Remedy haluaa digitaaliseksi
"Mitä pikemmin menemme digitaaliseksi, sitä parempi", on Next-Gen.bizin otsikko Remedyyn liittyen. Sanat lausui toimitusjohtaja Matias Myllyrinne puhuessaan digitaalisesta jakelusta.
Miehen mukaan Alan Waken ladattavat lisäepisodit olivat onnistunut kokeilu ja hän näkee, että ladattava sisältö on Remedyn leipälaji tulevaisuudessa.
"Olen todella innoissani PSN:stä, Xbox Livestä ja Steamista, koska silloin ollaan suoraan yhteydessä yleisöön. Kaikki nämä mahdollisuudet, joita ennen ei ollut, ovat nyt avoinna."
Myllyrinteen mukaan on vain ajan kysymys, että koko peliteollisuus muuttuu digitaaliseksi pelien jakelun osalta.
Keskustelut (39 viestiä)
03.05.2011 klo 15.22
Rekisteröitynyt 17.03.2009
03.05.2011 klo 15.24
03.05.2011 klo 15.25
03.05.2011 klo 15.44
Kannattaakin, ettette joudu konkurssiin ku olette köyhiä paskoja.
03.05.2011 klo 15.55
Varmaan, suomalaisen paskafirma laukoo joka ei tie mistää mitää.
03.05.2011 klo 16.09
DLC on syöpää
03.05.2011 klo 16.22
Steamin kesätarjousviikkoja odotellessa.
03.05.2011 klo 17.06
mutta joo toistaiseksi dlcsysteemi on ollut sellaista paskaa että en todellakaan toivo fyysisten pelien katoavan mihinkään
03.05.2011 klo 17.20
Rekisteröitynyt 04.11.2007
03.05.2011 klo 17.22
Ja yhdyn mielipiteeseen, että DLC on roskaa. Moninpeleissä ne on vielä ok, mutta yksinpeleissä ne on turhaa rahastusta.
03.05.2011 klo 17.29
PC olisikin valmis vaikka samantien tällaiseen, mutta konsolien muistikapasiteetit taitaa olla liian pieniä tähän. Eihän se tietysti olisi ongelma konsolivalmistajille myydä ulkoisia muisteja, jotka toimisivat vain omalla järjestelmällään. Se, että jotkut pelikaupat menisivät konkkaan.. Se ei ole keneltäkään pois.
03.05.2011 klo 17.33
Rekisteröitynyt 15.09.2008
03.05.2011 klo 17.40
Remedyn tulevaisuus: Ladattavat pikkupelit casuaaleille. Kiitos, remedy. Kiitos. Taisi Alan Waken myyntitappio olla vähän liikaa?
Missä kohtaa uutista noin sanottiin?
Rekisteröitynyt 11.10.2007
03.05.2011 klo 17.48
03.05.2011 klo 18.16
Rekisteröitynyt 24.02.2011
03.05.2011 klo 19.35
Kuluttajan kannalta tilanne on vähän kuin ajaisi ojasta toisenlaiseen ojaan, firmojen määrätessä tahdin.
Milloinkahan sitä olisi itse tullut viimeksi ostettua ihan fyysinen kopio pelistä... Olisikohan peräti vuonna 2007? Sen jälkeen siirryinkin steamin puoleen eikä ole enää tarvinnut levyjä pyöritellä. Pelit saa halvalla, kun malttaa odottaa alennuksia eikä tosiaankaan tarvitse levyistä huolehtia. 100 megan nettiyhteys tietenkin vaikuttaa mielipiteisiini, pelien / päivitysten (automaattinen) lataaminen tapahtuu mukavan nopeassa ajassa eikä ehdi haitata muuta toimintaa.
03.05.2011 klo 19.50
Se, että jotkut pelikaupat menisivät konkkaan.. Se ei ole keneltäkään pois.
Missäs oot töissä?
Toi vaikuttais niin moneen että huhhuh. Ja kaikki vaan jotta Activisionin kaltaiset sais vielä enemmän rahaa.
