Tuorein sisältö

Remedy haluaa digitaaliseksi

03.05.2011 klo 15.09 | Luettu: 33187 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


"Mitä pikemmin menemme digitaaliseksi, sitä parempi", on Next-Gen.bizin otsikko Remedyyn liittyen. Sanat lausui toimitusjohtaja Matias Myllyrinne puhuessaan digitaalisesta jakelusta.

Miehen mukaan Alan Waken ladattavat lisäepisodit olivat onnistunut kokeilu ja hän näkee, että ladattava sisältö on Remedyn leipälaji tulevaisuudessa.

"Olen todella innoissani PSN:stä, Xbox Livestä ja Steamista, koska silloin ollaan suoraan yhteydessä yleisöön. Kaikki nämä mahdollisuudet, joita ennen ei ollut, ovat nyt avoinna."

Myllyrinteen mukaan on vain ajan kysymys, että koko peliteollisuus muuttuu digitaaliseksi pelien jakelun osalta.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Kinectille tekeillä ... Too Human -trilogia ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (39 viestiä)

Alanherätä

03.05.2011 klo 15.22

Remedyn tulevaisuus: Ladattavat pikkupelit casuaaleille. Kiitos, remedy. Kiitos. Taisi Alan Waken myyntitappio olla vähän liikaa?
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

03.05.2011 klo 15.24

http://www.youtube.com/watch?v=hMcVZQI6ybw
lainaa
roni

03.05.2011 klo 15.25

Se että peliä ei myydä odotetusti ei välttämättä vielä tappiota ole.
lainaa
LOL

03.05.2011 klo 15.44

''Mitä pikemmin menemme digitaaliseksi, sitä parempi''

Kannattaakin, ettette joudu konkurssiin ku olette köyhiä paskoja.
lainaa
HAHAHAHAHAH

03.05.2011 klo 15.55

''Myllyrinteen mukaan on vain ajan kysymys, että koko peliteollisuus muuttuu digitaaliseksi pelien jakelun osalta.''

Varmaan, suomalaisen paskafirma laukoo joka ei tie mistää mitää.
lainaa
efhsdhf

03.05.2011 klo 16.09

Jee! kokonaisten peliemme hinnat 3 kertaistuvat ihanan lisäsisällön aniosta!
DLC on syöpää
lainaa
rahanmenoaeivoiestää

03.05.2011 klo 16.22

Muuten minulla ei ole mitään digitaalista jakelua vastaan, mutta niin kauan kuin eri puljut eivät voi taata ladattavien pelien säilyvän pelattavina maailman tappiin asti, en osta täysihintaista peliä digitaalisesti.

Steamin kesätarjousviikkoja odotellessa.
lainaa
gogrules

03.05.2011 klo 17.06

Alan Wake oli jo peruskonseptiltaan täydellinen tälle. Se episodijärjestelmä meni levyllä ihan hukkaan. Se olis todellista Twin Peaksia kun uusi episodi tulis joka viikko tai edes kuukausi

mutta joo toistaiseksi dlcsysteemi on ollut sellaista paskaa että en todellakaan toivo fyysisten pelien katoavan mihinkään
lainaa
ehhekoho

03.05.2011 klo 17.20

Ja taas mennään casuaalien massan rahojen perässä! Palvelusta ladattavaa sisältöä jep jep. Kun pitäis tehdä MINULLE tosi hard coreja vakavasti otettavia tosi pelejä eli fps shootereita jotka voin warettaa netistä ilmatteeks (kokeilen ennen kuin ostan koska ne tosi hyvät hard core pelit mitä pelaan on niin huonoja) ja pelata mun äitin maksamalla hard core tiato koneella tai sit mun pelikonsolilla joka on parempi kuin se toinen konsoli joka ei ole hard core vaan ihan tyhmä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.05.2011 klo 17.22

Itse toivon, että menee vielä pitkä aika kunnes pelien jakelu muuttuu kokonaan digitaaliseksi. Tämä tietäisi lukemattomien pelimyyntiin erikoistuneiden liikkeiden kuolemaa ja tappaisi samalla hintakilpailun. Sen jälkeen ei enää osteta ulkomailta tai ahvenamaan kautta pelejä halvalla.

