Playstation Network kokonaan kunnossa viikon loppuun mennessä
Euroopan virallinen Playstation-blog kertoo, että Playstation Network kaikkine palveluineen on täysin kunnossa tämän viikon loppuun mennessä. Tähän sisältyvät siis myös:
- Playstation Store
- pelien sisäiset ostokset
- koodien lunastukset
- Music Unlimited
- Media Go
Kazuo Hirain mukaan viimeinen viivästys johtuu nimenomaan kaupankäyntitoimintojen lisätestauksesta. Welcome Back -paketista kerrotaan lisätietoja alueittain lähiaikoina.
Keskustelut (32 viestiä)
31.05.2011 klo 13.00
on sitä tahtia tullut uusia vastamäkiä etten ihan usko
31.05.2011 klo 13.03
Rekisteröitynyt 15.05.2011
31.05.2011 klo 13.04
31.05.2011 klo 13.06
Rekisteröitynyt 19.04.2010
31.05.2011 klo 13.15
Rekisteröitynyt 04.11.2007
31.05.2011 klo 13.31
Rekisteröitynyt 13.10.2009
31.05.2011 klo 13.39
Terveisiä vaan Sonylle, nyt on 31. päivä. Eivät pystyneet pitämään siitäkään aikataulusta kiinni.
Korjaa sitten itse kun paremmin osaat
31.05.2011 klo 13.49
31.05.2011 klo 14.01
31.05.2011 klo 14.05
31.05.2011 klo 14.28
31.05.2011 klo 14.43
Joo ja jos jostain syystä joku kokee et mitä hittoa lämpötila Suomessa tänään liittyy itseasiassa mihinkään, niin ehkä se Store ei toimi heti kuitenkaan. Kyllähän sen kaikki tietää, että 3 minuuttia on pystyssä ja kaatuu.
Ja jos hyvä tuuri käy niin ilmat ovat lämpimät koko kesän, joten ei haittaa vaikka aukeaa vasta elukuussa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.05.2011 klo 14.47
Lämmin kesäpäivä ja porukka jaksaa valittaa kun storen paluu viivästyy muutamilla päivillä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.05.2011 klo 14.47
Rekisteröitynyt 20.12.2010
31.05.2011 klo 15.13
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.05.2011 klo 15.16
Rekisteröitynyt 28.04.2011
31.05.2011 klo 15.17
Olisko kukaan täällä tai muualla valittamassa jne. jos SONY olisi pitänyt Linux-tuen. Vaikka porukka kuinka harrastaisi piratismia sitä kautta niin ei olis varmastikaan haitannut Sonya suuremmin rahallisesti eikä olis imago kärsinyt. Tämähän vain kertoo sen minkä pitäisi olla kaikille selvää:
Sony ei ole pyhimys joka haluaa tuoda tavaraa kuluttajille halpaan hintaan tai ilmaiseksi, rahaa ne haluaa. Ihan niin kuin kaikki muutkin.
Rekisteröitynyt 28.04.2011
31.05.2011 klo 15.18
Rekisteröitynyt 18.04.2010
31.05.2011 klo 15.36
Meinasin siis että tämä koko tapahtumien ketju lähtee juuri siitä Linux-tuen poistamisesta.
Omalla kohalla en edes tiedä mikä Linux on mutta Sonyn touhut on silti p**seestä (kuin myös biowaren)
31.05.2011 klo 15.36
Hyvä kysymys, mutta olisi osoitettava kuitenkin Sonylle ja eräille pelintekijöille.
31.05.2011 klo 16.08
Rekisteröitynyt 18.04.2010
31.05.2011 klo 16.20
Minun mielestäni tämä on ihan oikein niille, jotka ovat valinneet Playstationin X-boxin Wiin, tai PC:n sijasta. Vähän kyllä tuntuu, että SOny sai sitä mitä kerjäsi tuon vainoamisen jälkeen. Microsoft ei sentään myy tuotteita ja vaadi niistä ilmaiseksi osaa takaisin kuten Sony Playstationin Linuxin tapuksessa. Sitten vielä kehtasivat jahdata oikeusteitse sitä sankaria, joka laitta Linuxin toimimaan taas. Voiko tässä muuta tehdä kuin nauraa räkäsesti Sonyn tarinalle?
