AMD: 'Xbox 720:ssa Avatar-laatuiset grafiikat'
Computer & Video Games kertoo AMD:n Neal Robisonin hehkuttaneen Microsoftin seuraavaa konsolia virallisessa Xbox-lehdessä.
Mies ei vahvistanut, että firma on moista kehittämässä, mutta sanoi, että pelaajilla tulee olemaan syytä innostua. Robisonin väitteiden mukaan seuraavan sukupolven konsoleiden peleissä jokainen kaupungin jalankulkija GTA-tyyppisessä pelissä tulee olemaan oma yksilönsä ja että Xbox 360:n seuraajassa on Avatar-elokuvan laatuiset grafiikkaominaisuudet.
Villejä visioita vai faktaa?
Keskustelut (60 viestiä)
17.07.2011 klo 20.36
17.07.2011 klo 20.38
Kallis peli tulee siis, ainakin 100 miljoonaa. Mutta pappa betalar ilmesesti.
17.07.2011 klo 20.42
en sano ettei koneen tehot riitä, mutta on eri asia haluavatko firmat panostaa. Blu Raynkin sanottiin mullistavan pelien keston mutta eipä se oikein näytä vaikuttaneen edes Pleikan yksinoikeuksiin. botteja ja sitä sun tätä ei osata koodata, rahaa ei viitsitä käyttää mihinkään kun on muutenkin kallista ymsyms
tuo GTAjuttu on kuningaspaskaa. ei nykyiselläänkään ole mitään estettä tehdä niistä kerralla näkyvistä 3-20 ihmisestä omanlaatuisia (tarkoittaa varmaan ulkonäköä koska ääninäyttelystä ja persoonasta puhuminen olisi täyttä sontaa)
Rekisteröitynyt 11.04.2007
17.07.2011 klo 20.44
17.07.2011 klo 20.45
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.07.2011 klo 20.45
17.07.2011 klo 20.46
En innostu pelaajana, koska tahdon pelejä, en grafiikkademoja.
No mahdollisuus kiiltäviin grafiikoihin on tietenkin automaattisesti pois pelin muusta sisällöstä?
17.07.2011 klo 20.56
En innostu pelaajana, koska tahdon pelejä, en grafiikkademoja.
No mahdollisuus kiiltäviin grafiikoihin on tietenkin automaattisesti pois pelin muusta sisällöstä?
on. ainakin tämän sukupolven konsoleiden (Wiitä lukuunottamatta) peleissä kaikki resurssit on lykätty grafiikoihin. pelit on käytännössä HD-versioita edellisen sukupolven peleistä
grafiikkahan on varmaan loppupeleissä se suurin myyjä konsolipeleissä. jos nyt tulisi ruma GTA tai COD niin myyntiluvut romahtaisi (tai ainakin se ostettaisiin ja sitten todettaisiin että "hyi sa******a miten tätä voi pelata?"). sitä näkee jo nyt nettifoorumeilla ihan riittävästi
mutta jos pysyttäisiin GTA4tasoisissa grafiikoissa niin potentiaalia voisi olla aikalailla kun tehot käytettäisiin interaktiivisuuden parantamiseen, nettipeli sujuisi paremmin yms. mutta joo se on niin kallista niin kaipa Biowarekin jatkaa "roolipelejensä" yksinkertaistamista
17.07.2011 klo 21.01
17.07.2011 klo 21.03
17.07.2011 klo 21.14
Rekisteröitynyt 04.11.2007
17.07.2011 klo 21.15
Rekisteröitynyt 04.01.2011
17.07.2011 klo 21.18
Eikö tuossa nyt puhuta että jokainen kadun tallaaja käyttäytys yksilöllisesti.
17.07.2011 klo 21.20
17.07.2011 klo 21.25 1
Samoja lupauksia nähtiin jo ennen edellistä sukupolvea. Tosin sillä erolla, että useassakin eri konsolissa on hehkutettu olevan Toy Storyn tasoiset graffat ja nyt uusin verrokki on näköjään Avatar.
Sillä erotuksella että hehkuttajana oli Sony. Sittemmin onkin käynyt selväksi että konsolipelaamisen mullistavia kymmenen superkoneen tehoja ei koskaan löytynyt. Myös katteettomat lupaukset 1080p/120Hz pelikuvaa kahdelta monitorilta tarjoava tupla-hdmi ja puheet PSP:n käyttämisestä autopeleissä taustapelinä lakaistiin vähin äänin maton alle kun kävi selväksi, että suurin osa peleistä ei yllä edes 1080p-resoluutioon. Blu-Rayn piti taata upeat ja laajat pelit, mutta todellisuudessa ainoa etu on se että pelilevyä ei tarvitse asennuksen yhteydessä vaihtaa...