Ja yhdyn mielipiteeseen, että DLC on roskaa. Moninpeleissä ne on vielä ok, mutta yksinpeleissä ne on turhaa rahastusta.
lainaa
jonne

03.05.2011 klo 17.29

Mielellään. Koskas olen viimeksi PC:llä asentanut pelin fyysiseltä levyltä.. Taisi olla vuonna 2009. Ei sillä, että en olisi ostanut fyysisiä levyjä, mutta niistäkin olen ottanut sen kopioni Steamin/EA:n kautta tms.
PC olisikin valmis vaikka samantien tällaiseen, mutta konsolien muistikapasiteetit taitaa olla liian pieniä tähän. Eihän se tietysti olisi ongelma konsolivalmistajille myydä ulkoisia muisteja, jotka toimisivat vain omalla järjestelmällään. Se, että jotkut pelikaupat menisivät konkkaan.. Se ei ole keneltäkään pois.
lainaa
Viljami

03.05.2011 klo 17.33

Alan wake pc:lle ja steamiin kyllä kiitos!
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

03.05.2011 klo 17.40

Alanherätä kirjoitti:
Remedyn tulevaisuus: Ladattavat pikkupelit casuaaleille. Kiitos, remedy. Kiitos. Taisi Alan Waken myyntitappio olla vähän liikaa?


Missä kohtaa uutista noin sanottiin?
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

03.05.2011 klo 17.48

Taitaa tosiaan tulevaisuudessa jäädä fyysiset pelilevyt vähälle tai kokonaan historiaan. Kun ei niitä kannata myydä, eikä kannata ostaa, paitsi muutamia erikoispaketteja. :P Valitettavasti ladattavat pelit ja sisältö lisää mikromaksuja ja muuta rahastusta entisestään. Kuluttajan kannalta tilanne on vähän kuin ajaisi ojasta toisenlaiseen ojaan, firmojen määrätessä tahdin.
lainaa
Jdaad

03.05.2011 klo 18.16

Onhan steam kätevä, mutta tykkään kyllä itse ostaa parhaat pelit ihan fyysisesti, olen kai vaan vanhanaikanen
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

03.05.2011 klo 19.35

crom kirjoitti:
Kuluttajan kannalta tilanne on vähän kuin ajaisi ojasta toisenlaiseen ojaan, firmojen määrätessä tahdin.
"Ojasta allikkoon..." Nojoo, tuohan tuo latauspalveluihin siirtyminen omat lieveilmiönsä, mutta entäs sitten. Kylläpähän niillä peleillä osataan nykyään rahastaa jo ihan muutenkin.

Milloinkahan sitä olisi itse tullut viimeksi ostettua ihan fyysinen kopio pelistä... Olisikohan peräti vuonna 2007? Sen jälkeen siirryinkin steamin puoleen eikä ole enää tarvinnut levyjä pyöritellä. Pelit saa halvalla, kun malttaa odottaa alennuksia eikä tosiaankaan tarvitse levyistä huolehtia. 100 megan nettiyhteys tietenkin vaikuttaa mielipiteisiini, pelien / päivitysten (automaattinen) lataaminen tapahtuu mukavan nopeassa ajassa eikä ehdi haitata muuta toimintaa.
lainaa
monopolimaster

03.05.2011 klo 19.50

jonne kirjoitti:
Se, että jotkut pelikaupat menisivät konkkaan.. Se ei ole keneltäkään pois.


Missäs oot töissä?

Toi vaikuttais niin moneen että huhhuh. Ja kaikki vaan jotta Activisionin kaltaiset sais vielä enemmän rahaa.

Ihan niinkuin kampaamoale, ei näy missään
lainaa
hmmm

03.05.2011 klo 19.53

jarppi kirjoitti:
100 megan nettiyhteys tietenkin vaikuttaa mielipiteisiini, pelien / päivitysten (automaattinen) lataaminen tapahtuu mukavan nopeassa ajassa eikä ehdi haitata muuta toimintaa.