Voi esim. liittyä p**seen nuolijaksi Sonylle/microsoftille/biowarelle/Ea:lle/applelle :P (tai/ja tyhjentää järjen kulhoon ja syöttää kaloille)
Rekisteröitynyt 04.11.2007
31.05.2011 klo 17.21
Tuplat. Mut oliha se sentää hauska viesti taas =D "ehämmää halunnu etes pelata nii Sony teki ihan oikein!!"
Pointti oli, että löytyy muitakin aktiviteettäjä kuin konsolin vieressä storen paluusta stressaaminen.
Sonyn ilmoittamat ajankohdat ovat koko aikaa olleet arvioita ja tavoitteita. On parempi ilmoittaa edes sinneppäin oleva arvio kuin olla antamatta mitään timelineä. Lisäksi varsinaisia myöhästelyjä ei ole tapahtunut niin paljon kuin mitä media on antanut ymmärtää, sillä osa tavoitepäivämääristä oli huhupuheita eikä virallisista lähteistä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.05.2011 klo 19.21
Tuplat. Mut oliha se sentää hauska viesti taas =D "ehämmää halunnu etes pelata nii Sony teki ihan oikein!!"
Pointti oli, että löytyy muitakin aktiviteettäjä kuin konsolin vieressä storen paluusta stressaaminen.
31.05.2011 klo 19.55
Terveisiä vaan Sonylle, nyt on 31. päivä. Eivät pystyneet pitämään siitäkään aikataulusta kiinni.
Korjaa sitten itse kun paremmin osaat
Hmph. Se huonoin ja laimein mahdollinen vastaväite.
31.05.2011 klo 20.08
Rekisteröitynyt 11.04.2007
31.05.2011 klo 20.27
Rekisteröitynyt 05.04.2009
31.05.2011 klo 22.45
Mitä siellä Storessa niin kiinnostaa? Uusia demojakaan ei oo tullu, niin mikä helvetin kiire sinne on päästä? Jos se nyt toimis, niin tuskin käyttäisin siltikään. Tällä hetkellä kiinnostaa ainoastaan ne ilmaset pelit, mut niilläkää oo mikää kiire tässä L.A. Noirea ja Unchartedia pelaillessa.
No black opsin map packi ja tietenki ne ilmaispelit.
Rekisteröitynyt 28.07.2009
01.06.2011 klo 22.24
Meinasin siis että tämä koko tapahtumien ketju lähtee juuri siitä Linux-tuen poistamisesta.
Omalla kohalla en edes tiedä mikä Linux on mutta Sonyn touhut on silti p**seestä (kuin myös biowaren)
Yritän tiivistetysti kertoa mistä tässä on kyse...
PS3:ssa oli kaksi käynnistys rutiinia jotka olivat kaksi täysin erillistä järjestelmää. GameOS ja OtherOS, joita kumpaakin ajetiin PS3:n hypervisorin päällä. Hypervisor on vähän kuin BIOS tai EFI tavallisemmassa Intel-koneessa. Käytännössä se on pieni piiri jonka tehtävänä on valvoa mitä PS3:n sisuskalut saavat tehdä ja mitä ne eivät saa tehdä. Kyseinen komponentti huolehtii myös järjestelmän potkukäynnistämisestä ja monesta muusta pienestä asiasta laitteiston sisällä.
GameOS on täysinsuljettu järjestelmä johon ei pääse ulkopuolelta käsiksi, tai ei päästy ulkopuolelta käsiksi.