Rekisteröitynyt 05.03.2011
17.07.2011 klo 21.46
Rekisteröitynyt 22.06.2008
17.07.2011 klo 21.55
Rekisteröitynyt 04.11.2007
17.07.2011 klo 21.58
Samoja lupauksia nähtiin jo ennen edellistä sukupolvea. Tosin sillä erolla, että useassakin eri konsolissa on hehkutettu olevan Toy Storyn tasoiset graffat ja nyt uusin verrokki on näköjään Avatar.
Sillä erotuksella että hehkuttajana oli Sony. Sittemmin onkin käynyt selväksi että konsolipelaamisen mullistavia kymmenen superkoneen tehoja ei koskaan löytynyt. Myös katteettomat lupaukset 1080p/120Hz pelikuvaa kahdelta monitorilta tarjoava tupla-hdmi ja puheet PSP:n käyttämisestä autopeleissä taustapelinä lakaistiin vähin äänin maton alle kun kävi selväksi, että suurin osa peleistä ei yllä edes 1080p-resoluutioon. Blu-Rayn piti taata upeat ja laajat pelit, mutta todellisuudessa ainoa etu on se että pelilevyä ei tarvitse asennuksen yhteydessä vaihtaa...
Sonyn Kutaragi on niitä suurimpia hypettäjiä, mutta kyllä lähestulkoon joka konsolin kohdalla joku taho lupaa kuun taivaalta ennen konsolin lopullista julkaisua.
Rekisteröitynyt 18.01.2010
17.07.2011 klo 22.13
Rekisteröitynyt 07.08.2007
17.07.2011 klo 22.20
Ei mitään boxeja vastaan, mutta otsikoksi sopisi paremmin "Xbox 720:ssa mahdollisuudet avatar-laatuisiin grafiikoihin". Kuinkahan moni pelintekijä jaksaisi tehdä GTA-tyyppisiin peleihin jokaisen henkilön erikseen ja erilaiseksi?!
Et nyt tajunnut. Ei tuo tarkoita sitä, että devaajat käsittelevät jokaikisen hahmon erikseen ja yksitellen vaan sitä, että esim. koodataan ns. henkilö-generaattori jossa on useita ammatteja, luonteenpiirteitä, tyylejä, kokoja, painoja, logiikkoja, asuinpaikkoja, harrastuksia jne. ja tämän avulla pystytään esim. spawnaamaan kaupunkiin 500 000 asukasta ja antamaan heille kaikille oma yksilöllinen minänsä jokaista ominaisuutta myöten tämän avulla.
En tosin ole varma, että tuo on se keino mitä tultaisiin käyttämään tulevaisuudessa, mutta ainoa realistinen ja järkevät mitä tulee mieleen.
17.07.2011 klo 22.24
Luulin otsikon tarkoittavan Xboxin Avatareja, ja menin jo ajattelemaan että "mitä vittua AMD"...
Sama täällä :D
Ei taida kellään V2.fin lukijalla olla mitään hajua siitä miten nopeasti tekniikka kehittyy kun sanovat etteivät grafiikat voisi olla Avatar tasoa. Ymmärrettäväähän se on, kun käyttäjäkanta koostuu enimmäkseen konsolipelaajista. Seuraavan sukupolven konsolien sisustat valmistetaan todennäköisesti 28nm prosessilla joka tarkoittaa että niiden laskentateho on moninkertainen verrattuna nykyiseen PC-rautaan, joka on jo valmiiksi helvetisti edellä konsoleita.
17.07.2011 klo 22.49
Luulin otsikon tarkoittavan Xboxin Avatareja, ja menin jo ajattelemaan että "mitä vittua AMD"...
Sama täällä :D
Ei taida kellään V2.fin lukijalla olla mitään hajua siitä miten nopeasti tekniikka kehittyy kun sanovat etteivät grafiikat voisi olla Avatar tasoa. Ymmärrettäväähän se on, kun käyttäjäkanta koostuu enimmäkseen konsolipelaajista. Seuraavan sukupolven konsolien sisustat valmistetaan todennäköisesti 28nm prosessilla joka tarkoittaa että niiden laskentateho on moninkertainen verrattuna nykyiseen PC-rautaan, joka on jo valmiiksi helvetisti edellä konsoleita.
Siis mitä että? Viivanleveys ei ole suoraan verrannollinen prosessorin tehoon, vaan vaikuttaa enemmänkin sähkön kulutukseen ja lämmön tuotantoon. Yksittäisen prosessorin tehoissa alkaa tulemaan seinä vastaan (Oikeastaan on tullut jo jonkin aikaa sitten) joten uusi trendi on prosessorien määrän lisääminen (Esim. AMD 6 ja 8-ydin prosessorit). Nykyään Intel kokeilee 22nm prosessoreita, mutta noiden valmistus alkaa olemaan hiukan ongelmallista eristyksien määrän kutistuessa.