Tavallaan samaa mieltä. Pitäisi vain ensin päivitellä järjestelmät niin, että pystyisi hyödyntämään tuota 100mb nopeutta. Itselläni 25 megan liittymä, mutta äärimmäisen harvoin edes Steamistä saa parin megan vauhtia hurjempaa latausta päälle. Mutta kyllä Steam on muuttanut PC:llä pelaamisen huomattavasti konsoleita helpommaksi ja toivottavasti nyt jonain päivänä konsolivalmistajatkin tajuavat päivittää järjestelmänsä vastaamaan tätä palvelua. Järjetöntä ostaa 70 euron bluray-levyjä, kun se ostettava materiaali on kuitenkin pelkkää dataa. En minä sillä levykkeellä mitään tee, eikä tuskin tee kukaan muukaan.
lainaa
trollollollo

03.05.2011 klo 20.09

alan wake ps3:lle
lainaa
jonne

03.05.2011 klo 20.52

monopolimaster kirjoitti:
Missäs oot töissä?

Toi vaikuttais niin moneen että huhhuh. Ja kaikki vaan jotta Activisionin kaltaiset sais vielä enemmän rahaa.

Ihan niinkuin kampaamoale, ei näy missään


Niin, tottakai voidaan jäädä junnaamaan levyjen kanssa, jottei pelikaupat joudu konkkaan. Ihmisiä niin kiinnostaa levykaupatkin..
Jos aina jäätäisiin itkemään menetettyjen vanhojen työpaikkojen takia, niin luultavasti olisimme kehityksessä jossain 1200-luvun tienoilla. Uusia työpaikkoja kun kukaan ei voi keksiä, vai... Vai ovatko pelikauppiaat jotain yhdyskunnan tukipilareita, jotka pitävät maailmanjärjestystä yllä?
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

03.05.2011 klo 20.57

Latauspalveluihin siirtyminen ei haittaa oikeastaan yhtään kunhan sen fyysisen materian puuttuminen näkyy hinnassa. Tales of Monkey Island esimerkiksi oli siedettävän hintainen ja hyvin toteutettu / rytmitetty episodipeli. Alan Wake olisi toiminut hienosti episodijulkaisuna. niin lisäsisältökään ei olisi tuntunut niin irtonaiselta.



ehhekoho kirjoitti:
Ja taas mennään casuaalien massan rahojen perässä! Palvelusta ladattavaa sisältöä jep jep. Kun pitäis tehdä MINULLE tosi hard coreja vakavasti otettavia tosi pelejä eli fps shootereita jotka voin warettaa netistä ilmatteeks (kokeilen ennen kuin ostan koska ne tosi hyvät hard core pelit mitä pelaan on niin huonoja) ja pelata mun äitin maksamalla hard core tiato koneella tai sit mun pelikonsolilla joka on parempi kuin se toinen konsoli joka ei ole hard core vaan ihan tyhmä.
Nauroin. V2.fi:n kommentit olisivat huomattavasti miellyttävämpiä lukea jos muissakin uutisissa trollaukset kasattaisiin yhteen viestiin.
lainaa
Czerwony

Rekisteröitynyt 11.04.2007

03.05.2011 klo 21.03

monopolimaster kirjoitti:


Toi vaikuttais niin moneen että huhhuh. Ja kaikki vaan jotta Activisionin kaltaiset sais vielä enemmän rahaa.