OtherOS on käytännössä "natiivi laitteisto-pohjainen virtuaalikone" jonka päällä voitiin ajaa Sonyn sallimissa rajoissa mitä tahansa. Sony markkinoi ohjelmoinnista ja home brewistä kiinnostuneille ihmisille tapana ajaa Gnu/Linux-käyttöjärjestelmää ja omia ohjelmistojaan PS3:lla. Eli Sony markkinoi hakkereille PS3:a alustana jolla temmeltää ja opetella Cell Broadband Enginen ohjelmointia ja monia muita asioita. Heidän pääasiallinen motiivi tässä oli ilmeisesti kiertää veroja koska työpöytätietokoneilla on erillainen veroluokitus kuin viihde-elektroniikalla. Käytännössä PS3 on PC jolla saattoi tehdä mitä sinua huvitti. PS3:n osittain avoimet ohjelmisto ja rautaratkaisut tekivät siitä ainutlaatuisen ja fantastisen laitteen.
Mutta Sonyn tietokone puolen tehtyä heikon tuloksen he antoivat kenkää PS3:n kehityksestä vastanneille ja pistivät uuden johdon hoitamaan PS3:n markkinoita. ihmisille kuten Phil Harrisonin annettiin lähteä.
Syystä jota me emme tarkalleen tiedä, Sony tämä uusi johto oli poistanut PS3 Slim -mallista OtherOSin. Mikä minusta oli ihan ok vielä koska ostaja selkeästi ja tietoisesti sai laitteen ilman OtherOSia. Sony lupasi tässä vaiheessa kirjallisesti, että he eivät poista vanhemmista OtherOS-toiminnallisuuden kanssa myydyistä PS3:sta OtherOSia. Muistaakseni Sonyn syy sille oli, että Slim ei voi ajaa OtherOSia. Tämä kuitenkin todistettiin hevonpaskaksi heti kättelyssä, ja sai ihmiset kuten George Hotz tutkimaan miten Slimmiin saadaan OtherOS takaisin käyttämällä ulkoisia keinoja. Hotz keksi keinon kuinka PS3:n hypervisorin tavallisesti salattua ja piilotettua tilaa ja toimintoja päästään ulkopuolelta lukemaan ja seuraamaan. Niihin ei voinut vaikuttaa, mutta kun laite teki jotain asiaa X, niin tämän muutoksen saattoi nähdä hypervisorista käsin. Käytännössä hyvin hankala, epäkäytännöllinen ja täysin hyödytön purkkaviritys josta ei ollut kenellekkään iloa...
Mutta se sai Sonyn pillastumaan kun heidän täysin murtovarmaksi kuvittelema järjestelmä ei ollutkaan ihan niin murtovarma kun järjestelmä sai pienen naarmun. En tiedä miksi, mitään hyvää syytä ei ole, ja Sonyn hyvin epämääräinen "tietoturva syyt" (he monta kertaa aikaisemmin korjasivat OtherOSin aukkoja ohjelmistollisesti kuten 1.23 päivityksessä ollut aukko joka mahdollisti 3d-kiihdytyksen Gnu/Linuxissa.) poistaa koko OtherOS vanhemmista malleista jotka ihmiset olivat ostaneet OtherOSin kanssa. Monet hakkerit ja tietotekniikasta innostuneet ihmiset kuten minä joilla laite oli hankittu nimenomaan OtherOSin vuoksi vetivät pultit tästä.
Tämän jälkeen käytännössä PS3:a vastaan aloitettiin auditointi joka alkoi rauta bugin löytämisellä joka mahdollisti täyden pääsyn laitteen debug-toimintoihin huijaamalla USB-väylän kautta laitetta kuvittelemaan olevansa debug-tilassa. Sen avulla saatiin piratismi toimimaan ja home brew gameosin puolelle. Ei mennyt pitkään ennen kuin joku muisti Hotzin purkkavirityksen, käytti sitä tutkimaan kuinka nyt salaamaton ja täysin avonainen gameos toimii yhteen hypervisorin kanssa. PS3:n sisäiset estot murtuivat tämän jälkeen yksitoisensa jälkeen ja laite oli viimeistään avointariistaa siinä vaiheessa kun matermaattisesti jengi onnistui selvittämään PS3:n juuriavaimet joilla kone saatiin kuvittelemaan ajavansa Sonyn omaa virallista ohjelmistoa suljetuissa yksiköissä vaikka kyse olisi ollut home brewistä tai piraateista.
Näin jälkikäteen on todettu, että PS3:n murtovarmasuojaus oli toimiva ja samantasoinen kuin muidenkin vastaavien tämän sukupolven laitteiden, niin kauan kunnes ihmiset jotka rakentavat noita suojia ammatikseen lähtivät sitä purkamaan. OtherOS oli lähes täydellinen kilpi näitä ihmisiä vastaan koska he saivat ajaa koneella mitä halusivat ja Sony sai pidettyä järjestelmältä lisensoimattomien peli kopioiden ajamisen pois, mikä taas miellytti sisällöntekijöitä valtavasti. Kaikki olivat tyytyväisiä. Mutta kun Sony poisti tämän tyhmyyttään he menettivät tuen hakkeri-yhteisöiltä ja sai aikaan sen, että PS3 kräkkeröitiin samassa 11kk ajassa kuin Xbox360 ja Nintendo Wii. Samalla he saivat niskaansa valtavan vastalauseiden vyöryn kun he Orwellimaisesti poistivat ominaisuuden jo myydystä tuotteesta ja ovat selvinneet siitä päällisin puolin ilman sanktioita. Minun mielestäni Sony saa palaa helvetissä tästä syytä.
George Hotz ja kumppanit yrittivät saada Sonyä vastuuseen tästä jekkioikeudessa, mutta juttu päättyi ikävästi sovitteluun. Joku jossa päin maailmaa (joka todennäköisesti oli ollut tai oli mukana Anonymous-haktivismiryhmässä) ei tykännyt tästä, ja käytti tilanteen hyväkseen menemällä Sonyn palvelimille ja vähän tonkimalla niitä sai Sonyn painamaan PSN:n kohdalla paniikki painiketta...
Kun muut huomasivat kuinka paska tietoturva Sonyllä on alkoi heidän tietojärjestelmiä vastaan koko maailmanlaajuinen kräkkeröinti mittelö.
Tämän jälkimmäisen osan voi hyvin tiivistää 4komalla joka kiertää netissä tällä hetkellä...
http://v2.fi/keskustelut/?mode=viewtopic&tid=3032
Että sellaista. Olen puhunut, ugh!
Edirol: Olen pahoillani jo etukäteen siitä, että en ole jaksanut oikolukea tätä koska V2.fi:ssä se ei kuitenkaan ole niin justiinsa kun useimmat ihmiset eivät kuitenkaan jaksa lukea näitä kommentteja joissa kerrotaan tapahtumien taustat ja oleelliset faktat. Sen sijaan heitä kiinnostaa "sota" kommentit kuten "laite x on parempi koska se on laite x eikä s tai n. Tai että se on paras koska se on valmistajalta m". Ja se on surullista...
Rekisteröitynyt 18.04.2010
01.06.2011 klo 23.34
Meinasin siis että tämä koko tapahtumien ketju lähtee juuri siitä Linux-tuen poistamisesta.
Omalla kohalla en edes tiedä mikä Linux on mutta Sonyn touhut on silti p**seestä (kuin myös biowaren)
Yritän tiivistetysti kertoa mistä tässä on kyse...
PS3:ssa oli kaksi käynnistys rutiinia jotka olivat kaksi täysin erillistä järjestelmää. GameOS ja OtherOS, joita kumpaakin ajetiin PS3:n hypervisorin päällä. Hypervisor on vähän kuin BIOS tai EFI tavallisemmassa Intel-koneessa. Käytännössä se on pieni piiri jonka tehtävänä on valvoa mitä PS3:n sisuskalut saavat tehdä ja mitä ne eivät saa tehdä. Kyseinen komponentti huolehtii myös järjestelmän potkukäynnistämisestä ja monesta muusta pienestä asiasta laitteiston sisällä.