17.07.2011 klo 22.53
Samoja lupauksia nähtiin jo ennen edellistä sukupolvea. Tosin sillä erolla, että useassakin eri konsolissa on hehkutettu olevan Toy Storyn tasoiset graffat ja nyt uusin verrokki on näköjään Avatar.
oletkos pelannut Toy Story 3sta? grafiikan laatu pääosin ihan verrattavaa leffojen laatuun. jotain taustoja ja tekstuureita ei ole jaksettu tehdä mutta pelin mittakaava ja monimutkaisuus on ihan eri luokkaa scriptileffan kanssa
että ei se ihan höpöä ole. toisaalta onko tuo Avatar nyt niin kummallinen? jollei tarkoiteta 3Dtä ja valtavia taustoja. kun nyt oikein mietin niin en ole nähnyt edes Jurassic Park tasoisia dinoja yhdessäkään pelissä
killzonessa, gearsissa ja red deadissa sun muussa ei näy samanlaisia fantasiamaailmoja mutta periaatteessa grafiikka on ihan samaa luokkaa. pitäisi tehdä remake Azurikista tms jotta tämä väite voitaisiin todeta
17.07.2011 klo 23.08
Ei mitään boxeja vastaan, mutta otsikoksi sopisi paremmin "Xbox 720:ssa mahdollisuudet avatar-laatuisiin grafiikoihin". Kuinkahan moni pelintekijä jaksaisi tehdä GTA-tyyppisiin peleihin jokaisen henkilön erikseen ja erilaiseksi?!
Et nyt tajunnut. Ei tuo tarkoita sitä, että devaajat käsittelevät jokaikisen hahmon erikseen ja yksitellen vaan sitä, että esim. koodataan ns. henkilö-generaattori jossa on useita ammatteja, luonteenpiirteitä, tyylejä, kokoja, painoja, logiikkoja, asuinpaikkoja, harrastuksia jne. ja tämän avulla pystytään esim. spawnaamaan kaupunkiin 500 000 asukasta ja antamaan heille kaikille oma yksilöllinen minänsä jokaista ominaisuutta myöten tämän avulla.
En tosin ole varma, että tuo on se keino mitä tultaisiin käyttämään tulevaisuudessa, mutta ainoa realistinen ja järkevät mitä tulee mieleen.
tuohan on jo mahdollista. teho ei riitä aktiivisesti pyörittämään jokaisen asukkaan elämää jokapuolella kaupunkia mutta onko se oikeasti tarpeellinen ominaisuuskaan?
pitäisikö GTAn hahmojen olla ikäänkuin MMOyhteisö joka toimii kaiken aikaa jossain päin maailmaa? ja jos tämä nyt on tarpeellista niin eikö tarkoitukseen riitä että esim NPC-Aaron on nukkumassa noin 22-07 jonka jälkeen matkustaa töihin 07-08, on töissä 08-16, menee kotiin ja on siellä 16-18 jonka jälkeen hän on 18-22 kaupassa, kahvilassa, keilaamassa tms. juju on että Aaron ei ole olemassa jollei hän ole lähialueella/näkökentässäsi vaan hän spawnaa tarvittaessa eli käytännössä mitä tapahtuu Oblivionissa/Skyrimissä sun muissa.
edelleenkin. olisiko tuollainen ominaisuus edes tarpeellinen? jos tuo on tärkeä kehitysalue niin luulenpa että olen nähnyt kaiken kiinnostavan videopeleissä. elävät maailmat ovat kivoja mutta ongelma on että eräissä Mass Effectin kaltaisissa peleissä sen uskottavuus on 0 kun kourallinen tyyppejä "valtavassa kaupungissa" seisoo tai istuu suolapatsaina tai kävelee samaa rinkiä.
elikkä mielestäni ongelma on vain laiskuus, osaamattomuus, aikataulut, rahanpuute/voitonhimo. pelkällä koneen tehon nostolla pelit ei enää paljoa parane
17.07.2011 klo 23.15
En innostu pelaajana, sillä tahdon pelejä, en grafiikkademoja.
Ja viikon idioottimaisin kommentti -palkinto meni sinne.
17.07.2011 klo 23.21
-Ääni (Ei oikeastaan voi parantaa kun livetasoisia ääniä voi käyttää)
- Tekoäly (Samaa höpötystä, "vaikea koodata")
- Kesto (Suurempien levyjen hyöty menee korkeatasoisempaan grafiikkaan. Materiaalin lisääminen maksaisi enemmän)
- Moninpeli (Grafiikan myötä vaaditaan nopeampaa nettiyhteyttä, jaetturuutu/System link ei enää kiinnosta firmoja)
- Kontrollit/Pelattavuus (Pelit kuten Halo ja MGS4 osoittavat että peruskontrollit ja toimivuus voivat olla täydellistä luokkaa, romusekundapelejä tulee aina olemaan eikä miljoonakertaiset tehot sitä muuta)
Eli mitä tästä hyödytään? Playstation1-polven myötä kolmiulotteinen grafiikka löi läpi. Ps2-polvi jalosti sitä hienommaksi ja samaa jatkoi Ps3-polvi. Onko tässä tullut jo raja vastaan?
17.07.2011 klo 23.22
Jos vaan keskittyisivät niihin pelien tarinaan ja jättäisi nuo grafiikka kikkailut ainakin siihen asti että olisi oikeita käsikirjoittajia palkkalistoilla.
Ja toinen palkinto tänne. Kukaan ei pakota sua hei päivittämään sitä sun museorautaasi. Nykykonsolien hitaus rajottaa aika törkeästi PC pelienkin ulkoasua ja se ei todellakaan ole pelillisesti pois mistään, jos käytettävissä oleva rauta on tehokkaampaa. Tämän "Huhhuijaa" jo totesikin.
17.07.2011 klo 23.39 1
Jos vaan keskittyisivät niihin pelien tarinaan ja jättäisi nuo grafiikka kikkailut ainakin siihen asti että olisi oikeita käsikirjoittajia palkkalistoilla.
Ja toinen palkinto tänne. Kukaan ei pakota sua hei päivittämään sitä sun museorautaasi. Nykykonsolien hitaus rajottaa aika törkeästi PC pelienkin ulkoasua ja se ei todellakaan ole pelillisesti pois mistään, jos käytettävissä oleva rauta on tehokkaampaa. Tämän "Huhhuijaa" jo totesikin.
ei se pelillinen puoli ainakaan parane kun kaikki "asiantuntijat" vuorotellen sanovat että "OMG Mitä grafiikkaa tulee olemaan". pelien teko vie muutenkin liikaa rahaa ja satavarmana ainakin 90% uusista tehoresursseista menee pintagrafiikkaan eikä vaikka noihin mainittuihin käsikirjoittajiin tai ääninäyttelijöihin tai kunnon suunnittelijoihin.
ainiin olihan tuo GTA-kommentti itse peliin liittyvä, mutta todella ontuva. pelaajia varmaan oikeasti kiinnostaa ihan hel***** että "Tuolta tulee taas tuo Jonne ja hei tuolla on Erkki ja kato vielä Sylvikin sattuu kulkemaan täällä. Tapanpa nyt ne kaikki ja sitten stalkkaan tuota Annikaa koko vuorokauden ja katson jos se bugais!"
tuo kuulostaa kyllä ihan joltain Simsiin sopivalta. tyttöjä voikin kiinnostaa leikkiä tuollaista parisuhdekaverikotiGTAta jossa jokainen ihminen on laulun arvoinen. itse pidän että he elävät vain hetken sen jonka kohtalo (buahahah) on heille määräävä. ihan sama mikä nimi tai näkö mutta auton alle jäävät
18.07.2011 klo 00.50
Kuinkahan moni pelintekijä jaksaisi tehdä GTA-tyyppisiin peleihin jokaisen henkilön erikseen ja erilaiseksi?!
Minä. Ei se tarkoita, että jokainen tehtäisiin omin käsin.
Grafiikan myötä vaaditaan nopeampaa nettiyhteyttä.
Miten parempi grafiikka vaatii nopeampaa nettiyhteyttä? Se mitä pelaajien ja serverin välillä liikkuu sisältää erittäin harvoin minkäänlaista grafiikkaa. Oikeastaan ainoa asia mikä tulee mieleen on esim. itsetekemät tagit half-lifessä tai counter-strikessä, ja tämän vaikutus on mitätön. Siirtonopeudet näissä peleissä useimmiten alle 2-10kt/s.
18.07.2011 klo 02.54
En innostu pelaajana, koska tahdon pelejä, en grafiikkademoja.
No mahdollisuus kiiltäviin grafiikoihin on tietenkin automaattisesti pois pelin muusta sisällöstä?
on. ainakin tämän sukupolven konsoleiden (Wiitä lukuunottamatta) peleissä kaikki resurssit on lykätty grafiikoihin. pelit on käytännössä HD-versioita edellisen sukupolven peleistä
grafiikkahan on varmaan loppupeleissä se suurin myyjä konsolipeleissä. jos nyt tulisi ruma GTA tai COD niin myyntiluvut romahtaisi (tai ainakin se ostettaisiin ja sitten todettaisiin että "hyi sa******a miten tätä voi pelata?"). sitä näkee jo nyt nettifoorumeilla ihan riittävästi
Suurinta p*skaa ikinä. Tän sukupolven peleissä tarinaan ja pelattavuuteen on panostettu enemmän ku koskaan ennen. Toki niin on tehty myös grafiikan kanssa. Nykyään peleihin palkataan huippukäsikirjoittajia, ohjaajia ja näyttelijöitä, ku ennen(PS1 aikaan ja aikasemmin) peleissä tosi useesti esim. ääninäyttelyt saatto hoitaa joku koodaajan random pikkuserkku. Ja käsikirjotuksen hoiti muutama random tyyppi tekijätiimistä. Tässä vaan on käyny niin että aika on kullannu teiän muistot siitä että ennen peleissä olis ollu kaikki parempaa(paitsi grafiikat). Tosi asia on se että ennen peleissä oli karsea pelattavuus. Suurimman osan ajasta hakkasit pelejä hampaat irvessä taistellessasi jotain über epäreiluja voimia ovaavaa päävastustajaa vastaan. Jokainen kenttäkin vanhoissa peleissä yleensä noudatti samaa kaavaa. Toki muutama mestariteos vanhoista peleistäkin löytyy, mutta nykyään niitä on vielä enemmän.
Ja CoD ja GTA ovat muuten tän sukupolven yks rumimpia pelejä. Wii peleissä resursseja ei oo laitettu mihinkään.
18.07.2011 klo 03.17
Luulin otsikon tarkoittavan Xboxin Avatareja, ja menin jo ajattelemaan että "mitä vittua AMD"...
Sama täällä :D
Ei taida kellään V2.fin lukijalla olla mitään hajua siitä miten nopeasti tekniikka kehittyy kun sanovat etteivät grafiikat voisi olla Avatar tasoa. Ymmärrettäväähän se on, kun käyttäjäkanta koostuu enimmäkseen konsolipelaajista. Seuraavan sukupolven konsolien sisustat valmistetaan todennäköisesti 28nm prosessilla joka tarkoittaa että niiden laskentateho on moninkertainen verrattuna nykyiseen PC-rautaan, joka on jo valmiiksi helvetisti edellä konsoleita.
Siis mitä että? Viivanleveys ei ole suoraan verrannollinen prosessorin tehoon, vaan vaikuttaa enemmänkin sähkön kulutukseen ja lämmön tuotantoon. Yksittäisen prosessorin tehoissa alkaa tulemaan seinä vastaan (Oikeastaan on tullut jo jonkin aikaa sitten) joten uusi trendi on prosessorien määrän lisääminen (Esim. AMD 6 ja 8-ydin prosessorit). Nykyään Intel kokeilee 22nm prosessoreita, mutta noiden valmistus alkaa olemaan hiukan ongelmallista eristyksien määrän kutistuessa.
Pienempi lämmöntuotto on yhtäkuin enemmän ytimiä, isommat kellotaajuudet ja enemmän tehoja. Mitään seinää yksittäisten ytimien tehoissa ei ole tullut vastaan, vaan tekniikka kehittyy kokoajan, sekä prosessorit että käskykannat. Esim. amdn tulevat bulldozerit ovat aika iso harppaus eteenpäin ja rakenteellisesti täysin erilaisia kuin mitä on tähän asti nähty.
Eiköhän se merkittävämpi ero kuitenkin tulla näkemään GPU-puolella, kun on kuitenkin grafiikoista kyse.
18.07.2011 klo 07.21
Grafiikat ei huononna pelattavuutta/innovatiivisuutta jne. Pelien virtaviivaistaminen/tekeminen "helpommin lähestyttäväksi"/halutaan mahdollisimman suuri kohdeyleisö huonontaa.
Rekisteröitynyt 18.12.2010
18.07.2011 klo 07.34
18.07.2011 klo 08.06
Toki tuleehan tuolta uudet 28nm valmistetut näyttikset mutta se ei ihan hirveesti jeesaa.
Saadaanhan konsoleihin potkua kun saataisiin paremmat jäähyt ( konsolin fyysistä kokoa pitäisi kasvattaa jotta saataisiin passeli jäähy) sekä kunnollinen näytönohjain. Kuluttajat tuskin vain tykkäisivät sen jälkeen.
Jos nuo uudet konsolit tulevat, sanotaan 2 vuoden päästä, ne saattavat päästä nykyisten hieman tehokkaammien pc:ten tasolle eikä enempää.
18.07.2011 klo 09.24
Jos nuo uudet konsolit tulevat, sanotaan 2 vuoden päästä, ne saattavat päästä nykyisten hieman tehokkaammien pc:ten tasolle eikä enempää.
Ei puhettakaan, näitä uusia konsoleitahan kehitetään parasta aikaa, joten rautapuoli on jo valmiiksi vähintään vuoden vanhaa. Ja vaikka kuinka ne sitä vielä muuttaisi, se tulee kuitenkin olemaan jo antiikkia kun konsoli julkaistaan. Mikäli joku konsoli pääsisi edes murto-osaan avatarin graffoista, se konsoli maksaisi jo tuplasti enemmän kuin sen hetkinen teho-pc, vaikka miten katsoisi. Ajatellaan vaikka nykyisten kohtuullistenkin näyttisten hintaa.
Rekisteröitynyt 29.07.2008
18.07.2011 klo 10.03
Tosin taitaa olla aika utopistinen haave.
Rekisteröitynyt 06.08.2007
18.07.2011 klo 10.44
Eiköhän ensivuoden E3 messuilla ala irtoamaan jo tietoja MS:n ja Sonyn seuraavista kotikonsoleista,niin sitten voidaan alkaa oikeesti arvuuttelemaan niitä graffojen,tekoälyn jne tasoa.
18.07.2011 klo 10.51
Ja viikon idioottimaisin kommentti -palkinto meni sinne.
Ja viikon grafiikkahuorapalkinto sinne, onnittelut.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
18.07.2011 klo 10.54
Ihan kiva että laskentateho nousee, mutta olisi kiva jos niitä tehoja uhrattaisiin pelimekaniikkaan, eikä grafiikkaan. Ja jos grafiikkaa parannellaan niin tekisivät parempia partikkeliefektejä. En muista nähneeni maahan hetkeksi hehkumaan jääviä kipinöitä sitten alkuperäisen Halon.
18.07.2011 klo 10.55
Miten parempi grafiikka vaatii nopeampaa nettiyhteyttä? Se mitä pelaajien ja serverin välillä liikkuu sisältää erittäin harvoin minkäänlaista grafiikkaa.
Tekstuurit, mallit, kaikki grafiikkana näkyvä sisältö joka ei ole pelissä jo valmiina.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
18.07.2011 klo 11.01
Tekstuurit, mallit, kaikki grafiikkana näkyvä sisältö joka ei ole pelissä jo valmiina.
Jotka kyllä ladataan ennen varsinaista peliä.
18.07.2011 klo 11.35
En innostu pelaajana, koska tahdon pelejä, en grafiikkademoja.
No mahdollisuus kiiltäviin grafiikoihin on tietenkin automaattisesti pois pelin muusta sisällöstä?
on. ainakin tämän sukupolven konsoleiden (Wiitä lukuunottamatta) peleissä kaikki resurssit on lykätty grafiikoihin. pelit on käytännössä HD-versioita edellisen sukupolven peleistä
grafiikkahan on varmaan loppupeleissä se suurin myyjä konsolipeleissä. jos nyt tulisi ruma GTA tai COD niin myyntiluvut romahtaisi (tai ainakin se ostettaisiin ja sitten todettaisiin että "hyi sa******a miten tätä voi pelata?"). sitä näkee jo nyt nettifoorumeilla ihan riittävästi
mutta jos pysyttäisiin GTA4tasoisissa grafiikoissa niin potentiaalia voisi olla aikalailla kun tehot käytettäisiin interaktiivisuuden parantamiseen, nettipeli sujuisi paremmin yms. mutta joo se on niin kallista niin kaipa Biowarekin jatkaa "roolipelejensä" yksinkertaistamista
Meikäläisestä tuntuu, että pelaajat tulevat nirsoiksi jos graffa on hyvää tai sitten valitetaan huvikseen vaan jostain olemattomasta. Ei hyvä graffa huonoa peliä tee! Otetaan esimerkkejä: uncharted 123 god of war 123 ja killzone 23. Gta nyt on niin moneen kertaan kierrätetty hevosen plöräys aina huonolla ruudunpäivityksellä, että ihmetten sen myyntiä. Jokanen sitä pelaa samaan tapaan :D ampuu ympäriinsä ja hakkaa ohikulkijoita ja kyllästyy. Mut hei.. se on the gta :)
18.07.2011 klo 12.10
oma pointtini liittyy lähinnä sisällön tuottamiseen proseduraalisesti.. eli luonto, kaupungit, ihmiset, elämä, kaikki generoidaan niin että eioo taiteilijoilla nii paljoo duunii.. asia jota jengi ei tunnu tietävän olevan mahdollista.
esimerkkejä:
http://www.theprodukkt.com/kkrieger
http://www.infinity-universe.com/
http://www.procedural.com/
18.07.2011 klo 12.18
http://www.atomontage.com
18.07.2011 klo 12.29
Jaa että seuraavan boksin peleissä hahmot koostuvat useista miljoonista polygoneista parin kymmenen tuhannen sijaan? Mies puhuu lievästi sanottuna paskaa.
Rekisteröitynyt 28.10.2007
18.07.2011 klo 13.39
Miten parempi grafiikka vaatii nopeampaa nettiyhteyttä? Se mitä pelaajien ja serverin välillä liikkuu sisältää erittäin harvoin minkäänlaista grafiikkaa.
Motionsin viesti oli hieman epätarkka. Parempi grafiikka ei suoraan vaadi enemmän nettiyhteydeltä mutta kyllä yhteydeltä vaaditaan kokoajan enemmän ja enemmän.
Ensinnäkin pelaajamäärät kasvaa kokoajan, 32 pelaajan siirtäminen vaatii paljon enemmän kaistaa kuin 4 tai kahdeksan. Lisäksi useimmissa uusissa peleissä on pelaajakohtaisia customointeja, mahdollisesti jopa pelaajan ihan omalla grafiikalla. Fysiikkä on myös uusissa peleisssä lisätty paljon, eli kun pelaaja heittää granaatin, särkyvää / liikkuvaa tavaraa on valtavasti. Tämän tiedon siirtäminen vaati kaistaa. Toki jos pelissä on mukana botteja siviilejä jne.
18.07.2011 klo 14.12
Xbox 360 renderöisi yhtä Avatar-framea varmaan kuukausia. Se aika pitäisi saada kutistettua 0,03 sekuntiin, jotta saavutettaisiin edes 30 FPS.
Jos oletetaan, että yhden framen renderöinnissä menisi nykyiseltä Xboxilta vain yksi kuukausi, niin seuraavan pitäisi olla n. 77 miljoonaa kertaa tehokkaampi.
Ei sitä turhaan rakenneta miljoonien renderöintifarmeja noita leffoja varten, eikä niilläkään niitä frameja reaaliajassa renderöidä.
Kyllähän ne seuraavan boxin pelit paremmalta tulevat näyttämään, mutta tuskinpa paremmilta, kuin mitä nykyisistä monen tonnin quad-gpu kokoonpanoista saadaan irti, eikä sekään ole vielä millään tavalla verrattavissa esirenderöityihin leffoihin. Jos joku väittää jotain muuta, niin on äärimmäisen typerä, eikä selkeästi tiedä mitään 3D-renderöinnistä ja reaaliaikaisesta grafiikasta.
18.07.2011 klo 14.13
Miten parempi grafiikka vaatii nopeampaa nettiyhteyttä? Se mitä pelaajien ja serverin välillä liikkuu sisältää erittäin harvoin minkäänlaista grafiikkaa.
Tekstuurit, mallit, kaikki grafiikkana näkyvä sisältö joka ei ole pelissä jo valmiina.
/facepalm
Kaikki tekstuurit, mallit, äänet jne. mitä konsoli nettipeleissä näät ladataan suoraan pelin levyltä tai kovalevyltä jos peli on sinne tallennettu. Niitä ei tosiaankaan lähetetä toisille netin yli.
Esim. Call of Dutyssa lataat netin kautta ainoastaan tekstiä + pelaajien tekemät emblemit. Teksti sisältää kokoajan sellasta tietoa kuten esim. jokaisen pelaajan sen hetkiset koordinaatit, joka kirjotetaan tyyliin: X:15.561516 Y:-1.156 Z:0.1561
sen hetkisen hahmon animaation, mikä voi olla tyyliin Anim: 15
ja aseen joka pelaajalla on kädessä Weapon:15 Attachment:2 Camo:8 ja lataa myös varmaankin tietyn hahmomallin vaikkapa Character: 15. Sillon peli lataa levyltäsi hahmon joka on numeroitu levylle hahmo 15:ksi, laittaa sen tuohon tiettyyn paikkaan, tuo tietty ase kädessä tekemään tuota tiettyä animaatiota. Jos esim luodinreikä tulee seinään antaa peli numeroina luodinreikä tekstuurin ja sen koordinaatit mihin se tulee ja sitten ne ladataan pelin levyltä. Tuossa nyt yksinkertaistetusti se millaista dataa liikkuu pelaajien välillä nettipeleissä. Sitä vaan päivitetään monia kertoja sekunnissa. Koko netin yli lähetettävän tekstitiedoston koko on muutamia kilotavuja. Hostilla hieman enemmän. Eli nettiyhteyden nopeus ei ole kovin tärkeä vaan se nettiyhteyden viive mikä ei viime vuosina oo muuttunut oikeastaan yhtään, paitsi hidastunut kun mokkulapelaajat änkesivät mukaan.
18.07.2011 klo 14.24
18.07.2011 klo 14.38
Todellaki mshit pystyy boxillaan vastaavaan :D, Tai tietty onhan se mahdollista, mikäli ne julkaisevat sen vasta 2030
18.07.2011 klo 16.21
Reaaliaikaisessa grafiikassa joudutaan näiden aikaansaamiseksi tekemään aina "silmänkääntötemppuja" ja odotan innolla, että päästäis edes reaaliaikaisessa grafiikassa edes Toy Story 1 tasolle -alisoinnin, valojen, varjojen yms. puolesta. Kaukana ollaan, vaikka joissain asioissa jo periaatteessa edellä ;)
Eikä se hienomman grafiikan tuottaminen kehittäjiltä niin älyttömiä lisää välttämättä vaatis, laitteistotehojen takia niitä polygoneja nyttenkin karsitaan, sittempä ei tarvis karsia ja shaderithan nyt on lähinnä "iskeä päälle" -kamaa nykysin.
18.07.2011 klo 17.02
Reaaliaikaisessa grafiikassa joudutaan näiden aikaansaamiseksi tekemään aina "silmänkääntötemppuja"
Harmi vain, että kun keksitään joku laitteiston puitteissa tehtävä silmänkääntötemppu, niin sitä sitten väärinkäytetään.
Pahimpana esimerkkinä nykyinen "HDR" ja muutenkin valaistus peleissä. Sokaistaan pelaaja valkoisella ihan täysin ja sanotaan, että se on sitä realismia. Toiset vaihtoehdot ovat joko harmaa/ruskea filtteri, tai vaihtoehtoisesti silmiä polttavan ylikorostuneet värit.
Harmi, että kukaan ei edes yritä tehdä oikeasti realistisen näköisiä pelejä, vaikka se paljastaisikin nykyisen laitteiston rajoittuneisuutta.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
18.07.2011 klo 19.47
Reaaliaikaisessa grafiikassa joudutaan näiden aikaansaamiseksi tekemään aina "silmänkääntötemppuja"
Harmi vain, että kun keksitään joku laitteiston puitteissa tehtävä silmänkääntötemppu, niin sitä sitten väärinkäytetään.
Pahimpana esimerkkinä nykyinen "HDR" ja muutenkin valaistus peleissä. Sokaistaan pelaaja valkoisella ihan täysin ja sanotaan, että se on sitä realismia. Toiset vaihtoehdot ovat joko harmaa/ruskea filtteri, tai vaihtoehtoisesti silmiä polttavan ylikorostuneet värit.
Harmi, että kukaan ei edes yritä tehdä oikeasti realistisen näköisiä pelejä, vaikka se paljastaisikin nykyisen laitteiston rajoittuneisuutta.
Monen pelin grafiikat on tosiaan pilattu valaistusefekteillä. Ärsyttävimpiä ovat juuri sumuiset hohto -efektit ja suuret kontrastierot. Esim. kaupunki ympäristössä taivas ja talot hohtaa kuin aurinko, mutta sivukuja on pimeä kuin yö.
Rekisteröitynyt 30.11.2010
18.07.2011 klo 20.25
28 nanometriä :)
Ja sitten taitaa PS4 olla AMDn näyttis :)
Rekisteröitynyt 20.02.2010
19.07.2011 klo 06.23
Jokaisen valmistajan pitäisi vain löytää sopiva kompromissi tehon ja hinnan suhteessa, tehdä viedä sen lisäksi helppoksi ottaa tehoja irti, ettei käy kuin ps3 tapauksessa että yksinoikeuspelit pystyvät vain kamppailemaa tasaväkisesti x360 kanssa
19.07.2011 klo 14.37
19.07.2011 klo 16.27
Ja viikon idioottimaisin kommentti -palkinto meni sinne.
Ja viikon grafiikkahuorapalkinto sinne, onnittelut.
Kuukauden surkein comeback -palkinto löysi kodin. Onnittelut "voittajalle".
19.07.2011 klo 20.38
jos pysyttäisiin nykyisellä Uncharted 2, Arkham Asylum yms tasolla niin pelaajien ja bottien ja muun roinan määrää ympärillä voisi kasvattaa huomattavasti, pelimaailmoja laajentaa ja syventää kuten kaikki talot sisäänmentäviksi GTAssa.
Esim joku Mass Effect on monella tavalla KOTORien ja Jade Empiren HDversio grafiikan suhteen mutta jäljellä on edelleen tyhjät pienet elottomat kaupungit ja putkimaailmat etc. mielummin näkisin Biowaren seuraavan "KOTOREFFECTIN" sisältävän ME2 grafiikat ja Assassin's Creed/Elder Scrolls tyyppiset maailmat kuin vain tuplasti paremmat grafiikat.
19.07.2011 klo 22.44
Microkikkareen tulevaisuus näyttää todella lupaavalta...Not.
Rekisteröitynyt 21.07.2011
23.07.2011 klo 17.25
Kirjoita kommentti