"Activisionin kaltaiset saisi enemmän rahaa", saavathan kaikki muutkin kehittäjät? Digitalisoituminenhan toisi enemmän rahaa myös pienille kehittäjille. Paras tilannehan olisi saada julkaisijan välikäsi pois yhtälöstä tyyliin minecraft.
lainaa
gimmeall

03.05.2011 klo 21.40

Activision on yksi firma joka imee itseensä pienempiä firmoja, ja sulkee ne heti kun eivät tuotakaan tarpeeksi

mutta siihen kaikki muukin menee. Disney osti Marvelin, Microsoft käytännössä Nokian, Google, Apple yms sitä ja tätä

Digitaalinen jakelu antaa näille suurille paljon enemmän valtaa
lainaa
Paralith

Rekisteröitynyt 23.11.2010

03.05.2011 klo 21.59

Silloin siirtyy kokonaan digitaaliseen jakeluun kun on tarpeeksi bittejä esim yksi Terabitti tai kaksi ja silloin kun internetyhteys on kaikilla nopea.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

03.05.2011 klo 22.25

Tulisi jo Alan Wake Windowsille...
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.05.2011 klo 22.34

Czerwony kirjoitti:
monopolimaster kirjoitti:


Toi vaikuttais niin moneen että huhhuh. Ja kaikki vaan jotta Activisionin kaltaiset sais vielä enemmän rahaa.

"Activisionin kaltaiset saisi enemmän rahaa", saavathan kaikki muutkin kehittäjät? Digitalisoituminenhan toisi enemmän rahaa myös pienille kehittäjille. Paras tilannehan olisi saada julkaisijan välikäsi pois yhtälöstä tyyliin minecraft.

Pienten kehittäjien tilannetta tuo nyt ei enää paljoa muuttaisi, koska ne voivat nyt jo julkaista pelejään omakustanseisesti digitaalisena. Lisäksi jos pienempi pelitalo meinaa tehdä vähääkään suuremman pelin, niin se tulee tarvitsemaan edelleen julkaisijan hoitamaan rahoituksen ja markkinoinnin.
lainaa
Temposaur

03.05.2011 klo 22.37

hmmm kirjoitti:
Mutta kyllä Steam on muuttanut PC:llä pelaamisen huomattavasti konsoleita helpommaksi ja toivottavasti nyt jonain päivänä konsolivalmistajatkin tajuavat päivittää järjestelmänsä vastaamaan tätä palvelua.
Hetkinen.... siis mikä olikaan viimeisin konsoli jolla olet pelannut?!

Steamin melkeinpä ainoa, selkeästi hyvä puoli on se, että siihen ostetut pelit ovat kaikkialla käytössä. Esimerkiksi itse pystyn siis pelaamaan Bad Companyäni kotini lisäksi myös työpaikkani peli-illoissa.

Nyky Xboxiahan voisi pitää melkeinpä "Steam-konsolina". Pelien kauppapaikka on integroitu suoraan ensimmäiseksi aukeavaan näkymään, joten "erillistä kauppaa ei ole".

Lisäksi pelien päivitykset ovat muutaman megan luokkaa, joten pelin käynnityessä menee oikeasti ~10 sekuntia ylimääräistä, mikäli peliä ei oltu vielä päivitetty (oli peli sitten kolme vuotta vanha alelaarista ostettu peli, tai juuri viimeisimmän päivityksen saanut).

Sonyn murtovarma konsoli on taas jättäny päivitysrutiinit pelien tekijöiden vastuulle ja esim. Little Big Planet ykkösen halpislaarista ostanutta odottaakin kotona n. +1 tunnin ja ~15 kpl päivitysten latailu ja asentelu.
lainaa
Temposaur

03.05.2011 klo 22.43

Ja mitä tulee itse uutiseen, niin hieno juttu. Remedy on kuitenkin nykymittapuulla melko pieni pelistudio, ja nykyaikojen megalomaanisiksi kasvaneiden pelibudjettien vastapainoksi on hyvä tehdä "hieman pienempiä" pelejä, vaikka tuskin mistään kasuaalipeleistä Remedyn tapauksessa puhutaankaan (paitsi Death Rally -nimen herättylyä pelisarjaksi).

Remedyn on turvallisempaa kehitellä muutaman vuoden mittaisella tuotantoajalla viimeisteltyjä ladattavia pelejä, kuin lähteä tuottamaan seuraavan 6 vuoden ajan peliä suhteellisen pienellä tiimillä, jonka aikaisista pelikoneista voimme vain unelmoida.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

03.05.2011 klo 22.47

Siinä vaiheessa kun ei ole mahdollisuutta ostaa pelejä fyysisinä kopioina, taitaa ainakin minun kohdallani pelien ostaminen jäädä käytännössä kokonaan pois. Sitä en tiedä, tuleeko uudet pelit sitten pelattua muilla tavoilla - ei välttämättä, mutta eipä sitäkään tiedä.

tagman kirjoitti:
Ja yhdyn mielipiteeseen, että DLC on roskaa. Moninpeleissä ne on vielä ok, mutta yksinpeleissä ne on turhaa rahastusta.

Itse näen tilanteen ehkä pikemminkin toisin päin, sillä moninpeli-DLC voi jakaa pelaajakuntaa melko ikävällä tavalla.
lainaa
Temposaur

03.05.2011 klo 23.08

MJR2312 kirjoitti:

tagman kirjoitti:
Ja yhdyn mielipiteeseen, että DLC on roskaa. Moninpeleissä ne on vielä ok, mutta yksinpeleissä ne on turhaa rahastusta.

Itse näen tilanteen ehkä pikemminkin toisin päin, sillä moninpeli-DLC voi jakaa pelaajakuntaa melko ikävällä tavalla.
Itse samaa mieltä. Yksinpeli-DLC pidentää _halukkaiden_ (huom! huom! ei pakoteta ostamaan) pelinautintoa tai jotka haluavat syventää pelin tarinaa.

Tietenkin eri asia tietenkin on, mikäli "DLC" on vain avauskoodi, joka avaa alkuperäiselle pelilevylle tallennetun datan, joita parissa tapauksessa on paljastunut.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

03.05.2011 klo 23.33

MJR2312 kirjoitti:

Itse näen tilanteen ehkä pikemminkin toisin päin, sillä moninpeli-DLC voi jakaa pelaajakuntaa melko ikävällä tavalla.

Itse ajattelen homman niin, että moninpelissä DLC yleensä antaa enemmän vastinetta rahalle. Uudet kentät/pelimuodot tuo peliin uutta intoa ja niistä voi olla hyvällä tuurilla iloa useiksi kymmeniksi tunneiksi. Yksinpelien DLC:t on taas yleensä muutamien tuntien kertakäyttökamaa.
lainaa
Weteraani

04.05.2011 klo 08.44

MJR2312 kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun ei ole mahdollisuutta ostaa pelejä fyysisinä kopioina, taitaa ainakin minun kohdallani pelien ostaminen jäädä käytännössä kokonaan pois.


Ei enää nykyään pelien fyysinen kopiokaan takaa, että sitä voidaan myöhemminkään pelata enää kokonaisuudessaan, kiitos kertakäyttöisillä koodeilla aktivoitavien DLC:iden. DA:Originsissa ei menetä sentään kuin Shale-osuuden, mutta Borderlandsissa menee kaikki lisäosat kun installoinnin joskus poistaa tai se katoaa, onpa hauskaa... :-(
lainaa
sdops

04.05.2011 klo 09.03

tagman kirjoitti:

Pienten kehittäjien tilannetta tuo nyt ei enää paljoa muuttaisi, koska ne voivat nyt jo julkaista pelejään omakustanseisesti digitaalisena. Lisäksi jos pienempi pelitalo meinaa tehdä vähääkään suuremman pelin, niin se tulee tarvitsemaan edelleen julkaisijan hoitamaan rahoituksen ja markkinoinnin.


Jep, julkaisijat eivät tosiaan tule katoamaan minnekään, koska jostaanhan ne rahat kehittämiseen, joka kokoajan vaan tulee kalliimmaksi, on saatava. Eriasia sitten, että näkyykö fyysisen median katoaminen mitenkään hinnoissa. Se kun on nähty niin monta kertaa, että kun ns. middleman katoaa, niin jonkun taskuun ne rahat kuitenkin menee, eikä hinnoissa näy minkäänlaista, ainakaan pysyvää alennusta. :/
lainaa
digihirmu

04.05.2011 klo 11.06

Mä en haluu digitaaliseksii vaa iha oikeeta!!!!!!
lainaa
roni

04.05.2011 klo 14.03

Saa tulla digitaalisena, mutta voisivat sitten hinnastakin pudottaa sen 30-50%. Kun julkaisijaa ei enään levitykseen tarvita, niin millä perustelevat 60-70€ hinnan? Saas nähdä.
lainaa
ToveriJuri

Rekisteröitynyt 06.04.2011

04.05.2011 klo 14.48

Tämän sukupolven konsoleissa ei todellakaan siirrytä Digitaaliseen mediaan. Varsinkaan PSN episodin jälkeen.

Olisikohan kannattanut harrastaa sitä PC devaamistakin eikä naittaa itseään yhdelle konsolille, jos kerran digitaalista latausta halutaan harrastaa...
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

04.05.2011 klo 17.54

roni kirjoitti:
Saa tulla digitaalisena, mutta voisivat sitten hinnastakin pudottaa sen 30-50%. Kun julkaisijaa ei enään levitykseen tarvita, niin millä perustelevat 60-70€ hinnan? Saas nähdä.

Julkaisijaa ei tarvita levitykseen, mutta rahoittamiseen ja markkinointiin kylläkin. En usko jakelun digitalisoitumisen laskevan hintoja tippaakaan, vaan ehkä jopa nostavan niitä. Kun pelit saa ostettua vain yhdesta paikasta, niin liikkeiden välistä hintakilpailua ei enää synny, eikä pelejä myöskään saa halvalla ulkomailta.
lainaa
hnngh

05.05.2011 klo 06.59

tagman kirjoitti:
En usko jakelun digitalisoitumisen laskevan hintoja tippaakaan, vaan ehkä jopa nostavan niitä. Kun pelit saa ostettua vain yhdesta paikasta, niin liikkeiden välistä hintakilpailua ei enää synny, eikä pelejä myöskään saa halvalla ulkomailta.

Yksi esimerkki tuosta jo löytyy: Appstore. Esimerkki tosin ei tue kauhukuviasi mitenkään, kun siellä hintataso on alhaisempi kuin missään aiemmin - myös ns. laatupelien osalta.

Suunta etenkin digitaalisessa jakelussa on ollut nimenomaan kohti alempia hintoja ja volyymimyyntiä - hintojen nousemis-kauhuskenaariot kuulostavat tätä nykyä lähinnä 15 vuotta vanhoilta jälleenmyynnin mantroilta, joille ei ole mitään katetta nykypäivänä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

05.05.2011 klo 14.29

hnngh kirjoitti:
tagman kirjoitti:
En usko jakelun digitalisoitumisen laskevan hintoja tippaakaan, vaan ehkä jopa nostavan niitä. Kun pelit saa ostettua vain yhdesta paikasta, niin liikkeiden välistä hintakilpailua ei enää synny, eikä pelejä myöskään saa halvalla ulkomailta.

Yksi esimerkki tuosta jo löytyy: Appstore. Esimerkki tosin ei tue kauhukuviasi mitenkään, kun siellä hintataso on alhaisempi kuin missään aiemmin - myös ns. laatupelien osalta.

Suunta etenkin digitaalisessa jakelussa on ollut nimenomaan kohti alempia hintoja ja volyymimyyntiä - hintojen nousemis-kauhuskenaariot kuulostavat tätä nykyä lähinnä 15 vuotta vanhoilta jälleenmyynnin mantroilta, joille ei ole mitään katetta nykypäivänä.

Appstore ei ole minusta kovinkaan hyvin verrannollinen konsolipelien kauppaan. Ensinnäkin enimmistö Appstoren sovelluksista on puoli-ilmaiseksi väsättyjä tekeleitä, kun taas konsolipelien työstäminen on pirun kallista ja erityisesti isot pelitalot pitää nykyisiä pelien hintojakin liian alhaisina.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova