöty menee korkeatasoisempaan grafiikkaan. Materiaalin lisääminen maksaisi enemmän)
- Moninpeli (Grafiikan myötä vaaditaan nopeampaa nettiyhteyttä, jaetturuutu/System link ei enää kiinnosta firmoja)
- Kontrollit/Pelattavuus (Pelit kuten Halo ja MGS4 osoittavat että peruskontrollit ja toimivuus voivat olla täydellistä luokkaa, romusekundapelejä tulee aina olemaan eikä miljoonakertaiset tehot sitä muuta)

Eli mitä tästä hyödytään? Playstation1-polven myötä kolmiulotteinen grafiikka löi läpi. Ps2-polvi jalosti sitä hienommaksi ja samaa jatkoi Ps3-polvi. Onko tässä tullut jo raja vastaan?
lainaa
asdasdg

17.07.2011 klo 23.22

wanhaparta kirjoitti:
Jos vaan keskittyisivät niihin pelien tarinaan ja jättäisi nuo grafiikka kikkailut ainakin siihen asti että olisi oikeita käsikirjoittajia palkkalistoilla.


Ja toinen palkinto tänne. Kukaan ei pakota sua hei päivittämään sitä sun museorautaasi. Nykykonsolien hitaus rajottaa aika törkeästi PC pelienkin ulkoasua ja se ei todellakaan ole pelillisesti pois mistään, jos käytettävissä oleva rauta on tehokkaampaa. Tämän "Huhhuijaa" jo totesikin.
lainaa
lulzlol

17.07.2011 klo 23.39 1 tykkää tästä

asdasdg kirjoitti:
wanhaparta kirjoitti:
Jos vaan keskittyisivät niihin pelien tarinaan ja jättäisi nuo grafiikka kikkailut ainakin siihen asti että olisi oikeita käsikirjoittajia palkkalistoilla.


Ja toinen palkinto tänne. Kukaan ei pakota sua hei päivittämään sitä sun museorautaasi. Nykykonsolien hitaus rajottaa aika törkeästi PC pelienkin ulkoasua ja se ei todellakaan ole pelillisesti pois mistään, jos käytettävissä oleva rauta on tehokkaampaa. Tämän "Huhhuijaa" jo totesikin.


ei se pelillinen puoli ainakaan parane kun kaikki "asiantuntijat" vuorotellen sanovat että "OMG Mitä grafiikkaa tulee olemaan". pelien teko vie muutenkin liikaa rahaa ja satavarmana ainakin 90% uusista tehoresursseista menee pintagrafiikkaan eikä vaikka noihin mainittuihin käsikirjoittajiin tai ääninäyttelijöihin tai kunnon suunnittelijoihin.

ainiin olihan tuo GTA-kommentti itse peliin liittyvä, mutta todella ontuva. pelaajia varmaan oikeasti kiinnostaa ihan hel***** että "Tuolta tulee taas tuo Jonne ja hei tuolla on Erkki ja kato vielä Sylvikin sattuu kulkemaan täällä. Tapanpa nyt ne kaikki ja sitten stalkkaan tuota Annikaa koko vuorokauden ja katson jos se bugais!"

tuo kuulostaa kyllä ihan joltain Simsiin sopivalta. tyttöjä voikin kiinnostaa leikkiä tuollaista parisuhdekaverikotiGTAta jossa jokainen ihminen on laulun arvoinen. itse pidän että he elävät vain hetken sen jonka kohtalo (buahahah) on heille määräävä. ihan sama mikä nimi tai näkö mutta auton alle jäävät
lainaa
Nappituumaa

18.07.2011 klo 00.50

Ei vielä seuraavassa sukupolvessa, mutta viidentoista vuoden päästä ollaan jo lähellä fotorealismia ja rajaa jolloin ihminen ei enää erota grafiikan perusteella peliä oikealla kameralla kuvatusta.

Pete kirjoitti:
Kuinkahan moni pelintekijä jaksaisi tehdä GTA-tyyppisiin peleihin jokaisen henkilön erikseen ja erilaiseksi?!

Minä. Ei se tarkoita, että jokainen tehtäisiin omin käsin.

MotionIsTheFuture kirjoitti:
Grafiikan myötä vaaditaan nopeampaa nettiyhteyttä.