GameOS on täysinsuljettu järjestelmä johon ei pääse ulkopuolelta käsiksi, tai ei päästy ulkopuolelta käsiksi.
OtherOS on käytännössä "natiivi laitteisto-pohjainen virtuaalikone" jonka päällä voitiin ajaa Sonyn sallimissa rajoissa mitä tahansa. Sony markkinoi ohjelmoinnista ja home brewistä kiinnostuneille ihmisille tapana ajaa Gnu/Linux-käyttöjärjestelmää ja omia ohjelmistojaan PS3:lla. Eli Sony markkinoi hakkereille PS3:a alustana jolla temmeltää ja opetella Cell Broadband Enginen ohjelmointia ja monia muita asioita. Heidän pääasiallinen motiivi tässä oli ilmeisesti kiertää veroja koska työpöytätietokoneilla on erillainen veroluokitus kuin viihde-elektroniikalla. Käytännössä PS3 on PC jolla saattoi tehdä mitä sinua huvitti. PS3:n osittain avoimet ohjelmisto ja rautaratkaisut tekivät siitä ainutlaatuisen ja fantastisen laitteen.
Mutta Sonyn tietokone puolen tehtyä heikon tuloksen he antoivat kenkää PS3:n kehityksestä vastanneille ja pistivät uuden johdon hoitamaan PS3:n markkinoita. ihmisille kuten Phil Harrisonin annettiin lähteä.
Syystä jota me emme tarkalleen tiedä, Sony tämä uusi johto oli poistanut PS3 Slim -mallista OtherOSin. Mikä minusta oli ihan ok vielä koska ostaja selkeästi ja tietoisesti sai laitteen ilman OtherOSia. Sony lupasi tässä vaiheessa kirjallisesti, että he eivät poista vanhemmista OtherOS-toiminnallisuuden kanssa myydyistä PS3:sta OtherOSia. Muistaakseni Sonyn syy sille oli, että Slim ei voi ajaa OtherOSia. Tämä kuitenkin todistettiin hevonpaskaksi heti kättelyssä, ja sai ihmiset kuten George Hotz tutkimaan miten Slimmiin saadaan OtherOS takaisin käyttämällä ulkoisia keinoja. Hotz keksi keinon kuinka PS3:n hypervisorin tavallisesti salattua ja piilotettua tilaa ja toimintoja päästään ulkopuolelta lukemaan ja seuraamaan. Niihin ei voinut vaikuttaa, mutta kun laite teki jotain asiaa X, niin tämän muutoksen saattoi nähdä hypervisorista käsin. Käytännössä hyvin hankala, epäkäytännöllinen ja täysin hyödytön purkkaviritys josta ei ollut kenellekkään iloa...
Mutta se sai Sonyn pillastumaan kun heidän täysin murtovarmaksi kuvittelema järjestelmä ei ollutkaan ihan niin murtovarma kun järjestelmä sai pienen naarmun. En tiedä miksi, mitään hyvää syytä ei ole, ja Sonyn hyvin epämääräinen "tietoturva syyt" (he monta kertaa aikaisemmin korjasivat OtherOSin aukkoja ohjelmistollisesti kuten 1.23 päivityksessä ollut aukko joka mahdollisti 3d-kiihdytyksen Gnu/Linuxissa.) poistaa koko OtherOS vanhemmista malleista jotka ihmiset olivat ostaneet OtherOSin kanssa. Monet hakkerit ja tietotekniikasta innostuneet ihmiset kuten minä joilla laite oli hankittu nimenomaan OtherOSin vuoksi vetivät pultit tästä.
Tämän jälkeen käytännössä PS3:a vastaan aloitettiin auditointi joka alkoi rauta bugin löytämisellä joka mahdollisti täyden pääsyn laitteen debug-toimintoihin huijaamalla USB-väylän kautta laitetta kuvittelemaan olevansa debug-tilassa. Sen avulla saatiin piratismi toimimaan ja home brew gameosin puolelle. Ei mennyt pitkään ennen kuin joku muisti Hotzin purkkavirityksen, käytti sitä tutkimaan kuinka nyt salaamaton ja täysin avonainen gameos toimii yhteen hypervisorin kanssa. PS3:n sisäiset estot murtuivat tämän jälkeen yksitoisensa jälkeen ja laite oli viimeistään avointariistaa siinä vaiheessa kun matermaattisesti jengi onnistui selvittämään PS3:n juuriavaimet joilla kone saatiin kuvittelemaan ajavansa Sonyn omaa virallista ohjelmistoa suljetuissa yksiköissä vaikka kyse olisi ollut home brewistä tai piraateista.
Näin jälkikäteen on todettu, että PS3:n murtovarmasuojaus oli toimiva ja samantasoinen kuin muidenkin vastaavien tämän sukupolven laitteiden, niin kauan kunnes ihmiset jotka rakentavat noita suojia ammatikseen lähtivät sitä purkamaan. OtherOS oli lähes täydellinen kilpi näitä ihmisiä vastaan koska he saivat ajaa koneella mitä halusivat ja Sony sai pidettyä järjestelmältä lisensoimattomien peli kopioiden ajamisen pois, mikä taas miellytti sisällöntekijöitä valtavasti. Kaikki olivat tyytyväisiä. Mutta kun Sony poisti tämän tyhmyyttään he menettivät tuen hakkeri-yhteisöiltä ja sai aikaan sen, että PS3 kräkkeröitiin samassa 11kk ajassa kuin Xbox360 ja Nintendo Wii. Samalla he saivat niskaansa valtavan vastalauseiden vyöryn kun he Orwellimaisesti poistivat ominaisuuden jo myydystä tuotteesta ja ovat selvinneet siitä päällisin puolin ilman sanktioita. Minun mielestäni Sony saa palaa helvetissä tästä syytä.
George Hotz ja kumppanit yrittivät saada Sonyä vastuuseen tästä jekkioikeudessa, mutta juttu päättyi ikävästi sovitteluun. Joku jossa päin maailmaa (joka todennäköisesti oli ollut tai oli mukana Anonymous-haktivismiryhmässä) ei tykännyt tästä, ja käytti tilanteen hyväkseen menemällä Sonyn palvelimille ja vähän tonkimalla niitä sai Sonyn painamaan PSN:n kohdalla paniikki painiketta...
Kun muut huomasivat kuinka paska tietoturva Sonyllä on alkoi heidän tietojärjestelmiä vastaan koko maailmanlaajuinen kräkkeröinti mittelö.
Tämän jälkimmäisen osan voi hyvin tiivistää 4komalla joka kiertää netissä tällä hetkellä...
http://v2.fi/keskustelut/?mode=viewtopic&tid=3032
Että sellaista. Olen puhunut, ugh!
Edirol: Olen pahoillani jo etukäteen siitä, että en ole jaksanut oikolukea tätä koska V2.fi:ssä se ei kuitenkaan ole niin justiinsa kun useimmat ihmiset eivät kuitenkaan jaksa lukea näitä kommentteja joissa kerrotaan tapahtumien taustat ja oleelliset faktat. Sen sijaan heitä kiinnostaa "sota" kommentit kuten "laite x on parempi koska se on laite x eikä s tai n. Tai että se on paras koska se on valmistajalta m". Ja se on surullista...
Kiitos ;) Nyt selkis asia
02.06.2011 klo 15.41
02.06.2011 klo 17.59
Lämmin kesäpäivä ja porukka jaksaa valittaa kun storen paluu viivästyy muutamilla päivillä.
Onneksi olkoon, voitit juuri "paskin argumentti psn:n toimimattomuuden puolesta" -palkinnon.
Korjaa sitten itse kun paremmin osaat
Paitsi että meillä taitaakin olla haastaja...