Ihan niinkuin kampaamoale, ei näy missään
03.05.2011 klo 19.53
100 megan nettiyhteys tietenkin vaikuttaa mielipiteisiini, pelien / päivitysten (automaattinen) lataaminen tapahtuu mukavan nopeassa ajassa eikä ehdi haitata muuta toimintaa.
Tavallaan samaa mieltä. Pitäisi vain ensin päivitellä järjestelmät niin, että pystyisi hyödyntämään tuota 100mb nopeutta. Itselläni 25 megan liittymä, mutta äärimmäisen harvoin edes Steamistä saa parin megan vauhtia hurjempaa latausta päälle. Mutta kyllä Steam on muuttanut PC:llä pelaamisen huomattavasti konsoleita helpommaksi ja toivottavasti nyt jonain päivänä konsolivalmistajatkin tajuavat päivittää järjestelmänsä vastaamaan tätä palvelua. Järjetöntä ostaa 70 euron bluray-levyjä, kun se ostettava materiaali on kuitenkin pelkkää dataa. En minä sillä levykkeellä mitään tee, eikä tuskin tee kukaan muukaan.
03.05.2011 klo 20.09
03.05.2011 klo 20.52
Missäs oot töissä?
Toi vaikuttais niin moneen että huhhuh. Ja kaikki vaan jotta Activisionin kaltaiset sais vielä enemmän rahaa.
Ihan niinkuin kampaamoale, ei näy missään
Niin, tottakai voidaan jäädä junnaamaan levyjen kanssa, jottei pelikaupat joudu konkkaan. Ihmisiä niin kiinnostaa levykaupatkin..
Jos aina jäätäisiin itkemään menetettyjen vanhojen työpaikkojen takia, niin luultavasti olisimme kehityksessä jossain 1200-luvun tienoilla. Uusia työpaikkoja kun kukaan ei voi keksiä, vai... Vai ovatko pelikauppiaat jotain yhdyskunnan tukipilareita, jotka pitävät maailmanjärjestystä yllä?
Rekisteröitynyt 11.04.2007
03.05.2011 klo 20.57
Ja taas mennään casuaalien massan rahojen perässä! Palvelusta ladattavaa sisältöä jep jep. Kun pitäis tehdä MINULLE tosi hard coreja vakavasti otettavia tosi pelejä eli fps shootereita jotka voin warettaa netistä ilmatteeks (kokeilen ennen kuin ostan koska ne tosi hyvät hard core pelit mitä pelaan on niin huonoja) ja pelata mun äitin maksamalla hard core tiato koneella tai sit mun pelikonsolilla joka on parempi kuin se toinen konsoli joka ei ole hard core vaan ihan tyhmä.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
03.05.2011 klo 21.03
Toi vaikuttais niin moneen että huhhuh. Ja kaikki vaan jotta Activisionin kaltaiset sais vielä enemmän rahaa.
03.05.2011 klo 21.40
mutta siihen kaikki muukin menee. Disney osti Marvelin, Microsoft käytännössä Nokian, Google, Apple yms sitä ja tätä
Digitaalinen jakelu antaa näille suurille paljon enemmän valtaa
Rekisteröitynyt 23.11.2010
03.05.2011 klo 21.59
Rekisteröitynyt 28.07.2009
03.05.2011 klo 22.25
Rekisteröitynyt 04.11.2007
03.05.2011 klo 22.34
Toi vaikuttais niin moneen että huhhuh. Ja kaikki vaan jotta Activisionin kaltaiset sais vielä enemmän rahaa.
Pienten kehittäjien tilannetta tuo nyt ei enää paljoa muuttaisi, koska ne voivat nyt jo julkaista pelejään omakustanseisesti digitaalisena. Lisäksi jos pienempi pelitalo meinaa tehdä vähääkään suuremman pelin, niin se tulee tarvitsemaan edelleen julkaisijan hoitamaan rahoituksen ja markkinoinnin.
03.05.2011 klo 22.37
Mutta kyllä Steam on muuttanut PC:llä pelaamisen huomattavasti konsoleita helpommaksi ja toivottavasti nyt jonain päivänä konsolivalmistajatkin tajuavat päivittää järjestelmänsä vastaamaan tätä palvelua.
Steamin melkeinpä ainoa, selkeästi hyvä puoli on se, että siihen ostetut pelit ovat kaikkialla käytössä. Esimerkiksi itse pystyn siis pelaamaan Bad Companyäni kotini lisäksi myös työpaikkani peli-illoissa.
Nyky Xboxiahan voisi pitää melkeinpä "Steam-konsolina". Pelien kauppapaikka on integroitu suoraan ensimmäiseksi aukeavaan näkymään, joten "erillistä kauppaa ei ole".
Lisäksi pelien päivitykset ovat muutaman megan luokkaa, joten pelin käynnityessä menee oikeasti ~10 sekuntia ylimääräistä, mikäli peliä ei oltu vielä päivitetty (oli peli sitten kolme vuotta vanha alelaarista ostettu peli, tai juuri viimeisimmän päivityksen saanut).
Sonyn murtovarma konsoli on taas jättäny päivitysrutiinit pelien tekijöiden vastuulle ja esim. Little Big Planet ykkösen halpislaarista ostanutta odottaakin kotona n. +1 tunnin ja ~15 kpl päivitysten latailu ja asentelu.
03.05.2011 klo 22.43
Remedyn on turvallisempaa kehitellä muutaman vuoden mittaisella tuotantoajalla viimeisteltyjä ladattavia pelejä, kuin lähteä tuottamaan seuraavan 6 vuoden ajan peliä suhteellisen pienellä tiimillä, jonka aikaisista pelikoneista voimme vain unelmoida.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
03.05.2011 klo 22.47
Ja yhdyn mielipiteeseen, että DLC on roskaa. Moninpeleissä ne on vielä ok, mutta yksinpeleissä ne on turhaa rahastusta.
Itse näen tilanteen ehkä pikemminkin toisin päin, sillä moninpeli-DLC voi jakaa pelaajakuntaa melko ikävällä tavalla.
03.05.2011 klo 23.08
Ja yhdyn mielipiteeseen, että DLC on roskaa. Moninpeleissä ne on vielä ok, mutta yksinpeleissä ne on turhaa rahastusta.
Itse näen tilanteen ehkä pikemminkin toisin päin, sillä moninpeli-DLC voi jakaa pelaajakuntaa melko ikävällä tavalla.
Tietenkin eri asia tietenkin on, mikäli "DLC" on vain avauskoodi, joka avaa alkuperäiselle pelilevylle tallennetun datan, joita parissa tapauksessa on paljastunut.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
03.05.2011 klo 23.33
Itse näen tilanteen ehkä pikemminkin toisin päin, sillä moninpeli-DLC voi jakaa pelaajakuntaa melko ikävällä tavalla.
Itse ajattelen homman niin, että moninpelissä DLC yleensä antaa enemmän vastinetta rahalle. Uudet kentät/pelimuodot tuo peliin uutta intoa ja niistä voi olla hyvällä tuurilla iloa useiksi kymmeniksi tunneiksi. Yksinpelien DLC:t on taas yleensä muutamien tuntien kertakäyttökamaa.
04.05.2011 klo 08.44
Siinä vaiheessa kun ei ole mahdollisuutta ostaa pelejä fyysisinä kopioina, taitaa ainakin minun kohdallani pelien ostaminen jäädä käytännössä kokonaan pois.
Ei enää nykyään pelien fyysinen kopiokaan takaa, että sitä voidaan myöhemminkään pelata enää kokonaisuudessaan, kiitos kertakäyttöisillä koodeilla aktivoitavien DLC:iden. DA:Originsissa ei menetä sentään kuin Shale-osuuden, mutta Borderlandsissa menee kaikki lisäosat kun installoinnin joskus poistaa tai se katoaa, onpa hauskaa... :-(
04.05.2011 klo 09.03
Pienten kehittäjien tilannetta tuo nyt ei enää paljoa muuttaisi, koska ne voivat nyt jo julkaista pelejään omakustanseisesti digitaalisena. Lisäksi jos pienempi pelitalo meinaa tehdä vähääkään suuremman pelin, niin se tulee tarvitsemaan edelleen julkaisijan hoitamaan rahoituksen ja markkinoinnin.
Jep, julkaisijat eivät tosiaan tule katoamaan minnekään, koska jostaanhan ne rahat kehittämiseen, joka kokoajan vaan tulee kalliimmaksi, on saatava. Eriasia sitten, että näkyykö fyysisen median katoaminen mitenkään hinnoissa. Se kun on nähty niin monta kertaa, että kun ns. middleman katoaa, niin jonkun taskuun ne rahat kuitenkin menee, eikä hinnoissa näy minkäänlaista, ainakaan pysyvää alennusta. :/
04.05.2011 klo 11.06
04.05.2011 klo 14.03
Rekisteröitynyt 06.04.2011
04.05.2011 klo 14.48
Olisikohan kannattanut harrastaa sitä PC devaamistakin eikä naittaa itseään yhdelle konsolille, jos kerran digitaalista latausta halutaan harrastaa...
Rekisteröitynyt 04.11.2007
04.05.2011 klo 17.54
Saa tulla digitaalisena, mutta voisivat sitten hinnastakin pudottaa sen 30-50%. Kun julkaisijaa ei enään levitykseen tarvita, niin millä perustelevat 60-70€ hinnan? Saas nähdä.
Julkaisijaa ei tarvita levitykseen, mutta rahoittamiseen ja markkinointiin kylläkin. En usko jakelun digitalisoitumisen laskevan hintoja tippaakaan, vaan ehkä jopa nostavan niitä. Kun pelit saa ostettua vain yhdesta paikasta, niin liikkeiden välistä hintakilpailua ei enää synny, eikä pelejä myöskään saa halvalla ulkomailta.
05.05.2011 klo 06.59
En usko jakelun digitalisoitumisen laskevan hintoja tippaakaan, vaan ehkä jopa nostavan niitä. Kun pelit saa ostettua vain yhdesta paikasta, niin liikkeiden välistä hintakilpailua ei enää synny, eikä pelejä myöskään saa halvalla ulkomailta.
Yksi esimerkki tuosta jo löytyy: Appstore. Esimerkki tosin ei tue kauhukuviasi mitenkään, kun siellä hintataso on alhaisempi kuin missään aiemmin - myös ns. laatupelien osalta.
Suunta etenkin digitaalisessa jakelussa on ollut nimenomaan kohti alempia hintoja ja volyymimyyntiä - hintojen nousemis-kauhuskenaariot kuulostavat tätä nykyä lähinnä 15 vuotta vanhoilta jälleenmyynnin mantroilta, joille ei ole mitään katetta nykypäivänä.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
05.05.2011 klo 14.29
En usko jakelun digitalisoitumisen laskevan hintoja tippaakaan, vaan ehkä jopa nostavan niitä. Kun pelit saa ostettua vain yhdesta paikasta, niin liikkeiden välistä hintakilpailua ei enää synny, eikä pelejä myöskään saa halvalla ulkomailta.
Yksi esimerkki tuosta jo löytyy: Appstore. Esimerkki tosin ei tue kauhukuviasi mitenkään, kun siellä hintataso on alhaisempi kuin missään aiemmin - myös ns. laatupelien osalta.
Suunta etenkin digitaalisessa jakelussa on ollut nimenomaan kohti alempia hintoja ja volyymimyyntiä - hintojen nousemis-kauhuskenaariot kuulostavat tätä nykyä lähinnä 15 vuotta vanhoilta jälleenmyynnin mantroilta, joille ei ole mitään katetta nykypäivänä.
Appstore ei ole minusta kovinkaan hyvin verrannollinen konsolipelien kauppaan. Ensinnäkin enimmistö Appstoren sovelluksista on puoli-ilmaiseksi väsättyjä tekeleitä, kun taas konsolipelien työstäminen on pirun kallista ja erityisesti isot pelitalot pitää nykyisiä pelien hintojakin liian alhaisina.
Kirjoita kommentti