Miten parempi grafiikka vaatii nopeampaa nettiyhteyttä? Se mitä pelaajien ja serverin välillä liikkuu sisältää erittäin harvoin minkäänlaista grafiikkaa. Oikeastaan ainoa asia mikä tulee mieleen on esim. itsetekemät tagit half-lifessä tai counter-strikessä, ja tämän vaikutus on mitätön. Siirtonopeudet näissä peleissä useimmiten alle 2-10kt/s.
lainaa
ASDSDADASSDA

18.07.2011 klo 02.54

graffatpersuksee kirjoitti:
Huhhuijaa kirjoitti:
Arcane kirjoitti:
En innostu pelaajana, koska tahdon pelejä, en grafiikkademoja.

No mahdollisuus kiiltäviin grafiikoihin on tietenkin automaattisesti pois pelin muusta sisällöstä?


on. ainakin tämän sukupolven konsoleiden (Wiitä lukuunottamatta) peleissä kaikki resurssit on lykätty grafiikoihin. pelit on käytännössä HD-versioita edellisen sukupolven peleistä

grafiikkahan on varmaan loppupeleissä se suurin myyjä konsolipeleissä. jos nyt tulisi ruma GTA tai COD niin myyntiluvut romahtaisi (tai ainakin se ostettaisiin ja sitten todettaisiin että "hyi sa******a miten tätä voi pelata?"). sitä näkee jo nyt nettifoorumeilla ihan riittävästi

Suurinta p*skaa ikinä. Tän sukupolven peleissä tarinaan ja pelattavuuteen on panostettu enemmän ku koskaan ennen. Toki niin on tehty myös grafiikan kanssa. Nykyään peleihin palkataan huippukäsikirjoittajia, ohjaajia ja näyttelijöitä, ku ennen(PS1 aikaan ja aikasemmin) peleissä tosi useesti esim. ääninäyttelyt saatto hoitaa joku koodaajan random pikkuserkku. Ja käsikirjotuksen hoiti muutama random tyyppi tekijätiimistä. Tässä vaan on käyny niin että aika on kullannu teiän muistot siitä että ennen peleissä olis ollu kaikki parempaa(paitsi grafiikat). Tosi asia on se että ennen peleissä oli karsea pelattavuus. Suurimman osan ajasta hakkasit pelejä hampaat irvessä taistellessasi jotain über epäreiluja voimia ovaavaa päävastustajaa vastaan. Jokainen kenttäkin vanhoissa peleissä yleensä noudatti samaa kaavaa. Toki muutama mestariteos vanhoista peleistäkin löytyy, mutta nykyään niitä on vielä enemmän.
Ja CoD ja GTA ovat muuten tän sukupolven yks rumimpia pelejä. Wii peleissä resursseja ei oo laitettu mihinkään.
lainaa
anon

18.07.2011 klo 03.17

Maade kirjoitti:
pc-pelaaja kirjoitti:
ArtemisFlow kirjoitti:
Luulin otsikon tarkoittavan Xboxin Avatareja, ja menin jo ajattelemaan että "mitä vittua AMD"...

Sama täällä :D

Ei taida kellään V2.fin lukijalla olla mitään hajua siitä miten nopeasti tekniikka kehittyy kun sanovat etteivät grafiikat voisi olla Avatar tasoa. Ymmärrettäväähän se on, kun käyttäjäkanta koostuu enimmäkseen konsolipelaajista. Seuraavan sukupolven konsolien sisustat valmistetaan todennäköisesti 28nm prosessilla joka tarkoittaa että niiden laskentateho on moninkertainen verrattuna nykyiseen PC-rautaan, joka on jo valmiiksi helvetisti edellä konsoleita.


Siis mitä että? Viivanleveys ei ole suoraan verrannollinen prosessorin tehoon, vaan vaikuttaa enemmänkin sähkön kulutukseen ja lämmön tuotantoon. Yksittäisen prosessorin tehoissa alkaa tulemaan seinä vastaan (Oikeastaan on tullut jo jonkin aikaa sitten) joten uusi trendi on prosessorien määrän lisääminen (Esim. AMD 6 ja 8-ydin prosessorit). Nykyään Intel kokeilee 22nm prosessoreita, mutta noiden valmistus alkaa olemaan hiukan ongelmallista eristyksien määrän kutistuessa.

Pienempi lämmöntuotto on yhtäkuin enemmän ytimiä, isommat kellotaajuudet ja enemmän tehoja. Mitään seinää yksittäisten ytimien tehoissa ei ole tullut vastaan, vaan tekniikka kehittyy kokoajan, sekä prosessorit että käskykannat. Esim. amdn tulevat bulldozerit ovat aika iso harppaus eteenpäin ja rakenteellisesti täysin erilaisia kuin mitä on tähän asti nähty.

Eiköhän se merkittävämpi ero kuitenkin tulla näkemään GPU-puolella, kun on kuitenkin grafiikoista kyse.
lainaa
Viheraho

18.07.2011 klo 07.21

PS4:n grafiikka yltääkin jo sitten BBC:n Planet Earthin grafiikkaan.

Grafiikat ei huononna pelattavuutta/innovatiivisuutta jne. Pelien virtaviivaistaminen/tekeminen "helpommin lähestyttäväksi"/halutaan mahdollisimman suuri kohdeyleisö huonontaa.
lainaa
Videopelaaja

Rekisteröitynyt 18.12.2010

18.07.2011 klo 07.34

Grafiikasta nykyään viis, kunhan järkevää tarinaa ja teemaa, uskottavia hahmoja, toimivaa pelattavuutta, sisältöä sekä iskevää pelimusiikkia työstävät, niin on kelpo peli. Ongelma mikä nykyään pelejä riivaa on se että ne näyttävät genrenltään samanlaisia.
lainaa
AA-Fox

18.07.2011 klo 08.06

Ei tule onnistumaan. PC:llä tuollainen vastaava tarkottaisi about GTX 560 Ti SLI systeemiä ja sen tasoista settiä nuo ei ihan heti saa tungettua sen leivänpaahtimen sisuksiin.
Toki tuleehan tuolta uudet 28nm valmistetut näyttikset mutta se ei ihan hirveesti jeesaa.

Saadaanhan konsoleihin potkua kun saataisiin paremmat jäähyt ( konsolin fyysistä kokoa pitäisi kasvattaa jotta saataisiin passeli jäähy) sekä kunnollinen näytönohjain. Kuluttajat tuskin vain tykkäisivät sen jälkeen.

Jos nuo uudet konsolit tulevat, sanotaan 2 vuoden päästä, ne saattavat päästä nykyisten hieman tehokkaammien pc:ten tasolle eikä enempää.
lainaa
tyhmätBoksipellet

18.07.2011 klo 09.24

AA-Fox kirjoitti:
Jos nuo uudet konsolit tulevat, sanotaan 2 vuoden päästä, ne saattavat päästä nykyisten hieman tehokkaammien pc:ten tasolle eikä enempää.


Ei puhettakaan, näitä uusia konsoleitahan kehitetään parasta aikaa, joten rautapuoli on jo valmiiksi vähintään vuoden vanhaa. Ja vaikka kuinka ne sitä vielä muuttaisi, se tulee kuitenkin olemaan jo antiikkia kun konsoli julkaistaan. Mikäli joku konsoli pääsisi edes murto-osaan avatarin graffoista, se konsoli maksaisi jo tuplasti enemmän kuin sen hetkinen teho-pc, vaikka miten katsoisi. Ajatellaan vaikka nykyisten kohtuullistenkin näyttisten hintaa.
lainaa
Hengeyokai

Rekisteröitynyt 29.07.2008

18.07.2011 klo 10.03

Odotan sitä päivää, jolloin muisti- ja tehovammaiset konsolit eivät totaalisesti gimppaa multiplattaripelejä pc:lle.

Tosin taitaa olla aika utopistinen haave.
lainaa
DarkSide

Rekisteröitynyt 06.08.2007

18.07.2011 klo 10.44

Eiköhän odotella ihan rauhassa että saadaan edes jotain tietoa seuraavista koneista. Gafiikathan on jo ihan kivalla tasolla nykyään(esim. Gearssit & Uncharted)

Eiköhän ensivuoden E3 messuilla ala irtoamaan jo tietoja MS:n ja Sonyn seuraavista kotikonsoleista,niin sitten voidaan alkaa oikeesti arvuuttelemaan niitä graffojen,tekoälyn jne tasoa.
lainaa
qwerty

18.07.2011 klo 10.51

asdasdg kirjoitti:
Ja viikon idioottimaisin kommentti -palkinto meni sinne.

Ja viikon grafiikkahuorapalkinto sinne, onnittelut.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

18.07.2011 klo 10.54

Eli satoja miljoonia polygoneja, realistinen valonsäteiden laskenta ja sadan taiteilijan arvoinen jälkikäsittelevä tekoäly, kaikki reaaliajassa? HOLY SHIT. NYT POJAT HYPÄTTIIN TUELVAISUUTEEN!!!!23

Ihan kiva että laskentateho nousee, mutta olisi kiva jos niitä tehoja uhrattaisiin pelimekaniikkaan, eikä grafiikkaan. Ja jos grafiikkaa parannellaan niin tekisivät parempia partikkeliefektejä. En muista nähneeni maahan hetkeksi hehkumaan jääviä kipinöitä sitten alkuperäisen Halon.
lainaa
Weteraani

18.07.2011 klo 10.55

Nappituumaa kirjoitti:
Miten parempi grafiikka vaatii nopeampaa nettiyhteyttä? Se mitä pelaajien ja serverin välillä liikkuu sisältää erittäin harvoin minkäänlaista grafiikkaa.

Tekstuurit, mallit, kaikki grafiikkana näkyvä sisältö joka ei ole pelissä jo valmiina.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

18.07.2011 klo 11.01

Weteraani kirjoitti:

Tekstuurit, mallit, kaikki grafiikkana näkyvä sisältö joka ei ole pelissä jo valmiina.

Jotka kyllä ladataan ennen varsinaista peliä.
lainaa
pööpöileväapina

18.07.2011 klo 11.35

graffatpersuksee kirjoitti:
Huhhuijaa kirjoitti:
Arcane kirjoitti:
En innostu pelaajana, koska tahdon pelejä, en grafiikkademoja.

No mahdollisuus kiiltäviin grafiikoihin on tietenkin automaattisesti pois pelin muusta sisällöstä?


on. ainakin tämän sukupolven konsoleiden (Wiitä lukuunottamatta) peleissä kaikki resurssit on lykätty grafiikoihin. pelit on käytännössä HD-versioita edellisen sukupolven peleistä

grafiikkahan on varmaan loppupeleissä se suurin myyjä konsolipeleissä. jos nyt tulisi ruma GTA tai COD niin myyntiluvut romahtaisi (tai ainakin se ostettaisiin ja sitten todettaisiin että "hyi sa******a miten tätä voi pelata?"). sitä näkee jo nyt nettifoorumeilla ihan riittävästi

mutta jos pysyttäisiin GTA4tasoisissa grafiikoissa niin potentiaalia voisi olla aikalailla kun tehot käytettäisiin interaktiivisuuden parantamiseen, nettipeli sujuisi paremmin yms. mutta joo se on niin kallista niin kaipa Biowarekin jatkaa "roolipelejensä" yksinkertaistamista


Meikäläisestä tuntuu, että pelaajat tulevat nirsoiksi jos graffa on hyvää tai sitten valitetaan huvikseen vaan jostain olemattomasta. Ei hyvä graffa huonoa peliä tee! Otetaan esimerkkejä: uncharted 123 god of war 123 ja killzone 23. Gta nyt on niin moneen kertaan kierrätetty hevosen plöräys aina huonolla ruudunpäivityksellä, että ihmetten sen myyntiä. Jokanen sitä pelaa samaan tapaan :D ampuu ympäriinsä ja hakkaa ohikulkijoita ja kyllästyy. Mut hei.. se on the gta :)
lainaa
iLL

18.07.2011 klo 12.10

en jaksanu lukee kaikkii kommentteja ku on nii monta missä jauhetaan samaa paskaa.

oma pointtini liittyy lähinnä sisällön tuottamiseen proseduraalisesti.. eli luonto, kaupungit, ihmiset, elämä, kaikki generoidaan niin että eioo taiteilijoilla nii paljoo duunii.. asia jota jengi ei tunnu tietävän olevan mahdollista.
esimerkkejä:
http://www.theprodukkt.com/kkrieger
http://www.infinity-universe.com/
http://www.procedural.com/
lainaa
iLL

18.07.2011 klo 12.18

ainii ja graffaks voxelit tietenki :P

http://www.atomontage.com
lainaa
japaskat

18.07.2011 klo 12.29

Maade kirjoitti:
Jaa että seuraavan boksin peleissä hahmot koostuvat useista miljoonista polygoneista parin kymmenen tuhannen sijaan? Mies puhuu lievästi sanottuna paskaa.
elokuvis käytetään samaa normal map tekniikkaa kuin peleis. Elikkä mahdollista on
lainaa
Meitzi

Rekisteröitynyt 28.10.2007

18.07.2011 klo 13.39

Nappituumaa kirjoitti:
Miten parempi grafiikka vaatii nopeampaa nettiyhteyttä? Se mitä pelaajien ja serverin välillä liikkuu sisältää erittäin harvoin minkäänlaista grafiikkaa.

Motionsin viesti oli hieman epätarkka. Parempi grafiikka ei suoraan vaadi enemmän nettiyhteydeltä mutta kyllä yhteydeltä vaaditaan kokoajan enemmän ja enemmän.

Ensinnäkin pelaajamäärät kasvaa kokoajan, 32 pelaajan siirtäminen vaatii paljon enemmän kaistaa kuin 4 tai kahdeksan. Lisäksi useimmissa uusissa peleissä on pelaajakohtaisia customointeja, mahdollisesti jopa pelaajan ihan omalla grafiikalla. Fysiikkä on myös uusissa peleisssä lisätty paljon, eli kun pelaaja heittää granaatin, särkyvää / liikkuvaa tavaraa on valtavasti. Tämän tiedon siirtäminen vaati kaistaa. Toki jos pelissä on mukana botteja siviilejä jne.
lainaa
Asdf

18.07.2011 klo 14.12

Miten AMD:tä voi tulla näin kauheaa paskaa verbaalisessa muodossa? Luulisi heidän ymmärtävän jotain laskennasta.

Xbox 360 renderöisi yhtä Avatar-framea varmaan kuukausia. Se aika pitäisi saada kutistettua 0,03 sekuntiin, jotta saavutettaisiin edes 30 FPS.

Jos oletetaan, että yhden framen renderöinnissä menisi nykyiseltä Xboxilta vain yksi kuukausi, niin seuraavan pitäisi olla n. 77 miljoonaa kertaa tehokkaampi.

Ei sitä turhaan rakenneta miljoonien renderöintifarmeja noita leffoja varten, eikä niilläkään niitä frameja reaaliajassa renderöidä.

Kyllähän ne seuraavan boxin pelit paremmalta tulevat näyttämään, mutta tuskinpa paremmilta, kuin mitä nykyisistä monen tonnin quad-gpu kokoonpanoista saadaan irti, eikä sekään ole vielä millään tavalla verrattavissa esirenderöityihin leffoihin. Jos joku väittää jotain muuta, niin on äärimmäisen typerä, eikä selkeästi tiedä mitään 3D-renderöinnistä ja reaaliaikaisesta grafiikasta.
lainaa
jkljljhl

18.07.2011 klo 14.13

Weteraani kirjoitti:
Nappituumaa kirjoitti:
Miten parempi grafiikka vaatii nopeampaa nettiyhteyttä? Se mitä pelaajien ja serverin välillä liikkuu sisältää erittäin harvoin minkäänlaista grafiikkaa.

Tekstuurit, mallit, kaikki grafiikkana näkyvä sisältö joka ei ole pelissä jo valmiina.

/facepalm
Kaikki tekstuurit, mallit, äänet jne. mitä konsoli nettipeleissä näät ladataan suoraan pelin levyltä tai kovalevyltä jos peli on sinne tallennettu. Niitä ei tosiaankaan lähetetä toisille netin yli.
Esim. Call of Dutyssa lataat netin kautta ainoastaan tekstiä + pelaajien tekemät emblemit. Teksti sisältää kokoajan sellasta tietoa kuten esim. jokaisen pelaajan sen hetkiset koordinaatit, joka kirjotetaan tyyliin: X:15.561516 Y:-1.156 Z:0.1561
sen hetkisen hahmon animaation, mikä voi olla tyyliin Anim: 15
ja aseen joka pelaajalla on kädessä Weapon:15 Attachment:2 Camo:8 ja lataa myös varmaankin tietyn hahmomallin vaikkapa Character: 15. Sillon peli lataa levyltäsi hahmon joka on numeroitu levylle hahmo 15:ksi, laittaa sen tuohon tiettyyn paikkaan, tuo tietty ase kädessä tekemään tuota tiettyä animaatiota. Jos esim luodinreikä tulee seinään antaa peli numeroina luodinreikä tekstuurin ja sen koordinaatit mihin se tulee ja sitten ne ladataan pelin levyltä. Tuossa nyt yksinkertaistetusti se millaista dataa liikkuu pelaajien välillä nettipeleissä. Sitä vaan päivitetään monia kertoja sekunnissa. Koko netin yli lähetettävän tekstitiedoston koko on muutamia kilotavuja. Hostilla hieman enemmän. Eli nettiyhteyden nopeus ei ole kovin tärkeä vaan se nettiyhteyden viive mikä ei viime vuosina oo muuttunut oikeastaan yhtään, paitsi hidastunut kun mokkulapelaajat änkesivät mukaan.
lainaa
Asdf

18.07.2011 klo 14.24

Niin ja tässä edelliseen kommenttiini liittyen pieni juttu Avatarin renderöinnistä: http://www.datacenterknowledge.com/archives/2009/12/22/th
lainaa
16859

18.07.2011 klo 14.38

Asdf hyvä linkki! Lainaus linkin lopusta :For the last month or more of production those 40,000 processors were handling 7 or 8 gigabytes of data per second, running 24 hours a day. A final copy of Avatar equated to 17.28 gigabytes per minute of storage. For a 166 minute movie the rendering coordination was intense."

Todellaki mshit pystyy boxillaan vastaavaan :D, Tai tietty onhan se mahdollista, mikäli ne julkaisevat sen vasta 2030
lainaa
Antti

18.07.2011 klo 16.21

Kysehän on grafiikkaominaisuuksien optimoimisesta reaaliaikaiseksi, aivan turha loppujenlopuksi vertailla reaaliaikagrafiikkaa siihen kuinka paljon laskentatehoa/ ja -aikaa on kulunut Avatarin esilaskettujen ja täysin virheettömien, mutta erittäin raskaiden filttereiden laskemiseen.

Reaaliaikaisessa grafiikassa joudutaan näiden aikaansaamiseksi tekemään aina "silmänkääntötemppuja" ja odotan innolla, että päästäis edes reaaliaikaisessa grafiikassa edes Toy Story 1 tasolle -alisoinnin, valojen, varjojen yms. puolesta. Kaukana ollaan, vaikka joissain asioissa jo periaatteessa edellä ;)

Eikä se hienomman grafiikan tuottaminen kehittäjiltä niin älyttömiä lisää välttämättä vaatis, laitteistotehojen takia niitä polygoneja nyttenkin karsitaan, sittempä ei tarvis karsia ja shaderithan nyt on lähinnä "iskeä päälle" -kamaa nykysin.
lainaa
Asdf

18.07.2011 klo 17.02

Antti kirjoitti:
Reaaliaikaisessa grafiikassa joudutaan näiden aikaansaamiseksi tekemään aina "silmänkääntötemppuja"


Harmi vain, että kun keksitään joku laitteiston puitteissa tehtävä silmänkääntötemppu, niin sitä sitten väärinkäytetään.

Pahimpana esimerkkinä nykyinen "HDR" ja muutenkin valaistus peleissä. Sokaistaan pelaaja valkoisella ihan täysin ja sanotaan, että se on sitä realismia. Toiset vaihtoehdot ovat joko harmaa/ruskea filtteri, tai vaihtoehtoisesti silmiä polttavan ylikorostuneet värit.

Harmi, että kukaan ei edes yritä tehdä oikeasti realistisen näköisiä pelejä, vaikka se paljastaisikin nykyisen laitteiston rajoittuneisuutta.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

18.07.2011 klo 19.47

Asdf kirjoitti:
Antti kirjoitti:
Reaaliaikaisessa grafiikassa joudutaan näiden aikaansaamiseksi tekemään aina "silmänkääntötemppuja"


Harmi vain, että kun keksitään joku laitteiston puitteissa tehtävä silmänkääntötemppu, niin sitä sitten väärinkäytetään.

Pahimpana esimerkkinä nykyinen "HDR" ja muutenkin valaistus peleissä. Sokaistaan pelaaja valkoisella ihan täysin ja sanotaan, että se on sitä realismia. Toiset vaihtoehdot ovat joko harmaa/ruskea filtteri, tai vaihtoehtoisesti silmiä polttavan ylikorostuneet värit.

Harmi, että kukaan ei edes yritä tehdä oikeasti realistisen näköisiä pelejä, vaikka se paljastaisikin nykyisen laitteiston rajoittuneisuutta.

Monen pelin grafiikat on tosiaan pilattu valaistusefekteillä. Ärsyttävimpiä ovat juuri sumuiset hohto -efektit ja suuret kontrastierot. Esim. kaupunki ympäristössä taivas ja talot hohtaa kuin aurinko, mutta sivukuja on pimeä kuin yö.
lainaa
Warezz

Rekisteröitynyt 30.11.2010

18.07.2011 klo 20.25

Taitaa tässä oleva näyttis olla helvetin tehokas verrattuna nykyisiin konsoleihin.
28 nanometriä :)
Ja sitten taitaa PS4 olla AMDn näyttis :)
lainaa
Betrunken

Rekisteröitynyt 20.02.2010

19.07.2011 klo 06.23

Vaikka olettaiskin et seuraavat konsolit pystyisivät avatarin tasoiseen komeuteen mutta pitäisi muistaa sitten valmistajan pitämään hinnat kohtuudessa..

Jokaisen valmistajan pitäisi vain löytää sopiva kompromissi tehon ja hinnan suhteessa, tehdä viedä sen lisäksi helppoksi ottaa tehoja irti, ettei käy kuin ps3 tapauksessa että yksinoikeuspelit pystyvät vain kamppailemaa tasaväkisesti x360 kanssa
lainaa
omakulta

19.07.2011 klo 14.37

xbox HIRVEETÄ KURAA
lainaa
blöäh

19.07.2011 klo 16.27

qwerty kirjoitti:
asdasdg kirjoitti:
Ja viikon idioottimaisin kommentti -palkinto meni sinne.

Ja viikon grafiikkahuorapalkinto sinne, onnittelut.


Kuukauden surkein comeback -palkinto löysi kodin. Onnittelut "voittajalle".
lainaa
bots

19.07.2011 klo 20.38

totta että nykypelit hakkaa edelliset 6-0 muutamia valopilkkuja (ja nykyään hutaisten tehtyä budjettikamaa) lukuunottamatta mutta onhan se totta että nuo seuraavien koneiden lisätehot voisi käyttää paljon paremmin kuin grafiikkaan.

jos pysyttäisiin nykyisellä Uncharted 2, Arkham Asylum yms tasolla niin pelaajien ja bottien ja muun roinan määrää ympärillä voisi kasvattaa huomattavasti, pelimaailmoja laajentaa ja syventää kuten kaikki talot sisäänmentäviksi GTAssa.

Esim joku Mass Effect on monella tavalla KOTORien ja Jade Empiren HDversio grafiikan suhteen mutta jäljellä on edelleen tyhjät pienet elottomat kaupungit ja putkimaailmat etc. mielummin näkisin Biowaren seuraavan "KOTOREFFECTIN" sisältävän ME2 grafiikat ja Assassin's Creed/Elder Scrolls tyyppiset maailmat kuin vain tuplasti paremmat grafiikat.

lainaa
Microshit

19.07.2011 klo 22.44

http://www.youtube.com/watch?v=2Sw8FVciYNU

Microkikkareen tulevaisuus näyttää todella lupaavalta...Not.

lainaa
Emandel

Rekisteröitynyt 21.07.2011

23.07.2011 klo 17.25

Varmasti mahdollista saada lähelle Avatar grafiikkoja MUTTA tuskinpa kukaan varsinkaan rockstar jaksaa... yksinkertaisesti peli myy joka tapauksessa.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova